Vaaliehdokkaan ammatti: Sairaanhoitaja (amk)
miksi kummassa pitää mainita se amk? Jotenkin noloa...
Kommentit (25)
ns. tehtävään sopivin ja pätevin voitti:)
Itse kun etenin johtajaksi, niin ei käynyt mielessäkään että koulutuksellani merkonomista tradenomiksi oli asian kanssa mitään tekemistä, vaan kokemuksella ja pätevyydellä.
Olenko ymmärtänyt oikein, että ammattiKORKEAkoulun tavoite on nimenomaan turvata jatko-opintomahdollisuudet suoraan ylempään tutkintoon?
Tämän väitteen on allekirjoittanut moni nykymuotoisen amk-tutkinnon suorittaneen sairaanhoitajan kanssa työskennellyt, tässäkin ketjussa.
Itsekin olen aikanani valmistunut opistoinsinööriksi, ja olisi ollut tarjolla amk-tutkinto myöhemmin, kohtuullisen vähällä vaivalla. En ole kuitenkaan nähnyt siinä mitään lisäarvoa, eikä tietääkseni yksikään opiskelukavereistani ole suorittanut amk-tutkintoa vaan ovat ihan tyytyväisiä opistotutkintoon.
Olenko ymmärtänyt oikein, että ammattiKORKEAkoulun tavoite on nimenomaan turvata jatko-opintomahdollisuudet suoraan ylempään tutkintoon? Tämän väitteen on allekirjoittanut moni nykymuotoisen amk-tutkinnon suorittaneen sairaanhoitajan kanssa työskennellyt, tässäkin ketjussa. Itsekin olen aikanani valmistunut opistoinsinööriksi, ja olisi ollut tarjolla amk-tutkinto myöhemmin, kohtuullisen vähällä vaivalla. En ole kuitenkaan nähnyt siinä mitään lisäarvoa, eikä tietääkseni yksikään opiskelukavereistani ole suorittanut amk-tutkintoa vaan ovat ihan tyytyväisiä opistotutkintoon.
Itse olen lab.analyytikko ja nyt käyn insinöörin opintoja. Kun muistelen 90-luvulta kuinka pitkiä päiviä tutut tekivät Tekulla, kuinka paljon oli kotitehtäviä, raportteja..huh huh.
Siihen verrattuna nykyinen AMK-opiskelu on silkkaa pelleilyä.
En olisi ikinä pärjännyt opinnoissa Tekun aikoina ja nyt menee hyvin.Olenko siis viisastunut itsekseni tekemättä mitään? Tuskin.
Ihan potuttaa tämä meininki. Opistoinssinä voisin olla ylpeä koulutuksesta, mutta nyt en kehtaa kaikille ede ääneen sanoa mitä luen..
Se tosiaan on tutkinnon nimi; sairaanhoitaja, Amk. Ja niin se tulee laittaa virallisiin yhteyksiin.
T: Sh, Amk
P.S Opistotason sh on ollut valmistuessaan pätevämpi kyllä kuin amk:n sh. Amk:ssa on liikaa tätä "tekotiedettä" (lue; hoitotiedettä) jolla ei tee mitään. Enemmän olisi koulutus saanut ainakin minun aikanani painottua käytäntöön kuin teoriaan (jolla ei tee hevon persettä). Valmistunut olen -01.
ns. tehtävään sopivin ja pätevin voitti:)