Onko isännöitsijällä avaimet kaikkiin asuntoihin?
Kommentit (21)
Paitsi minun asuntooni, oli pakko laittaa oveen oma lukko, kun taloyhtiön puheenjohtaja ja huoltomies kävi siellä omia aikojaan. Lukko onväliovessa eli ei näy rappuun ja pari viikkoa sitten sain taloyhtiön hallitukselta kirjeen, että se pitää poistaa. Vastasin kirjeeseen, että minulle ei ole ilmoitettu, että asunnossani pitäisi käydä, joten miten he voivat lukosta tietää. Vastausta ei ole vielä tullut.
huoltomieheen siis kannattaa ottaa yhteyttä jos haluaa käydä naapurin asunnossa tekemässä asunnon siunauksen.
ihan perus siunaamisen joka sisältäisi henkien ohjaamista valoon yms. Kun ei se rappukäytävän kauttakaan onnistu.
käy kaikkiin kerrostalon asuontojen oviin. Sitä tarvitaan hätätapauksissa (esim tulipalo, tai asukas kuollut sisälle, tai avain unohtunut sisälle jne )
Omistaja saa laittaa ulko-oveensa turvalukon ja sisempään oveensa toisen lukon jos haluaa. Niiden avaimia ei tarvitse antaa isännöitsijälle / huoltomiehelle / kenellekään.
Jos asuntoon on pakollista huoltokäyntiä tai esim putkiremontti, asiasta ilmoitetaan omistajalle ja sovitaan aika. Hän saa olla paikalla avaamassa itse oven, tai antaa luvan käydä siellä yleisavaimella.
Turvalukon ja sisäoven lukon avainta ei tarvitse koskaan luovuttaa kenellekään eikä lukkoja poistaa !
Asuin ennen vuokralaisen taloyhtiössä jonka taloyhtiön hallituksen puheenjohtajalla oli avaimet kaikkiin asuntoihin. Kun olin aikani asunut selvisi että hän kulkee asunnoissa ilman lupaa niillä avaimilla. Muutin aika nopeasti pois.
ihan perus siunaamisen joka sisältäisi henkien ohjaamista valoon yms. Kun ei se rappukäytävän kauttakaan onnistu.
on se poltergeist, siellä naapurissa?
Siellä se on edelleen. Kuuntelin rappukäytävässä aamulla klo 7 aikoihin. ja askeleita kuului, en uskaltanut kurkistaa postiluukusta.
käy kaikkiin kerrostalon asuontojen oviin. Sitä tarvitaan hätätapauksissa (esim tulipalo, tai asukas kuollut sisälle, tai avain unohtunut sisälle jne )
Omistaja saa laittaa ulko-oveensa turvalukon ja sisempään oveensa toisen lukon jos haluaa. Niiden avaimia ei tarvitse antaa isännöitsijälle / huoltomiehelle / kenellekään.
Jos asuntoon on pakollista huoltokäyntiä tai esim putkiremontti, asiasta ilmoitetaan omistajalle ja sovitaan aika. Hän saa olla paikalla avaamassa itse oven, tai antaa luvan käydä siellä yleisavaimella.
Turvalukon ja sisäoven lukon avainta ei tarvitse koskaan luovuttaa kenellekään eikä lukkoja poistaa !
ja vettä alkaa valua alakertaan/rappuun, pitää asuntoosi päästä nopeasti ilman lupaasi. Jos huoltoyhtiöllä ei ole turvalukon avainta etkä itse pääse ripeästi avaamaan ovea, käytetään lukkoseppää ja kaikki kulut laskutetaan sinulta.
Mutta ei toki tarvitse antaa sitä avainta kellekään, jos on valmis maksamaan.
Ja tästä on olemassa ihan käytännön esimerkkejä. t. kiinteistösihteeri
Jos on kaikki asunnot talon sarjassa, niin yleisavain on huollolla ja yleensä myös isännöitsijällä.
Sitten on taloja, joissa kaikki asunnot ei ole sarjassa tai on villi sarja. Tällöin huollolla on avaimet (myös turvalukon) jotka asukkaat ovat heille luovuttaneet. Kaikki eivät välttämättä luovuta. Isännöitsijä ei kerää yksittäisten huoneistojen avaimia.
t. kiinteistösihteeri
huoltomieheen siis kannattaa ottaa yhteyttä jos haluaa käydä naapurin asunnossa tekemässä asunnon siunauksen.
mennä toisen asuntoon siunailemaan.
