Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jatkuvasti itkevä vauva, mikään ei riitä ja tunnen vaan ärsytystä vauvaani kohtaan. Auttakaa!

Vierailija
10.10.2012 |

Mulla on kohta 3kk ikäinen vauva. On aina ollut päivisin itkuinen, mutta yöt nukkuu ihan hyvin. Päivällä ei nuku pitkiä päiväunia ja itkee kokoajan. Pitää kanniskella, heilutella ja kävellä, jotta toi on hiljaa. Jos pysähdyt, laitat sitteriin tai pidät väärässä asennossa sylissä, huuto alkaa.

Toi on niin negatiivinen jotenki toi vauva, et ei paljo itseäkään naurata, kun yrittää kaiken.

Ihanaa, kun ystäviä tulee käymään ja vauva vaan itkee. Se ei paljoa herää suloisuutta. Meillä on käynyt neuvolatäti kotona ja koliikkia se ei ole. On vain tosi temperamentinen.

Ärsyttää, kun mies on töissä ja olen yksin kokopvn vauvan kanssa. Vauva-ajasta pitäisi nauttia, mutta mitä nautintoa se on, kun ei mikään riitä! Lasket hetkeksi sylistä, kamala huuto.

Vauvan mielestä en saa syödä, en saa käydä vessassa, en saa lepuuttaa käsiä.

Käsissäni on alkava jännetuppitulehdus, todella hauskaa.

Odotan vain, että toi kasvaa. Ärsyttää, kun muilla vauvat on paljon helpompia. Heidän vauvat viihtyy välillä sitteissä, heidän vauvat hymyilee ja on joskus edes tyytyväisiä.

Minun kamala vauvani vaan vaatii, imee mut kuiviin henkisesti. En jaksa päivästä toiseen kanniskella ja hyssytellä monta tuntia. En ole mikään vauvani viihdyttäjä, joka menee yli rajojen. Puhun vauvalle nätisti, olen vuorovaikutuksessa, teen kaikkeni.

Nyt vaan on alkanu ärsyttään toi vauva. Mikä sitä vaivaa? Se itku on just semmosta kätinää ja sitä, kun pitäis liikutella kokoajannja pitää tietyssä asennossa, muuten kyllä älähtää heti.

No mä en ole iloinen ja onnellinen äiti. Parisuhde kärsii tästä ja vauvaa ei voi mihinkään viedä, koska siitä ei paljoa iloa muille ole, kun hermostuu kokoajan.

Kasvais vaan toi vauva, mä en kyl enää jaksa edes hymyillä sille, koska mä koen olevani sen typerä palvelija, joka vaatii hiukka liikoja hoidon suhteen. Se ei ole normaali ihana vauva mitä muilla on.

Olen varmaan erittäin huono ja masentunut äiti. Odotukset äitiyden ihanuudesta oli erittäin suuret.

Antakaa vinkkejä temperamenttisen ja herkkähermoisen vauvan hoitoon? Kanniskelenko sitä todella jokapv asuntoa ympäri sen 12h kädet kipeinä vai saako sitä hetkeksi välillä

jättää sitteriin huutamaan, kunnes syön ja käyn vessassa.

Vauva nukkui puolentunnin pätkiä pari päivässä. Meillä on tulossa joku unikouluttajaki käymään.

Olen itsekkin ihan hermoraunio ja itkeä tirautan monta kertaa päivässä ja olen ahdistunut. Mieheni on kokoajan töissä, en sille viitsi enempää valittaa, koska parisuhde on muutenkin vaakalaudalla tämän "ihanan" vauvan takia.

Kommentit (87)

Vierailija
1/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omallani oli allergia, ja hän reagoi äidinmaidon kautta syömälleni ruualle.

Vierailija
2/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan kumminkin: mikä neuvolantäti diagnosoi että ei ole koliikkia? Kun kóliikiltahan tuo kuulostaa, Onko lasta tutkittu lääärissä, allergiat, refluksi, muut kivut? Muista, että vauva EI ITKE ILKEYTTÄÄN. Sinä olet se aikuinen, hae itsellesi apua, ei mitään unikouluttajia!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy ottaa neuvolaan yhteyttä. Olen niin loppu ja haluaisin olla hyvä äiti, niinkuin muutkin. Ei se vauvan syy ole, mutta mun mieli on vaan niin maassa, että syytän vauvaani. Huono omatunto ja ajatus siitä, että olen huono ihminen, kun en kykene olemaan tyytyväinen äiti.

kumpa mun vauva hymyilisi useammin ja olisi iloinen. Tuntuu, että olen ainut tässä ongelmassa. Olen hermostunut itkevä äiti ja varmaan mieskin lähtee kävelemään. Miten mä olen ansainnut tällaisen näin kurjan elämän.

