Pitääkö miehen saada nukkua aamulla pitkään? Riitaa
Mies tulee töistä klo 20 ja mä olen koko päivän hoitanut pieniä lapsia. Tuossa vaiheessa laitetaan lapset unille. Mä katson hetken lehteä mutta sitten jo pakko käydä nukkumaan kun tenavat herättelevät yöllä ja aamulla heräävät klo 7. Mies taas alkaa keitellä kahvia ja katsoa leffaa, valvoo jonnekin 01 asti katsellen. Aamulla ei sitten jaksa nousta, tänään oli hyvin äkäinen kun yritin saada klo 7 ylös, vähän aikaa möksötti sohvalla ja sitten painui sänkyyn. Minä huolehdin lasten aamun. Mies sanoo, ettei iltavuoron jälkeen osaa nukahtaa ja tahtoo omaa aikaa ja katsoa leffaa. Mitä mieltä, vaadinko liikoja että pitäisi nousta seiskalta lasten kanssa kuten minunkin?
Kommentit (53)
Lapsia siis kolme, nyt kaikki jo kouluiässä. Hän ehdottomasti halusi pitää kiinni omasta mukavuudestaan ja perusti asioita sillä, että hän on aamu-unisempi kuin minä, joten minun on helpompi nousta. Ei noussut ylös edes silloin kun yhden ainoan kerran oli ravintolailtaa viettämässä kavereiden kanssa ja kotona klo 5. Oli kuulemma valvonut myöhään ja väsytti. JOs aamulla sattui tulemaan formulat, silloin kyllä jaksoi nousta.
Nousi joskus yksittäisinä aamuina ,kun kauniisti pyytämisen jälkeen olin jo itkemällä pyytänyt armoa saada joskus nukkua.
Vaaditko liikaa? Miehesi mielestä kyllä, minusta et
herätä aikaisin aamulla lasten kanssa. Mies nukkuu nyt, sinä nukut huomenna. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Me ollaan tätä yritetty mutta mies ei pääse ylös sängystä jos vauva herää klo 7.30, ei se vauva odota jos sillä on nälkä, mies ei herää vauvan itkuun eikä pääse ylös sängystä niin mun on pakko nousta. Mies tiettä hyvin että olen todella herkkäuninen enkä pysty nukahtamaan tosta vaan enää uudestaan jos olen aamulla joutunut ylös nousemaan, olen 2 kertaa saanut 13 vuoden aikana nukkua niin että mies on noussut lasten kanssa ylös, mutta mies menee itse takaisin nukkumaan kun minä nousen...
koko ajan huomiota. Aikuiset päättää koska lapsi syö ei lapsi. Se ei siihen kuole jos se ei saa just heti ruokaa. Lapsi oppii nopeasti siihen että kun huutaa niin joku tulee. Kun se on just väärin. Aikuinen päättää koska tulee. Jos ei oikeasti ole hätää niin ei ole mitään järkeä juosta lapsen luona koko ajan.
että sen lisäksi että tuollainen on Sairasta, se on myös Rikos! Lapsen hoidon laiminlyöminen! Se on kuule nimenomaan niin että vauvan itkuun PITÄÄ reagoida, ja vauvan PITÄÄ voida luottaa siihen että joku tulee kun itken! Vauvat EIVÄT huuda vittuuttaan tai juoksuttaakseen aikuisia! Toivottavasti sinulla ei ole lapsia etkä saa koskaan!
Kysyppä äidiltäsi miten hänen aikanaan lapsia hoidettiin? En tiedä minkä ikäinen olet mutta 30 vuotta sitten asiat hoidettiin täysin eri tavalla. Monessa maassa hoidetaan vieläkin.
Tuon ikäinen ei tajua vielä mistään mitään. Siis oikeasti juuri mitään. Se ei luota mihinkään. Kun sen aivotoiminta ei riitä edes tajuamaan mennyttä eikä tajua mitään tulevaisuudesta. Se ei osaa ajatella.
