Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko köyhällä varaa polttaa tupakkaa?

Vierailija
13.10.2012 |

Niin, onko? Ja jos vastaatte että on, niin heitän haasteen jos olet köyhä: lopeta tupakointi ja osta niillä rahoilla itsellesi ja lapsillesi terveellistä ruokaa!

Kommentit (54)

Vierailija
21/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne kuule erottaa.. kassamyös

kaivaa ne viimeiset kolikot, joku maksaa platina-Amexilla.

Todennäköisyys sille, kumpi asuu vuokraslummissa ja kumpi isossa omakotitalossa.....?

asuvat kaivaisivat niitä kolikkoja. Koko tili kun menee ylimitoitettuun asuntolainaan....

Kellä menee, kellä ei. :)

Vierailija
22/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tupakka-aski maksaa 4,50 ja polttaa askin päivässä, se on 1600 vuodessa. Luulisi, että sillä rahalla saisi jotain parempaakin luksusta.

Tai sitten tosiaan sitä terveellisempää ruokaa, kun täälläkin on niitä ketjuja, kuinka ei ole varaa syödä terveellisesti. Luksusta on kävely luonnossa, ei maksa mitään, ei mene terveys ja saa hetken omaa aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ihminen polttaa ja vaarantaa oman ja läheisten terveyden.

Fiksu ei polta.

Se mihin sosiaaliluokkaan kuuluu on sitten jo toinen juttu.

Vierailija
24/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole luksusta olla riippuvainen, mutta tupakalla käyminen on pieni luksus arjen keskellä.

Ei siis ole luksusta olla riippuvainen, mutta on luksusta tehdä riippuvuuden takia joitain tekoja? Huomaatko sisäisen ristiriidan?

Ajattelet liikaa yleisellä tasolla tätä asiaa, etkä selvästi halua ymmärtää, että tupakka saa aikaan hyvän olon. Eihän sitä muuten kukaan polttaisi.

Ei se tee hyvää oloa kuin jo valmiksi riippuvaisille. Ne, keillä ei riippuvuutta ole, eivät saa tupakasta hyvää oloa vaan huonon olon. Siksi vain tupakoitsijat polttavat.

Vierailija
25/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva sitä askin päivässä vetää

polttavat keskimäärin askin päivässä, baari-iltoina menee sen lisäksi 0,5-1 askia lisää.

Ehkä he sitten ovat poikkeus.

Vierailija
26/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmä ihminen polttaa ja vaarantaa oman ja läheisten terveyden.

Fiksu ei polta.

Se mihin sosiaaliluokkaan kuuluu on sitten jo toinen juttu.

Väärin. On tilastollisesti todettu fakta, että alemmissa yhteiskuntaluokissa tupakoidaan enemmän (ja elämäntavat ovat muutenkin epäterveellisemmät). Alemmissa yhteiskuntaluokissa kuollaan nuorempana.

Tuossa Kataisen väitöskirjassa juurikin todettiin, että ylemmät yhteiskuntaluokat käyttävät esimerkiksi tupakoimattomuutta erottautumiseen alemmista luokista. Näkyyhän tämä jo nuorten keskuudessa, vrt. tupakoivat amisnuoret ja lukiolaisnuoret.

http://www.helsinki.fi/valtiotieteellinen/uutisarkisto/vaitokset/2011/0…

Vierailija
27/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään askitupakkaa.

Paasaus ei auta. Moni kokee että kurjassa elämässä on oltava jonkin "pahe" että sitä jaksaa ja monille se on valitettavasti röökinpoltto. Tunnen tällaisia perheitä, mutta eipä sitä kukaan voi ulkopuolelta käskeä muita lopettamaan tupakointia. Eikä se mielestäni ole yhtään hyväksytympää vaikka siihen olisi rahaakin.

Vierailija
28/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani tupakoitsijat polttavat keskimäärin askin päivässä, baari-iltoina menee sen lisäksi 0,5-1 askia lisää.

ihan mielenkiinnosta kysyn, kun en itse ole poltaanut niin en tiedä. Mutta kyllä minunkin tuntemani tupakoitsijat polttavat n. 1-1,5 tunnin välein, niin kyllähän siinä aika monta röökiö valveillaoloaikaan mahtuu.

