Oletteko kokeilleet omille muksuillenne klassista vaahtokarkkitesti?
(hesarissa tänään)
1 kpl vaahtokarkkeja laitetaan tyhjään huoneeseen lapsen kanssa, ja luvataan että jos hän jaksaa odottaa 15 min syömättä karkkia, niin saa 2 kpl karkkeja. Tutkimuksen mukaan toista karkkia odottavia lapsia odottaa taloudellisesti ja terveydellisesti parempi tulevaisuus. Eli sinnikkyys ja kärsivällisyys on menestyksellisiä ominaisuuksia.
Oletteko kokeilleet?
Kommentit (21)
niin siinä olis todella jo haastettu munkin lapselle.
Ei muuten sanottu minkä ikäisiä lapsia siinä testattiin.
AP
vaikuttaa myös lapsen ikä. Kerrottiinko jutussa, että minkä ikäiselle testin voi tehdä? Koska "liian pieni" ei vielä ymmärrä aikakäsitettä, eli ei pysty odottamaan.
Ja varsinaiseen kysymykseen: en ole. Mutta joskus voisin. Tuo testi on aina kiinnostanut, vaikka olenkin kuullut sen tehtävän suklaalla.
"Entäs jos lapsia ei vaahtokarkit kiinnosta?"
Toivoa ei ainakaan ole, että vanhemmilta olisi peritty mitenkään lahjakkaita geenejä. Omia aivojaanhan ei ole sallittua käyttää. Huoh.
Pistä sinne nallekarkki, suklaakeksi tai vaikka keitettyä parsakaalia, ihan sen mukaan mikä lapsen herkkua on.
näkyy myös siinä jos lapsi jättää karkkipussin parhaimmat karkit viimeiseksi.
ollu säästeliäs karkkien knassa, jopa niin että aika monta kovettunutta karkkipussia olen heittänyt menemään....nyt ikää jo 11v. Nuorempi 3v ei ehkä vielä tuota ajankäsitystä tajua, mutta pystyy kyllä odottamaan hyvin ja malttaa mielensä.
..ei selviytyisi kymmentä sekuntiakaan vaan ahmisi sen yhden karkin ja mankuisi lisää. :/ Ruokaillessa syö aina ensin mieluisat palat, esim. keitosta ronkkii lihat, sitten syö porkkanat ja ehkä maistaa yhden perunan + juo vähän lientä.
"Vierailija - 13.10.2012 12:21 (10/10)
Tuo testi pitäs tehdä läskeillä av-mammoilla....."
:'D vissiin väsyttää kun naurahdin.
"Vierailija - 13.10.2012 12:21 (10/10)
Tuo testi pitäs tehdä läskeillä av-mammoilla....."
:'D vissiin väsyttää kun naurahdin.
eivät koske pitkällä tikullakaan vaahtokarkkeihin. Emme ole millään tavalla karkki-vastaisia, lapsemme vaan eivät pidä karkeista.
eivät koske pitkällä tikullakaan vaahtokarkkeihin. Emme ole millään tavalla karkki-vastaisia, lapsemme vaan eivät pidä karkeista.
Juuri niistä vaahtokarkeistahan tässä olikin kyse! :)
Jos mun lapsi olisi oikean ikäinen, niin tekisin muuten tuon testin heti. Vai onko vanhemmilla aavistus joka tapauksessa, että miten lapsi selviäisi tällaisesta "delayed pleasure" -testistä?
Tämä luonteenpiirrehän tulee esiin koko elämän aikana. Tehdäänkö ensin läksyt vai leikitäänkö. Mennäkö lenkille vai katsoa telkkaria. Hoitaako tylsä työtehtävä alta pois vai hakeako vaan toinen kuppi kahvia...
eli jos vanhemmilla on tapana luvata kaikenlaista ja sitten pettää lupaukset, niin rationaalinen lapsi syö mieluummin sen yhden karkin kuin odottaa saavansa kaksi (koska osaa olettaa, että kahta ei kuitenkaan saa, parempi ottaa edes tuo yksi varmasti).
olisi se sitten kalja, tietokonepeli tai suklaa. Ja kun he olisivat sen toisenkin saaneet, alkaisi kaupanteko eli saako 4, jos on näiden kahden kanssa puoli tuntia samassa huoneessa jne.
eli jos olet viikon ilman, saat ensi viikonloppuna kaksi kertaa.
Jos ei onnistu, ei miehenne ole sinnikäs ja kärsivällinen.
Katoin Hesarin läpi kahteen kertaan en löydä! Kyseessä siis varmaan Mischelin -60 -luvulla tehty koe?
Itse olin juuri se lapsi, joka söi irtokarkkipussista ensin ne ei-niin-mieleiset karkit ja vasta viimeisenä ne parhaat. Minulla oli myös aina karkkia säästössä. Muistan tämän käyttäytymismallin jo alle kouluikäisestä. Paras kaverini taas teki päinvastoin, söi parhaat ensin ja loput heti perään, mitään ei jäänyt.
Sama kaava jatkuu nyt aikuisena kun olemme molemmat täyspäiväisesti töissä. Ystävä joutui esim. kesällä jättämään väliin yhteisen viikonloppureissun, koska hänellä ei olisi muuten ollut seuraavalla viikolla rahaa ollenkaan. Itse kartutin säästötiliä jo opiskeluaikana, eikä minulla ole täysi-ikäisenä ollut koskaan sellaista tilannetta, että joku meno tai ostos olisi ollut sadasta seurosta kiinni edes juuri tilipäivän alla. Olen tosin pidemmälle kouluttautunutkin joten tienaan hiukan paremmin, mutta eiköhän sekin vain ole merkki siitä pitkäjänteisyydestä.
Jutun käänöpuoli on se, että ollessamme lapsia tuo ystäväni söi monesti ne minulla säästössä olleet parhaat karkit. Minun viivästyttämäni nautinto liukui siis usein kokonaan pois käsistäni. :D
(hesarissa tänään)
1 kpl vaahtokarkkeja laitetaan tyhjään huoneeseen lapsen kanssa, ja luvataan että jos hän jaksaa odottaa 15 min syömättä karkkia, niin saa 2 kpl karkkeja. Tutkimuksen mukaan toista karkkia odottavia lapsia odottaa taloudellisesti ja terveydellisesti parempi tulevaisuus. Eli sinnikkyys ja kärsivällisyys on menestyksellisiä ominaisuuksia.
Oletteko kokeilleet?
Lapsi kysyi että saako kolme karkkia jos odottaa vielä pitempään. Rahaa ja terveyttä olisi sitten nähtävästi tulossa...tai sitten poliitikko.
söi heti.
On nyt kasvatustieteiden maisteri.
koska ei tosiaankaan vaahtokarkkeihin koske ;)