Anopin vaikea hyväksyä että imetän vauvaani! :-O
Miten saan anoppini tajuamaan, että aion imettää vauvaani sen suositusten mukaisen ajan..? Anoppi jaksaa jankata jatkuvasti, että koska annan vauvan hänelle hoidettavaksi ja että hänen lastensa vauva-aikana oli suositukset sellaisia, että vauva pantiin jo 4 kk iässä hoitotädille ja äidit töihin. Huoh.
Olen yrittänyt sanoa, että nyt eletään 2000-lukua ja imetyssuositukset ovat WHO:n laatimia, perustuvat lääketieteellisiin tutkimuksiin jne. Olen luennoinut hänelle imetyksen hyödyistä sekä vauvan että äidin kannalta, mutta ei.
Tuntuu, että anoppini on kateellinen siitä, että minulla riittää maitoa pakastimeen asti, enkä ole siiirtymässä korvikkeisiin tai kiinteisiin niin kauan kuin omia ruokia riittää. Että teen toisin kuin hän teki. Enkä anna vauvaa hänen hoiviinsä ihan pienenä, vaan hoidan pienen vauvani ihan itse.
Onko muilla samansuuntaisia kokemuksia? Tuntuu, että tässä menee kohta välit.
Kommentit (52)
kyläilyjen yhteydessäkin. Ainakin meillä isovanhemmat ovat saaneet olla lapsen kanssa ihan vapaasti vaikka olenkin paikalla.
Miksi ihmeessä vauva pitäisi pistää hoitoon, jos sille ei ole mitään tarvetta? Kyllä sitä ehtii yökyläillä myöhemminkin.
en kyl usko että anoppisi olisi jotenkin kateellinen, ehkäpä kyse on vaan siitä että hänkin on odottanut lapsenlasta ja haluaisi osallistua tämän elämään. Kyllähän lapsi voi mennä anopille hoitoon vaikka imetät, saahan sitä maitoa pumpattua ja juotettua pullosta. Mun mielestä on hienoo että pystyt imettämään (: ite en pystyny kun 2 viikkoa.
Tää sun kommenttisi "Enkä anna vauvaa hänen hoiviinsä ihan pienenä, vaan hoidan pienen vauvani ihan itse." On ymmärrettävä mut samaanaikaan aika loukkaava. Miksi sä et antaisi myös isovanhempian nauttia lapsesta kun tämä on pieni? se on sitä vaan kerran elämässään...
imetän vieläkin 1v4kk lastani... Anopin, anopin äidin ja anopin tyttären mielestä on jo kornin näköistä, kun taapero imee. Piruuttanikin vielä imetän!
Anoppi oli aina kyselemässä, että vieläkö imetän ja en kai vaan ole antanut korviketta. Joskus oli eväänä pumpattua maitoa pullossa ja silloin aina piti varmistaa, ettei vaan ole mitään keinotekoista litkua.
Anopit on anoppeja.
ja sinun ei tarvitse puolustella valintaasi kellekään! Oma tarinani, imetin molempia lapsiani ja anopin marmatus pullomaidon paremmuudesta alkoi jo esikoisesta. Tulin raskaaksi kun esikoinen 2,5kk ja imetyksen lopetin esikoisen ollessa 3,5kk koska kroppani ei vaan kestänyt imetystä ja uutta raskautta. Toisen kohdalla olin tooodella uupunut ja yritin viimeisillä voimillani imetystä,halusin imettää edes yhtä kauan kuin esikoistakin. Noh anoppi päätti sitten nimiäis juhlissa ottaa puheeksi taas tämän pullomaidon koska oli sitä mieltä että minulta ei tule tarpeeksi maitoa..?! ' Nuo hänen puheensa siitä että en pysty ruokkimaan lastani saivat minut epäilemään itseäni ja tarkkailin ihan liikaa tuleeko sitä maitoa vai ei,muutoinkin stressaava elämäntilanne kahden pienen kanssa niin tuo kommentti oli viimeinen niitti. Siitä sitten se maidon tuotanto alkoikin tyrehtymään,vaikka yritin pitää todella tiuhaa tahtia yllä ja syödä hyvin. Stressi tappoi mun maitorauhaset :( Nyt anoppi varmaan tosi tyytyväinen kun jouduin imetyksen pikkuhiljaa vaihtamaan siihen hänen niin kehumaan pullomaitoon... Vihaan sitä naista tänä päivänä ja tuo vaan yksi esimerkki hänen kuuluisista neuvoistaan. Tärkeintä sulle olis ap et pystyt ohittamaan nuo kommentit etkä ala stressantua niistä!
Kuka tulee raskaaksi 2,5kk synnytyksestä? Ehkäisy?
