Mikä ottaa erityisesti päähän lapsienne päiväkodeissa?
Oonko epänormaali ku mu PÄNNIIN SUUNNATTOMASTI mm. seuraavat seikat 2v tytön päiväkotihoidossa:
- useita kertoja viikossa toisten lapsien vaatteita päällä (KYLLÄ: omat on nimikoitu ja ovat omassa paikassa omalla hyllyllä) esim. tänään kun kurkkasin jo pk:n pihalla tytön haalarin alle: lapsella ei ollut villapukua välikausihaalarin alla, vaikka tarhaan tuodessa olin sen pukenut. Ihan kiva joo, suunnittelen kyllä pukemisen sen mukaan mitä päälle ilmojen takia tulee laittaa eli lapsellani oli kylmä (näytti kylmettyneeltä, sen takia tajusinki haalarin alle kurkistaa). Asiaa tiedustellessani hoitajat näyttivät hämmentyneiltä ja väittivät ettei villapukua ollutkaan ja ihmettelivätkin kun olin niin vähän lapselle päälle laittanut johon vaan sanoin että kyllä villahaalari päällä aamulla oli. Hetken keskusteltuaan keskenään tulivat sanomaan että se onkin xx:n päällä. No en pystynyt jäämään odottamaan että se otettaisiin toisen lapsen (poika ja villapukukin nyt sattui olemaan pinkki...) päältä pois, joten nähtäväksi jää näenkö pukua enää koskaan.... JA TODELLA TÄMÄ KUVIO TAPAHTUU N. 2 KTR VIIKOSSA. Mua ottaa niin päähän ku ite mietin miten lapsellani olisi hyvä, kuiva, lämmin ulkoilla ja aina jotain tällästä sotkua. MITEN VOI OLLA NOIN VAIKEETA???
- toinen pukemiseen liittyvä mua ärsyttävä juttu on se ku tässä ryhmässä lapsia kannustetaan erityisesti pukemaan itse ja se onkin mielestäni ihan kiva asia. MUTTA KUN jälleen kerran lähes päivittäin ku päästään kotiin ja rupean tyttöä riisumaan niin itsepukemisen jälki on kai huvittavaa ja lopulta masentavaa: pikkuhousut on yleensä aivan väärinpäin niin että etuosa on takana ja takaosa edessä, sukkahousut on yleensä aina väärinpäin JA POLVISSA. ELI KOKO VATSAN JA POLVIEN VÄLINEN ALUE ON HAALARIN ALLA PALJAANA. Musta on niiin paha huomata etteivät hoitajat ole vaivautuneet/ehtineet/kiinnostuneet korjaamaan 2 v pukemisyrityksiä niin että OLISIVAT ASIALLISESTI PUKEUTUNEINA ULKOILEMASSA. Mahtaa olla mukava liikkua puvuissa, kurahaalareissa yms. kun sukkahousut on lähes nilkoissa!!!
- kolmas juttu on se kun pk:ssa hyvin ahkerasti pestään käsiä, mikä on ok. MUTTA JOS 2V EI VIELÄ IHAN AINA OSAA NOSTAA HIHOJA TARPEEKSI KORKEALLE NIIN ETTÄ NE VAHINGOSSA KASTUVAT VOISIVATKO YSTÄVÄLLISESTI VAIHTAA KUIVAN PAIDAN ETTEIVÄT ULKOILISI PAIDAN HIHAT KYYNÄRPÄIHIN ASTI MÄRISSÄ PAIDOISSA??? Siis MAALAISJÄRKI HOHOI????
- onko myös vaikeaa laittaa donitsilla tyttöni hiukset ponnarille uudestaan päikkäreiden jälkeen, itse laitan hiukset luonnollisesti aamulla kotona kauniisti kiinni (on tuotu PK:ttin oma harja, pinnejä ja donitseja) ettei pitkät hiukset (myös otsis on pitkä) roiku pitkin naamaa epäsiistinä välipalassa ja muutenki häiritse kaikkea leikkiä???
