Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kenen ''vastuulla'' mielestäsi on järjestää baby showerit tulevalle äiskälle?

Vierailija
06.10.2012 |

Eli tulipa tuosta viikon kysymyksestä mieleen että te kenelle ne on järkätty niin oliko järjestäjänä ihan yleisesti ystävät, vauvan tuleva kummitäti, sukulaiset, kenties oma äiti, kuka?

Mulle ei järjestetty vaikka olisin halunnut ja oon ehkä pikkusen katkera :D (No en pahasti mut ärsytti silloin :D) Syyksi mulle ystävät sanoivat että kun en ole valinnut kummitätiä lapselle ja se on kummitädin tehtävä. Hassua mielestäni kun baby shower- juhlat on kai tulleet Amerikasta, ja eihän siellä välttämättä edes ole lapsilla mitään kummeja? Samaan aikaan raskaana olleelle ystävälleni järjestettiin.

Ensinnäkin suurin osa kai kysyy kummeja vasta lapsen syntymän jälkeen, kai? Me ainakin kysyttiin. Ja toisekseen ei kaikille tule kummiTÄTEJÄ, meilläkin lapsella on vain kaksi kummisetää virallisina kummeina. Kummisetienkö ne baby showerit pitäisi järjestää? :D

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuleva äiti haluaa kovasti tavata ystäviään porukalla joitain viikkoja ennen synnytystä, miksi hän ei voisi ihan itse niitä juhlia järjestää? Nyyttäri-tyylillä eivät olisi edes erityisen kovatöiset. Ja ainahan varmaan löytyisi joku ystävä, joka voisi auttaa kattaamisessa jne.

Siis noin, jos se yhdessäolo - eivät lahjat - olisi se pääasia.

Vai onko tämä nyt joillekin taas yksi uusi "testin" paikka tyyliin "Jos ystävättäreni oikeasti välittävät minusta ja syntyvästä lapsesta, niin he osoittavat sen järjestämällä minulle baby showerit."?

Itse ainakin olin loppuraskauksissani niin puhki ja kipuileva, etten olisi juhlia jaksanut - tai edes halunnut.

Vierailija
2/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä kannata pilata jollakin piristävällä juhlalla....

Mulle järkättiin kivat babyshowerit ja oli tosi mukavaa kahvitella ystävien kanssa.

Juteltiin kunkin raskaus- ja synnytyskokemuksista ja parannettiin muutenkin maailmaa.

Mulle kerättiin pieni summa rahaa, jolla sain itse ostella kirppareilta tavaroita vauvalle. Ystävät kun tiesivät, etten halua kalliita uusia vaatteita vauvalle, vaan harrastan kierrätystä.

Jokaiselle ystävälleni on vuorollaan järkätty babyshower ja aiotaan niin tehdä edelleenkin.

Jonkun kotona tavataan ja nyyttärien muodossa saadaan tarjottavat kasaan.

Ei kannata varmaan mainita, mutta meillä on aina tosi hauskaa.

Suomalaiset on niin ankeita ja kun jotkut keksii juhlimisen aihetta, ollaan niin maama mutkalla :(

Suomalaiset juhlii sitten hautajaisissa.

No itse en halua mitään yllätysjuhlia, vihaan sellaisia tilanteita joissa en ole kontrollissa, mutta niin.

Meillä on ollut tapana järjestää halloween juhlat, päivällä lapsille ja illalla sitten aikuisille ja aina löytyy joku jonka mielestä tuo on vain typerää jenkkihapatusta, kerjäämistä (lapset eivät kierrä ovelta ovelle, vaan he saavat karkkeja ihan onginnasta, leikeistä jne) ja aikuisten osalta lapsellista ja jonkun mielestä taisi olla rienaustakin. Koko juhlan tarkoitus on pitää hauskaa, rentoutua jne. mutta niin..

No onneksi on porukkaa jotka ovat valmiita pitämään hauskaa ilman mitään "järkevää" syytä.

