Neuvolan tiedot ja kouluterveyshuolto
Saanko kieltää neuvolasta siirtämästä tietoja kouluterveydenhoitajalle? Nyt kun käsittääkseni tiedot ovat potilastietojärjestelmässä sähköisesti niin niten tuo käytännössä menee? En halua minun potilastietojen äitiysneuvola-ajalta siirtyvän lasten kasvukäyrien mukana kouluun :(.
Kommentit (19)
Siinä koulun lomakkeessakin oli meillä kohta, jossa kysyttiin lupaa pyytää niitä. Minä kielsin.
Ok, eli tulee olemaan lomake, jossa saan tuon kieltää? Meillä ei ihan vielä ole ajankohtaista tämä, mutta silti tämä mietityttää. Mutta voin siis kieltää ihan kaiken tiedon viemisen neuvolasta ja esim tarjoutua itse toimittamaan tarvittavat tiedot? Mutta viekö terkka koulussa ne käyrätiedort sitten sinne samaan tietojärjestelmään :O? Eli näkeehän se sitten kuitenkin ne tiedot, eikö?
No eihän kouluterkalla ole mitään oikeuksia SINUN terveystietoihisi ;) Ei siis pääsyä edes.
Ei sinun tietojasi tallenneta lapsen tietoihin.
Ok, eli tulee olemaan lomake, jossa saan tuon kieltää? Meillä ei ihan vielä ole ajankohtaista tämä, mutta silti tämä mietityttää. Mutta voin siis kieltää ihan kaiken tiedon viemisen neuvolasta ja esim tarjoutua itse toimittamaan tarvittavat tiedot? Mutta viekö terkka koulussa ne käyrätiedort sitten sinne samaan tietojärjestelmään :O? Eli näkeehän se sitten kuitenkin ne tiedot, eikö?
Mitä järkeä on kieltää lapsen terveystietoja? Kun puhut käyristä... Miten ne liittyy sinun äitiysneuvolakäynteihin (joita ei todellakaan siis terkka näe eikä tarvitse erikseen kieltää!!)
lastenenuvolaan, kun on sama tietojärjestelmä ja olen ymmärtänyt että myös kouluissa on tämä sama järjestelmä käytössä :O.
Mitä järkeä on kieltää lapsen terveystietoja? Kun puhut käyristä... Miten ne liittyy sinun äitiysneuvolakäynteihin (joita ei todellakaan siis terkka näe eikä tarvitse erikseen kieltää!!)
lapsen kouluterkan tietoon, kosoka eivät ole mitenkään lapsen terveyden seurannan kannalta oleellista. Siksi.
No eihän kouluterkalla ole mitään oikeuksia SINUN terveystietoihisi ;) Ei siis pääsyä edes.
Ja minun sairauteni on siellä mainittu enkä halua sitä tietoa levittää.
terkalla tai kouluterkalla ei ole oikeuksia lukea tietojasi, ellet itse ole heidän potilaansa (aika epätodennäköistä).
jos epäilet että tietojasi on katsottu ilman oikeuksia, tee pyyntö asiasta (olisiko pot.asiamies vai mikä...) ja asia selviää.
lastenenuvolaan, kun on sama tietojärjestelmä ja olen ymmärtänyt että myös kouluissa on tämä sama järjestelmä käytössä :O.
Onhan se sama tietojärjestelmä, mutta niitä tietoja ei SAA katsoa. Kaikkea ei tietenkään edes pysty katsomaan (esim mielenterveystoimiston tietoja).
Ei kouluterkka saa katsoa äitysneuvolatietojasi sen enempää kuin vaikka naapurin tai jonkun kiinnostavan julkkiksen tietoja vaikka pystyisikin.
olet täyttänyt synnäriä varten tiedot suvun sairauksista. Ne liitetään lapsen tietoihin, eikä niitä voi poistaa. Tai siis voi, mutta niitä ei poisteta.
voi poistaa.
kirjallisen kiellon ja sitten vielä ruksittaa siihen koulun lomakkeeseen kiellon.
Voit myös pyytää kopiot kaikista neuvolan papereista ja pyytää oikaisemaan niistä virheet.
Se, että kiellät tietojen katselun on niin paljon kummallisempaa kuin joku äidin sairaus, että se herättää paljon enemmän huomiota kuin se sairaus, mihin muuten kukaan ei kiinnittäisi mitään huomiota.
Arvaa vaan tuleeko tuollaisesta kiellosta terkalle mieleen että kyseessä on "paha" sairaus ja vieläpä todennäköisesti mielenterveyspuolelta? Ja tuleeko mieleen että äiti on vähän paranoidinen tuollaisen tiedonleviämispelkonsa kanssa?
kirjallisen kiellon ja sitten vielä ruksittaa siihen koulun lomakkeeseen kiellon.
Voit myös pyytää kopiot kaikista neuvolan papereista ja pyytää oikaisemaan niistä virheet.
Ei lapsen suvun terveyshistoriaa kyllä voi poistaa. Eikä tässä käsittääkseni ollut kyse virheestä vaan ap:lla on joku mielenterveysongelma.
Se, että kiellät tietojen katselun on niin paljon kummallisempaa kuin joku äidin sairaus, että se herättää paljon enemmän huomiota kuin se sairaus, mihin muuten kukaan ei kiinnittäisi mitään huomiota.Arvaa vaan tuleeko tuollaisesta kiellosta terkalle mieleen että kyseessä on "paha" sairaus ja vieläpä todennäköisesti mielenterveyspuolelta? Ja tuleeko mieleen että äiti on vähän paranoidinen tuollaisen tiedonleviämispelkonsa kanssa?
sitä tuskin vaatisi poistamaan. Ihan oikeasti niitä hoitajia ei jaksa kiinnostaa lapsen äidin synnytysten jälkeinen masennus, jos siitä ei tee numeroa.
Ja ne kopiot voi pyytää itselleen. Ja jos on virheitä, ne voi vaatia oikaistaviksi.
En pyytänyt pohtimaan mikä sairaus on kyseessä, sillä ei myöskään ole kysymksen kanssa mitään tekemistä :(. Halusin vain tietää meneekö tieto minun sairaudestani automaattisesti kouluterkalle jos se on mainittu lapsen sukuhistoriassa? Mutta ilmeisesti voin siis kieltää terveydenhoitajaa menemästä lapsen tietojärjestelmään lukemaan neuvolan tietoja, joissa tuo tieto on. Kiitos siis
tästä vastauksesta. En vain ymmärrä miten saan lapsen kasvu- ja kehitystiedot annettua kouluun ilman että tuo sukuhistroia näkyy, tietääkö joku?
Tuskin pystyy kieltämään osan tietojen katselua, koska ne varmasti aukeavat kaikki samalla ohjelmalla. Aika hankalaa siis antaa kouluterkkarille lupa katsoa vain kasvukäyrät muttei mitään muuta.
Mitä jos kiellät kaikkien tietojen siirtäminen kouluterveydenhuoltoon ja pyydät neuvolasta printit kasvukäyristä sekä rokotuksista ja viet ne koululle? Toimisiko tämä?
SINUN terveystietoihisi ;) Ei siis pääsyä edes.