Turh aselitellä uupumusta kun se on nii-iin itse aiheutettua.
haluaa vaan vieroittaa vauvan että pääsis itse "kalifiksi kalifin paikalle", ihan klassinen juttu. Mustasukkainen ja kade, kokemuksesta voin kertoa että saattaa enemmän kuin mielellään alkaa leikkimään äitiä. Ainakin meillä anoppi vastasi leperrelleen lapsen kutsuun kun lapsi kutsui äitiä...ja minua ei ikään kuin ollut olemassakaan äitinä, anopin silmissä. Tiukka linja vaan. Alkaa puuttumaan yhteen jos toiseen asiaan jos annat yhtään myöten.
Muttei noin rajuja kommentteja kyllä. Anoppi ei ole itse imettänyt ja minä taas olen taaperoimettäjä niin onhan sen monta kertaa huomannut, että hänestä ja miehestään tämä on outoa. He ovat kuitenkin onneksi sellaisia ihmisiä, etteivät sano kantojaan ääneen eivätkä myöskään tuputa lastenhoitoapua (minua ei haittaisi vaikka olisivat vähän enemmänkin tuputtaneet, välillä ovat onneksi lyhyitä aikoja hoitaneetkin).
Tuollaiset kommentit osuu herkkään paikkaan. Esimerkiksi mieheni sisar ihmetteli pitääkö vauvan joka ruokailulla imettää.
Sinuna sanoisin vain, että vauva tulee hoitoon kun on sen aika enkä perustelisi hoitotapojani mutten missään nimessä muuttaisi niitä anopin takia. Hänen voisin antaa kyllä jos on muuten ok niin hoitaa ihan lyhyitä hetkiä imetysten välissä, sylitellä ym. On lapsen ja isovanhempien suhde kuitenkin tärkeä mutta tärkeintä on niin, että teet kuten haluat.
ja sinun ei tarvitse puolustella valintaasi kellekään! Oma tarinani, imetin molempia lapsiani ja anopin marmatus pullomaidon paremmuudesta alkoi jo esikoisesta. Tulin raskaaksi kun esikoinen 2,5kk ja imetyksen lopetin esikoisen ollessa 3,5kk koska kroppani ei vaan kestänyt imetystä ja uutta raskautta. Toisen kohdalla olin tooodella uupunut ja yritin viimeisillä voimillani imetystä,halusin imettää edes yhtä kauan kuin esikoistakin. Noh anoppi päätti sitten nimiäis juhlissa ottaa puheeksi taas tämän pullomaidon koska oli sitä mieltä että minulta ei tule tarpeeksi maitoa..?! ' Nuo hänen puheensa siitä että en pysty ruokkimaan lastani saivat minut epäilemään itseäni ja tarkkailin ihan liikaa tuleeko sitä maitoa vai ei,muutoinkin stressaava elämäntilanne kahden pienen kanssa niin tuo kommentti oli viimeinen niitti. Siitä sitten se maidon tuotanto alkoikin tyrehtymään,vaikka yritin pitää todella tiuhaa tahtia yllä ja syödä hyvin. Stressi tappoi mun maitorauhaset :( Nyt anoppi varmaan tosi tyytyväinen kun jouduin imetyksen pikkuhiljaa vaihtamaan siihen hänen niin kehumaan pullomaitoon... Vihaan sitä naista tänä päivänä ja tuo vaan yksi esimerkki hänen kuuluisista neuvoistaan. Tärkeintä sulle olis ap et pystyt ohittamaan nuo kommentit etkä ala stressantua niistä!
Kuka tulee raskaaksi 2,5kk synnytyksestä? Ehkäisy?
Turh aselitellä uupumusta kun se on nii-iin itse aiheutettua.
Mikä siinä noin raivostuttaa että sain lapset noin nopeaa tahtia?
Eikö silloin saa valittaa uupumusta?
Monilla rankka työ ja valittavat väsymystä,pitäisikö siihen todeta ivallisesti että itsehän menit töihin turpa kiinni..?
Tai entäs kun joku saa kaksoset,pitäisikö siinä tilanteessa abortoida toinen koska muuten se yksikään ei saa olla vauva vaan toinen vie koko ajan huomion??Pitääkin sanoa kaverille jolla kaksoset että tietääkö hän olevansa itsekäs lehmä :)
Yksikin lapsi saattaa uuvuttaa vanhempansa jos esim. koliikkia tai äidillä masennusta tms. Tässäkin tapauksessa varokaa valittamasta väsymystä tai olette idiootti lehmiä,itsehän lapsenne teitte...
Ps:ehkäisy oli käytössä,samoin täysimetin. Vaikkakin tämä ei teille haukkujille kuulu kyllä tippaakaan.
Sairasta porukkaa kun tälläisestä lehmäksi jne. haukutaan...
Käyttäisin itse vastaavia sanoja jos kuulisin jonkun esim.hakanneen lastaan en suinkaan siitä syystä että toinen puhuu lasten hoidosta johtuvasta uupumuksesta.