Babyshowereista en tiedä. Mutta ei se nyt minulta ole pois jos joku sellaiset haluaa, eikä minulla ole mitään syytä alkaa arvostelemaan niitä järjestäneitä. Monien kommentit täällä kuulostavat todella katkerilta ja lapsellisilta. =D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti, kun kuulin, että yhteinen ystävämme on raskaana, ehdotin muille kavereille baby showerin järjestämistä. Sanoin, että voidaan olla meillä.

Yksi ystävä, joka kokee olevansa tämän raskaana olevan bestis, alkoi estellä. Ei hänelle nyt millään käy, ei silloin eikä tällöin. Että hän kyllä järjestää sitten, kun hänelle sopii.

Monta kertaa otin kutsut puheeksi ja sanoin, että nyt viimeistään pitäisi järjestää. Lopulta tämä kaveri totesi, että hänellä nyt töissä ja opiskeluissa niin kiire, ettei millään ehdi. Sanoin, että mä järkkään. EI, kun en saa, hän jätkkää sitten vauvan synnyttyä.

Harmittaa tosi paljon, että ne jäi pitämättä ne kutsut. EN ymmärrä, mikä ihme pätemisjuttu siitä tuolla kaverille tuli...

ettei tuleva äiti missään nimessä olisi halunnut moisia juhlia. Ymmärrän hyvin, että monia tällainen voi jopa ärsyttää ja yleensähän vauvaa mennään katsomaan ja silloin viedään jokin pieni lahja. Jos juhlitaan jo etukäteen, niin lahjoja tulee tuplasti. Jos juhlien nimi on babyshower, niin harvapa osaa aavistaa, että lahjaa ei tarvitse viedä.

Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin, että juhlat saa varmaankin henkilö, joka on niin kiva ja suosittu, että joku/jotkut haluavat ilahduttaa häntä erityisesti. Velvollisuutta siihen ei tietenkään ole kellään.

Vierailija
4/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska vauva saattaa kuolla tai vammautua! Eikö vammainen vauva ole rakas vanhemmilleen, tai vauva ikuisesti muistoissa vaikka pahin mahdollinen tapahtuisi?? En itse juhlinut baby showereita eikä ystäväpiirissä se vaan ole ollut tapana mutta jos joku haluaa niin siitä vaan. Jos ajattelee aina pahinta ei voi tehdä mitään. Ei ostaa itse mitään varusteita lapselle, kun sehän voi kuolla. Ei oikeastaan kannata kastejuhlaakaan suunnitella kun onhan kätkytkuolemakin mahdollinen. Synkkää synkkää.

Vierailija
5/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minusta se on karmea juhla. Vauva voi kuolla tai vammautua synnytyksessä.

myöskään polttareita ei pidä juhlia. Mitä vaan voi tapahtua, sulhanen voi kuolla tai vammautua ennen häitä tai vaikka jättää alttarille.

Vierailija
6/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauva kuoli kohtuun 38. raskausviikolla. Oli todella kivaa, kun koti oli täynnä vauvatavaraa lapselle, joka sinne ei koskaan tullut. Sitten se ei voinut lahjoittaa niitä pois, kun ne oli tuotu kuolleelle lapselle eikä kukaan halunnut sellaista vauvatavaraa, jossa oli niin paljon surua mukana.

Eiköhän tuossa vaiheessa raskautta talossa ole sitä vauvatavaraa jo ilman baby showereitakin.

Vierailija
7/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että juhlittaisiin sitten vauvaa kun vauva on syntynyt, niin tuota, onko teillä lapsia ollenkaan?

Pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen äidillä ei ole välttämättä kovin suuria haluja juhlia kauheesti kun

- vuotaa vielä verta valtoimenaan

- lapsi huutaa ja imee tissiä nonstop 24 h/vrk

- .ei ole nukkunut kahteen viikkoon

- maidot ei pysy millään rintasuojilla vaan aina on paita märkänä

-rinnat on niin kipeet, että vaatteetkin sattuu

- ne raskauskilot ei jääneetkään laitokselle on masis päällä sen takia

- on ihan oikea synnytyksen jälkeinen masennus

- alapää on vielä niin kipeä, ettei voi istua taikka tikit alapäässä tai vatsassa ei oikein ota parantuakseen

- lasta ei halua viedä vieraaseen paikkaan niin pienenä, varsinkaan jos on hälinää paljon, (naislaumastahan on) koska lapsi hermostuu

- lasta ei halua viedä alttiiksi kaikille pöpöille, koska kukaan ei kuitenkaan malta olla pois, kun on vaan vähän kipeä

jne. Riittääkö? Babyshower on ennen synnytystä sen takia, että se äiti voisi siitä nauttia. Se ei ole niitä muita varten vaan sitä äitiä varten.