Jos asunnossasi tulee vesivahinko
ja vettä alkaa valua alakertaan/rappuun, pitää asuntoosi päästä nopeasti ilman lupaasi. Jos huoltoyhtiöllä ei ole turvalukon avainta etkä itse pääse ripeästi avaamaan ovea, käytetään lukkoseppää ja kaikki kulut laskutetaan sinulta.
Totta, mutta minä ainakin maksan mielelläni tuossa tapauksessa.
Minulla on sinulle toinenkin käytännön esimerkki: omaan, ylimmän kerroksen asuntooni tuli vettä katolta kolmesta kohtaa. Isännöitsijä ilmoitti puhelimessa, että "sellaista nyt vaan tapahtuu talvella, kun lumi sulaa". Eipä ollut heillä mikään kiire tulla korjaamaan jälkiä.
Tuollaisessa tilanteessa vakuutus kyllä korvaa uuden lukon tai oven. Kysyin tätä aikanaan, kun en tiennyt. Huoltoyhtiöllä tai isännöitsijällä ei ole mitään asiaa asuntooni ilman lupaa, vesivahingon tai tulipalon sattuessa vakuutusyhtiölle ovi tai lukkoseppä ovat edullisia maksettavia sen muun rinnalla.
käy kaikkiin kerrostalon asuontojen oviin. Sitä tarvitaan hätätapauksissa (esim tulipalo, tai asukas kuollut sisälle, tai avain unohtunut sisälle jne ) Omistaja saa laittaa ulko-oveensa turvalukon ja sisempään oveensa toisen lukon jos haluaa. Niiden avaimia ei tarvitse antaa isännöitsijälle / huoltomiehelle / kenellekään. Jos asuntoon on pakollista huoltokäyntiä tai esim putkiremontti, asiasta ilmoitetaan omistajalle ja sovitaan aika. Hän saa olla paikalla avaamassa itse oven, tai antaa luvan käydä siellä yleisavaimella. Turvalukon ja sisäoven lukon avainta ei tarvitse koskaan luovuttaa kenellekään eikä lukkoja poistaa !
ja vettä alkaa valua alakertaan/rappuun, pitää asuntoosi päästä nopeasti ilman lupaasi. Jos huoltoyhtiöllä ei ole turvalukon avainta etkä itse pääse ripeästi avaamaan ovea, käytetään lukkoseppää ja kaikki kulut laskutetaan sinulta. Mutta ei toki tarvitse antaa sitä avainta kellekään, jos on valmis maksamaan. Ja tästä on olemassa ihan käytännön esimerkkejä. t. kiinteistösihteeri
koska taloyhtiön hallituksen puheenjohtaja ja huoltomies menivät asuntoon etukäteen ilmoittamatta. Mursivat siis oven ja väittivät kirkkain silmin, että oli hätätilanne. "Vesivahinko" oli ikivanha homeläntti kolme kerrosta alempana kylppärin seinässä.
Jos nimittäin on aidosti vesivahinko, niin talosta suljetaan kaikki vedet eikä suinkaan rynnätä asuntoihin etsimään vuotokohtaa.
isännöitsijällä on yleensä yleisavain nro 1. huollossa toinen ja muut kappaleet.
Yleisavaimella saa mennä asuntoon jos asukas on luvan antanut, vesivahingon sattuessa ei lupaa tarvitse kysyä. Myös huollon toimesta tehtävät huoltokäynnit voidaan suorittaa käyttäen ylkkäriä.
Jos tulipalo kyseessä, palomiehet käyttävät vähän järeempää yleisavainta... ei siinä jäädä huoltoa odottelemaan.
Turvalukko kuuluu asukkaalle, sen avaimet ovat asukkaalla itsellään, huoltoon ne ei kuulu. Jos se tulipalo,vesivahiko tms. nopeaa toimitaa vaativa käynti sattuu niin mennään vaikka oven läpi.
Ja jos taloyhtiön pj:llä on ylkkäri niin nopeesti se pois, ei kuulu olla hänellä!!!!!
t. entinen kiint.sihteeri
Tai siis ainoastaan hoitamiensa taloyhtiöiden asuntoihin. Tai voihan olla niin, että avain on huoltoyhtiöllä... Riippuu varmaan yhtiöstä.