Vierailija
29/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihminen on tyhmä jos se polttaa.

Tunnen monia tyhmiä ylempääluokkaa olevia ihmisiä, ja tyhmyys sen kuin savuaa taivaalle! =))

Vierailija
30/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntemani tupakoitsijat polttavat keskimäärin askin päivässä, baari-iltoina menee sen lisäksi 0,5-1 askia lisää.

ihan mielenkiinnosta kysyn, kun en itse ole poltaanut niin en tiedä. Mutta kyllä minunkin tuntemani tupakoitsijat polttavat n. 1-1,5 tunnin välein, niin kyllähän siinä aika monta röökiö valveillaoloaikaan mahtuu.

Aikanaan normaaliaskissa oli 20 kpl.

Vierailija
31/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakasta on erittäin vaikea päästä eroon, se ei ole todellakaan naps vain ja rahat parempaan käyttöön, niin kuin täällä annetaan uskoa. Nikotiinin on sanottu olevan koukuttavampaa kuin heroiini.

Vierailija
32/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakasta on erittäin vaikea päästä eroon, se ei ole todellakaan naps vain ja rahat parempaan käyttöön, niin kuin täällä annetaan uskoa. Nikotiinin on sanottu olevan koukuttavampaa kuin heroiini.

Se ei silti ei ole syy perustella sen polttamista luksuksena.

Ja jos yleinen asenne olisi se, että vain tyhmät polttavat sen sijaan, että se on jotenkin kova juttu, tai vaikkapa pakko tai sitä luksusta, yks sun toinen nuori voisi jättää aloittamatta.

Vierailija
33/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askin päivässä polttavia on todella vähän, ja he ovat usein (eivät toki aina!) muutenkin (päihde)ongelmaisia.

Suurin osa ihmisistä (omassa tuttavapiirissä tehty havainto) polttavat muutaman tupakan/päivä. Joskus voi mennä enemmän, jos stressiä/viihteella tmv. poikkeuksellista.

Itse poltan n.3tupakkaa/päivä, joskus olen yli viikon polttamatta kokonaan, ja joskus menee kymmenekin tupakkaa yhdessä päivässä (hyvin harvoin, ehkä 2-3kk välein tapahtuu noin).

Rahaa menee siis n. 0,70€/päivä (ja ei joka päivä, en joka päivä polta noin montaa/ollenkaan) eli vuodessa n. 255€. MUTTA tuokaa ei ole koko totuus, matkustamme paljon, ja käytännössä en koskaan osta tupakkaa Suomesta, vaan poltan 95% tupakkaa mikä on ostettu edullisesti Taxfreesta/ulkomailta. Joten todellisuudessa minulla menee ehkä reilu 100€/vuosi tupakkaan, ei paha.

Itse en juo lainkaan kahvia, jos ajatellaan paljonko moni käyttää vuodessa rahaa kahviin, niin en usko että tuo reilu 100€ eli pari euroa/vko riittää kovinkaan monen kahveihin (kotona, kahviloissa juotuihin). Ja kahvikin ON nautintoaine, ihan siinä missä tupakkakin. Ilman kahvia voi elää ihan hyvin. Haastan jokaisen kahvin juojan (tai esim. suklaan syöjän) luopumaan siitä OMASTA nautintoaineestaan loppuiäksi, sillon ehkä ymmärrätte miten haastavaa on lopettaa tupakointi kokonaan.

Vierailija
34/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikääpä keuhkosyöpään kuolevaa, hänhän tukehtuu. Ei saa happea.. kuoleminen on hidasta tukehtumista.

Tämä kammottava ajatus vei minulta halun polttaa.

Vierailija
35/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Askin päivässä polttavia on todella vähän, ja he ovat usein (eivät toki aina!) muutenkin (päihde)ongelmaisia.

