Vatsataudin pelko etenkin ulkomailla
Kärsin todella voimakkaasta emetofobiasta ja se estää minua tekemästä paljon asioita. Haluaisin tosi paljon matkustaa mutta pelkään saavani ulkomailla ruokamyrkytyksen. Nyt olen miettinyt, jos aloittaisin matkustaminen Euroopan kaupungeista. Ovatko ne turvallisia, osaan todellakin pitää käsihygieniasta huolta ja katson mitä ja missä syön, mutta pelko on silti voimakas.
Missä kaikkialla sinä olet matkustanut ja oletko kärsinyt vatsataudeista?
Kommentit (34)
Pieni turistiruikku kuuluu asiaan.
Olen asunut nyt 55 vuotta kolmessa eri EU-maassa. Ei ole vatsatautia tai ruokamyrkytystä ollut näissä maissa koskaan. Sensijaan Suomessa sain jopa kaksi kertaa muutaman vuoden välein lomalla ollessani. Toinen ruokamyrkytys oli ihan sairaalareissu. Lisäksi olen matkustellut myös kaukomaissa, muttei mitään vatsatauteja ole koskaan ollut.
Precosat käyttöön.
https://www.google.com/aclk?sa=L&pf=1&ai=DChsSEwjVqNGy94iVAxUPZZEFHbpJI…
Reilu 120 matkaa ulkomaille (myös Aasian maat, Venäjä, Egypti jne) ja ainoat ruokamyrkytykset Helsingistä ja Espoosta yht 3x
Mulla on reilu neljäkymmentä maata käytynä ja pahin vatsatauti on saatu Espanjasta. Vieläpä kaksi kertaa. Ekan kerran Madridissa ja toka kerta oli Valenciassa.
En ole saanut yhtään vatsatautia ulkomailla, täällä kotimaassa montakin.
Itse olen käynyt kauimpana Teneriffalla, Istanbulissa, Bodrumissa, Intiassa Goassa ja Egyptin Luxorissa muutaman kerran.
Joka ainoa kerta olen saanut vatsataudin, vaikka olen mielestäni tilannut mahdollisimman mausteetonta, kypsää ruokaa. Välttänyt tuoresalaatteja tai hedelmiä ja pessyt käsiäni,
Pullovettä olen käyttänyt myös hampaiden pesuun. Eikä mitään hyötyä.
Loppuloma menee aina vessanpöntön kanssa seurustellessa, ripuli on ja oksettaa ja nostaa vielä kuumeenkin.
Mutta Italiassa tai keski-Euroopassa ja Lontoossa, Neuvostoliitossa tai Venäjällä ja Tallinnassa, ei mitään hätää.
Mitään ylimääräistä vessareissua ei tarvitse tehdä.
Aloittajalle suosittelisin lämpimästi siis vaikkapa Saksaa tai Hollantia, kauniita maisemia ja hanavettäkin voi turisti juoda.
Euroopassa hyvin harvoin tulee mitään ongelmia vatsan kanssa. Euroopan ulkopuolella kehitysmaissa olen saanut vatsataudin.
Euroopassa en koskaan ole saanut mitään mahatautia enkä Etelä-Amerikassa. Kaikkea olen syönyt ja varsinkin Etelä-Amerikassa ravintoloissa osaavat tehdä ihania jäätelöannoksia. Ainoa paha mahatauti tuli Egyptistä kun söin alkuruokia seisovasta pöydästä.
Olen matkustanut ympäri maailmaa, myös Afrikassa ja Aasiassa. Ainoa ruokamyrkytys on ollut kaksi kertaa ostereista, joten niitä en enää syö.
Euroopassa juon pääosin vesijohtovettä, myös E-Euroopassa.
Ulkomailla käymiseen kuuluu olennaisesti se, että vatsa on vähän sekaisin koko ajan ja ripulilla saa käydä useamman kerran päivässä.