Kaiken piti mennä hyvin. Mieskin on muuttunut jotenkin etäiseksi kun ei ole yhteistä aikaa juuri yhtään.

Vierailija
4/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeileppa antaa Gaviscon nimistä närästyslääkettä, vauvallas voipi olla refluksia.

Sitä saa apteekista ilman reseptiä nestemäisenä. Annat sitä vauvasi painon mukaan sallitun määrän puolituntia ruokailun jälkeen. Eli kun vauva on syönyt pidät häntä puolituntia koho asennossa, annat lääkkeen ja pidät vielä 15min kohoasennossa. Jos lastasi tosissaan vaan närästää niin tämä auttaa liki välittömästi (: meillä siis oli myös reflusia vaavi ja huusi taukoomatta ekat kuukaudet.

Jos tuntuu että tarviit juttu seuraa niin piirpauke69@hotmail.com voit laittaa meiliä (:

Vierailija
5/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan refluksiaa tai allergiaa. Minkalainen asento on hyva? Jos pystyasento, tutkituttaisin sen refluksia ehdottomasti.

Ymmarran sinua hyvin. Olen ollut itse samassa tilanteessa, mutta tyhmana luullut sen kuuluvan asiaan. karsin siis ja olin kuolla.

Vierailija
6/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkittu. Itku ei ole raastavaa, eikä vääntelehdi. Yöllä nukkui ihan hyvin, herää kolme kertaa syömään. Päivisin huonouninen ja herkkä, itkee väsymystään kuulemma.

Vaikka vauva ei itkisikään ilkeyttään, olen tehnyt kaikkeni lapseni takia, mies ei tue. Olen täysin yksin tässä. Olen jaksamisen äärirajoilla. Haluan selvitä ja pärjätä, mutta mun vauvalla on itkevä, ahdistunut ja surullinen äiti. Muuta mulla ei ole sanottavaa...

Vierailija
7/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa todella huono tuuri, että olet saanut vielä puoskariterveydenhoitajan. Terve lapsi ei itke koko aikaa, vaikka lapsella olisi millainen temperamentti. Lasta itkettää joku muu asia, jota sitä vaivaa.

Nyt kaksi asiaa

1) varaat vauvalle ajan lastenlääkärille. Mikäli on allergioihin ja refluksiin perehtynyt, aina parempi. Tältä palstalta saat varmasti suosituksia jos kerrot paikkakunnan.

2) tarvitset päivisin lastenhoitoapua, edes tunniksi että saat kuunnella hiljaisuutta edes hetken. Opiskelija, naapuri, mll, sukulainen? Kukaan ei tule apua tarjoamaan, nyt on nöyrryttävä sen verran että pyydätte. Vaikka apu maksaa, se on pieni hinta siitä että sulla säilyy terveys.

Terveydenhoitajat eivät diagnosoi. Koliikki on määritelmällisesti vauvan selittämätöntä itkua.

Vierailija
8/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kokeileppa antaa Gaviscon nimistä närästyslääkettä, vauvallas voipi olla refluksia.

Sitä saa apteekista ilman reseptiä nestemäisenä. Annat sitä vauvasi painon mukaan sallitun määrän puolituntia ruokailun jälkeen. Eli kun vauva on syönyt pidät häntä puolituntia koho asennossa, annat lääkkeen ja pidät vielä 15min kohoasennossa. Jos lastasi tosissaan vaan närästää niin tämä auttaa liki välittömästi (: meillä siis oli myös reflusia vaavi ja huusi taukoomatta ekat kuukaudet.

Jos tuntuu että tarviit juttu seuraa niin piirpauke69@hotmail.com voit laittaa meiliä (:

lisäys tähän mun aikasempaan viestiini. apteekissa myydän sellaista maidonsakeuttajaa, ite en kyllä kokeillu tätä joten kokemusta ei löydy. Tämä ei nyt sitten ole provo!! mutta aloitin perunavellin kun lapselle tuli 2kk mittariin... muistutus vielä teille supermammoille että tämä ei ole provo

Vierailija
9/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantoliina (trikoinen helpoin) tai vaikka Manduca vauva-asetuksin 3kk vanhalle.

Vauva saattaa pyristellä vastaan ensalkuun, kannattaa ainakin 20 minuuttia kokeilla.

Allergialta kuulostais mutta pahin vaihtis on se että lääkärinkin mielestä vauva on vaan tollainen.

Ei ole normaalia tuo, diagnoosi kannattaa hankkia jok. tap.

Vierailija
10/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa aika yksityiselle lastenlääkärille. Mieluiten sellaiselle, jolla on osaamista lasten allergioista. Usein samat osaavat tunnistaa myös refluksiongelmat.

Pulautteleeko vauva paljon? Imetätkö?

