Oliko luokallasi ökyelämää viettäneitä oppilaita tai onko heitä lastesi koulussa nyt?
Kommentit (8)
näitä "ökyoppilaita". Varmasti muitakin, mutta nämä kaksi tiedän varmasti. Toinen tuo sen koko ajan ilmi ja toisen bongasin verotiedoista, että isänsä oli jättituloinen.
Tuo toinen on aika tavallinen. Hyvin puettu, mutta siihen se jääkin. Toinen taas leveilee koko ajan. Sillä on kaikki uusimmat härpäkkeet mopoautosta tietokoneisiin ja merkkivaatteisiin. Matkustelee jatkuvasti ja ostelee "200 Euron paitoja". Ei mua se harmita, joskus ihmetyttää vanhemmat, jotka opettaa tuollaiseen. Tuntuisi, ettei luokkakaveritkaan reagoi mitenkään. Tulevat hyvin juttuun ja ko. heppu on suhteellisen suosittu kaveri.
aikoinaan poika, jonka perheellä meni rahallisesti todella hyvin. Ulkomaanmatkoistaan kaukomaihin tämä tyyppi sai pitää yli tunnin esitelmiä koulussa ja käyttää siihen siis oppituntien aikaa ja tietenkin kaikille oli aina jotain tuliaisia. Ja taisivatpa tehdä näitä matkojaan kouluaikana, ei siis edes lomilla niin kuin muut.
Itseäni lähinnä vitutti nuo esitelmät. Kuka nyt jaksaa (edes lapsena) kuunnella tuntitolkulla, kuinka kivaa oli jossain paratiisisaarella, jonne ei itse ikinä pääse.
Kyllähän nyt jokainen ymmärtää mikä on ökyä. Merkkivaatteet ja lakimiesisän Audi A6 ei vielä sitä ole, mutta...
Minun koulussa ei ökyjä ollut. Tosin silloin ei ollut vielä rikkaitakaan kuin kourallinen koko maassa.
ökyelämää. Emme asuneet Suomessa, kävin yksityiskoulua.
Kaikilla kartanot, autonkuljettajat, sisäköt ja kokit. Rahasta ei puhuttu, kaikilla sitä vaan oli.
Käytiin viikonloppulomilla firman tai jonkun isän yksityiskoneella ties missä, joskus pidemmällä lomalla kaveriporukalla Australiaan. Muuten vaan.
Nykyään asun Suomessa ja elän tavallista keskituloista keskiluokkaista elämää. Toki velaton omakotitalo Helsingissä perintörahoilla, mutta kaukana lapsuuden miljoonista.
joissa sijoitusomaisuus on noin 70 miljoonaa ja muutama jossa vuositulot on yli miljoona.
En ole huomannut mitään ökyilyä.
toki vaatteet ja autot on hyviä ja koti ihan sellainen jonka minäkin haluaisin.
mikä lasketaan ökyilyksi?
jos tarkoitetaan hyvin toimeentulevia varakkaita perheitä niin kyllä, luokallani oli useampia, itse olin yksi niistä.
Samoin lapsieni luokilla on "ökyperheiden" lapsia, lapseni kuuluvat tähän joukkoon.
Kouluvalinnat vaikuttavat, ns. erikoisluokille valikoituu normaalia enemmän tietynlaisten perheiden lapsia.
Lapsen luokalla on kyllä älyttömän rikkaiden perheiden lapsia, mutta mikä määritellään ökyksi?
Sitäkö, että jollakin on varaa sellaiseen, mihin sinulle ei ole varaa? Jos niin on, niin luokallani oli ökyoppilaita ja itse olin heistä yksi. Perheemme sijoittui varallisuusasteikolla 1-10 suunnilleen seiskaan, eli joillekin olimme ökyväkeä, joillekin emme.