Lomalla 8-viikkoisen koiranpennun kanssa. Mitä mun nyt pitäisi tehdä sen kanssa?
Olla vaan kotona ja tutustua, kulkea ympäriinsä ihmettelemässä ja kokemassa uutta vai mitä? Mitä mun ppitää sille opettaa nyt 8- 10-viikkoisena?
t. amatööri jolla on ollut kaksi saksanpaimenkoiraa, nyt eka pentu.
Kommentit (8)
alkaa opettaa peruskäskyt, eli istu jne.
sekä totuttaa erilaisiin ihmisiin, ääniin, ympäristöihin pikkuhiljaa, ei tietty varmaan heti sen kaikista äänekkäimmän lapsilauman luokse, mutta lapsen paijaaminen, autojen äänet, ihmisvilinää pikkuhiljaa...
toki on riski että jos oikein pelästyy kovasti jotakin niin jää ikuiset traumat, kuten omalle koiralle lapsesta joka jahtasi juuri kotiutunutta pentua.
ja irti-käsky ja tänne- käsky, niillä voi aloittaa. Itse leikin sakupentujen kanssa piilosta ja kehun kovasti, kun löytävät. 4 kk iässä osasivat mennä käskystä maahan.
Jos pentu on ahne, anna aina ruokapalkka onnistuneesta suorituksesta. Älä hoe, vaan jos ei ensimmäinen käsky mene perille, paina kevyesti pyllystä ja kehu kun istuu. Samaten tutki sen hampaita, tassuja, korvia, opeta eläinlääkärikäsittelyn sietämistä. Hyvästä koirankoulutuskirjasta saat lisää neuvoja, tässä en jaksa nyt kaikkea sepustaa. (Meillä piti osata paikka, maahan, oma peti, seuraa, kierrä (lyhtypylväs), väistä, seis, ei hypi, odota, tee kakka, tuo kuppi, tuo talutin, missä kissa, missä kanttarelli, hae, hauku, hiljaa, hyppy, kiipeä, kengät, vahdi.....lopulta yli 200 sanaa...)
Samaten voi pihalla kulkua harjoitella, esim. varovaista seuraamista. Minä pysähdyin aina, jos pentu meni minun edelleni tai yritti vetää. Kehuin kun käveli hienosti hihnassa.
Siitä se lähtee. Opettaminen on kivaa ja tekee koiran kanssa olemisesta kivaa, kun se tottelee ja väsähtää aivojumpasta. . 
menee pennulla ihan muutoksesta toipumiseen. Sen voit käyttää hyödyksi pitämällä pentua sylissä aina jos se syliin haluaa, ja muutenkin kertoa sille, että sinä olet nyt sen luottoihminen. Kaikki käskyt voi opettaa myöhemminkin, mutta kannattaa käyttää hyväksi nämä kaksi viikkoa perusluottamuksen rakentamiseen ja lujittamiseen. Vielä nyt pentu todennäköisesti ulkonakin haluaa olla lähellä sinua. Hyödynnä sitä kutsumalla pentua usein luoksesi (kyykyssä) ja palkitsemalla sen. Tästä on kovasti hyötyä siinä vaiheessa, kun sitä ei enää kiinnosta olla lähellä sinua. ;)
Sulla todennäköisesti on jo koiraperheen säännöt niin selkäytimessä kahden koiran jälkeen, että se käskyjen opettaminen tulee luonnostaan, arkipäivän elämässä.
Niillä mä lähtisin alkuun. Sit ettimään sopivaa pentukurssia lähitienoolta. Ihan vaan siks, että niihin saattaa olla aika vaikee mahtua mukaan, kun syksyllä/talvella niitä järjestetään niin paljon vähemmän kuin keväällä.
Pikkuisella on paljon opeteltavaa ja ihmeteltävää uudessa ympäristössä ja kodissa.
MUISTA antaa pienen nukkua ilman keskeytyksiä!!
En jemmailisi mitään mattojen alle, ei ole kiva kun koira oppii että sieltä maton alta on kiva kaivella jotain.
Ihanaa kun monet muistaa kertoa omasta erinomaisuudestaan. Reps.
vilkaisin muiden kommentteja, itse ottaisin aika rauhallisesti. Miten pitkään olet lomalla, 2 viikkoa?
Säännöllinen rytmi tuo varmasti turvallista oloa pennulle.Sisäsiisteyttäminen on toisten kanssa pidempi tie, mutta siitä löytyykin paljon tietoa netissä. Mahdollisimman useasti vaan pieniä ulkoiluja, että kaikki lirut osuisivat pihalle. Meille tuli koira vasta parivuotiaana, oppi nopsaan "pissa" sanan merkityksen.
Yksinoloon tutustuttaisin oppikirjojen mukaan, pikkuhiljaa. Ei ole sitten niin iso shokki loman jälkeen.
Pentu kaipaa varmasti myös lepoa, meille tullessaan koira oli arka, joten tein sille monta petiä, joista se sai valita missä levätä. Mitä päiviisi itse haluaisit sisällyttää? Minulla oli paljon koneella tehtäviä töitä silloin, joten yksi petipaikka oli jalkojeni juuressa.
Temput ja komennot kannattaa ottaa mukaan sopivaan tahtiin, alusta asti pitää kiinni talon säännöistä. Itse otin määrätietoisen, mutta pehmeän tavan uuden koiran kanssa. Hellyttelyn lomassa koskin sen tassuihin ja pidin hetken kiinni-tyyliin, jotta kynsien leikkuu ei ole ihan uutta. Riippuu ihan pennun luonteesta miten hyvin se ottaa kaikki tuommoiset
Mukavaa lomaa ja pentuaikaa 
Ei sun tarvi opettaa mitään, mutta jos haluat voit toki alkaa leikin varjolla opettaa kaikenlaista, ihan istumisia, maahanmenoja jne. Piilottaa sille vaikka nameja etsittäväksi purkkien alle, matonkulman alle, taiteltuihin tyhjiin vessapaperihylsyihin jne.
Ei myöskään ole välttämätöntä kulkea noin pientä ympäriinsä totuttamassa mutta jos niin haluat tehdä, ei siitäkään useimmille perusrohkeille pennuille ole mitään haittaa.
Eli toimi ihan miten vaan, et sinä sitä pentua pilaa.