Sinun kannattaisi opetella itse lasten hoitoa. Kautta aikojen ihmiset on voinet hoitaa lapsensa ilman suurempia ongelmia. Vasta aivan nykyaikana on tullut tämä että pitää lukea jotain opasta ja kysellä neuvoa joltain. Lasten hoito ei vaadi tohtorin tutkintoa. Suuri osa ihmisistä vaan tekee lapsen hoidosta paljon suuremman asian kuin se on.
Monet pystyy tekemään töitä samaa aikaa kun hoitaa muutamaa alle 5 vuotiasta ja vielä reilun kuukauden ikäistä. Minäkin pystyin. Eikä tehnyt edes tiukkaa.
Monet naiset pyörittävät yksin jopa 15 lapsen katrasta. Jossa on lapsia vauvoista teineihin ja kaikkea siltä väliltä. Hyvin menee kuitenkin. Jos se on niin vaikeata niin miten se toisilta onnistuu?
herätä aikaisin aamulla lasten kanssa. Mies nukkuu nyt, sinä nukut huomenna. Mikä siinä on niin vaikeaa?
Me ollaan tätä yritetty mutta mies ei pääse ylös sängystä jos vauva herää klo 7.30, ei se vauva odota jos sillä on nälkä, mies ei herää vauvan itkuun eikä pääse ylös sängystä niin mun on pakko nousta. Mies tiettä hyvin että olen todella herkkäuninen enkä pysty nukahtamaan tosta vaan enää uudestaan jos olen aamulla joutunut ylös nousemaan, olen 2 kertaa saanut 13 vuoden aikana nukkua niin että mies on noussut lasten kanssa ylös, mutta mies menee itse takaisin nukkumaan kun minä nousen...
koko ajan huomiota. Aikuiset päättää koska lapsi syö ei lapsi. Se ei siihen kuole jos se ei saa just heti ruokaa. Lapsi oppii nopeasti siihen että kun huutaa niin joku tulee. Kun se on just väärin. Aikuinen päättää koska tulee. Jos ei oikeasti ole hätää niin ei ole mitään järkeä juosta lapsen luona koko ajan.
Olet hullu! Jos sulla on lapsia niin ihme jos ei ole jo otettu huostaan! Tiesitkö että vauvan itkuun PITÄÄ vastata! Muutenkin vauvaa hoidetaan lapsentahtisesti. Jos ei vastaa vauvan tarpeisiin, hän kokee olonsa hylätyksi ja tällaisesta vauvasta ei kasva normaalia aikuista!
Tuon ikäinen ei edes TAJUA mistään mitään. Hän ei edes tajua olevansa olemassa. Ei tuollaista valitusta ole kuin Euroopassa. Suurimmassa osassa maailmaa naurettaisiin noille sun ohjeille. Suomessakin olisi naurettu vielä 50 vuotta sitten. Viimeiset 30 vuotta on noudatettu tuollaista lasten takia linjaa. Lapsi päättää, lapsi saa sitä ja tätä. Ei saa rangaistavaan pitää rakastaa. Pitää tukea aina jne. Tulos on tyrmistyttävä: Lapset ja nuoret ovat tyhmempiä ja avuttomampia kuin koskaan. Vielä 10 vuotiaat itsee äidin perään. Lapset riehuu joka paikassa eikä vanhemmilla ole mitään kuria. Lapset hemmotellaan pilalle. Teinit eivät osaa hoitaa omia asioitaan. Vaan äiti joutuu herätelemään kouluun, varmistamaan että läksyt on tehty jne. Nuoret eivät osaa tehdä edes ruokaa tai siivota. Saati pestä pyykkiä. Teinit eivät ole kuulleetkaan töistä.
Pahimmat ovat näitä jotka asuvat vielä 20 vuotiaina kotona. Sitten kun he muuttavat omilleen niin äiti käy siivoamassa, antaa rahaa ja isä hoitaa vero ja muut asiat. Autoa lainataan kun ei osata työtä tehdä ja ostaa omaa. Lista jatkuu loputtomiin.