Mun ystäväpiirissä baby shower on nimen omaan järjestetty aina ÄIDILLE, hemmotellaan siis raskaana olevaa naista kynsi-, jalka-, kasvohoidoilla yms ja samalla vietetään mukavaa iltaa, koska se ei ehkä vauvan syntymän jälkeen ole heti tälle äidille mahdollista vähään aikaan. Vauvaa ei ole tarkoituskaan juhlia, vaan huomioida odottavaa äitiä. Mulle järjestettiin baby shower ennen esikoista ja olen ollut järjestämässä useille ystävilleni. Kiva perinne, ja on todella kiva huomioda odottavaa ystävää (ja omalla vuorolla saada huomio itselle), vaikka tässäkin ketjussa tällainen tuomitaan vain ahneudeksi ja huomionkipeydeksi ja kysellään että miksi muiden pitäisi olla kiinnostuneita siitä sinun vauvastasi. Surullista, että niin monella on tuollainen asenne. Mitä olette vaille jääneet kun kaikkeen pitää suhtautua noin?

Ja aloittajan kysymykseen siis, ystäväporukalla on yleensä meidän porukan kutsut järjestetty, aloitteellinen on usein ollut odottajan läheinen ystävä.

Vierailija
8/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on nimenomaan lahjoja varten!

jenkki hömpötystä ja lahjojen kerjuuta!

En olisi edes odottanut mitään lahjoja vaan ihan semmonen rento iltapäivä ystävien kesken herkkuja syöden ja vaikka jotain kivaa ohjelmaa.

Jenkeissä olin kerran sellaisilla yhden puolituntemattoman naisen kotona. Oli oikein lahjalista lähitavarataloon. Tarkoitus oli lahjustaa tuleva äiti+vauva kaikella mahdollisella vaipoista häkkisänkyyn. Minusta se oli tosi tekopyhä ja kuvottava juhla jostain syystä, mimmeillä ahne kimmellys silmissä ja sitten vertailtiin, kuka oli tuonut mitäkin ja mitä listasta oli jäänyt tuomatta.

Ei syntymättömälle vasikalle karsinaa laiteta, sanoisi siihen mun mummoni. Minä olen samaa mieltä.

Siellä ei ole KELA:n äitiyspakkausta, vaan kaikki on hankittava itse tai saatava lahjaksi. Nuorille perheille hankinnat ovat iso kuluerä, kun synnytysreissukin yleensä maksaa enemmän kuin Suomessa...

Monesti ystävät ja työkaverit ym. yhdessä ostavat rattaat, sängyt, turvaistuimet jne., joten vanhempien hankittavaksi ei paljon "pakollista" jää. Ja koska kaikki haluavat antaa mieleisiä lahjoja, on lahjalistojen teko järkevää. Kivahan se on, että lahjat ovat mieleisiä. Työpaikoilla aina "lahjotaan" vaivan odottajaa ja ihmiset tykkäävät antaa käyttökelpoista. Omat työkaverini olivat aikoinaan pettyneitä, kun olimme jo (suomalaiseen tapaan) ehtineet hankkia kaiken suuremman, eikä heille jäänyt paljoa hankittavaa. Monissa tuttavaporukoissa pidetään kunnia-asiana, että tuoreiden vanhempien ei ensimmäisenä vuotena tarvitse paljoa pakollista itse hankkia. Lahjaksi saatuja vaippoja ym. voi sitten käydä vaihtamassa kaupoissa suurempiin tarpeen mukaan.

Maassa maan tavalla :) Itse en lähtisi toisen maan käytäntöjä "ahneiksi" tuomitsemaan, mutta samaa mieltä olen siitä, ettei tuollainen Suomeen oikein istu.

