Eikö työpaikalla makseta ruokatauosta?
Siis onko ruokatauko maksutonta? Eli siinä tapauksessa ihminen tekisi vain 7,5h/pvä? Siis jos on 8h työpäivä.
Entäs sitten tauot? Vai onko työpaikka kohtasia eroja?
Mulle tuli vähän yllätyksenä tämä, itse en ole vielä töissä ollut..
Kommentit (31)
Ruokatauko on lakisääteinen ja oltava vähintään 30 minuuttia. Siitä ei palkkaa tule. Kahvitauot sen sijaan ovat palkallisia.
min. 30 min ruokis, mikä on palkatonta eli omaa aikaa.
[quote author="Vierailija" time="07.10.2014 klo 14:55"]
meillä siivouksessa ei ole palkallisia taukoja. siis ollenkaan. saa pitää jos haluaa muttei makseta.
[/quote]
Sinua kusetetaan. Jos työpäiväsi kestää kauemmin kuin 4 tuntia niin olet oikeutettu taukoon. Kannattaa kysäistä liitostasi.
Meillä on työaika 7h40min ja ruokatauko on työaikaa. Tosin kahvitaukoja ei ole. Asiantuntijatyö.
Olen töissä ulkomailla ja meillä on 8 tunnin työaika ja päälle 30 min palkaton ruokatauko, joka on pakko pitää.
Ruokatunti ja tauot ylensääkin ovat työehtosopimuksissa määriteltyjä taukoja.
Ja ne ovat eri työpaikoissa erilaisia.
Voi riippua siitäkin, onko töissä tuntipalkalla vaiko kuukausipalkalla.
Siis tekeekö toimistotyöaikaa vaiko jotain muuta työaikaa.
Kaksi 15 min palkallista kahvitaukoa ja ruokkis 30 min joka ei ole työaikaa eli on palkatonta. Tuntilaisena ruokkista ei tarvitse pitää paitsi jos päivä on yli 6 tuntia.
Valitettavasti se on yleensä palkaton. Tympeää kun päivän puolivälissä joutuu palkattomalle ja siksi töissä pitää olla puoli tuntia pidempään. Mutta minkäs teet...
Vaihtelee. Ei ole olemassa yhtä tapaa. Omalla alalla työpäivän pituus 8,5 h, 30 min ruokatauko omaa-aikaa eli palkaton, 2 x 12 min kahvitauko palkallista aikaa.
Ruokatauon palkallisuus tai palkattomuus menee vähän samaan kategoriaan lomarahojen kanssa. "Miksi lomailusta pitää maksaa?"
Loppupelissä sillä on merkitystä, kuinka paljon työntekijä saa vuodessa palkkaa ja kuinka paljon hän tuon vuoden aikana tuo yhtiölle työpanoksellaan lisää liikevaihtoa. Kaiken muun, iltalisät, sunnuntaikorvaukset jne. on tarkoitus vain tasata eroja eri työntekijöiden välillä, ne jotka suostuvat huonompiin vuoroihin saavat siitä pientä korvausta. Jos ruokatauko on palkaton, on se lähinnä etu niille, jotka eivät sitä pidä. Jos ruokatauko on palkaton ja se on pakko pitää, on se lähinnä palkanalennus. Ihan samoin kuten lomarahat ovat palkankorotus.
Mieheni on hitsarina telakalla. Heillä on 8 tunnin työpäivät, joihin sisältyy puolen tunnin palkallinen ruokatauko ja kaksi palkallista vartin lepotaukoa. Minä taas opettajana en ole oikeutettu ruokatuntiin laisinkaan. Jos en ehdi syödä ruokavälitunnilla omia eväitäni (minunhan on useimmiten päivystettävänä ruokalavalvojana oppilaiden syödessä), se on sitten voi voi. Toki meillä on välitunteja, mutta nekin usein sujahtavat kopioidessa, luokkaa järjestäessä seuraavia varten, välituntivalvonnassa jne. eikä siinä 10 minuutissa edes ehtisi kipittää opettajainhuoneeseen, lämmittää mikrossa ruokaa ja vielä syödä sitä.