Mitä ajattelet, jos lapsesi saa 6 ½ kokeesta? ev
Kommentit (54)
vanhin lapsi: olisin järkyttynyt ja tosi ihmeissäni
seuraava lapsi: olisi mahdollista mutta epätodennäköistä saada tuollainen numero
kolmas: todennäköisesti noita tulee saamaan paljonkin, jopa huonompia
neljäs: tuskin tulee ikinä saamaan.
Vahtisin laksyjen tekoa. Jos toistuisi, ottaisin yhteytta opettajaan ja kertoisin huolestani. Turha ottaa tuollaisia numeroita.
Esikoinen tuo noita hissan kokeista. Että ihan tavallista sille, mutta voisihan ne kokeet paremminkin mennä. Normaalisti sellainen kasin oppilas, 9- paras numero ala-asteelta.
Kuopuksen kohdalla lohduttaisin lasta ja yrittäisin sanoa, että välillä saa höllätäkin.. Ei hätää se on vain yksi numero muiden joukossa. Tuo yleensä kymppejä ja ysi miinuskin oli kamala poru ja itsensä sättiminen.
No yleisesti ottaen toivon että ei mistään kokeesta tulisi alle 7 eli se on tavoite lukuunottamatta paria ainetta missä on aika hyvä ja mistä ei ikinä tule tai pitäisi tulla alle 8.
Olin itse hyvä koulussa, keskiarvo yli ysin mutta en pingota lapsen koulunkäyntiä koska motiivi on löydyttävä lapsesta itsestään, pakottamalla ei voi tehdä ahkeraa opiskelijaa.
Yläasteella on muuten 7 ihan keskihyvä numero. Kiitettäviä on aika vaikea saada tai ainakin lukuaineisiin vaatii paljon lukemista. Näin on itse opettajatkin sanoneet.
Jos peruskoulusta olisi tullut olisin ollut ihmeissäni. Numerot sieltä 8-10.
Lukion pitkässä matikassa on noin käynytkin ja eihän sille mitään voi jos ei suju. Vaihtoi lyhyeen ja nyt menee paljon paremmin.
Joku yksittäinen koe voi/saa mennä noinkin huonosti kun ei tule tavaksi. Ei pidä liian vakavasti ottaa.
Meillä lapsella tulee noita n. puolet aineista. En nyt pistä täysin tyhmyyden piikkiin vaan laiskuuden ja ala-aste ikäisenä ulkomailla asumisen piikkiin.
Lohduttaisin lasta, joka olisi poissa tolaltaan pettymyksestä, selvittelisimme yhdessä mikä on mennyt vikaan tämän kokeen kohdalla (onko aihe poikkeuksellisen vaikea, onko lapsi käsittänyt asioista osan jotenkin aivan väärin), auttaisin seuraavaan kokeeseen valmistautumisessa ja varmistaisin että lapsi ymmärtää koealueen asiat.
Laiskuus, joo. Eiköhän siellä takana ole koulukiusausta, ryhmään liittymisen painetta tai jotain muuta vastaavaa. Kyllä, ihan ala-asteelta lähtien. Mamma on hyvä ja ottaa ne vaaleanpunaiset lasit pois silmiltään. Julma maailma on näyttäytynyt lapsellesi. Möröt ovat totta, ne eivät vaani pimeässä, vaan istuvat lapsesi vieressä.
Poikani juuri sai viidennen luokan biologian kokeesta tuon numeron. On oppimisvaikeuksia mm. työmuistin kapeus. E-kirja on käytössä ja huomasinkin koetta läpikäydessäni että ei e-kirjan perusteella todellakaan voinut edes tietää kaikkiin kysymyksiin vastausta, kun niitä asioita ei oltu edes käsitelty koko kirjassa. Palautetta lähti opettajalle muttei ole vielä ainakaan vastannut. Eipä tuo nyt maailmaa kaada kun tietää että lapsi on yrittänyt parhaansa.
Ei kai se nyt niin kamalaa ole, jos ei nyt joka kokeesta tuollaisia numeroita saa ja asenne koulunkäyntiin on kunnossa.
Itse sain koulussa kiitettäviä paitsi kerran lukiossa pitkän matikan kokeesta seiskan, jota vollotin käytävällä niin, että moni näki - vieläkin nolottaa. Ennemmin mä vanhempana tällaiseen puuttuisin, sillä perfektionismi seuraa mukana sitkeästi ja haittaa elämästä iloitsemista aika tavalla.