- miksi pk:n välipalana on monta krt viikossa puuroa? Tyttöni syö aamu ja iltapuurot joten puuroa syödään muttei koskaan syö pk:ssa välipalapuuroa ja omastakaan mielestäni puuro ei ole välipala. Silloin tällöin ok, mutta monta krt viikossa???? Säästetään joo, mutten suostu ymmärtämään kuitenkaan!!!
- niin ja vielä pukemisesta: miksei tytön mekkoa voi riisua alta pois kun mennään ulkoilemaan??? Onko suuri vaiva avata vetoketju ja vetää liivimekko pois kun laitetaan esim. se kuuluisa villapuku päälle??? MIKSI SE MEKKO JÄTETÄÄN AINA MYTTYYN JONKU VILLAPUVUN ALLE???? En voi ymmärtää...
Eli en tiedä oonko supernipo, nää asiat nyt tuli ekana mieleen ja varmaan on paljo muutaki... Itse toimin vaan niin erilailla (enkä ainoastaan oman lapseni kohdalla vaan kaikkien joita olen ikinä hoitanut). Keksittekö jotain hyviä syitä miksi nämä hoitajat toimivat edellämainitusti? Ja onko muilla samoja " ongelmia" ? Vai millaisia tilanteita teillä on? Ja miten toimin jatkossa? Kommentoikaa, pliis!
Kommentit (70)
Joo tiedän tuon donitsihomman. Onneksi on halpoja mutta mihin oikeesti ne katoaa? Omalla lapsella on kanssa sitä tukkaa ja hänellä varmaan menee leikeissä aikaa siihen kun haroo hiuksia pois silmiltä. Olen helpottanut tilannetta ja laittanut saparoiden sijaan vaan ponnarin mutta sekin on ilmeisesti ylivoimaista ja vie hoitajien aikaa laittaa se ponnari takas päähän.
Mua kanssa ärsyttää jos on vieraan vaatteet päällä koska olen itse nimikoinut vaatteet hyvin.
Nämä voi olla jonkin mielestä pikkuseikkoja mutta minusta ne asioita joihin ei pitäisi mennä paljon aikaa tai tarvita ylimääräistä hoitajaa palkata. Mitä niillä kammoilla tekee tarhassa kun niitä ei käytetä? Kumma kyllä muuten, aina kun on ollut sijainen on tukka letitetty mm. ranskalaiseksi letiksi joka varmasti vie aikaa...
mur..ompa ihana purkaa tänne:)
Kertokaa ihmeessä päiväkodissa toiveistanne, viimeistään vanhempainkeskutelussa! Nykyään päiväkodeissa tulisi jo toimia paljon puhutun kasvatuskumppanuuden, mikä tarkoittaa että lasta kasvatetaan yhdessä vanhempien kanssa ja perheen toiveita huomioiden. Toki itsekin myönnän että 23 perheen erilaisten pukeutumistoiveiden noudattaminen, kun jonkun lapsi on kovasti hikoileva ja toisen kovin paleleva, on aluksi kun ei vielä tunne lasta, hankalaa muistaa. Mutta lapsen parhaaksihan meidän kaikkien tulisi toimia! Puhukaa ensin omalle hoitajalle, jos ei auta niin aina vaan ylemmälle tasolle niin että asiat alkaa luistaan. Ja jos vaan teiltä löytyy energiaa niin tutustukaa oman kunnan varhaiskasvatussuunnitelmaan, niin voitte vedota myös siihen, sillä tällaisten perusajatusten pitäisi tulla esiin myös siellä ja se suunnitelma on ohje henkilökunnalle kuinka teidän kunnassa kuuluu töitä tehdä.
- tarhan täti
pienet ei jaksa leikkii piirileikkejäkään kovin kauaa...