Tosiaan, jos vauva itkee paljon eikä syytä tiedetä, se on koliikkia ihan määritelmän mukaan. Tähän "diagnoosiin" ei tietenkään kannata tyytyä, koska usein syy on löydettävissä ja vauvan (ja sitä kautta sinun!) oloa voidaan helpottaa.

Vierailija
11/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai joku ergonominen kantoreppu (Manduca, Ergo).

Meilläkin oli vauva, joka oli lähes koko valveillaoloaikansa sylissä ja käveleskellä piti paljon. Kantoliinan ja -repun avulla ei tarvitse käsiään väsyttää ja niiden kanssa voi käydä vessassakin.

Kantoliinassa tai -repussa tuollainen herkkä vauva voi myös rohkaistua julkisille paikoille, jotta sinäkin pääsisit kotoa vähän tuulettumaan.

Parisuhde on joskus pakko panna jäähylle hetkeksi aikaa. Opeta miehellesikin kantoliinan tai -repun käyttö ja ennen kaikkea pyydä häntä tekemään vähemmän töitä.

Jälkiviisaus ei kannata, mutta muille neuvoksi se, että ei kannata kovin ruusuisia odotuksia kehitellä mielessään ennen vauvan syntymää. Vauva on ennen kaikkea todella sitova ja voi vaatia sitä huomiota tosi paljon. Siihenkin pitää totutella.

Vierailija
12/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tutkittu. Itku ei ole raastavaa, eikä vääntelehdi. Yöllä nukkui ihan hyvin, herää kolme kertaa syömään. Päivisin huonouninen ja herkkä, itkee väsymystään kuulemma. Vaikka vauva ei itkisikään ilkeyttään, olen tehnyt kaikkeni lapseni takia, mies ei tue. Olen täysin yksin tässä. Olen jaksamisen äärirajoilla. Haluan selvitä ja pärjätä, mutta mun vauvalla on itkevä, ahdistunut ja surullinen äiti. Muuta mulla ei ole sanottavaa...

Itkeekö vauva myös rattaissa kun ulkoilette? Nukkuuko siellä?

Saako hän tarpeeksi ruokaa? Et kai imetä liian usein? Öisin maitoa tulee enemmän ja ehtii kerääntyä, kun nukut ja lepäät välillä. Tämä aiheuttaa täällä kivetyksen, muta sanon kuitenkin: Kokeile tuttipulloa joskus päivällä. Tyytyväinen ja kylläinen vauva (ellei ole koliikkia) nukahtaa pidemmäksi aikaa.

Jos itse olet itkuinen ja jännittynyt, niin et saa ehkä vauvaakaan rauhoitettua.

Vierailija
13/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mulla on ollut kaksi tuollaista :/

Rankkaa se on. Meillä oli käytössä kaikkia lisä välineitä, kuten koliikkikeinu ja tärisevä sitteri, kohta voit myös kokeilla hetkittäin hyppykiikkua ym.. Koliikkikeinu on ollut todella hyvä!

En halua todellakaan masentaa, mutta molemmat ovat alkaneet 4kk:n jälkeen valvottamaan myös öisin, eka joka nyt 2v, alkoi nukkua paremmin vasta 1v 2kk, silloin tasoittui yöt ja myös päiväunet.

Toka joka on nyt 8kk, nukkuu yhdet pidemmät unet päivällä ja yhet lyhyet, mutta yöllä se itkee, kitisee,pyörii ja nousee viiteen saakka, sitten ne herää isomman kanssa klo 7-8.

Lääkärin mukaan terveitä lapsia ovat molemmat, mutta sitä tempperamenttia niih, 2v huutaa edelleen pitkin päivää ja joka asiasta ja 8kk:ta pitää kanniskella jatkuvasti.

Kokeile noita apuja ja koita kestää!!!!!

Vierailija
14/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa lähteä selvittämään tyytymättömyyden syytä. Jos vauva viihtyy vain pystyasennossa, voi hyvin olla esim refluksia. Siitä ei neuvolassa paljoa ymmärretä.

Neuvolasta saat tietoa, mitä palveluja kunnalla/kaupungilla on vauvaperheelle. Jotain edullista lastenhoitopalvelua esim, jotta saat völillä pari tuntia tuulettaa päätäsi.

Itse kokeilisin myös vyöhyketerapiaa, sekä vauvan pitämistä kantoliinassa. Vyöhykkeestä voi saada apua monenlaisiin vaivoihin, ja kantoliinalla saat kädet vapaaksi ja vauva tuntee olonsa turvalliseksi liinassa.

Voimia!

Yritä hyväksyä tämä ohimenevänä vaiheena. Hyväksy se, että vauva voi aiheuttaa riittämättömyyden tunnetta ja ärtymystä, koska sen tarpeet ovat niin "kaikennieleviä". Hoidat lasta parhaalla mahdollisella tavalla, ja se riittää.

