Lievä bipolaarisuus vai mikä?
Olen alkanut analysoida sekavaa käytöstäni ja tullut tulokseen, että olen kai jotenkin lievästi bipolaarinen. Minulle saattaa tulla nykyään jopa viikon kestävä "maaninen" kausi, jolloin tarvitsen seksiä päivittäin, puhun suuria, suunnittelen vaikka mitä ihan innolla, kokkailen ja siivoilen. Sitten yhtäkkiä tämä on ohi ja saatan masentua ihan tosta vaan ja makaan vain sängyssä ja voivottelen sitä, kun ei mistään taas tullut mitään. Kaikki ne edellisen viikon suunnitelmat on yhtäkkiä unohdettu ja mitään en ole saanut aikaiseksi, vaikka hirveästi tuli suunniteltua ja oltua innoissaan asioista. Itkukohtaukset ja pelot on tuolloin ihan normaalia arkipäivää.
En kuitenkaan koe olevani aivan täysin maanis-depressiivinen, koska tiedostan itse tilani ja en tee mitään aivan sekopäistä ollessani tuossa "maniassa".
Kommentit (2)
Ehkä sinulla on kakkostyypin bipolaari, johon liittyy masennus ja hypomania. Mene lääkäriin.
Hei!
Tuo tuntuu tutulta hutulta. Nk. "maanisessa" vaiheessa kaikki on kaunista, ihanaa ja maailman parasta. Tuntuu mukavalta suunnitella asioita ja olla yhdessä. Ajatus lentää kuin siivillä. Hallitsevana tunteena keskittymättömyys ja levottomuus. Tuntuu, että "aivot ei jätä rauhaan". Tyypillistä myös voimakas sosiaalisuuden tarve ja kamalat puhetulvat.
Tätä kestää aikansa, yleensä 5 pvä kunnes tilalle tulee epäuskoisuus ja negatiiviset tunteet. Lähinnä syyllisyydentuntoa omasta suureleisyydestä ja asioiden hoitamatta jättämisestä. Tulee tyypillinen EVVK ja negatiiviset tunteet ruokkii välinpitämättömyyttä. Tätä kestää keskimäärin kuitenkin lyhyen aikaa ja yleensä joku siitä suosta hakee, sosiaaliset suhteet helpottaa.
Nyt näitä asioita alkaa ymmärtämään ja ilmeisesti luonteelleni ominaista on tietty maanisdepressiivisyys. Kaikilla se ei ole "vakavaa", mutta onhan tuo rasittavaa ja sekoittaa toisinaan arjen. Tyypillistä on päivärytmin pirstaloituminen.
Olen muuten mies! :) Suvussa on todettu lähellä ja kaukaa; persoonallisuushäiriötä, autismia ja alkoholismia.