Miten tämä taantuma on vaikuttanut talouteesi?
Kommentit (15)
mitenkään ainakaan vielä, oikeastaan tuloni ovat aavistuksen nousseet viimeisen vuoden aikana. Yritän kuitenkin maksaa luottokorttilaskun pois talven aikana. Elän muutenkin mahdollisimman ympäristöystävällisesti ja välttelen turhaa kuluttamista, joten tuskin tulee ihan kauheasti enempää tingittyä. Ellei sitten tule joku ihan superlama...
Ylityöt ovat vähentyneet nyt noin 6 vuotta putkeen ja samassa suhteessa on palkka laskenut. Onneksi ikälisät tai vastaavat ovat vähän kompensoineet sitä, mutta monta sataa euroa kuussa on palkkani laskenut.
Rahat riittää kyllä ja en kaipaa tämän kummempaa elämää, joten mitään erityistä ei tarvitse jättää ostamatta. Jos rahaa olisi enemmän, niin sitä menisi enemmän sijoituksiin kuin nyt.
Itse menetin omani yt:n myötä.
t. ap
Ylityöt ovat vähentyneet nyt noin 6 vuotta putkeen ja samassa suhteessa on palkka laskenut. Onneksi ikälisät tai vastaavat ovat vähän kompensoineet sitä, mutta monta sataa euroa kuussa on palkkani laskenut.
Rahat riittää kyllä ja en kaipaa tämän kummempaa elämää, joten mitään erityistä ei tarvitse jättää ostamatta. Jos rahaa olisi enemmän, niin sitä menisi enemmän sijoituksiin kuin nyt.
Kiva, et mun nimimerkin näkeminen piristää jotain ;-) Aikaa on tosiaan rientänyt.
kävi niin tai näin, juristille riittää töitä
No, inflaatioko on syynä siihen että kaikki koko ajan kallistuu. Eläminen on niin kallista että ei tässä paljoa ylimääräistä ostella. Ainut toivo on että tämä jatkuva inflaatio "söisi2 asuntolainan, niin kuin 70-luvulla tapahtui asuntovelallisille.
Mutta taitaa olla turha toivo.
No, inflaatioko on syynä siihen että kaikki koko ajan kallistuu. Eläminen on niin kallista että ei tässä paljoa ylimääräistä ostella. Ainut toivo on että tämä jatkuva inflaatio "söisi2 asuntolainan, niin kuin 70-luvulla tapahtui asuntovelallisille.
Mutta taitaa olla turha toivo.
Tämä lama, joka on kestänyt jo n. 4 vuotta, ei ole itseni vaikuttanut oikeastaan millään tavalla, koska olen saanut pitää työpaikkani. Mutta monta, monta ihmistä on irtisanottu parissa Yt-neuvotteuissa tässä laman aikana.
Työt loppuvat. Onneksi on uutta tiedossa vaikka huonommin palkattua. Irtisanomisajan palkka ja pitämättömät vuosilomat tuovat lisätuloja ja parasta on että lainat maksettu.
- ei enää mitään lainaa tai velkaa minnekään päin
- aina ollut muutaman kuukauden "puskurivarasto" tilillä tulevia yllättäviä menoja varten
- töitä on aina, jokaisena lama-aikanakin löytynyt, kun on ottanut vastaan mitä tahansa, osa-aikaistakin, työtä.
- Ja viimeisenä muttei vähäisempänä: velaksi ei kannata elää, ei ahnehtia isompaa (asuntoa, autoa...) kuin mitä niukilla tuloilla pystyy hankkimaan.
- Plussana vielä: mistä se elämän onni löytyy ? :D
kaksi kesämökkiä, halvalla kun sain.
Toinen pohjois-suomesta, ja toinen Pirkanmaalta.
Alallani ei ole työehtosopimuksia, joten automaattisia korotuksia ei ole. Työt ja ylityöt ovat lisääntyneet, kun väkeä on vähennetty. Niistä ei tietenkään makseta. Työn laatua on ollut pakko laskea reilusti, että saa kaiken tehtyä.
Olen ollut tämän laman aikana suurimman osan kotona lasten kanssa, ja vielä edelleenkin, mutta työttömänä. Kaikki on kallistunut, mutta luulen että olisi kallistunut vaikka olisi nousukausi.
Olen jo 90-luvun laman uhri, sitä seurannut nousukausi ei auttanut minua yhtään.
Mulla on ollut lama koko elämäni ajan, joten taas yksi lama sinne tänne.
Lapsilisien indeksikorotukset vietiin, joten se vaikuttaa ensi vuonna, mutta siihenkin olen tottunut. Vanhimman lapsen aikana vietiin viimeksi kaikki edut nenänedestä, juuri kun olisin ollut niihin oikeutettu, tukien leikkaaminen piti olla väliaikaista laman takia, mutta koskaan niitä ei Lipponen takaisin antanut.
Alallani ei ole työehtosopimuksia, joten automaattisia korotuksia ei ole. Työt ja ylityöt ovat lisääntyneet, kun väkeä on vähennetty. Niistä ei tietenkään makseta. Työn laatua on ollut pakko laskea reilusti, että saa kaiken tehtyä.
Eihän nyt vielä mitään taantumaa ole. Se on vasta tulossa..
Yritän tällä hetkellä maksaa luottokortti-, auto-, ym lainat pois, jotta esim vuoden päästä kun se taantuma oletettavasti oikeasti on täällä, ei olisi lainoja. Ei kai sitä muuta voi tehdä. Normaalia elämää eletään, ei se pelkäämällä miksikään muutu.