Luultavasti vauvastasi tulee vielä tyytyväisempi ja seurallisempi, kun hän hiukan kasvaa. Ihan pienellä voi olla vielä sen verran kehittymätön ruuansulatussysteemi, että se vaivaa. Ja toiset ovat vaan herkempiä uusille ärsykkeille.

Vierailija
15/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se lapsi säry, jos laitat sitteriin ja käyt piiiiiiitkässä suihkussa. Lapsi vaikka kylppärin ovelle sitteriin ja laulat vaikka äänesi olisi kuin Ammu-vainaalla.

Sitten kuivaat hiukset, vauva saattaa jopa nukahtaa hurinaan.

Sitten otat hyvän asennon sohvalla, sitteri sopivan etäisyyden päähän ja sulle kuulokkeet korville. Kattelet vaikka kaikki netistä näkyvät tv-sarjat samalla kun syöt, ryystät kaffetta ja hytkytät jalalla vauvaa.

Näin mun oli pakko tehdä ja nyt on ihana, reipas parivuotias tuossa vieressä leikkimässä.

Meillä syynä vastaavaan oli refluksi, jonka aiheutti lehmänmaito (ristiinreagoi lisäksi naudanlihan, soijan ja vehnän kanssa).

Refluksilääkärille (gastroenterologi) , sillä kyseessä voi olla myös silent refluksi.

Vierailija
16/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miestäsi ärsyttää ettei ole yhteistä aikaa ja hän on etäinen? Teillä on vasta 3kk ikäinen vauva! Ei tietenkään ole yhteistä aikaa? Mitä hän oikein luuli? Tai sinä?

Suositteleisin että juttelet jonkun kokeneemman kanssa tästä. Tarvitset selv'sti positiivista tukea jaksamiseen pienen ihmisen kanssa. Jos sulla on paha ja vaikea olla, niin mieti millaista sillä pienellä itsevällä vauvalla on?

Niin rankalta kun se kuulostaa, niin sinä olet sen pienen vauvan äiti ja se henkilö jonka on tehtävä hänen olostaan hyvä ja turvallinen. Siihen on keinoja, mutta sun pitää ensin saada epävarmuus ja epätoivo pois. Oikeasti olisi hyvä jos joku käytännön ihminen voisi auttaa ja käydä kanssasi läpi teidän vauva-arkea. Voisiko joku, esimerkiksi äitisi, tulla auttamaan teitä arjessa joskus? Jotta saisit lepohetkiä ja apua. Tottakai pitää pystyä käymään vessassa ja suihkussa ilman että joutuisi jättämään itkevän vauvan itsekemään yksin.

Vierailija
17/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluat juttuseuraa tai kysellä enemmän, emaili muumamma8@gmail.com tavoittaa.

Eikö neuvola edes kehottanut kokeilemaan maidotonta dieettiä? Nuo mainitut ruoka-aineet sulta pois ja kahden viikon päästä pitäisi helpottaa, joskus voi mennä pidempään. Meillä meni kuukausi ennen kuin kaikki maito ja muut jäämät oli pois pienen suolistosta.

Vierailija
18/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos imetät, voi jokin hyvin tavallinenkin ruoka-aine, kuten peruna, aiheuttaa vauvalle vaivoja.

Refluksin kanssa kannattaa huolehtia kyllin pitkistä syöttöväleistä, että maha saa rauhoittua välillä.

Entä onko sinulla käytössä esim Cuplaton ilmavaivojen varalle? Entä maitohappobakteerit?

Meillä oli vauvalla kaikenlaista käytössä. Cuplaton, maitohapot, Gaviscon, pystyasennossa pitäminen ja kohoasennossa nukuttaminen, vyöhyketerapia, masuhieronta ja pierujumppa, kantoliina ymym.. En tiedä mikä lopulta tehosi, jokin tietty juttu vai useampi yhdessä, sekä aika..

Vierailija
19/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva, 9kk, kirkuu ja huutaa kunnes menee ihan siniseksi ja hengitys alkaa vinkumaan että en itse tosiaan uskalla käydä suihkussa kun mies on töissä. Ei oikeasti auta muu kuin pitää se vauva sylissä jatkuvasti, myös vessassa ja päiväunien ajan. Särkylääke auttaa hetkeksi ja meillä vielä 1 kk jonotusta ennen kirurgin vastaanottoa. Kyllä sinä ap vielä jaksat jos saat välillä nukkua vähän.

Vierailija
20/87 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli myös esikoinen ihan ilman mitään vaivoja vaan sellainen luonne, että kaipasi koko ajan liikettä, läheisyyttä ja toimintaa tai päivällä huusi. Kanniskelin häntä koko ajan mukanani kantoliinassa niin oikein hyvin meni. Silloin vauva saa kaipaamansa läheisyyden ja liikkeen, mutta äitikin on vapaa tekemään jotain ja liikkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kolme