No just yläkoululainen sai.
En huutanut enkä reagoinut mutenkaan, normaalisti kiitettävän oppilasta otti ihan huolella pattiin muutenkin :-)
Semmoista sattuu, aina ei vaan voi onnistua. Aine ei kiinnostanut, vaikea alue, tosi vaikea koe. Tiedettiin molemmat jo ennen koetta sekä sen jälkeen, että pieleen menee. Seuraavassa tsemppaa sitten. Sen verran kommentoin, että valitus tylsästä aineesta ei mee läpi, aina e voi elämässä tehdä vaan kiinnostavia asioita.
[quote author="Vierailija" time="16.04.2013 klo 18:59"]
Poikani juuri sai viidennen luokan biologian kokeesta tuon numeron. On oppimisvaikeuksia mm. työmuistin kapeus. E-kirja on käytössä ja huomasinkin koetta läpikäydessäni että ei e-kirjan perusteella todellakaan voinut edes tietää kaikkiin kysymyksiin vastausta, kun niitä asioita ei oltu edes käsitelty koko kirjassa. Palautetta lähti opettajalle muttei ole vielä ainakaan vastannut. Eipä tuo nyt maailmaa kaada kun tietää että lapsi on yrittänyt parhaansa.
Eikös lukukirja ole kuitenkin sama kuin muilla? Ainakin meillä E-kirja on vain se työkirja. E-kirjaan on karsittu vain perustehtävät ja sen vuoksi ei voi olettaakaan, että sieltä löytyisi kaikki asiat, joita kokeessa kysytään. Jos haluat, että lapsi saa kokeista kiitettäviä, niin pyydä tavallinen kirja käyttöön.
[/quote]
Riippuu lapsen iästä. 6,5 ala-aste ikäisellä on hieman eri asia kuin abiturientilla.
No, kyl kieltämättä olisin pettyny. Tottakai riippuu lapsesta ja tilanteesta mutta joo!
[quote author="Vierailija" time="09.10.2012 klo 14:18"]
[/quote]
Jaa'a enpä osaa ajatella tilannetta. En itse koskaan saanut alle 8,5 numeroa, eivät lapseni, eikä nyt lapsenlapseni. Fiksua ja/tai ahkeraa sakkia ollaan.
Yliopisto-opiskelijana olen kohtalaisen tyytyväinen jos tentistä tulee 6,5! Suomalaisella lörpöllä arvostelulla tuon numeron saa jo kun nimen kirjoittaa paperiin. Jos kuvitteellinen lapseni saisi 6,5 suomalaisessa koulussa, olisin todella pettynyt. Paikallisella asteikolla kehottaisin vain skarppaamaan tunneilla hieman enemmän.
Nim. Lukio 9,9, yliopisto 7,8
Lohdutin häntä, että kaikkia aineita ei tarvitse osata kiitettävästi ja joskus kokeet menevät huonosti. Yleensä ja useimmissa ainessa lapsi saa 8-9 arvosanona. En halua lietsoa lapsiani burn-outin partaalla keikkuviksi hikipingoiksi ennen kuin varsinaiset opiskelut ovat edes alkaneet. Muistan lapsuudesta sellaisia säälittäviä tapauksia.
No johtuu paljon siitä millä luokalla lapsi on. Yläkoulussa toi numero voi olla normaali jossakin aineessa jossa lapsi ei ole niin hyvä!
Alakoulussa tuo on taas huono numero. Tiedän paljon lapsia jotka antaa ymmärtää että on hyviä koulussa mutta eivät lue koskaan. Joo neljännellä tuo vielä toimii mutta ei yläkoulussa.
Olin koulussa perfektionisti varsinkin kokeiden suhteen. Tunsin itseni huonommaksi, jos sain edes kasilla alkavan numeron.. Kutosella alkava olisi ollut hirmuinen pettymys ja olisi varmaan tullut hirveän paha mieli, jos äitini olisi kommentoinut asiaan jotain negatiivista. Lukiossa ymmärsin höllätä, koska esimerkiksi pitkästä matikasta harvat saivat kymppejä ja ysejä.
Riippuu mistä kokeesta. Jos se on matemaattisista aineista, kysyn että mites se nyt noin (on hyvä niissä aineissa), mutta jos se on kielistä, olen melkein tyytyväinen, koska olen nähnyt hänen lukemassa ja hikoilemassa. Lapsellani on dysfasia, ja vieraat kielet on hänelle hyvin vaikeita.