Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

sain potkut Zarasta (hki) ja

Vierailija
14.10.2012 |

olin koeajalla, olin saanut sieltä työvaatteksi mustat housut yms. kun vaihdoin vaatteeni, pomo tuli sinne ja sanoi että sä voit pitää noi vaatteet, mut niitä ei sit saa käyttää missään!

siis mitä vittua?? miksi ei saa, ei niissä lue zara.

Oliko tuo vaan jotain mielivaltasta natseilua?

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap olettaa että syy on myöhästelyssä, siis ilmeisesti ei ole sanottu kuitenkaan syytä irtisanomiseen?!!!

Vaatekaupoissa käytetään hyväksi koeaikaa surutta, sit laitetaan pihalle muutama viikko ennen kuin 4kk koeaika loppuu, koettu on. Enkä ole ainoa. Ap:ssa ei todellakaan tartte olla mitään vikaa. Firmoissa on.

Vierailija
22/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa myös katsottiin erittäin pahalla näitä yhden tai kahden minuutin myöhästymisiä. Hieman sitä ihmettelin, kunnes tajusin, että kirjoittamaton sääntöhän oli se, että kun työvuoro alkaa, olisi pitänyt olla valmiina työvaatteet (joita ei saanut viedä kotiin) päällä, kassa laskettuna, muut valmistelut tehtynä valmiina palvelemaan asiakkaita eli todellisuudessa töihin olisi pitänyt tulla ainakin 10 minuuttia ennen vuoron alkua. Koska tätä ei voitu tietenkään virallisesti sanoa, sain vain "pahaa silmää" kun tulin esim minuuttia ennen vuoron alkua, ja hirveät valitukset sitten tosiaan näistä myöhästymisistä.

Onneksi nykyään merkkaa enemmän se, mitä töissä teen kuin se, koska sen teen. Minuutti tai puoli tuntia sinne tänne ei ole niin justiinsa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

irtisanomiselle?

Koeajallakin se pitää työntekijälle sanoa.. erikoiselta kuullostaa pomo?

Siis nimenomaan EI SAA sanoa syytä koeajalla.

Vierailija
24/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi sitä väärinkäytetään (aika usein kaupanalalla), valitettavasti.

Vierailija
25/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olin koeajalla, tivasin irtisanomisen syytä mutta pomo sanoi ettei heidän tarvitse sanoa jos on koeajalla.

Minusta törkeästi kohteli, ei tietenkään voi valvoa käytänkö housuja, mutta siis törkeää että edes vaativalt silloin sellaista.

Luulen että irtisanominen liittyi kellokorttiin. se pitää leimata tasan niin ku kuuluu, kaikkea valvotaan. Jos tule 1-3 min "myöhässä" niin kolmannesta myöhästymisestä se on sit potkut. Ainakin koeajalla.

Ihan hirveä työpaikka. Ihmettelen että jotkut niistä kotkista ovat olleet siellä yli 5 v...

Oletko vähän idiootti? Jos sä myöhästelet, niin saat syyttää ihan vain itseäsi potkuista. Itse en ole omalta työpaikaltani myöhästynyt ikinä, ja sentään olen ko paikassa ollut yli 10 vuotta.

Toinen juttu, mitä tyydytystä saat haukkumalla ex-työkavereitasi kotkiksi? En ihmettele tippaakaan, ettei kaltaistasi haluttu siellä pitää töissä...

Vierailija
26/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koeajalla EI TARVITSE kertoa syytä. Siksi sitä väärinkäytetään (aika usein kaupanalalla), valitettavasti.

Mitä VALITETTAVAA on siinä, että yrittäjä haluaa itse valita itselleen sopivankaltaiset työntekijät? Ihan pelle saa olla, jos todella ajattelee, että yrittäjän oikeudet on valitettavia......

