Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

No katsoitteko tänään TV1 klo 21:30 Haluun pitää lapseni dokumentin?

Vierailija
08.10.2012 |

Siinähän oli se yksi Tiina joka pitää blogiakin. :)

Millaisia ajatuksia dokumentti teissä herätti?

Minusta oli jollakin tapaa hyvin koskettava, hyvä etten puhjennut itkuun yhdessä vaiheessa, en tiedä miksi...

Tiina vaikutti jotenkin niin herkältä ja mukavalta tytöltä!

Ja Amanda tietty huippu suloinen ruskeineen nappisilmineen!! :)

Kommentit (97)

Vierailija
61/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma mielikuvani oli poissaolevan tuntuinen teini, joka focusoi tulevan viikonlopun suunnittelun lapsen tarpeiden edelle, roikkuen netissä ja puhelimessa. Väkeviä viinoja reppullinen mukaan ja tapaamaan hampuusin oloista poikaystävää, samalla kun mummi vahtii lasta. En tiedä sitten millaisen kuvan blogista saa. Kumpi kuva on todellinen?

Valitettavasti tuntuu Tiina olevan vain kovin hukassa elämänsä kanssa. Se ei muuksi siitö muutu, jos kaikki tuodaan eteen kun Manulle illallinen. Vastuuta, vastuuta ja vielä kerran sitä vastuuta olisi tälle neidolle opetettava. Minä näen hänessä todellakin potentiaalia, on vain niin kovin nuori ja ehkä hänellä ongelmia sen verran ettei osaa yksin nousta ylöspäin/ nähdä mikä olisi hyväksi tulevaisuudessa. Häntä tulisi ohjata ja kannustaa parempaan ja sehän ei tietenkään tapahdu niin että kaikki ylistävät kuinka ihana ja mahtava mummi Amalla on ja kuinka huono teinikakara äiti Tiina on!

Zemppiä, kannustustaj ja sitä ohjausta, siinä on aivainsanat onnistuneeseen elämään Tiinallakin. Uskon että hänestä olisi vaikka mihin!

T. se joku loppupään numero kenen mielestä Tiina vaikuttaa ihanalta nuorelta naiselta!

Vierailija
62/97 |
10.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ai jos on mielenterveys ongelmainen niin ei ole oikeutta lapseen?

Ei kai se nyt ihan noinkaan mene.

Ja Tiinahan kertoi ottaneen ihan tietoisen riskin tulla raskaaksi... eli eivät käyttäneet ehkäisyä. Ja jos raskaaksi tulisi, niin oli jo sillon päättänyt että pitää lapsen, koska hän on tykännyt jo pikkuisista pidemmän aikaa ja haaveilee suuresta perheestä aikanaan. Joista Amanda on nyt sen ehkä tulevan suuren perheen ensimmäinen lapsi sitten tietty.

Amanda on niin suloinen, että en osaa kuvitella häntä nyt miksikään abortoiduksi. Olisi siinä ihana tyttö mennyt hukkaan, kun elämä oltaisiin viety. Amandalla voi kuulkaa olla edessä vaikka vielä mitä hyvää, kun se tosta aikuiseksi kasvaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan teiniäiti voinut yrittää esittää kameran edessä huolehtivaa äitiä, mutta eipä ole tainnut vielä kasvaa henkisesti äidiksi. Mummo oli ihana ja enempi äiti kuin teini. Mikähän pikku tytön kohtalo on? Jaksaako mummo huolehtia tytöstä? Vai olisiko parempi miettiä sijaiskotia/adoptiota?

Vierailija
64/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti lapsi otetaan lopullisesti pois AIKUISTEN ja normaalien ihmisten huostaan.

Vierailija
65/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka nuorena onkin ruvennut seksiä harrastamaan ja tietosesti ottanut riskin että raskaaksi tulee. Eli ehkäisyä ei ole ollut ja niin edelleen.

Tiinaa kuitenkin ala-ikäisenä äitinä ja kun on takana noin rankka historia, niin varmasti seuraa tuo sosiaalipuoli.

Joten.