Juostaan äidin helmoihin kun tulee riita miehen kanssa ja pitäisi alkaa aikuiseksi ja ottaa vastuu elämästä. Äidit sekaantuvat aikuisen parin elämään ja tyttö ja äiti siivoavat tytön aviomiehen pois kotoa.
Olen nähnyt niin monen avioliiton sortuvan siihen, että lapsen synnyttyä tytön äiti majoittuu nuorenparin kotiin ja mies paheksutaan sieltä pois.
Kylähän tää toisinkin päin voi tapahtua itse siis vaan oon kokenut ton toisen puolen ! Mut hyvä pointti myös. Oma äitini on onneks sellanen ettei puutu, kun tietää anopit kokemuksesta terkuin tuo ekan viestin lähettäjä
onhan tää taas tällanen anoppituskasteluketju, mutta oikeasti anoppi-miniä suhde on tosi vaikea, eikä sitä kannata vähätellä. Päävastuu lapsen kasvatuksessa on aina lapsen vanhemmilla ja he saavat näin myös päättää pienen lapsen hoidosta, ruasta ym.. ja näitä pitää isovanhempien kunnioittaa!
Avioliittoleirillä meille sanottiin ettei mies saisi jättää miniää anopin kanssa yksin. o.O
Toinen juttu on sit se että mies sais pysyä aina vaimonsa puolella... pelottavaa lukea kun jotkut miehet on vielä ihan täysin äitinsä helmoissa...kyl se varmaan rassaa parisuhdettaki..
heh.. Minun olisi pitänyt antaa oma nyyttini yökyläänkin muutaman kuukauden ikäisenä ja maitoahan ei voi tulla riittävästi, kun ei anopillaakaan sitä aikoinaan riittänyt.
Ei siinä luennot tai muut asiaan liittyvät perustelut auttaneet. Anoppi oli asiasta oma vahva näkemyksensä ja hyvä niin. Minä taas olin sitä mieltä että täysimetän vauvani puolivuotiaaksi (maitoa riitti todella hyvin) ja sen jälkeen kiinteiden rinnalla ja näin myös tein. Yökylässä lapsi ei ole ollut vieläkään, vaikka kohta ikää 3 vuotta. Tosin sen vouhkaamisen anoppi lopetti sen jälkeen, kun sanoin etten ymmärrä miksi vauvan pitäisi olla yö pois kotoa äidin ja isän luota.
Suosittelen siis jättämään anopin mielipiteet omaan arvoonsa :) niin jo alkaa helpottamaan. Toista kun ei voi muuttaa, täytyy vain oppia hyväksymään toisen erilaisuutta, vaikka se joskus ottaakin koville ;)
eikä ole tarvekkaan. Itse ajattelisin kuitenkin näin että hyvää varmasti tarkoittaa sillä tiedolla joka hänellä itsellään on ja se että haluaa ottaa vauvaa hoitoon niin kertoo myös siitä että välittää vauvastasi ja haluaa olla mukana hänen elämässään
Kunhan lapsi vähän kasvaa niin anoppi ja lapsi saa luotua hyväåt suhteet toisiinsa mikä on molemmille todella tärkeää.
Ja voisit ehkä ajatella itse jotenkin näin että ajattele että jos vaikka kaikki suositukset vauvan ruokinnasta heittäisi ympäri silloin kun sinä olet ensimmäisen laspsenlapsensesi saanut. Silloin kuulusikin syöttää jo laitoksella vauvalle omenoita :) Kyllä sinäkin neuvoisit että ei meillä silloin tuollaista ollut, meillä annettiin maitoa...
Suositukset syöttää vauvaa on muuttuneet plajon, mun 70 luvulla syntyneen neuvolakortissa lukee 3kk ikäisenä että tykkää appelsiinimehusta. Niin juuri :)
mnPHfa btwymbbkdxiv, [url=http://dufejrlqbmxs.com/]dufejrlqbmxs[/url], [link=http://jtawerhblmqx.com/]jtawerhblmqx[/link], http://hzfhrzubvbnv.com/
Meillä oli samanlaista höpinää, kun lapsi syntyi. Minulla ei alkuun tullut maitoa eikä lapsi halunnut rinnalle, joten pumppasin ensimmäiset 2 viikkoa, hörppyytin rintamaitoa mukista ja opeteltiin imemistä. Siitä se sitten lähti ja 8 kk imetin.
Anoppi oli heti alkuun imettämistä vastaan, eihän hänkään ollut imettänyt. Pulloa oli heti tarjoamassa ja korvikejauhettakin toi meille. Siinä vaiheessa mieheni ärähti. Sanoi, että jos ei paskanjauhanta lopu, ei tarvii tulla kylään.
Mieheni onneksi tuki ja kannusti imettämistä heti alusta alkaen.