Olenkin ajatellut ottaa asian aiheeksi keskustelussa. En ole laittanut mitään pukeutumistoiveita vaan mahd. yksinkertaiset ja hyvät ulkopuvut että hoitajien olisi helppo pukea lapsen päälle. Lapsia on kuitenkin 12 mutta hoitajia on pukemassa 3 ja päiväkotiapulainen auttaa pienten ryhmässä pukeutumisessa. Eli jää n. 3 lasta per naama ja niistä kaikki osaavat vetää esim. ulkopuvun itse päälle.
Mutta niinkuin aiemmin mainitsin, luulen että tässä ryhmässä on hoitajilla motivaation puute ja työ ei enää kiinnosta. Se näkyy myös heidän poissaoloissaan. Ei ole oikeesti ollut yhtä ehjää viikkoa että kaikki ovat olleet yhtä aikaa töissä.
t.12
Ja luuletko, että lapset jaksaisivat esim. koko ulkoilun 1½-2½ tuntia leikkiä jotain piirileikkejä? Eivät todellakaan.
mutta:
-ohjattua toimintaa on tosi vähän, jos on se on huonosti suunniteltua
vapaa leikki on tärkeää, mutta sitä saisi olla vähemmän
-ei ole rutiineja, esim. ruokaloruja tms.
-lasten kanssa ei ulkona leikitä
-lapsia ei kannusteta sisällä kehityksessä eteenpäin, esim. opettelemaan uusia asioita, taitoja, sanoja
täsmentäisitkö vielä mitä tarkotat sillä että " tää ei voi olla totta" . Siis sekö että täällä purnaan vai sekö että tyttöni tarhassa näin toimitaan?
Haluan vielä sanoa että noista mun mielestä pahimmista (en kyllä kaikista) epäkohdista olen TODELLA YSTÄVÄLLISEEN sävyyn maininnut, joistain useampaankin otteeseen ja todentotta ajattelen oikeesti että sen pitäis riittää. En mä halua mennä näiden hoitajien esimiehille yms. tälläisistä asioista " kantelemaan" . Mun mielestä tälläset pienet käytännön asiat tulisi pystyä hoitamaan niin että mä asioista mainitsisin ja hoitajat ottaisivat neuvosta vaariin. Turhasta en halua enkä mielestäni valitakkaan, joten täytyisihän heidän ymmärtää että tarkoitan mitä sanon!
Tytön ryhmän hoitajat ovat muuten niin mukavia, positiivisia ja ystävällisiä tyyppejä etten missään tapauksessa halua heitä loukata yms. vaan annan mielummin rakentavaa kommenttia ja kuitenkin huomaan heidän joskus menevän hieman suu mutrulle, parhaansa lienee yrittävät!
Ja sellanen kommentti vielä että todella paljon helpommalla pääsevät ne vanhemmat jotka vaan pystyvät ajattelemaan että pk:ssa on kaikki aina hyvin eivätkä pysähdy miettimään mitä kaikkea se tarhailu pitääkään sisällään! Ja siis ON MYÖS KAIKKI NE POSITIIVISET ASIAT!
AP
Se, että joillakin pienillä on liian pitkät hoitopäivät, ei millään voi olla tarhan tätien aiheuttamaa.
Muuten kyllä nuo ap:n vaatejutut kuulostaa tosi kurjalta! Toivottavasti pystyt asiasta puhumaan asianomaisten kanssa. Vähän kyllä pitäisi olla tarkkaavaisuutta, varsinkin pienten puolella, että lapset saavat omat vaatteet päälleen ja että vaatetus on lämmin ja viimeistelty. Itse olen myös kovin tarkka näissä jutuissa, mutta valitettavasti olen huomannut etteivät kaikki ole... Onko sattumoisin ryhmän hoitajat lapsettomia ihmisiä...?
Tuosta donitsi-jutusta vielä: meillä päikkärissä päinvastoin kaivataan vähän väliä donitsille omistajaa - donitsit on rivissä ilmoitustaululla ja siitä sitten jokainen yrittää muistaa omiaan ;) Aika hassua, että katoavat päivän aikana jonnekin!