Vierailija
9/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkaverit siis järjesti ja sinne piti sitten viedä joku lahja vauvalle. Kahvia ja kakkua,vähän niinkuin läksiäiset. Tämä 90-luvulla, jolloin en ollut moisista vielä kuullutkaan.

Vierailija
10/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oo kuullutkaan, että olisi kummien kontolla tuo. Monihan valitsee kummit vasta lapsen synnyttyä. Mulle kaverit piti pienet vauvajuhlat (tulivat meille, joten tiesin etukäteen juhlista) ja oli hurjan kivaa, muistaakseni lahjoja oli vain muutamalla ja ihan pienimuotoisia - pääosin juhlinta keskittyi hyvään seuraan ja hauskaan illanviettoon yhdessä. Tykkäsin tosi paljon! Ja olin otettu, sillä olin kaveriporukasta eka odottaja, joten en ajatellut että moinen tulisi heille edes mieleen :)

Vierailija
11/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halloween on tosi mahtava juhla, kun kaikki osallistuu siihen.

Ostoskeskuksissa pienimmät kiertää "juhla-asuissa" ja kaupat antaa karkkeja.

Illalla jokaissa kodissa on tarjolla namuja.

Jos et halua osallistua, ulkovalot pois päältä ja ovellesi ei tulla.

Vierailija
12/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuolla USA:ssa, kun siellä ei tunneta mitään äitiyspakkauksia yms., ja näillä juhlilla sitten kerätään vaatteita ja rahaa perheelle? Vai olenko ihan hakusessa?

Ensimmäistä kertaa luin tältä palstalta, että Suomessakin näitä järjestetään :).

Vierailija
13/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen ''vastuulla'' mielestäsi on järjestää baby showerit tulevalle äiskälle? Eli tulipa tuosta viikon kysymyksestä mieleen että te kenelle ne on järkätty niin oliko järjestäjänä ihan yleisesti ystävät, vauvan tuleva kummitäti, sukulaiset, kenties oma äiti, kuka? Mulle ei järjestetty vaikka olisin halunnut ja oon ehkä pikkusen katkera :D (No en pahasti mut ärsytti silloin :D) Syyksi mulle ystävät sanoivat että kun en ole valinnut kummitätiä lapselle ja se on kummitädin tehtävä. Hassua mielestäni kun baby shower- juhlat on kai tulleet Amerikasta, ja eihän siellä välttämättä edes ole lapsilla mitään kummeja? Samaan aikaan raskaana olleelle ystävälleni järjestettiin. Ensinnäkin suurin osa kai kysyy kummeja vasta lapsen syntymän jälkeen, kai? Me ainakin kysyttiin. Ja toisekseen ei kaikille tule kummiTÄTEJÄ, meilläkin lapsella on vain kaksi kummisetää virallisina kummeina. Kummisetienkö ne baby showerit pitäisi järjestää? :D

Vierailija
14/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen ''vastuulla'' mielestäsi on järjestää baby showerit tulevalle äiskälle?

Kai se äiti voi itse vauvansa suihkussa käyttää?

Vierailija
15/54 |
07.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..mutta samaa mieltä olen siitä, ettei tuollainen Suomeen oikein istu.

[/quote]

Sama kuin tän Halloweenin kanssa.

Vierailija
16/54 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ystävät yhdessä, ihana yllätyksenä. Ja ystäväpiirissä jokainen on saanut omat vuorollaan, riippumatta kummitädistä.

Vierailija
17/54 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koita unohtaa koko juttu. Tuo on niin turhaa.

Vierailija
18/54 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jenkki hömpötystä ja lahjojen kerjuuta!

Vierailija
19/54 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai jos on siskon kanssa samaa ystäväpiiriä, niin sitten saattaa sisko olla aloitteentekijä. Mutta mun tuttavapiirissä se on aina ollut ystävät, kovin monella ei ole mitään kummeja ylipäänsä niin ei niitä ole koskaan tullut sekoitettua kuvioon mukaan.

Ja olkoonkin vaan amerikkalaista hapatusta, hauskaa se silti on. :-)

Vierailija
20/54 |
06.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska minusta se on karmea juhla. Vauva voi kuolla tai vammautua synnytyksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän yksi