Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ottaa erityisesti päähän lapsienne päiväkodeissa?

Vierailija
29.11.2005 |

Oonko epänormaali ku mu PÄNNIIN SUUNNATTOMASTI mm. seuraavat seikat 2v tytön päiväkotihoidossa:

- useita kertoja viikossa toisten lapsien vaatteita päällä (KYLLÄ: omat on nimikoitu ja ovat omassa paikassa omalla hyllyllä) esim. tänään kun kurkkasin jo pk:n pihalla tytön haalarin alle: lapsella ei ollut villapukua välikausihaalarin alla, vaikka tarhaan tuodessa olin sen pukenut. Ihan kiva joo, suunnittelen kyllä pukemisen sen mukaan mitä päälle ilmojen takia tulee laittaa eli lapsellani oli kylmä (näytti kylmettyneeltä, sen takia tajusinki haalarin alle kurkistaa). Asiaa tiedustellessani hoitajat näyttivät hämmentyneiltä ja väittivät ettei villapukua ollutkaan ja ihmettelivätkin kun olin niin vähän lapselle päälle laittanut johon vaan sanoin että kyllä villahaalari päällä aamulla oli. Hetken keskusteltuaan keskenään tulivat sanomaan että se onkin xx:n päällä. No en pystynyt jäämään odottamaan että se otettaisiin toisen lapsen (poika ja villapukukin nyt sattui olemaan pinkki...) päältä pois, joten nähtäväksi jää näenkö pukua enää koskaan.... JA TODELLA TÄMÄ KUVIO TAPAHTUU N. 2 KTR VIIKOSSA. Mua ottaa niin päähän ku ite mietin miten lapsellani olisi hyvä, kuiva, lämmin ulkoilla ja aina jotain tällästä sotkua. MITEN VOI OLLA NOIN VAIKEETA???

- toinen pukemiseen liittyvä mua ärsyttävä juttu on se ku tässä ryhmässä lapsia kannustetaan erityisesti pukemaan itse ja se onkin mielestäni ihan kiva asia. MUTTA KUN jälleen kerran lähes päivittäin ku päästään kotiin ja rupean tyttöä riisumaan niin itsepukemisen jälki on kai huvittavaa ja lopulta masentavaa: pikkuhousut on yleensä aivan väärinpäin niin että etuosa on takana ja takaosa edessä, sukkahousut on yleensä aina väärinpäin JA POLVISSA. ELI KOKO VATSAN JA POLVIEN VÄLINEN ALUE ON HAALARIN ALLA PALJAANA. Musta on niiin paha huomata etteivät hoitajat ole vaivautuneet/ehtineet/kiinnostuneet korjaamaan 2 v pukemisyrityksiä niin että OLISIVAT ASIALLISESTI PUKEUTUNEINA ULKOILEMASSA. Mahtaa olla mukava liikkua puvuissa, kurahaalareissa yms. kun sukkahousut on lähes nilkoissa!!!

- kolmas juttu on se kun pk:ssa hyvin ahkerasti pestään käsiä, mikä on ok. MUTTA JOS 2V EI VIELÄ IHAN AINA OSAA NOSTAA HIHOJA TARPEEKSI KORKEALLE NIIN ETTÄ NE VAHINGOSSA KASTUVAT VOISIVATKO YSTÄVÄLLISESTI VAIHTAA KUIVAN PAIDAN ETTEIVÄT ULKOILISI PAIDAN HIHAT KYYNÄRPÄIHIN ASTI MÄRISSÄ PAIDOISSA??? Siis MAALAISJÄRKI HOHOI????

- onko myös vaikeaa laittaa donitsilla tyttöni hiukset ponnarille uudestaan päikkäreiden jälkeen, itse laitan hiukset luonnollisesti aamulla kotona kauniisti kiinni (on tuotu PK:ttin oma harja, pinnejä ja donitseja) ettei pitkät hiukset (myös otsis on pitkä) roiku pitkin naamaa epäsiistinä välipalassa ja muutenki häiritse kaikkea leikkiä???

- miksi pk:n välipalana on monta krt viikossa puuroa? Tyttöni syö aamu ja iltapuurot joten puuroa syödään muttei koskaan syö pk:ssa välipalapuuroa ja omastakaan mielestäni puuro ei ole välipala. Silloin tällöin ok, mutta monta krt viikossa???? Säästetään joo, mutten suostu ymmärtämään kuitenkaan!!!

- niin ja vielä pukemisesta: miksei tytön mekkoa voi riisua alta pois kun mennään ulkoilemaan??? Onko suuri vaiva avata vetoketju ja vetää liivimekko pois kun laitetaan esim. se kuuluisa villapuku päälle??? MIKSI SE MEKKO JÄTETÄÄN AINA MYTTYYN JONKU VILLAPUVUN ALLE???? En voi ymmärtää...

Eli en tiedä oonko supernipo, nää asiat nyt tuli ekana mieleen ja varmaan on paljo muutaki... Itse toimin vaan niin erilailla (enkä ainoastaan oman lapseni kohdalla vaan kaikkien joita olen ikinä hoitanut). Keksittekö jotain hyviä syitä miksi nämä hoitajat toimivat edellämainitusti? Ja onko muilla samoja " ongelmia" ? Vai millaisia tilanteita teillä on? Ja miten toimin jatkossa? Kommentoikaa, pliis!