Jos Amandalla olisi huonot oltavat, oltaisiin tyttö viety aika päiviä sitten varmastikkin jo huostaan. Nythän Amanda seuraavaksi lähentelee 2v etappia.

Ja voisiko joku muuten kertoa minulle miksi kävelytuolit pitäisi kieltää lailla?? Itsestäni kuulostaa ainakin järkevältä idealta. Lapsi ehkä oppii noin nopeammin ja helpommin kävelemään, sekä pääsee liikkumaan eteenpäin halutessaan paremmin... Minusta se kuulostaa vain hyvältä :)

Vierailija
66/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuo ovat niitä ensihetkiäkin kuvattuna vauvan kanssa.

Joten äitiyteenhän kasvetaan sen esikoisen kanssa, oli ikää sitten 15v tai vaikkapa 37, ei kukaan ensikertalainen varmasti löydä sitä hyvää rytmiä heti..

Ja mitä sitä mitään esittämään, vaikka asiat eivät olisikaan niin loistavasti kuin ne voisi olla, on sitä mitä oikeasti kanssa on. Eihän silloin se dokkari anna oikeaa kuvaa jos kaikki ihmiset vaan feikkaisivat.

Ja turha sitä mummoa sääliä, kun tuo sääli ei tule varmasti sydämmestä vaan ennemminkin pilkkana. Mä uskon että se mummo nauttii oikein kovasti Amandasta ja eihän vielä nyt niin ikäloppu ole, että tuo homma kävisi liikaa hänen kuntonsa päälle...

Eiköhän nämäkin ihmiset osaa tarvittaessa apua siltä ulkopuoliselta pyytää, jos vaan kehtaavat, sehän on sitten toinen asia.

Mutta uskon mummon nauttivan Amandasta vaan. :)

Vierailija
67/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nuo ovat niitä ensihetkiäkin kuvattuna vauvan kanssa.

Joten äitiyteenhän kasvetaan sen esikoisen kanssa, oli ikää sitten 15v tai vaikkapa 37, ei kukaan ensikertalainen varmasti löydä sitä hyvää rytmiä heti..

Ja mitä sitä mitään esittämään, vaikka asiat eivät olisikaan niin loistavasti kuin ne voisi olla, on sitä mitä oikeasti kanssa on. Eihän silloin se dokkari anna oikeaa kuvaa jos kaikki ihmiset vaan feikkaisivat.

Ja turha sitä mummoa sääliä, kun tuo sääli ei tule varmasti sydämmestä vaan ennemminkin pilkkana. Mä uskon että se mummo nauttii oikein kovasti Amandasta ja eihän vielä nyt niin ikäloppu ole, että tuo homma kävisi liikaa hänen kuntonsa päälle...

Eiköhän nämäkin ihmiset osaa tarvittaessa apua siltä ulkopuoliselta pyytää, jos vaan kehtaavat, sehän on sitten toinen asia.

Mutta uskon mummon nauttivan Amandasta vaan. :)

Tärkein on lapsen tarpeisiin vastaaminen. Esim. se, että otetaan syliin kun hän itkee.

Kuulosti aika karulta kun äiti sanoi ristiäisissä, että ihan sama kenen sylissä se on, itkee kuitenkin :(

Vierailija
68/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäs en kuullut ainakaan..

Vierailija
69/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vaikka lapsen äiti onkin teiniäiti, niin ei se silti tarkoita sitä, etteikö vois ottaa vastuuta sen verran enemmän, että huoli mummulta poistuisi ja hän uskaltaisi lähteä rentoutumaankin johonkin...

Omat lapset hoidatettu mummolla, mutta nyt kun ollaan itse mummoja, niin pitäisi saada olla itsekäs ja matkustella yms. Mihin perustuu tämä, että yhtäkkiä pitäisi olla moraalinen oikeus katkaista sukupolvien välisen auttamisen ketju?

Vierailija
70/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta vaikka entisaikaan olisikin ollut noin, niin on sekin eri asia että olisiko itse kaikki toimineet sitten tuohon tyyliin vai hoitaneet ennemmin perheensä itse..