Kaiken tämän jälkeen vanhemmat ovat muka väsyneempiä kuin ennen. Ennen vanhemmat hoitivat kaksi kertaa enemmän lapsia, tekivät töitä ja vielä nauttivat omasta elämästä. Nyt jos kaksi ihmistä hoitaa yhtä lasta niin ollaan niin väsyneitä ja on niin vaikeata. Naurettavaa touhua.
että sen lisäksi että tuollainen on Sairasta, se on myös Rikos! Lapsen hoidon laiminlyöminen! Se on kuule nimenomaan niin että vauvan itkuun PITÄÄ reagoida, ja vauvan PITÄÄ voida luottaa siihen että joku tulee kun itken! Vauvat EIVÄT huuda vittuuttaan tai juoksuttaakseen aikuisia! Toivottavasti sinulla ei ole lapsia etkä saa koskaan!
Kysyppä äidiltäsi miten hänen aikanaan lapsia hoidettiin? En tiedä minkä ikäinen olet mutta 30 vuotta sitten asiat hoidettiin täysin eri tavalla. Monessa maassa hoidetaan vieläkin.Tuon ikäinen ei tajua vielä mistään mitään. Siis oikeasti juuri mitään. Se ei luota mihinkään. Kun sen aivotoiminta ei riitä edes tajuamaan mennyttä eikä tajua mitään tulevaisuudesta. Se ei osaa ajatella.
Sinun kannattaisi opetella itse lasten hoitoa. Kautta aikojen ihmiset on voinet hoitaa lapsensa ilman suurempia ongelmia. Vasta aivan nykyaikana on tullut tämä että pitää lukea jotain opasta ja kysellä neuvoa joltain. Lasten hoito ei vaadi tohtorin tutkintoa. Suuri osa ihmisistä vaan tekee lapsen hoidosta paljon suuremman asian kuin se on.
Monet pystyy tekemään töitä samaa aikaa kun hoitaa muutamaa alle 5 vuotiasta ja vielä reilun kuukauden ikäistä. Minäkin pystyin. Eikä tehnyt edes tiukkaa.
Monet naiset pyörittävät yksin jopa 15 lapsen katrasta. Jossa on lapsia vauvoista teineihin ja kaikkea siltä väliltä. Hyvin menee kuitenkin. Jos se on niin vaikeata niin miten se toisilta onnistuu?
Itkevää lasta on aina lohdutettava – myös silloin, kun kyseessä on koliikki. Menneinä aikoina vanhempia on neuvottu jättämään vauvansa yksin itkemään, jotta tämä tyyntyisi. Nykyään tällaista pidetään vahingollisena vauvan kehitykselle. Vauvan perusluottamus ja turvallisuudentunne kärsii, jos hänen tarpeitaan ei tyydytetä.Itkuun vastataan vauvan tarpeiden tyydyttämisellä. Jos vauvan tarpeisiin ei vastata, saattaa vauva masentua ja lakata itkemästä lähes kokonaan ja silloin puhutaan lapsenhoidon laiminlyönnistä koska vauvan tarpeisiin ei ole vastattu ja kyllä se on rikos Suomessa.
Et pidä vauvaa kirjoituksesi perusteella edes ihmisenä.
Olet hullu! Jos sulla on lapsia niin ihme jos ei ole jo otettu huostaan! Tiesitkö että vauvan itkuun PITÄÄ vastata! Muutenkin vauvaa hoidetaan lapsentahtisesti. Jos ei vastaa vauvan tarpeisiin, hän kokee olonsa hylätyksi ja tällaisesta vauvasta ei kasva normaalia aikuista!