Suurin osa ihmisistä (omassa tuttavapiirissä tehty havainto) polttavat muutaman tupakan/päivä. Joskus voi mennä enemmän, jos stressiä/viihteella tmv. poikkeuksellista.

Itse poltan n.3tupakkaa/päivä, joskus olen yli viikon polttamatta kokonaan, ja joskus menee kymmenekin tupakkaa yhdessä päivässä (hyvin harvoin, ehkä 2-3kk välein tapahtuu noin).

Rahaa menee siis n. 0,70€/päivä (ja ei joka päivä, en joka päivä polta noin montaa/ollenkaan) eli vuodessa n. 255€. MUTTA tuokaa ei ole koko totuus, matkustamme paljon, ja käytännössä en koskaan osta tupakkaa Suomesta, vaan poltan 95% tupakkaa mikä on ostettu edullisesti Taxfreesta/ulkomailta. Joten todellisuudessa minulla menee ehkä reilu 100€/vuosi tupakkaan, ei paha.

Itse en juo lainkaan kahvia, jos ajatellaan paljonko moni käyttää vuodessa rahaa kahviin, niin en usko että tuo reilu 100€ eli pari euroa/vko riittää kovinkaan monen kahveihin (kotona, kahviloissa juotuihin). Ja kahvikin ON nautintoaine, ihan siinä missä tupakkakin. Ilman kahvia voi elää ihan hyvin. Haastan jokaisen kahvin juojan (tai esim. suklaan syöjän) luopumaan siitä OMASTA nautintoaineestaan loppuiäksi, sillon ehkä ymmärrätte miten haastavaa on lopettaa tupakointi kokonaan.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=onn00…

vuonna 2009 suomalainen tupakoitsija poltti keskimäärin 20 tupakkaa päivässä. Olisiko se siitä niin paljon kolmessa vuodessa vähentynyt?

Vierailija
36/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on täytynyt olla sitten niitä jotka polttavat enemmän kuin askin päivässä!

Itse tunnen paljon "juhlatupakoijia" eli niitä jotka polttavat vain baari-iltoina ym. Kaksi tiedän, jotka polttavat enemmän kuin askin päivässä.

Vierailija
37/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos keskimääräisesti, niin ei kerro mitään yhden tupakoijan määrästä polttaa. Samaan tapaan jokainen suomalainen joisi 10litraa "väkevää viinaa"/vuosi. Totuus on kuitenkin se, että väkeväksi muutettuna ani harva juo vuodessa tuon 10litraa alkoholia, vaan pieni juoppo porukka ryypää kärjistäen "90%" ja se suuri massa ihmisiä sitten loput "10%". Omassa lähipiirissäni (pari alko-ongelmaista lukuunottamatta) ei kukaan todellakaan juo noin paljon alkoholia/vuosi.

Vierailija
38/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta miksi edes alottaa tupakointia. Todella fiksu, kuten minä, miettii tällaiset asiat jo ennen ensimmäistä röökiä. Tosin mulla terveys oli vain yksi osa tätä päätöksentekoa, tosin yhtäkään puoltoääntä ei tupakalle herunut.

Miettikääpä keuhkosyöpään kuolevaa, hänhän tukehtuu. Ei saa happea.. kuoleminen on hidasta tukehtumista. Tämä kammottava ajatus vei minulta halun polttaa.

Vierailija
39/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paljon on täytynyt olla sitten niitä jotka polttavat enemmän kuin askin päivässä!

Itse tunnen paljon "juhlatupakoijia" eli niitä jotka polttavat vain baari-iltoina ym. Kaksi tiedän, jotka polttavat enemmän kuin askin päivässä.

että jos täällä suurin osa polttaa vain muutaman tupakan päivässä, paljonko ne muut tupakoitsijat polttavat, että keskiarvo päätyy tuohon 20:een.

Vierailija
40/54 |
13.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti ehkä polttavatkin paljon enemmän, mutta valehtelevat itselleenkin.

Itse tunnen paljon "juhlatupakoijia" eli niitä jotka polttavat vain baari-iltoina ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi seitsemän