Vierailija
27/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä VALITETTAVAA on siinä, että yrittäjä haluaa itse valita itselleen sopivankaltaiset työntekijät? Ihan pelle saa olla, jos todella ajattelee, että yrittäjän oikeudet on valitettavia......

[/quote]

..tarkoitin sitä, että sitä käytetään VÄÄRIN joissain firmoissa. Palkataan tyyppi ja tiedetään jo etukäteen että työsuhdetta ei jatketa kuin esim. ruuhka-ajan. Työntekijästä on helppo päästä eroon, koska syytä ei tarvitse kertoa.

Vierailija
28/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olin koeajalla, tivasin irtisanomisen syytä mutta pomo sanoi ettei heidän tarvitse sanoa jos on koeajalla. Minusta törkeästi kohteli, ei tietenkään voi valvoa käytänkö housuja, mutta siis törkeää että edes vaativalt silloin sellaista. Luulen että irtisanominen liittyi kellokorttiin. se pitää leimata tasan niin ku kuuluu, kaikkea valvotaan. Jos tule 1-3 min "myöhässä" niin kolmannesta myöhästymisestä se on sit potkut. Ainakin koeajalla. Ihan hirveä työpaikka. Ihmettelen että jotkut niistä kotkista ovat olleet siellä yli 5 v...

Oletko vähän idiootti? Jos sä myöhästelet, niin saat syyttää ihan vain itseäsi potkuista. Itse en ole omalta työpaikaltani myöhästynyt ikinä, ja sentään olen ko paikassa ollut yli 10 vuotta. Toinen juttu, mitä tyydytystä saat haukkumalla ex-työkavereitasi kotkiksi? En ihmettele tippaakaan, ettei kaltaistasi haluttu siellä pitää töissä...

Että siinä mielessä ymmärrän, että kutsut myyjiä kotkiksi. Yritä päästä kuitenkin noista potkuista yli ja ajattele, ettei Zaraa ollut tarkoitettu sun työpaikaksi ja löydät jostain jotain parempaa.

Vierailija
29/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran on jatkuvasti ihmiset myöhässä kun tulevat toimistoon ruokatunnilta tai tulevat töihin. eikä sitä korvata. lähtevät jopa 2min etuajassa töissää. on se kauheaKAUHEAA!!! palstamamma on kauhuissaan, pakko päästä parjaamaan.

jatkuvastihan ihmiset myöhästelee, liikenne, lapset jne.!

Ei se myöhästely ole mitenkään väistämätöntä. Se on vaan joidenkin ihmisten todella ärsyttävä tapa olla säännöllisesti ja aina joka paikasta myöhässä. Ajoissakin pystyy olemaan, jos haluaa. Minä ainakin esimiehenä antaisin varmasti potkut tyypille, joka koeaikana myöhästelee enemmän kuin kerran.

tuo muutamasta minuutista pauhaaminen... siis eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kuin kuvitella että muutaman minuutin myöhästyminen on *kamalaa* ... ei asia olisi 15-30 min jatkuva myöhästely. ja kun kuitenkin samalla teistä on OK että kellokortille jonotetaan TYÖAJALLA 15 min.

Minulla ei koskaan ole ollut kellokorttia; tulen töihin kun tulen, yleensä 8.15-8.45 ja lähden 15.30. joskus olen kotitoimistolla. Ja netissä olen nytkin. Meillä ei todellakaan kytätä minuutteja vaan TEHTY TYÖ RATKAISEE. Sitä kouluittamattomat av-mammat ei tajua - heille 2 min myöhästyminen on kamalaa huolimattomuuttaa....

Palkka 5000 e kuussa

Vierailija
30/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen verran on jatkuvasti ihmiset myöhässä kun tulevat toimistoon ruokatunnilta tai tulevat töihin. eikä sitä korvata. lähtevät jopa 2min etuajassa töissää. on se kauheaKAUHEAA!!! palstamamma on kauhuissaan, pakko päästä parjaamaan.

jatkuvastihan ihmiset myöhästelee, liikenne, lapset jne.!