Ainakin jos oma äitini olisi mulle noin tuputtamassa jatkuvasti apua ja kurvaamassa ennemmin äidiksi kuin mitä minä eli lapsen bio äiti.

Niin luultavaisin hiukan hermostuisin ja sanoisin mitenkä asiat on. Että minä olen äiti ja lapsen ensisijainen huoltaja, sinä olet mummo ja tulet vasta minun jälkeen. Ja kiittäisin kuitenkin siitä että yrittää auttaa. :) Mutta mulla ei pinna kestäisi jos en itse saisi hoitaa lastani.

Mutta Tiinaapahan tuo ei näyttänyt edes haittaavan että oma äiti teki noin paljon valmiiksi asioita, joten mikäs siinä sitten....

Kukin tavallaan.

Vierailija
71/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi oli mummolassa joka viikonloppu koska mummo pelkäsi että puhelin/tietokone vie kaiken huomion lapselta.

Mummo oli juuri suunnitellut aloittavansa"oman elämän"(esim.matkustelua)kun viimeinenkin lapsi oli 15v mutta totesi ettei voi nyt edes poistua kaupungista kun on tämä Amanda.

Teiniäiti vehtasi sydän syrjällään koko ajan vaihtuvien teinixpoikaystävien kanssa.

Ja ihanaa kuunnella kun tuleva äiti huusi synnytyspedillä V-sanaa oikein olan takaa.

Vierailija
72/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäpäs en kuullut ainakaan..

vähän sen jälkeen kun pappi oli sanonut, että jos itkee niin sitten otetaan kaikki keinot kehiin, tutti, äidin syli...

Vierailija
73/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teoreettista kuin käytännön tietoakaan lapsen motorisesta kehityksestä. Kävelytuoli ei opeta lasta nopeammin kävelemään, päin vastoin hidastaa usein lapsen motorista kehitystä. Lapsi tukeutuu tuoliin liikkuessaan eteenpäin, eivätkä hänen normaalit liikeratansa kehity kunnolla. Toki on eroa onko lapsi tuolissa silloin tällöin vai joka päivä paljon. Mutta jostain syystä usein samassa perheessä on käytössä pulloruokinta, kävelytuoli, vähäinen vuorovaikutus jne. ja luvassa todennäköisesti ongelmia kasvussa ja kehityksessä.

Ja voisiko joku muuten kertoa minulle miksi kävelytuolit pitäisi kieltää lailla?? Itsestäni kuulostaa ainakin järkevältä idealta. Lapsi ehkä oppii noin nopeammin ja helpommin kävelemään, sekä pääsee liikkumaan eteenpäin halutessaan paremmin... Minusta se kuulostaa vain hyvältä :)

Vierailija
74/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En halua mitenkään puolustella Tiinaa liikaa, kun kyllä eilinen dokumentti tietynlaisen kuvan antoi, jota hän ei vielä välttämättä itse tajua tai sitten tajuaa tai tajuaa vasta vuosien päästä.

Yhteen asiaan on jokatapauksessa pakko tarttua:

Kyllä minä ainakin huusin vittua, perkelettä, saatanaa ja jumalautaa kun synnytin.

Sen verran se sattui.

Joten eikö mulla olisi ollut oikeus?

Paljompa minäkin niissä kivuissa kykenin ajattelemaan järkevästi mitä suustani päästin, vaan örisin ja mörisin ja sanoin sitä mitä sylki suuhun toi, minkä koin vähänkään helpottavan oloani. Pyysin jälkikäteen kyllä anteeksi ja he sanoivat että ei mitään, kyllä he ymmärsivät.

Vierailija
75/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun mummoa vastaan sínne ovelle ihan omin avuin tallusteli ja hienosti meni!

Joten minusta se tuoli on ollut vaan hyväksi ainakin Amandalle.

Vierailija
76/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyttä ja 80-ja 90-luvuilla lapsensa hoitaneita. Harvallapa on mummo ollut hoitamassa omia lapsia. Ja onhan siinä nyt aika iso ero saako lapsen 15-vuotiaana lapsena vai vaikkapa 25-vuotiaana.