Eihän joka tarhassa ole asiat hyvin ja yhtä hyviä hoitajia kuin esim. täällä oleva tarhantäti. Mutta kait tänne saa nyt tuntojaan purkaa ja voi katsoa otsikkoon mitä tämän ketjun aihe koski. Itseäni ottaa samat asiat päähän kuin ap:ta.
Ja kun jotkut vastasivat tohon leikittämiseen, niin sanoin esim. piirileikkejä tms. HUOM tms. Ei kai nyt erkkikään jaksa toista tuntia piirileikkejä mutta kun hoitajat huomaavat että lapset ovat turhautuneita niin voisivat kerätä lauman yhteen ja taas leikittää. Nyt oli siis pienten puolen ihmisistä kysymys. Huom. alle 2,5 vuotiaista. He kyllä joka päivä haahuilevat pitkin pihaa tai istuvat keinussa (ties kuin kauan) kun eivät pois pääse sieltä.
t.12
aikuiset ei osaa pukea lapsille päälle. Toiset osaa ja toiset ei. Näin se vaan on. Ja ne peukut ei niillä pienillä välttämättä pysy, vaikka laitettu oliskin.
Ja hanskoista vielä sen verran, että kaikki ei edes tajua sitä, että parhaiten hanskat pysyy silloin, kun ne on haalarin sisällä. Joidenkin mielestä on tärkeämpää se, että lapsi itse laittaa haalarin vetoketjuineen päälle, kuin se, että lapsi pystyy ulkona leikkimään. Itse aina autan hanskat haalarin alle, eskareillekin.
Olet aivan oikeassa sen suhteen ettei kenelläkään ryhmän kolmesta hoitajasta ole omia lapsia (eikä mitään alan koulutusta, eikä edes kokemusta pk-työskentelystä). Että näin.
ap
Tyttäreni tarha on Helsingissä, keskustan kupeessa ns. hyvällä alueella.
Joo, niin se taitaa olla etteivät kaikki tarhan hoitajat osaa lapsia pukea MUTTA EIKÖ SE NYT VOISI OLLA VAIKKAPA MINIMIVAATIMUS NS. KÄYTÄNNÖNTAIDOISSA????
Olen myös samaa mieltä että hanskat tulee laittaa haalarin alle ja senkin olen maininnut tytön hoitajille... (ainakin tänään oli puettu alle...).
Kirjoitin jo hienon pitkän vastauksen joka katosi... Mutta, tarkoitin että eihän tälläistä voi päiväkodeissa tapahtua (tiedän, tiedän että tapahtuu). Mutta jos olet asiasta sanonut eikä mene jakeluun niin ilmoita eteenpäin, lapsesi on kuitenkin tärkeämpi kuin ne hoitajat. Ja minä lupaan tässä ja nyt että jos joskus en enää jaksa hoitaa lapsia kuin omiani haluaisin hoidettavan, ja jos aamulla ei enää ole kiva mennä töihin, niin mä vaihdan alaa. Kyse on kuitenkin pienistä lapsista, kyllä niiden kanssa jos jossain on aikuisen kannettava aikuisen vastuu! Onneks mun työkaverit on yhtä innostuneita työstään kuin minä ;) !
37: Helsingissä
38: joo totta varmaan mitä sanot. Ja kaikki eivät osaa käyttää maalaisjärkeä. Jos villapuku on tarhassa ei se tarkoita että se on pakko laittaa toppapuvun alle varsinkin kun niitä pakkaskelejä ei vielä ole ollut.