Tuon ikäinen ei edes TAJUA mistään mitään. Hän ei edes tajua olevansa olemassa. Ei tuollaista valitusta ole kuin Euroopassa. Suurimmassa osassa maailmaa naurettaisiin noille sun ohjeille. Suomessakin olisi naurettu vielä 50 vuotta sitten. Viimeiset 30 vuotta on noudatettu tuollaista lasten takia linjaa. Lapsi päättää, lapsi saa sitä ja tätä. Ei saa rangaistavaan pitää rakastaa. Pitää tukea aina jne. Tulos on tyrmistyttävä: Lapset ja nuoret ovat tyhmempiä ja avuttomampia kuin koskaan. Vielä 10 vuotiaat itsee äidin perään. Lapset riehuu joka paikassa eikä vanhemmilla ole mitään kuria. Lapset hemmotellaan pilalle. Teinit eivät osaa hoitaa omia asioitaan. Vaan äiti joutuu herätelemään kouluun, varmistamaan että läksyt on tehty jne. Nuoret eivät osaa tehdä edes ruokaa tai siivota. Saati pestä pyykkiä. Teinit eivät ole kuulleetkaan töistä.Pahimmat ovat näitä jotka asuvat vielä 20 vuotiaina kotona. Sitten kun he muuttavat omilleen niin äiti käy siivoamassa, antaa rahaa ja isä hoitaa vero ja muut asiat. Autoa lainataan kun ei osata työtä tehdä ja ostaa omaa. Lista jatkuu loputtomiin.
Kaiken tämän jälkeen vanhemmat ovat muka väsyneempiä kuin ennen. Ennen vanhemmat hoitivat kaksi kertaa enemmän lapsia, tekivät töitä ja vielä nauttivat omasta elämästä. Nyt jos kaksi ihmistä hoitaa yhtä lasta niin ollaan niin väsyneitä ja on niin vaikeata. Naurettavaa touhua.
Olen kyllä samaa mieltä siitä että lapsilla pitää olla rajoja ja kuria, eikä pumpulissa ole hyvä kasvattaa. Mutta vauva on eri asia. Vauva on täysin avuton ihmisenalku joka on täysin aikuisen armoilla. Ensimmäisen kolmen ikävuoden aikana kehittyy ihmiselle tietynlainen psyyke. Kun hoitaa vauvan hyvin (rakkautta, huomiota, hellyyttä ja hoivaa) on huomattavan paljon isommat mahdollisuudet saada hänestä kasvamaan reipas aikuinen.
En oikeastaan tiedä mikä siinä on ongelmallista ellei mies tosiaan ole sitten niin älykääpiö ettei välitä ap:n jaksamisesta ja onnellisuudesta. Itse ainakin annan mieheni nukkua vkl:na jompana kumpana aamuna pitkään, koska rakastan häntä ja haluan hänelle hyvää. Ja hän antaa minun nukkua toisena aamuna, koska rakastaa minua ja haluaa minunkin olevan onnellinen.
Meillä mies yrittä alkuun lusmuilla aamujen kanssa, mutta järkipuhe tehosi häneen. Samoin herätään nykyisin molemmat öisin lasten kanssa, niin että minä hoidan vauvan tai taaperon ja mies sitten isommat. Välillä mies heräili monta kuukautta joka yö nelisen kertaa ja kävi ihan töissä samaan aikaan. Mikään aivokirurgi tosin ei ole vaan tekee asiantuntijatöitä.
Nyt kun molemmat on työelämässä sama systeemi jatkuu. Tämä on tasapuolista ja auttaa jaksamaan. Kotiäitinä mulla oli paljon raskaampaa kuin töissä, joten työssäkäymistä ainaisen aamulusmuilun perusteena en pysty ymmärtämään. Töissä toki on omalla tavallaan raskasta, mutta ah niin ihania aikuiskontakteja, kahvitunteja, hauskoja palaverejä eikä kukaan kiehnaa 24/7 kiinni ja vaadi huomiota, syömistä, syliä, tekemistä jne.
kerro oma näkökantasi. Jos mies siitä huolimatta ei halua jakaa aamuja, tee makuuhuoneesta oma huoneesi ja siirrä mies sieltä pois. Jos ei suostu jakamaan vastuita, ei jaa mitään muutakaan.