Ei se myöhästely ole mitenkään väistämätöntä. Se on vaan joidenkin ihmisten todella ärsyttävä tapa olla säännöllisesti ja aina joka paikasta myöhässä. Ajoissakin pystyy olemaan, jos haluaa. Minä ainakin esimiehenä antaisin varmasti potkut tyypille, joka koeaikana myöhästelee enemmän kuin kerran.

tuo muutamasta minuutista pauhaaminen... siis eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kuin kuvitella että muutaman minuutin myöhästyminen on *kamalaa* ... ei asia olisi 15-30 min jatkuva myöhästely. ja kun kuitenkin samalla teistä on OK että kellokortille jonotetaan TYÖAJALLA 15 min.

Minulla ei koskaan ole ollut kellokorttia; tulen töihin kun tulen, yleensä 8.15-8.45 ja lähden 15.30. joskus olen kotitoimistolla. Ja netissä olen nytkin. Meillä ei todellakaan kytätä minuutteja vaan TEHTY TYÖ RATKAISEE. Sitä kouluittamattomat av-mammat ei tajua - heille 2 min myöhästyminen on kamalaa huolimattomuuttaa....

Palkka 5000 e kuussa

jotkut kato joutuu olemaan semmosissa työpaikoissa ja niissä myöhästely ON oikeasti kamalaa huolimattomuutta. Esim. tehtaissa. Ei käy päinsä että työntekijät tulevat miten sattuu.

Vierailija
31/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin uskomatonta tuo muutamasta minuutista pauhaaminen... siis eikö teillä todellakaan ole muuta tekemistä kuin kuvitella että muutaman minuutin myöhästyminen on *kamalaa* ... ei asia olisi 15-30 min jatkuva myöhästely.

Eihän se tietenkään tavallisesta pulliaisesta ole yhtään mitään, jos myöhästyy 3min. Mutta jos siellä pääkopassa liikkuisi jotain, niin voisi laskea, että tuo "ei yhtään mitään" on viikkotasolla 15min. Kuukausitasolla (4vkoa) 60min. Vuositasolla 780min. Että käyttäkää päätänne, haluaakohan moni yrittäjä maksaa palkan tuolta "ei yhtään miltään"-ajalta? Ja samat säännöt koskee kaikkia, joten jos yhdelle sallitaan myöhästely, pitää se sallia muillekin, joten siinäpä nuo minuutit sitten vain kasvaa, miltä maksetaan palkkaa tyhjästä. Mutta eihän sitä tietenkään idiootti voi ymmärtää.......

Vierailija
32/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai onko niin, että työntekijät eivät KOSKAAN tule vastaavasti 3 minuuttia etuajassa? Tai koskaan jää hoitamaan vielä viimeistä työtehtävää pariksi minuutiksi vuoron loppumisen jälkeen? Johan nyt julkiset kulkuvälineetkin kulkevat siten, että on todella vaikea tähdätä aina täsmälleen oikeaan aikaan, ja onko se sitten reilua että aina tullaan varmuudeksi etuajassa ettei koskaan vaan vahingossa myöhästyisi sitä minuuttia?

Periaatteessa ymmärrän jos on jokin työtehtävä, jossa oikeasti täytyy minuutilleen olla jonkun tietyllä paikalla (esim joku koneenkäyttäjä tehtaassa tai yksinäinen kioskinpitäjä), mutta vaikkapa tuollaisessa kaupassa jossa myyjiä on useita ja työajat ovat limittyneet.

No, minulla ei onneksi ole kellokorttia, en varmaan sellaiseen osaisi sopeutuakaan.