Noh, täytyy TAAS hienovaraisesti mainita mutta pitävät varmaan nyt jo nipona. Pelkään että huomautteleminen vaikuttaa lapsen hoitoon vaikka ei saisi.
t.12
minulla on 2v tyttö ja laitoin hänet pph:lle juuri, että saisi enemmän hoitoa ja vähemmän kasvatusta... tietysti tässä ei ole kaikkialla valinnanvaraa ja meidän kunnassa pyritään takaamaan pph alle 3 vuotiaille.
toinen syy miksi vältän päiväkotia on tuo naisten bumerangijuttu.. siis kysyt jotain niin se onkin sinun syy (tai naiset luulevat niin ottamatta asiasta selvää!!) kun ei ole vaatteita mukana ja onhan ne jne.. Ei ole mielestäni asiallista..
Kolmas on se, että päiväkotihenkilökunnalla tuntuu aina olla tarvetta sanoa jostain ja päteä korkeakoulututkintoaan (olen itsekin yo-tasoa, joten kyse ei ole koulutusrasismista), mutta pointti on se, että äitejä ei pidetä asiantuntijoina tai oteta lainkaan todestaan, vaan KAIKILLA pitää olla sama määrä vaatteita ja ylipuettuna oli kesä tai talvi..
tietynlainen asiallinen ote vanhempiin puuttuu. Haluan kuitenkin tasavertaisen ja asiallisen suhteen lapseni hoitohenkilöstöön enkä mitään ylevää ja ylenkatsovaa " kun yhdessä kirjassa luki, jonka luin 20 vuotta sitten"
Haluaisin sulta vielä kysyä onko sun mielestä kaikki noi mun ja muidenkin tässä ketjussa kirjottaneiden murheet relevantteja pointteja? Kaipaisin jotenki edelleen kannustusta siihen että osaisin asioista sanoa tarpeeksi napakasti mutta ystävällisesti. Kun mun on vaan NIIN VAIKEE ymmärtää miksi joku toimii noin " hullusti" ja siis mukavia täysjärkisiä täysikäisiä hoitajia...
ja samoin kuin nro 12, pelkään että nipottaminen " kostautuu" käytännössä lapseeni...
ap
puhu asiasta ylemmäs. Sulla on oikeus vaatia asioita lapsesi puolesta. Vielä kyseessä noin pieni, joka ei itse osaa puoliaan pitää.
Anteeksi, mutta kauhistuttaa tuo tilanne teillä: ei yhtään koulutettua henkilökuntaa ryhmässä??? Ymmärsinkö siis oikein...? Ei sattumoisin ole kyse yksityisestä pk:sta? Sorry, en muista mainitsitko alussa! Meinaan yksityiset säästävät henkilöstökuluissa juuri sillä, että palkkaavat epäpäteviä, joille ei tarvitse maksaa niin paljon palkkaa... Ja vanhemmat luulevat, että yksityisellä saa laadukkaampaa hoitoa...
eivät valitettavasti ole kovin ammattitaitoisia.
Koita vielä sanoa asioista, jotka sua risoo ja perustelekin vaikka. Itse olen pukeutumisjutuissa huomannut hyväksi " piilottamisen" eli jos et ole varma, tuleeko villapuvulle käyttöä, laita se reppuun. Kaivavat sitten sieltä, jos on kylmä (ja jos järkeä riittää kaivamaan...).
terveisin 38?
Ymmärrän ja olen huomannutkin että hoitajien mahdollisuudet ulkona ovat rajalliset. Mutta yleensä omasta ryhmästä on aina hoitaja ulkona ja näin pienten puolella (jotka eivät muuten osaa vielä leikkiä keskenään) olisi helpointa jos pitäisivät lauman kasassa ja vaikka leikkisivät piirileikkejä tms. Näin kaikki olisi näköetäisyydellä eikä olisi niitä nurkan takana kivien syöjiä. Niitä kuitenkin haetaan kotiin tipottain ja lapsiluku näin pienenee. Välillä oikeesti se on kiinni hoitajien viitseliäisyydestä, ei millään pahalla.
Ymmärrän ettei isojen puolella ole tähän mahkuja mutta he nyt leikkivätkin kimpassa muutenkin.
t.12