Ainoastaan Turkissa tuli ripuli, syynä tod.näk. vesimelonipalat jotka tarjoilija halusi meille välttämättä tarjota.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen käynyt kauimpana Teneriffalla, Istanbulissa, Bodrumissa, Intiassa Goassa ja Egyptin Luxorissa muutaman kerran.
Joka ainoa kerta olen saanut vatsataudin, vaikka olen mielestäni tilannut mahdollisimman mausteetonta, kypsää ruokaa. Välttänyt tuoresalaatteja tai hedelmiä ja pessyt käsiäni,
Pullovettä olen käyttänyt myös hampaiden pesuun. Eikä mitään hyötyä.
Loppuloma menee aina vessanpöntön kanssa seurustellessa, ripuli on ja oksettaa ja nostaa vielä kuumeenkin.
Mutta Italiassa tai keski-Euroopassa ja Lontoossa, Neuvostoliitossa tai Venäjällä ja Tallinnassa, ei mitään hätää.
Mitään ylimääräistä vessareissua ei tarvitse tehdä.
Aloittajalle suosittelisin lämpimästi siis vaikkapa Saksaa tai Hollantia, kauniita maisemia ja hanavettäkin voi turisti juoda.
Olet tehnyt ihan väärin siis. Hedelmät on yksi turvallisimmista vaihtoehdoista ja mausteet vähentävät ruokamyrkytyksiä.
Syömällä hyvin kypsennettyä ruokaa pärjää mainiosti. Kaikista noin 30 visiteeraamistani maailman maista vain Yhdysvalloissa TeppanYaki lentoa edeltävänä päivänä on ainoa kerta kun on pitänyt paluulennolla SFO-JFK-HKI painaa persettä penkkiin ja napsia imodiumia pakettitolkulla.
Mä vedän matkoilla aina precosaa. Ei tuu ruikku.
Euroopassa on yleisesti ottaen turvallista. Toki kannattaa vältellä äyriäisiä, katukioskeja jne. Musumaissa asia on aivan toinen. Esim Egyptissä jos selviää ilman, on se suorastaan ihme.
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut nyt 55 vuotta kolmessa eri EU-maassa. Ei ole vatsatautia tai ruokamyrkytystä ollut näissä maissa koskaan. Sensijaan Suomessa sain jopa kaksi kertaa muutaman vuoden välein lomalla ollessani. Toinen ruokamyrkytys oli ihan sairaalareissu. Lisäksi olen matkustellut myös kaukomaissa, muttei mitään vatsatauteja ole koskaan ollut.
Sattumaa.
Hei sun kannattaa asua huoneistohotellissa ja kokkailla siellä itsellesi omat ruuat niin kenties ei pelottaisi niin paljoin, varsinkaan ensimmäisillä matkoilla :) Oletan että ruokailu ei olisi sulle kovin tärkeää matkalla ja se lisäisi siis vaan stressiä, vaikka useimmille kulinaristinen ja herkuttelu on osa matkailua. Mun lapsuudessa matkustettiin paljon espanjassa ja kanariansaarilla ja asuttiin huoneistohotelleissa ja oli mutkattomia lomia. Sen jälkeen olen matkaillut ja asunut paljon ulkomailla. Epähuomiossa kumminkin sain kerran Indonesiassa vatsataudin joka hoitui kumminkin 3 pvä lääkityksellä pois. Jos matkailet ja saat jossain ripulin niin kannattaa käydä lääkärissä heti siellä paikan päällä niin osaavat antaa tarvittavan vahvat lääkkeet. Suomesta ei samoja lääkkeitä välttämättä saa. Ei siis huolta jos kömmähdys kävisi vaikka olisi kuinka tarkka.
Ainoa oksutauti on tullut kanarialla all inclusivesta hotellilla. Enpä niitä enää harrasta. Aasiassakaan ei ole mistään tullut.
Olen matkustelut Aasiassa ja Afrikassa ja ei ole koskaan ollut vatsatautia. Ihan normaalilla varovaisuudella pärjää oli missä hyvänsä. Pullovesi ja ruoka pitää olla täysin kypsää tai tuoretta.