Miksi jotkut vastustaa ilmaista joukkoliikennettä?
Kommentit (24)
tienaatko itse rahaa, siis muuta kuin tulonsiirtoja, ja maksatko niistä veroja?
Se maksetaan verovaroilla, jotka ovat rajalliset. Siksi ilmainen joukkoliikenne Helsingissä kasvattaisi raitiovaunujen vuorovälin 20 minuuttiin ja vähentäisi 50% bussilinjoista pois.
ettei ilmaista joukkoliikennettä ole. Aina sen joku maksaa. Olen itse bussikuski, enkä todellakaan suostuisi ajamaan työkseni ilman korvausta.
Ihmiset valittaa lippujen hinnosta jne, mutta ihan virallisten laskelmien mukaan polttoaineen ja voiteluaineiden hinnan ja palkkakustannusten nousun myötä kustannukset on nousseet 3,8-5% riippuen ajosta (siis kaukoliik., paikkallisliik. tai tilausajo).
Ja halpabussiyhtiön alihankkijat on edellyttäneet työntekijöiltään työehtosopimuksen alittavia sopimuksia, jotka on virallisestikin laittomia. Eli palkat alle TES:en ja/tai työehtosopimuksen mukaisia lisiä (ylityö-, ilta-, yö-, pyhä- ym.korvauksia ei makseta).
Ja siinäkin on pontti, kun joku päättäjä sanoi ihan julkisuudessa, että jos joukkoliikenne on käyttäjälle maksutonta, sen arvostus laskee. Ja siinä käy myös niin, että ne joilla ei ole mahdollisuutta joukkoliikenteen puuttumisen vuoksi käyttää sitä, maksavat joukkoliikenteestä (vieläkin enemmän kuin nyt).
Jo nyt puolet hinnasta on veronmaksajien sponsoroimaa.