Eihän se tietenkään tavallisesta pulliaisesta ole yhtään mitään, jos myöhästyy 3min. Mutta jos siellä pääkopassa liikkuisi jotain, niin voisi laskea, että tuo "ei yhtään mitään" on viikkotasolla 15min. Kuukausitasolla (4vkoa) 60min. Vuositasolla 780min. Että käyttäkää päätänne, haluaakohan moni yrittäjä maksaa palkan tuolta "ei yhtään miltään"-ajalta? Ja samat säännöt koskee kaikkia, joten jos yhdelle sallitaan myöhästely, pitää se sallia muillekin, joten siinäpä nuo minuutit sitten vain kasvaa, miltä maksetaan palkkaa tyhjästä. Mutta eihän sitä tietenkään idiootti voi ymmärtää.......

Vierailija
33/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on työnantajasi julkista mustamaalaamista. Oletko varma, ettei työnantajasi lue kirjoitustasi netistä? Hän voi aika nopeasti päätellä, kuka levittää negatiivista kuvaa työpaikasta.

Ap:han sanoi itse, että fudujen syy oli se, että hän ei osannut tulla ajoissa töihin. Palvelualalla ei voi koko ajan olla myöhässä sen 1-2 minuuttia. Koskee muitakin palvelualan työpaikkoja, joissa olen ollut. Eli en näe tuota mustamaalaamisena.

Vierailija
34/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parikymppisenä huomautuksen myöhästymisestä kun olin jouluapulaisena Anttilassa.

Yhtenä aamuna leimasin kellokorttini 2 minuuttia liian myöhään, ja heti tultiin valittamaan asiasta. Lopuksi vielä sanottiin, että jos olen iltapäivällä 2 minuuttia pidempään töissä niin annetaan tämän olla.

Siihen asti olin joka päivä tullut töihin 5-15 minuuttia etuajassa ja lähtenyt n. 5 minuuttia myöhässä. Näitä ei kuitenkaan huomioitu mitenkään.

Sen puhuttelun jälkeen pidin tarkkaan huolen siitä että olin työpäivän päättyessä hyvissä ajoin jonottamassa kellokorttilaitteelle. Siinä kun oli aina työvuorojen päättyessä jono viimeistään 10 minuuttia ennen työvuoron päättymistä. Tämä kellokorttilaitteelle jonottaminen oli työnantajan puolesta ihan ok.

Tästä on aikaa jo 20 vuotta, enkä vieläkään mielelläni asioi ko. kaupassa.

palvelualalla. Liiittyy myös paikkoihin, joissa on paljon työntekijöitä.

Alat nähdä tilanteen heti toisin, kun olet työssä kassalla ja sinut siitä pois päästävä henkilö on AINA viisi minuuttia myöhässä ja ilahtuneena olet ajatellut, että pääsempä kohta vessaan, kun vuoroni loppuu. Pitää sitten jaksaa jalat ristissä vielä viisi minuuttia, huonoimmassa tapauksessa ilmaiseksi.

Vierailija
35/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä kuvailluissa töissä ei ole mitään urakkaa, vaan työ on yleensä jatkuvaa liukuhihnatyötä. Jos työaika on myöhästymisen seurauksena viisi minuuttia vähemmän, se tarkoittaa sitä, että se on pois sanotaanko viiden asiakkaan palvelemisesta. Kai ymmärrät, ettei tällainen työ ole mitenkään rinnastettavissa omaan työhösi?

Räikeämpää on tietysti se, että myöhästyjän vuoksi jonkun on pakko jäädä töihin ilman palkkaa eli käytännössä tämä henkilö, joka ei voi myöhästyjän vuoksi lähteä töistä, menettää sen 15 minuutin palkan viikossa. Onko se sitten oikein?

Vierailija
36/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajalle myöhästelystä koituva kustannus

Kuukausipalkka esim. 1700€

Vuosipalkka lomarahoineen -> 1.700€ * 12,6 = 21.420€

Työnantajan eläkekustannukset, vakuutukset, työterveys ja muut sivukulut -> 21.420€ * 1,8 = 38.556€

Säännöllisessä ansiotyössä työpäiviä on yleensä 5 päivää / viikko eli 22 päivää / kalenterikuukausi.

