Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tietääkö 5 v mistä vauva syntyy?

Vierailija
12.10.2012 |

Yllätyimme kaverini kanssa molemmat. Minä siitä että hänen 5-vuotiaansa ei tiedä mistä vauvat syntyvät (siis luonnollista tietä) ja kaveri siitä että meidän 4 v tietää.

Kaverin lapsi oli siis asiaa kysellyt äidiltään ja äiti vastannut että kertoo sitten myöhemmin kun lapsi on isompi. Asia ei siis ollut tullut puheeksi edes pikkuveljen syntyessä. Kaverista tuo asia ei missään nimessä kuulu 5-vuotiaalle.

Meillä lapset ovat olleet varsin kiinnostuneita asiasta jo alle 5-vuotiaina ja olemme katselleet asiaa koskevia kirjojakin ja puhuneet heidän syntymistään.

"Pitäisikö" siis mielestänne 5-vuotiaan tietää ko. asiasta vai olla tietämättä? En nyt tarkoita tarkkojen termien tietämistä, vaan sitä että vauva tulee äidin jalkojen välistä/pimpistä.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen kertonut omille lapsilleni ns. totuuden, lapsentasoisesti, jo hyvin aikaisin.

Vierailija
2/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta taisi johtua enemmän siitä, että samaan aikaan syntyi pikkusisko joten kysymyksiä riitti...

Muutoin tuskin olisi ottanut asiaa puheeksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin meillä tietää.

Vierailija
4/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

- vain naisilla voi olla vauva mahassa

- vauva tulee pimpistä ulos

- isi on antanut äidille siemenen josta se vauva kasvaa mahassa.

Nyt on 5 vee alkanut kysellä että nieleskeli se äiti sen siemenen vai miten se joutuu mahaan. Olemme vastanneet toistaiseksi että se on niin hankala juttu että kerrotaan sit myöhemmin. Emme halua vielä kovin tarkasti kertoa tuon ikäiselle ettei järkyty.

Vierailija
5/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska ei ole saanut pikkusisarusta (eikä tule saamaankaan). On 5-vuotias poika. Nuo muut ovat saaneet tietää kun ovat udelleet uuden tulokkaan kohdalla miten se on vatsaan joutunut ja miten pääsee sieltä ulos. Varmaan biologian tunnilla asia selviää tälle viimeisellekin.

Vierailija
6/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun näkevät jos pienenä miten eläimet parittelee ja synnyttää? tuleekohan pahojakin traumoja :(

Vierailija
7/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että vauva tulee pimpistä ulos.

Vähän isompana lapsi on kysynyt, sattuuko se, ja olen hiukan pyöristänyt totuutta ja vastannut, että sattuu vähän.

7-vuotiaana lasta kiinnosti, miten isä tarkalleen ottaen laittaa sen siemenen, ja olen vastannut että pippelillä äidin pimppiin.

Ei nuo mun mielestä ole niin kummallisia asioita, etteikö lapselle kannattaisi vastata niihin.

Vierailija
8/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isi on antanut äidille siemenen, josta vauva kasvaa. Ihan niin kuin annettaisi ymmärtää, että "äidin siementä" munasolua ei tarvita mihinkään.

Vierailija
9/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ainakin katselen kaikkia luonto-ohjelmia joissa eläimet synnyttävät ja ihan ihmistenkin synnytysohjelmia, lasten kanssa.

Se on tietysti, että jos ei osaa selittää lapselle lapsen kysymiä asioita kunnolla, niin ei kannata antaa katsella.

Lapsi saattaa vaikka kysyä: miksi tossa on verta, sattuuko toi kun toi äiti huutaa.

Ne asiat täytyy osata selittää.

Vierailija
10/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isi antaa viemenen ja se yhdistyy äidin siemeneen ja sit äidin masussa alaa kasvaa vauva. Isin siemnet on kiveksissä ja tulee pippelin kautta ulos. Ei tiedä, et miten isin siemen päätyy äidin mahaan.

Vierailija
11/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että isi on antanut äidille siemenen, josta vauva kasvaa. Ihan niin kuin annettaisi ymmärtää, että "äidin siementä" munasolua ei tarvita mihinkään.

Äidiltä tuleva siemen on tietty tärkeä pointti myös, mutta ei niin jännä kun se on jo valmiiksi siellä äidin mahassa.

Vierailija
12/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

odotetaan pikkusisarusta syntyväksi muutaman kk kuluttua ja olen vastannut kaikkiin kysymyksiin totuudenmukaisesti. En näe mitään syytä alkaa sepittää tarinoita tai salailla.

Vierailija
13/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä on tienneet alle 3-vuotiaina eikä nuo mitenkään turmeltuneet ole. on nähneet synnytyksiä telkkariohjelmissakin.

Vierailija
14/14 |
12.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mies ja itselleni nuo asiat olivat täysin selviä vasta varhaisteininä; missään ei oikein törmännyt niihin. Silloin ei vielä ollut nettiäkään ja silloin kun oli, olin monta vuotta niin häveliäs että yksityiskohtaisempi tutustuminen naisen anatomiaan jäi myöhäiseksi. Olin myös kuullut jotain leikkauksista joihin joskus joudutaan turvautumaan ja se sekoitti ajatuksiani lisää.

Muistelen myös että kaverini perheessä, kaverini ollessa yli 10-vuotias, vanhemmat laskettelivat vielä kierteleviä ja älyttömänkin kuuloisia tarinoita syntymästä. Muistelen jopa heidän äitinsä opettaneen jonkin lapsen syntyneen "pyllystä". En muista mikä selitys niille muille oli.

Se nainen oli kyllä muutenkin aika omituinen ja suhtautui välillä hyvin kylmäkiskoisesti lapsiin, vitsaillen intiimistä kurituksesta yms.