Missä vaiheessa kerrotte lapsille heidän säästöistään?
Meillä on lapsilla omat tilit, joissa on muutamia kymppejä mutta sen lisäksi rahastosäästö, jonne menee 30€/kk. Ei siis mitään hurjia summia, mutta muutama tonni nykyisellä arvollaan.
Lapset on nyt 9- ja 11-vuotiaat ja vähitellen alkavat olla kiinnostuneita rahasta ja mihin voivat omia tilejään käyttää. Minä haluaisin pitää nuo rahastosäästöt salassa 18-vuotiaaksi asti, mies taas haluaisi kertoa niistä jo pikkuhiljaa. Kumpi on oikein? Rahastosäästöt on ajateltu ajokorttiin/vaihto-oppilasvuoteen tms.
Kommentit (34)
Meillä olisi ylimääräistä niin että kaikilla lapsilla olisi 60.000 e, kun ovat 19 v mutta mieheni ei pidä ajatuksesta yhtään.hänestä voimme antaa lapsille joskus rahaa mutta emme saa kartuttaa sitä heiden tileilleen. Hänestä me aikuiset säästämme itsellemme ja annamme heille, jos he tarvitsevat. Vielä tilejä ei siis edes ole.
Niin mä mietin just sitä että onko se joku perinne. Siis itseäni on vaan hieman harmittanut nyt kuunnella kun kaverit on ilakoinut ett "jes kuukauden päästä tippuu tilille kymppitonni, teen sitä ja tätä!!" ... siis kun ite täytin alkuvuodesta, ja sit nyt ihan hämmentyneenä oon kuunnellu vuoden aikana kuinka kaikki saa 18vee lahjaks järjettömän määrän rahaa.
Oon vaan aatellu ett kai mun perhe sit vaan on köyhä, varsinki ku mä oon ainut mun kaveripiiristä kuka on asunu koko elämän kerrostalossa ja kaikki muut jossa öky omakotitaloissa, joissa on oma piha..että toi niiden lahjarahat vaan entisestään saa mut masentumaan.
Kadehtiminen ja masentuminen? Sitten voikin kätevästi heittäytyä tukien varaan, ja hokea itselleen, kuinka KAIKKI muut on saanut niin helvetisti aina ja kaikkea, ja itsellä oli vaan se käpylehmä patterin välissä...
Jännä että on rakennettu niin paljon kerrostalojakin, kun sä olet ihan ainoa, joka on sellaisessa joutunut elämänsä asumaan.
Mitäs jos aloittaisit vaikka siitä, että nyt hankkisit itsellesi kunnon opiskelupaikan, ja alkaisit tehdä töitä? Siten 99% muistakin täällä oman elämänsä kustantaa, eikä millään äidin ja iskän antamilla pennosilla.
Eli mitä hyötyjä tai haittoja lapselle on siitä, että he tietävät vanhempien laittavan joka kuukausi huomattavan summan heidän tililleen.
siitä pitää ilmoittaa maistraattiin ja ryhtyä sitten tarvittaviin toimiin, jotta omaisuutta valvotaan asianmukaisesti.
Te jotka säästätte lapsillenne, niin onko teidän omat vanhemmat sitten teille säästäneet kun olitte itse lapsia? Onko tää jotenkin yleistä tää lapsille säästäminen? kun en mä ainakaan mun vanhemmilta mitään ole saanut. Vai onks tää taas tätä, ett kun kaikkien muiden perheet on rikkaampia kuin mun...
itse saanut pitää lapsilisäni ja kaikki synttärirahat sun muut olen tallettanut myös.
Kymmenvuotiaana ostin jo silloisen Yhdyspankin osakkeita ja vuosien mittaan lisää ja lisää.
Jopa alkoi tulla korkoa ja osinkoa.
jos ette siihen opeta? Yhtäkkiä sanotte, että tililläsi on muute kymppitonni. Luuletteko, että se raha on lapselle arvokasta, jos hän ei ole saanut siitä huolehtia?
lapsilla on pankkitilit joista ovat tietoisia. Sinne säästetään tavotteita varten: pleikkaripeliä, polkupyörää, mopoa.
Sitten jossain vaihessa paljastetaan että nollia onkin tilillä muutama enemmän kun olet luullut.
jos ette siihen opeta? Yhtäkkiä sanotte, että tililläsi on muute kymppitonni. Luuletteko, että se raha on lapselle arvokasta, jos hän ei ole saanut siitä huolehtia?
lapsilla on pankkitilit joista ovat tietoisia. Sinne säästetään tavotteita varten: pleikkaripeliä, polkupyörää, mopoa. Sitten jossain vaihessa paljastetaan että nollia onkin tilillä muutama enemmän kun olet luullut.
heti kun saa sen tilinsä käyttöön, koska ei ymmärrä rahalle muuta arvoa kuin ripeän käytön?
siitä pitää ilmoittaa maistraattiin ja ryhtyä sitten tarvittaviin toimiin, jotta omaisuutta valvotaan asianmukaisesti.
Niitten sähläyksestä voi kyllä päätellä että kovin asianmukaisesti ei valvontaa hoideta.
Kämmäilyä vuodesta toiseen...
heti kun saa sen tilinsä käyttöön, koska ei ymmärrä rahalle muuta arvoa kuin ripeän käytön?
juuri yritetään estää tuolla säästämisellä.
Ja tehdään kyllä selväksi että jos eivät sadat tonnit pysy näpeissä, jäävät miljoonat tulematta.
lapset ovat tienneet "aina", että heille on avattu säästötilit heti syntymästä lähtien. Olen myös opettanut heidät ymmärtämään, että ne eivät ole mitään tuhlaamista varten vaan just jotain autokoulua tai ulkomailla opiskelua tms varten. Käyttötilin olen avannut erikseen 12v lähtien.
Meillä on käytössä viikkoraha (pieni) ja pankkiin on viety synttärilahjaksi saadut setelit.
Mutta en näe mitään syytä miksi lapsen kanssa pitäisi keskustella rahastojen kehityksestä tai osakkeiden arvoista muuten kuin yleisellä tasolla. Jos kysytään niin kerrotaan mitä tiedetään mutta en kerro että lapsella itsellään on rahastosalkku.
teini-iässä oleville voisi kertoa. Ja missään nimessä lapsi ei saa rahoja 18-v vaan esim. 25-v.
18-v ei rahoja ns. tarvitse, ne helposti menevät turhuuteen (no ehkä ajokortti maksetaan, mutta loput) kuten tutulla meni, lähti matkoille silloisen pikaystävän kanssa, joka lemppasi tutun kun rahat loppuivat.
25-v osaa jo ajatella pidemmälle, esim. hyvä pesämuna ensiasuntoon tmv. Ja vanhemmat (jos haluavat) voivat muuten auttaa nuorta esim. vaihto-oppilasvuoden kuluissa.
rahojen olevan tarkoitettu ensiasunnon ostoa varten aikanaan.
Rahaa kertyy kaikille lapsille n. 15000-20000 € kunkin 18-vuotispäivään mennessä.
Suuri summa se ei ole, mutta kelpaa käsirahaksi pieneen yksiöön.
Miehellä sisaruksineen oli ollut sama käytäntö, minua ei vanhempien ole ollut mahdollista avustaa rahallisesti.
miten varallisuutta hoidetaan. Ihmiset olettavat, että kun he säästävät lapsilleen rahaa ja antavat sen sitten "lahjaksi", niin juuri aikuistuneet nuoret osaavat sitä rahaa järkevästi käyttää. Ei se niin mene. Jos ei ole ikinä opetettu muuta kuin että rahalla ostetaan tavaraa, niin eihän se nuori sillä kymppitonnilla muuta osaa tehdä kuin ostaa sen sijaan että miettisi, miten saa sen rahan itsessään tuottamaan lisää.