Vuodessa työssäkäyntikuukausia on lomakuukausi huomioon ottaen 11

joten työpäiviä kertyy tuolloin vuodessa yleensä 242 päivää.

Tästä vähennetään arkivapaat, joita keskimäärin 10 vuodessa. 242-10=232

työpäivä on keskimäärin 7,5h, eli 232*7,5 = 1740 tuntia/vuosi

Eli työnantaja maksaa 232 päivän / 1740 h työstä vuodessa n.38.556€ eli 38.556/1740 = 22,16€/h -> 0,37€/min

Näin päivittäinen 1-3 min myöhästyminen (keskimäärin 2 min) maksaa työnantajalle 2*232*0,37 =160,28€ vuodessa

Jos työntekijöitä on esim 50, syntyy tästä yli 8.000€ ylimääräinen kulu vuodessa.

Yksityisyrittäjänä saattaisit itsekin niuhottaa minuuteista… ja toisaalta rahan voisi käyttää paremminkin, jopa henkilöstön etuihin...

Vierailija
37/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

näissä kuvailluissa töissä ei ole mitään urakkaa, vaan työ on yleensä jatkuvaa liukuhihnatyötä. Jos työaika on myöhästymisen seurauksena viisi minuuttia vähemmän, se tarkoittaa sitä, että se on pois sanotaanko viiden asiakkaan palvelemisesta. Kai ymmärrät, ettei tällainen työ ole mitenkään rinnastettavissa omaan työhösi?

Räikeämpää on tietysti se, että myöhästyjän vuoksi jonkun on pakko jäädä töihin ilman palkkaa eli käytännössä tämä henkilö, joka ei voi myöhästyjän vuoksi lähteä töistä, menettää sen 15 minuutin palkan viikossa. Onko se sitten oikein?

Tuo taitaa olla aivan mahdotonta ymmärtää noille putkiaivoille, jotka ovat tasan yhtä duunia tehneet koko elämänsä. :D

T: Akateeminen, joka on onnekseen ehtinyt elämässään kokeilemaan myös kellokorttityötä ja ymmärtää, miksi joissain duuneissa liukuva työaika on mahdollista ja toisissa ei.

Vierailija
38/76 |
16.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä käytetään hyväksi. Mutta oikeasti työnantajan on kysyttäessä pakko antaa erottamisesta koeajalla perustelut kirjallisena.

Olen tarkastanut työsuojeluvaltuutetulta.

Tosin tietysti ne voivat siihen valehdella mitä vain... jos ovat ottaneet jonkun koeajalle vain paikatakseen väliaikaista työvoimapulaa ja sitten pistävät koeajalla pihalle, niin voivat esim. sanoa syyksi "työhön soveltumaton" ilman sen kummempia selityksiä.

Vierailija
39/76 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis olin koeajalla, tivasin irtisanomisen syytä mutta pomo sanoi ettei heidän tarvitse sanoa jos on koeajalla.

Minusta törkeästi kohteli, ei tietenkään voi valvoa käytänkö housuja, mutta siis törkeää että edes vaativalt silloin sellaista.

Luulen että irtisanominen liittyi kellokorttiin. se pitää leimata tasan niin ku kuuluu, kaikkea valvotaan. Jos tule 1-3 min "myöhässä" niin kolmannesta myöhästymisestä se on sit potkut. Ainakin koeajalla.

Ihan hirveä työpaikka. Ihmettelen että jotkut niistä kotkista ovat olleet siellä yli 5 v...

Vierailija
40/76 |
15.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ne on sinulle annettu, ne ovat sinun ja saat päättää mitä niillä tehdään. Kun työsuhde on päättynyt, entisellä työnantajalla ei todellakaan ole jälkikäteen oikeutta tulla vaatimaan housuja jalastasi. Jos tosiaan ovat ihan tavalliset housut, joissa ei lue mitään.