Ko. dokumentissa mummo näytti huolehtivan normaaliin tapaan 15-vuotiaan ruokahuollon ja siivouksen ja siinä kaupan päälle myös vauvan. Mummo oli huolissaan tyttärensä pärjäämisestä vauvan kanssa (aiheesta), koska tiesi, että huostaanotto on ihan mahdollinen.

Ja vaikka lapsen äiti onkin teiniäiti, niin ei se silti tarkoita sitä, etteikö vois ottaa vastuuta sen verran enemmän, että huoli mummulta poistuisi ja hän uskaltaisi lähteä rentoutumaankin johonkin...

Omat lapset hoidatettu mummolla, mutta nyt kun ollaan itse mummoja, niin pitäisi saada olla itsekäs ja matkustella yms. Mihin perustuu tämä, että yhtäkkiä pitäisi olla moraalinen oikeus katkaista sukupolvien välisen auttamisen ketju?

Vierailija
77/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa kuultavaa se on yhtä kaikki. Miksi kätilöillä olisi velvollisuus kuunnella työpaikallaan möykkäävää kirjoilijaa?

En halua mitenkään puolustella Tiinaa liikaa, kun kyllä eilinen dokumentti tietynlaisen kuvan antoi, jota hän ei vielä välttämättä itse tajua tai sitten tajuaa tai tajuaa vasta vuosien päästä.

Yhteen asiaan on jokatapauksessa pakko tarttua:

Kyllä minä ainakin huusin vittua, perkelettä, saatanaa ja jumalautaa kun synnytin.

Sen verran se sattui.

Joten eikö mulla olisi ollut oikeus?

Paljompa minäkin niissä kivuissa kykenin ajattelemaan järkevästi mitä suustani päästin, vaan örisin ja mörisin ja sanoin sitä mitä sylki suuhun toi, minkä koin vähänkään helpottavan oloani. Pyysin jälkikäteen kyllä anteeksi ja he sanoivat että ei mitään, kyllä he ymmärsivät.

Vierailija
78/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siitä huolimatta Amandankaan tapauksessa ei voida dokumentin perusteella päätellä miten hänen kehityksensä etenee. Ja mummoa on varmaan kiittäminen, mikäli tytöstä kasvaa tasapainoinen ja terve aikuinen.

Kun mummoa vastaan sínne ovelle ihan omin avuin tallusteli ja hienosti meni!

Joten minusta se tuoli on ollut vaan hyväksi ainakin Amandalle.

Vierailija
79/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheni kanssa ja en voinut olla ihmettelemättä, miten kauhean lihavia on nykyajan teinit. Ruma

Vierailija
80/97 |
09.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

syntynyttä ja 80-ja 90-luvuilla lapsensa hoitaneita. Harvallapa on mummo ollut hoitamassa omia lapsia. Ja onhan siinä nyt aika iso ero saako lapsen 15-vuotiaana lapsena vai vaikkapa 25-vuotiaana.

Ko. dokumentissa mummo näytti huolehtivan normaaliin tapaan 15-vuotiaan ruokahuollon ja siivouksen ja siinä kaupan päälle myös vauvan. Mummo oli huolissaan tyttärensä pärjäämisestä vauvan kanssa (aiheesta), koska tiesi, että huostaanotto on ihan mahdollinen.

lapsuuteni viettänyt mummoni hoivissa.

Mummo asui samassa taloudessa. Päiväsin hän hoiti lapsia ja laittoi ruokaa, iltaisin jatkui sama meininki. Pitihän äidin päästä harrastamaan ja tanssimaan ja kyläilemään, ettei 'pää hajoa lapsiperheen elämään' (ihan äitini sanoja lainatakseni).

Mummoni siivouksen tasoon äiti ei kuitenkaan ollut tyytyväinen. Kovasti motkotti siitä ettei mummo osannut pitää kotia riittävän siistinä. Usein väitti, että mummo vaan laiskottelee kaikki päivät. Oikeasti mummo hoiti meitä lapsia, leikki ja askarteli kanssamme. Ja tietysti huolehti ruokailut ja vaatteet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kuusi