Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autatteko mua ja kolmasluokkalaista bilsan läksyissä?

Vierailija
15.10.2012 |

Millaisessa tilanteessa on haittaa siitä, kun vesi jäätyy? Me ei keksitä oikein mitään... please :)

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun luokanopettajana muistuttaisin, että alakoulussa on ympäristö- ja luonnontietoa eikä biologiaa ainakin Suomessa. Aloittaja ei kertonut, missä maassa tehtävää tehdään, mutta tuskin missään Pohjoismaassa.

En minä sitä ihmettele, että lukion kolmasluokkalainen ei näitä tiedä ... mutta eikö luokat ole kurssimuotoisessa lukiossa historiaa?

Vierailija
2/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinten solut on itse vaarassa jäätyä

Miten ne on vaarassa jäätyä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli jos vettä jää johonkin astiaan, niin astia voi mennä rikki.

Vierailija
4/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikea luokanope, muistat varmaan että nykyään ympäristö- ja luonnontieto loppuu kakkosluokkaan ja kolmosella jo alkaa biologia & maantieto, toisin kuin meidän lapsuudessamme.

Vierailija
5/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eläinten solut on itse vaarassa jäätyä

Miten ne on vaarassa jäätyä?

Jos eläin on vaikkapa vaihtolämpöinen ei se kestä kovin isoja pakkasasteita, mikäli solut on täynnä vettä. Sama homma jos eläin on pieni eli pinta-alaa on paljon suhteessa tilavuuteen.

Vierailija
6/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet oikea luokanope, muistat varmaan että nykyään ympäristö- ja luonnontieto loppuu kakkosluokkaan ja kolmosella jo alkaa biologia & maantieto, toisin kuin meidän lapsuudessamme.

meidän lapsella ainakaan ole YL loppunut, kyllä sitä on edelleen kolmannellakin.

Minulla itselläni kyllä alkoi biologia ja maantieto jo kolmannella, vuonna 1979.

Vierailija
7/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

täytyykin laittaa opelle noottia, että vauvapalstan mukaan käyttävät ihan vääriä nimituksiä. Ap.

Vierailija
8/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä opetan ylttiä, eli ympäristö- ja luonnontietoa jopa nelosluokkalaisile. Ihan uusista kirjoista vielläpä opetan, mikä on harvinaista nykyään...

Vierailija
9/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokonainen pakasteteollisuus, pakastekuivaus, terästeollisuus, jäänmurtajat.

Vierailija
10/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos sitä pitäisi juoda.

Vierailija
11/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

seisot siinä.

Vierailija
12/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa pienistä lammista jäätyy pohjaan saakka. Mutta vaikka vain pintakin jäätyisi, järveen pääsee huonosti happea. Samoin kasvien sisältämä vesi voi jäätyä ja rikkoa kasvien rakenteet.

Vierailija
13/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin esim. eläimet ei saa juotavaa, eläinten solut on itse vaarassa jäätyä, kasveissa oleva vesi jäätyy ja rikkoo niiden solut, järvien ja merien jäätyessä vesilinnut eivät pääse ruokaileman vedestä, samoin ihmisen kalastus vaikeutuu, tuuli ei pääse sekoittamaan vettä ja happitilanne huononee, jään läpi ei pääse valoa niin paljon veteen ku kesällä... Mummot liukastelee ja niiden lonkat murtuu :(

Vierailija
14/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mökkeillessä saaressa hankalaa tulla veneellä pois, jos vesi jäässä.

Putket jäässä rakennuksissa.

Vierailija
15/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuh

Vierailija
16/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo ovat asioita, mitä opetellaan jo ala-asteella, ei amiksessa saatikka sitten lukiossa. Harva lukioilainenkaan tietää vastausta tähän.

Vierailija
17/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ainakaan Suomessa tai jossakin muussa kylmässä maassa. On jäänyt vielä mainitsematta talvimerenkulun haitat, siis tavarankuljetuksessa, ja veden virtaamisen loppuminen sen jäätyessä?

Voimalaitokset kyllä toimivat pakkasellakin, mutta vesi voi nousta tielle jos se jäätyy. Yllättikö?

Mutta mitä hyötyä jäätymisestä on?

Vierailija
18/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole amis, ei vaan kerta kaikkiaan tulleet nämä mieleen. Miehen kanssa keksittiin tuo, että siihen voi liukastua :)

Vierailija
19/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luisteluradat. Ap.

Vierailija
20/23 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja luisteluradat. Ap.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yksi