Kommentit (70)

Vierailija
61/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jonkin sun lasta koskeva asia painaa sua, niin se on relevantti. Toki johonkin asiaan voi olla henkilökunnalla perustelu miksi he haluaisivat tehdä sen toisin kuin sinä ehdotat, eikä jokaista vanhempien toivetta ole aina mahdollista toteuttaa, mutta kyllä päiväkodin henkilökunnalla on ammatillinen velvollisuus perustella asiat sinulle jos sinä haluat ja kaipaat sitä ja neuvotella sinun lasta koskevista asioista sinun kanssa. Ja kysele ihmeessä multa lisää, jos siltä tuntuu (mä en ole niitä kaikkein selvä sanaisimpia aina ;) )

t. 28

Vierailija
62/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

taidat olla niitä vanhempia joiden lapset kulkevat likaisissa tarhassa, tukassa eiliset puurot ja kaula aina paljaana kun ei ole ostettu kunnon hattua tai edes kauluria. Et nimikoi koskaan vaatteita ja et käy edes katsomassa lokerosta pitäisikö likapyykkiä viedä kotiin. Rukkaset on rikkinäiset mutta mikäs sen kivempaa kun viereisestä lokerosta on vahingossa laitettu hyvät hanskat lapsesi päälle. Miksi siis satsaa vaatteisiin.

Näitä vanhempia löytyy ja nämä vanhemmat pitävät meitä nipoina.

t.12

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni on aloittamassa päiväkodissa joka sopisi kuvaukseesi.. Onneksi hän on sentään jo isompi, ei ole yhtä paljon huolta etteikö pärjäisi.

Vierailija
64/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tytön pk ei ole yksityinen, vaan kunnallinen, tosin " vähemmistö kieli" pk eli tämän takia on kuulemma ylivoimaisen vaikeaa löytää koulutettua hoitohenkilökuntaa tarpeeksi. Tosin muissa ryhmissä näitä koulutettujakin hoitajia on. Mun mielestä olisi ollut ihan asiallista laittaa tähän pienimpienkin ryhmään edes yksi ihan koulutettuki hoitaja...

Aina jälkikäteen tulee mieleen miten olisi voinut " kivalla tavalla" puuttua asioiden kulkuun. Esim. yksi pv pk johtaja sanoi tyttäreni pukeutumisesta kunka kauniisti hänet on puettu kun aamulla hänet suoraan sisään vein (oli siis tihkupäivä...) ja hän jatkoi kuinka kiva on kun pieniä tyttöjä puetaan mekkoihin ja että on niin mukavaa kun vanhemmat jaksavat näin tehdä. OLISI PITÄNYT SANOA ETTÄ: LAITTAISIN MEKON KYLLÄ USEAMMINKIN TYTTÄRENI PÄÄLLE ELLEI SE OLISI AINA ULKOILLESSA SINNE VILLAPUVUN TMS. ALLE TUNGETTUNA... Mitäköhän olisi vastannut?

Vierailija
65/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluttamattomille ei saa antaa lapsia yksin vastuulle. Ja esim. perhepäivähoitajallekaan ei saa antaa, vaikka työskentelisi päiväkodissa, vastuu enempää kuin 7 lasta kerralla vastuulle. Ja vakituisen ammattillisen henkilökunnan vastuullahan todella saattaa alku- tai loppupäivästä olla enemmän kuin tuo 7 lasta, mutta perhepäivähoitajan tai ryhmäavustajan vastuulla ei lain mukaan saa olla.

Vierailija
66/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa hyvä että laitoit ketjun koska olin ajatellut jo pitkään että eikö ketään muita nämä asiat häiritse. Hyvä huomata etten ole yksin " nipo" :) En enää tiedä miten asian ilmaisen kun ystävällinen huomautus ei riitä.

Hyvät yöt ja kuulostellaan täällä miten homma etenee:)

Vierailija
67/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullaki jo vähä helpotti tää ahistus ku sai täällä purkautua! Ja todellaki oli hyvä huomata etten ooo ainut " nipo" . Sen verran vielä että missä päin HKI tyttösi pk on? Ja hyvät yöt!

Vierailija
68/70 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonka mukaan päiväkodeissa optimaalisin rytmi olisi se, että ulos mennään hyvissä ajoin, jotta aamupäivällä ulkona ehditään olla 1,5-2h. Sisään tullaan viim. klo 11 syömään, ja mitä aikaisemmaksi päiväunet ajoittuvat, sitä parempi. Ulkoilun määrän todettiin olevan suorassa suhteessa unien pituuteen.

Kun ulkoilee kunnolla, ruoka maistuu, samoin uni. Iltapäivällä jaksaa puuhailla ohjatusti tai leikkiä vapaasti. Iltapäiväulkoilun merkitys päiväkodeissa on vähän hämärtynyt, siellä lähinnä odotetaan omaa hakijaa.

Vierailija
69/70 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ainoastaan? Näin olen täällä Suomessa ainakin asian ymmärtänyt. Olen nimittäin kiinnostunut itsekkin ko. hoito/oppimismenetelmästä. 2 vuotiaat ja sitä pienemmät eivät mielestäni samalla lailla jaksa koko päivää keskittyä ohjattuun toimintaan sisätiloissa.

Ja mikä on Montsan yhden hoitoryhmän koko?

ap

Vierailija
70/70 |
30.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän me hoitopalvelun ostamme päiväkodilta ja maksamme hoitomaksut, hoitajat ovat siellä meidän lapsiamme varten. Itse ainakin olen poikani pukeutumisesta maininnut, melkein joka päivä, tai ainakin joka viikko. Ei kun rohkeasti puhut asiasta hoitajille. Kun tarpeeksi jankuttaa, toimi ainakin meillä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan