Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ottaa erityisesti päähän lapsienne päiväkodeissa?

Vierailija
29.11.2005 |

Oonko epänormaali ku mu PÄNNIIN SUUNNATTOMASTI mm. seuraavat seikat 2v tytön päiväkotihoidossa:

- useita kertoja viikossa toisten lapsien vaatteita päällä (KYLLÄ: omat on nimikoitu ja ovat omassa paikassa omalla hyllyllä) esim. tänään kun kurkkasin jo pk:n pihalla tytön haalarin alle: lapsella ei ollut villapukua välikausihaalarin alla, vaikka tarhaan tuodessa olin sen pukenut. Ihan kiva joo, suunnittelen kyllä pukemisen sen mukaan mitä päälle ilmojen takia tulee laittaa eli lapsellani oli kylmä (näytti kylmettyneeltä, sen takia tajusinki haalarin alle kurkistaa). Asiaa tiedustellessani hoitajat näyttivät hämmentyneiltä ja väittivät ettei villapukua ollutkaan ja ihmettelivätkin kun olin niin vähän lapselle päälle laittanut johon vaan sanoin että kyllä villahaalari päällä aamulla oli. Hetken keskusteltuaan keskenään tulivat sanomaan että se onkin xx:n päällä. No en pystynyt jäämään odottamaan että se otettaisiin toisen lapsen (poika ja villapukukin nyt sattui olemaan pinkki...) päältä pois, joten nähtäväksi jää näenkö pukua enää koskaan.... JA TODELLA TÄMÄ KUVIO TAPAHTUU N. 2 KTR VIIKOSSA. Mua ottaa niin päähän ku ite mietin miten lapsellani olisi hyvä, kuiva, lämmin ulkoilla ja aina jotain tällästä sotkua. MITEN VOI OLLA NOIN VAIKEETA???

- toinen pukemiseen liittyvä mua ärsyttävä juttu on se ku tässä ryhmässä lapsia kannustetaan erityisesti pukemaan itse ja se onkin mielestäni ihan kiva asia. MUTTA KUN jälleen kerran lähes päivittäin ku päästään kotiin ja rupean tyttöä riisumaan niin itsepukemisen jälki on kai huvittavaa ja lopulta masentavaa: pikkuhousut on yleensä aivan väärinpäin niin että etuosa on takana ja takaosa edessä, sukkahousut on yleensä aina väärinpäin JA POLVISSA. ELI KOKO VATSAN JA POLVIEN VÄLINEN ALUE ON HAALARIN ALLA PALJAANA. Musta on niiin paha huomata etteivät hoitajat ole vaivautuneet/ehtineet/kiinnostuneet korjaamaan 2 v pukemisyrityksiä niin että OLISIVAT ASIALLISESTI PUKEUTUNEINA ULKOILEMASSA. Mahtaa olla mukava liikkua puvuissa, kurahaalareissa yms. kun sukkahousut on lähes nilkoissa!!!

- kolmas juttu on se kun pk:ssa hyvin ahkerasti pestään käsiä, mikä on ok. MUTTA JOS 2V EI VIELÄ IHAN AINA OSAA NOSTAA HIHOJA TARPEEKSI KORKEALLE NIIN ETTÄ NE VAHINGOSSA KASTUVAT VOISIVATKO YSTÄVÄLLISESTI VAIHTAA KUIVAN PAIDAN ETTEIVÄT ULKOILISI PAIDAN HIHAT KYYNÄRPÄIHIN ASTI MÄRISSÄ PAIDOISSA??? Siis MAALAISJÄRKI HOHOI????

- onko myös vaikeaa laittaa donitsilla tyttöni hiukset ponnarille uudestaan päikkäreiden jälkeen, itse laitan hiukset luonnollisesti aamulla kotona kauniisti kiinni (on tuotu PK:ttin oma harja, pinnejä ja donitseja) ettei pitkät hiukset (myös otsis on pitkä) roiku pitkin naamaa epäsiistinä välipalassa ja muutenki häiritse kaikkea leikkiä???

- miksi pk:n välipalana on monta krt viikossa puuroa? Tyttöni syö aamu ja iltapuurot joten puuroa syödään muttei koskaan syö pk:ssa välipalapuuroa ja omastakaan mielestäni puuro ei ole välipala. Silloin tällöin ok, mutta monta krt viikossa???? Säästetään joo, mutten suostu ymmärtämään kuitenkaan!!!

- niin ja vielä pukemisesta: miksei tytön mekkoa voi riisua alta pois kun mennään ulkoilemaan??? Onko suuri vaiva avata vetoketju ja vetää liivimekko pois kun laitetaan esim. se kuuluisa villapuku päälle??? MIKSI SE MEKKO JÄTETÄÄN AINA MYTTYYN JONKU VILLAPUVUN ALLE???? En voi ymmärtää...

Eli en tiedä oonko supernipo, nää asiat nyt tuli ekana mieleen ja varmaan on paljo muutaki... Itse toimin vaan niin erilailla (enkä ainoastaan oman lapseni kohdalla vaan kaikkien joita olen ikinä hoitanut). Keksittekö jotain hyviä syitä miksi nämä hoitajat toimivat edellämainitusti? Ja onko muilla samoja " ongelmia" ? Vai millaisia tilanteita teillä on? Ja miten toimin jatkossa? Kommentoikaa, pliis!

Kommentit (70)

Vierailija
21/70 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilta ryhmän vanhemmilta on saatu sp-osoitteet, joten tiedottaminen olisi todella helppoa.

Mutta ei - henkilöstövaihdokset selviävät edelleen siten, että ko. henkilöä ei enää näy pitkään aikaan tai uusia ihmisiä ilmestyy paikalle.

Ko. päiväkodissa on 3 ryhmää ja pvk johtajalla oma huone eikä hoitovastuuta, joten luulisi onnistuvan!

Vierailija
22/70 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotiin vaikka omia on kassi täynnä. Monesti esim. sukkahousut on jonkun 1-vuotiaan kokoa ja tyttö on reilu 2-vuotta. Haara on ollut polvissa ja isä kun on tytön hakenut niin tuumannut että " nyt taitaa olla väärät sukkahousut jalassa" . Hoitotätit tähän että " kyllä ne teidän lapsenne on" . Kyllähän nyt silmällä näkee että ei ole!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/70 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ikinä noin tapahdu....

Vierailija
24/70 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitaja päiväkodista

Vierailija
25/70 |
12.01.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja pari aikuista heitä pukemassa, työ on melkosta liukuhihnatyöskentelyä. Eipä siinä paljon ehdin miettiä onko joku vaate mytyssä ja onko hanskat oikeaoppisesti ym. Se täytyy vaan tarhaan lapsiaan vievän äidin hyväksyä. Millähän konstilla se yksi ryhmän aikuinen saa ne parikymmentä lasta pysymään yhdessä kodin piirileikkiä leikkimässä pari-kolme tuntia? Niin kauan kuin suhdeluku hoitajien/opettajien ja lasten välillä on tämä mitä nyt on, ihan turha kuvitella että tarhassa ehdittäisiin jokaisen äidin ja isukin ohjeita esim pukemisesta noudattaa. Ei se halusta tai taidosta ole kiinni.

Vierailija
26/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meteli tuntuu joskus karmealta ja säälittää varsinkin pienemmän (3 v.) puolesta. Mutta lapsi itse viihtyy päiväkodissa kuitenkin. Itsellä meinaa mennä hermot työpäivän jälkeen kun hetken istuu siinä metelissä eteisessä.

Vierailija
27/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä mitään vastaavia ongelmia. Mites jos puhut johtajan kanssa? Tai vaihdat päiväkotia.

Tai opettelette tytön kanssa kotona näitä asioita: siis hihat ylös ennen käsipesua, miten puetaan vaatteet oikein päin. Millainen on minun villapuku jne.

Vierailija
28/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain pikkujuttuja tulee mieleen negatiivisista, kun nyt niitä kysytään.

- Laitan lapsille mukaan paljon vaatteita, jotta hoitajat voivat valita niistä säähän sopivan yhdistelmän. Tässä syksyn mittaan oli monesti aamulla kylmä ja iltapäivällä lämmintä, joten olen ajatellut, että aamulla villapuku välikausihaalarin alle ja iltapäivällä esim vain puuvillaneule. Lopputuloksena monesti iltapäivällä nuoremmalla lapsella oli kaikki vaihtoehtovaatteet päällekkäin päällä ja lapsi aivan hikinen. (Tästä sanoin mielestäni ihan nätisti ja viime aikoina ongelmaa ei ole ollut. Kaipa meitä vanhempia on niin moneen junaan, ja varmaankin pk:n henkilökunta saa enemmän valituksia liian vähästä pukemisesta, joten ottavat sitten varman päälle?)

- Nuorempi lapsi käyttää vielä vaippoja. Lisää vaippoja pyydetään yleensä vasta juuri ennen kuin ne loppuvat. Tavallisesti emme käy joka päivä kaupassa, joten joskus pitää tehdä ylimääräinen kauppareissu heti samana iltana kun kuulemme vaippojen vähenemisestä, koska muuten lapsella ei enää olisi seuraavana päivänä vaippoja.

MUTTA nämä ovat tosi pieniä juttuja, ja pientä sen rinnalla kuinka hyvää hoitoa lapset saavat päiväkodissa! Varsinkin isompi muksu kertoo silmät loistaen kavereista ja päiväkodissa tehdyistä jutuista! Lisäksi allerginen nuorimmaisemme saa vaihtelevaa ruokavalioonsa sopivaa ruokaa joka aterialla.

Kiitos " tarhan tädeille ja sedille" !!!

Vierailija
29/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että tyttöni on saanut erityisesti kiitosta siitä että on oma-aloitteinen ja yritteliäs eli hän haluaa myös kotona treenata esim. pukemista ja peseytymistä ja sen IKÄISEKSEEN ERITTÄIN HYVIN OSAAKIN (on siis juuri täyttänyt 2v). Hänen ikäiseltään ei voi vaatia että AINA muistaisi/osais nostaa molemmat hihansa tarpeeksi korkealle ja sukkahousut on yksinkertaisesti tuon ikäiselle aika vaikeat täysin itsepuettavat vaatteet (juuri se miten päin ne laitetaan ja niiden ylösnosto niin ettei jää myttyjä ja sukkikset sitten vähintään myöhemmin valahda alas). En voi myöskään odottaa että 2v vahtii hoitajiaan ja kertoo heille mitä hänelle tulee pukea ulos!!!

Niin, missä vaiheessa pikkuhousut todella otetaan kokonaan pois???? Tyttö on jo täysin ilman vaippoja ja pk:ssakaan ei ole pissavahinkoja koskaan tapahtunu??? Ehkä tyttäreni ottaa itse kaikki housut pois ku käy pissalla (käy oikealla pöntöllä, ehkä se on hänelle vielä sen verran hankalaa että riisuu kaikki housunsa että pääsee toimittamaan asiansa vähän korkealle pöntölle....) en siis tiedä...

Onneksi ei ole täitä!!!

ap

Vierailija
30/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samoja asioita tapahtuu oman tytön tarhassa. Nykyisin pidän kokoaikaisesti talvipukua ettei vaan käy niinkuin teillä, eli välikausipuvun alla ei sitä villapukua ole..

Samaa olen miettinyt että miksi niitä donitseja ei saa takaisin päiväunien jälkeen ja mihin ne häviävät? Joka päivä katoaa ja joskus joku löytyy takas lokeroon. Ehkä noin 50 on hävinnyt tässä kesän jälkeen. Tästä aattelin jo ite laittaa aloituksen tänne tänään kun oikeesti nyppii. Tyttö ei meinaan niitä itse revi pois päästä.

On luvattu pitää vaipattomana (he itse ehdottivat) mutta silti niitä vaippoja kuluu yhtä paljon kuin ei pottaillut.

Talvihanskat on aina kateissa ja useasti iltapäivällä hänellä on jotkut tarhan superisot ei-lämpimät rukkaset. Kuravaatteita ei laiteta päälle ja ne onkin ollut käyttämättömänä kesän jälkeen. Vaikka talvipuku on vettä hylkivä voisi kurahousut laittaa rapakelillä päälle.

Miksi niiden pienten kanssa ei jakseta leikkiä ulkona? Ne haahuilee ympäri pihaa yksin ja aina joku itkee jossain nurkassa yksin kun haen tytön. Luulisi että hoitajalle olisi helpompi seurata laumaa kuin erikseen haahuilevia lapsia. Olisivat varmasti innoissaan jos vaikka hiekkakakkuja tai muuta piirileikkiä leikittäisivät silloin tällöin.

En viitsi mainita asiasta koska saan nipon maineen. Melkein joka tarhassa on samanlaista mutta kaikki vanhemmat ei näe asiaa/halua huomata asiaa ettei tule huonoa omatuntoa lapsen tarhaan jättämisestä. On hyviäkin paikkoja en sitä sano. Oman lapsen tarhassa yksi hoitaja onkin myöntänyt olevansa ammatin vaihdon tarpeessa..

Vierailija
31/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon todella hienovarasesti asioista sanonut, muttei TODELLAKAAN ole menny perille. Tänne nyt... sattuneesta syystä... pystyin rehellisesti paasaamaan, tänään oli jotenki viimenen pisara! Musta on kuitenki parempi purkautua tänne ku että skitsahtaisin pk:lle...

Yritän jatkaa hienovaraisella tyylilläni... tai ehkä jossain vaiheessa rohkaisen mieleni...

Haluaisin vielä tietää teidän mielipiteenne että oletteko sitä mieltä että esim. kaikista noista asioista mistä mainitsin " kehtaa valittaa" ? Ja tosiaan noi oli vaan sellasia mitä mulle tuli spontaanisti mieleen. Onko tyttö mielestänne huonossa pk:ssa näiden asioiden valossa? Toki ko. paikassa on paljon positiivistakin, mutta nyt halusin purkaa nää ärsyttävyydet...

ap

Vierailija
32/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma lapseni on 12 lapsen ryhmässä (ryhmis), jossa on 1-4 -vuotiaita. Vaateasiat sujuvat todella hyvin. Joskus kun on ollut sijaisia, lapsen repusta on löytynyt toisen lapsen kengät tms. Minusta on ymmärrettävää, että joskus tulee " mokia" , mutta jos tilanne todella on jatkuvasti kuten kerrot, ap, niin olet ihan syystä tuohtunut.

Vierailija
33/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

n lohduton. Pienet, etenkin nämä 1-vuotiaat istuvat pepullaan maassa ja itkevät kylmyyttä ja tylsyyttä. Pihalla on kenties yksi ohjaaja, joka ei ehdi näitä itkeviä tapauksia juurikaan huomioimaan. Viimeksi kun kävin, niin ohjaaja tokaisi minulle itkun keskeltä että nämä ulkoilut sitten ovat aina yhtä iloisia... ? Tuli kovin surullinen olo, onneksi oma lapsi on jo kohta kolmen ja pääsee isompien puolelle.

Vierailija
34/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkuset kun menee potalle he riisuvat kaikki alaosat. En tiedä miksi mutta oma lapseni tekee samaa. Se ei ole kieltämättä mukava ajatus että siellä lattioilla istutaan paljain pepuin varsinkin kun talvisin ne kihomadot ovat taas epidemiana..

Vierailija
35/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

- useita kertoja viikossa toisten lapsien vaatteita päällä

- etteivät hoitajat ole vaivautuneet/ehtineet/kiinnostuneet korjaamaan 2 v pukemisyrityksiä niin että OLISIVAT ASIALLISESTI PUKEUTUNEINA ULKOILEMASSA.

- HIHOJA TARPEEKSI KORKEALLE NIIN ETTÄ NE VAHINGOSSA KASTUVAT VOISIVATKO YSTÄVÄLLISESTI VAIHTAA KUIVAN PAIDAN ETTEIVÄT ULKOILISI PAIDAN HIHAT KYYNÄRPÄIHIN ASTI MÄRISSÄ PAIDOISSA???

Nämä olivat mun mielestä sellaisia, että niistä kannattaa sanoa.

Sen sijaan hiusasia, puurovälipala (huom rajalliset määrärahat niilläkin!) ja mekon riisuminen ovat, ei nyt nipoilua, mutta toissijaisia asioita.

Vierailija
36/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap tarkoitti että välikausihaalarin alle. Kyllä mielestäni sen alle näillä keleillä tarvii villapuvun. Toppapuku on asia erikseen.

Vierailija
37/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku kyseli miksei lasten kanssa leikitä pihalla. No kyllä leikitään mahdollisuuksien mukaan. Mutta kun työntekijöitä on yleensä pihalla 1/lapsiryhmä, ei siinä paljon piilosilla olla... Siinä on täysi työ vahtia, että tiedät koko ajan missä kukakin on. Pienet kaatuilee, laittaa kiviä suuhunsa, lapaset tippuu, isot kiipeilee aitojen yli, riitelee keskenään jne jne. Iltapäiväulkoilussa työntekijän pitäisi vahtia lapsia yhtä aikaa kun luovuttaa lapsia vanhemmille, ja vaihtaa siinä samassa kuulumisia. Välillä sitten tietty joku kakkii ja pissii housuunsa, jolloin toisen ryhmän työntekijä joutuu lähtemään sisälle vessahommiin. Toinen jää siis kahden ryhmän kanssa yksin. Ei muuta ku hippasille silloin! Jotkut vanhemmat toivoo, että heidän lastaan pidettäisiin sylissä tai ainakin vedettäisiin pulkassa iltaulkoilussa. Jep jep.

Vierailija
38/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja loput vähän isompia.

Vierailija
39/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta se puuro poistuu kun menevät isojen puolelle.

t.12

Vierailija
40/70 |
29.11.2005 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin donitsit katoavat kankkulan kaivoon, mutta siitä en välitä, ostan vaan koko ajan lisää ja laitan aina aamulla hiukset kiinni. Onneksi on niin halpoja ettei niiden katoaminen sinänsä mua harmita vaan se että tyttö tosiaan uittaa hiuksiaan välipalapuurossaan ja käyttää energiansa siihen että yrittää työntää hiuksia pois silmiltään jotta näkisi leikkiä... Mun tyttö ei myöskään itse ota donitseja tai pinnejä pois, on tottunu niihin jo pienestä pitäen kun hänellä on ollut aina paljon tukkaa.

JA TODELLAKIN, voin jatkaa listaani samansuuntaisista aiheista kun 12:

- hanskat: säälittää ne pienimmät joiden hanskoja ei vaivauduta laittamaan kunnolla eli peukalo ei ole oikeassa kohdassa joten on täysin mahdotonta ottaa edes lapiota käteen. Itse olen opettanut lapseni sanomaan ettei hanska ole hyvin jossei peukalo ole kohdallaan. Onneksi on oppinut vaatimaan että hanskat puetaan asianmukaisesti, mutta muut lapset säälittävät mua aina ku pihalla näitä " kädettömiä" taaperoita näen yrittämäss säälittävästi tarttua lapioon... Itse en pystyisi hoitajana sivusta seuraamaan.

- hatut: voisiko ne nostaa pois pienten taaperoiden silmiltä??? Niin että näkisivät edes jotain ulkoillessa???? Myöskään tätä en pystyisi hoitajana sivusta seuraamaan.

- sadepäivät: tytön tarhassa ei ulkoilla. OON MONESTI TÄYSIN PÖYRISTYNY SIITÄ ETTÄ PIENESSÄ TIHKUSATEESSA EI ULKOILLA. Siis minkä takia on olemassa: kumisaappaat, kurahousut, sadetakit, sydvestit yms. JOS TIHKUSATEESSA EI VOI ULKOILLA????

- on varmaan täysin turha edes toivoa että YKSIKÄÄN hoitajista mitenkään leikkisi lasten kanssa ulkona???? Aina haahuilevat pienimmät yksinään kun eivät vielä oikein osaa ilman aikuista toisen kanssa leikkiä. Ja vielä lisäksi tytön pk:ssa kaikki ulkoilevat samassa pihassa ja pk:ssa on lapsia aina eskari-ikäisiin asti, lopputulos on se että pienimmät AIVAN SYYSTÄ pelkäävät isompia lapsia ulkona ja näin ollen nyhjäävät (se on mun mielestä ainoa oikea termi näiden taaperoiden ulkoiluun...) pienessä kaukaisessa pihanurkassa keskenään...

HOHHOIJAKKAA, taas tulee NIIN paha mieli ku näitä miettii... Onneksi hoidin tyttöä tähän asti kotona ja onneksi on nyt " vaan" 80% hoidossa... MUTTA on pk:ssa tosiaan hyviäkin puolia, nää on nyt nää epäkohdat vaan mistä nyt puhun.

ap, taas...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi kolme