Poistu joka viikonloppu lasten kanssa mummolaan, kummilaan, kavereille tms. jossa sovit, että hoidat lapsiasi kaikki muut ajat paitsi aamut.
Jos mies ei näin selkeistä merkeistä tajua, ota ero.
Ettekö voi vuorotella? Toinen nousee tänään ja toinen huomenna. Niin me tehtiin kun lapset oli pieniä.
Ymmärrän miehesi pointin enemmän kuin hyvin.
kun mies herää, niin mee itse torkuille siihen asti, kunnes mies lähtee töihin. molemmat saa nukkua. ei ton pitäisi olla niin vaikeeta.
miksi ihmeessä sulla ei ole mitään miehen harrastuksia vastaan?Aika kummallista.Kannattaako sitten ruikuttaa?Sunkin pitäisi harrastaa yhtälailla.Miksi ei muka pitäisi?
[quote author="Vierailija" time="06.10.2012 klo 08:01"]
Mies tulee töistä klo 20 ja mä olen koko päivän hoitanut pieniä lapsia. Tuossa vaiheessa laitetaan lapset unille. Mä katson hetken lehteä mutta sitten jo pakko käydä nukkumaan kun tenavat herättelevät yöllä ja aamulla heräävät klo 7. Mies taas alkaa keitellä kahvia ja katsoa leffaa, valvoo jonnekin 01 asti katsellen. Aamulla ei sitten jaksa nousta, tänään oli hyvin äkäinen kun yritin saada klo 7 ylös, vähän aikaa möksötti sohvalla ja sitten painui sänkyyn. Minä huolehdin lasten aamun. Mies sanoo, ettei iltavuoron jälkeen osaa nukahtaa ja tahtoo omaa aikaa ja katsoa leffaa. Mitä mieltä, vaadinko liikoja että pitäisi nousta seiskalta lasten kanssa kuten minunkin?
[/quote]
Miksi sen miehen pitäisi nousta aamuseitsemältä jos sinä kerran nouset? Miehesi käy töissä ja pääsee sieltä vasta kahdeksalta illalla, kait sinä itsekin ymmärrät että haluaa hetken kotona olla rauhassa ennen nukkumaanmenoa, en itsekään osaisi mennä nukkumaan joskus ysiltä tai kymmeneltä jos töistä pääsisin vasta kahdeksalta. Miksi ette voi nukkua miehen rytmissä tai muuttaa rytmiä vähän myöhäisemmäksi, miksi miehen pitäisi nousta aamuvirkkuna? En ihan ymmärrä mikä tuossa on ongelma, kun kerran itse menet aikaisin nukkumaan niin varmaan voit noustakin aiemmin, mies menee myöhemmin ja nousee sitten myöhemmin. Mitäs jos itse menisit töihin etkä hetkeäkään saa rauhoittua ja miehesi olisi repimässä sinua aamulla aikaisin sängystä, ihan vain siksi että voitte kaikki nousta yhtä aikaa. Miksi et anna toisen nukkua rauhassa? En kyllä yhtään ihmettele enää suomalaisten avioerotilastoja...
Eli ap:lle, kyllä vaadit. Anna miehesi nukkua edes yönsä rauhassa jotta jaksaa töissä.
Olen kovasti miettinyt töihinpaluuta, mutta tiedän että joudun tekemään samat hommat ja vielä enemmän saamatta mieheltä mitään apuja. Aina kaikki kotihoito ja lastenhoito on ollut minun vastuulla. Ei koskaan miehen vastuulla. Itse olen pyörällä kustannus lasta hoitoon ja sieltä pyörällä töihin, mies kaasutteli yksin autolla töihin, joten se siitä miehen osallistumisesta..voi huh. Olo on oikeasti kuin yhllä.
Ei ennen nykyaikaa tuollaista lasten hyysäämistä ollut. 50-luvulla ja jopa myöhempää annettiin lapsen huutaa. Vasta hiljattain on keksitty tämä että pitää juosta yötä myöten lapsen takia