Sairaanhoitajan palkka on yli 3000 euroa. Julkisella puolella
STT
Kunta-alan suurin ammattinimike oli sairaanhoitaja, joita oli liki 28 000. Heidän peruspalkkansa oli keskimäärin 2 265 euroa kuussa ja kokonaisansio 3 034 euroa kuussa.
Kommentit (91)
-Toiseksi kysessa on ammattikorkeakoulutukinnon- eli alemman korkeakoultutkinnon suorittanut ammattiryhmä. Mitä muut samalla koulutuksella (esim insinöörit) ansaitsevat?
ja silti palkka on sama kuin opettajalla, jolla on ylemmän asteen korkeakoulututkinto. Vaikka sairaanhoitaja joskus joutuu kauhomaan paskaa ihan kirjaimellisesti, opettaja tekee sitä henkisesti joka päivä. Opettaja vain kouluttautuu kaksi kertaa kauemmin saadakseen saman palkan kuin joku hoitsu.
joten mars opiskelemaan ja hyvä palkka odottaa :)
Sen jälkeen teitä hoitaa chileläiset ja filippiiniläiset, huonolla suomenkilen taidolla, mutta eihän teitä haittaa, itsepä valitsitte.
Kannattaa muistaa ettei MIKÄÄN ole niin tärkeä kuin hoitoala. Ilman sairaanhoitajia ja sairaaloita ei ole kauaa muidenkaan alojen tekijöitä. Outoa ettei se näy palkassa. Ja kreikan tie..... Juupa juu, Norjassa peruspalkka yli 3000 ja lisät päälle, työvuorot voi itse valita mitä haluaa/jaksaa tehdä. Suomessa saa hikisen 2000€ eikä mahdollisuuksia vaikuttaa omiin työvuoroihin. I wonder miksei ala vedä??????
Moni kadehdittu duunarin ansiokaan ei kovin kummoinen ole, kun otetaan kaikki lisät pois. Kyllä hoitajatkin pääsevät ihan kohtuullisiin ansioihin ja on aivan absurdi ajatus että niitä palkkoja olisi varaa nostella. Palkkojen laskemiseen on kyllä painetta ja sillä olisi paljon positiivisia vaikutuksia mm. hoitajia voitaisiin palkata enemmän.
Vai oikein positiivisesti vaikuttaisi palkkojen alentaminen? Ihan varmaan tulisi lisää hoitajia alalle kun palkat olisi pienentyneet ja yksikään yritys ei palkkaisi lisää hoitajia vaikka kuinka niitä palkkoja laskettaisiin. Olet provo tai sitten harvinaisen tyhmä.
[
Et taida olla tietoinen, että Suomessa on hoitajapula, joka on vaan pahenemassa, kun suuret ikäluokat jäävät pois työelämästä eikä nuoriso edes ole kouluttautumassa alalle huonon palkkatason takia. Tervetuloa vuoteen 2012!Jos halua löytyy niitä hoitajia voidaan kyllä ottaa vaikka ulkomailta, ja näinhän jo jossain määrin tehdäänkin. Prosessia pystyisi varmasti vielä helpottamaan, jos vastustusta ei esiinny.
Tosin heidän sikäläinen koulutushan ei riitä Suomessa mutta tokihan sinä voit omalla kustannuksellasi kouluttaa ne?
vuorotyötäja viikonloppuja myös. Eli saavat siitä epämukavan työajan lisät. Niillä työajoillat uo ei ole hyvä palkka raskaasta ja vastuullisesta työstä. itse pääsin nauttimaan usean hitajan hoivaa sairaalassa tällä viikolla, ja todella arvostan heidän työtään ja asennette potilaisiin. Ovat palkkansa arvoisia ja vielä enemmänkin:-)
Jotkut päivystää ihan käsittämättömiä määriä, tekevät töitä viikossa esim 80 tuntia. Nostavat sitten kokonaisansioiden keskiarvoa. Voitaisiin vertailla keskimääräistä PÄIVÄtyön tuntipalkkaa. Esim erikoistuvilla lääkäreillä ne on tosi huonot koulutuksen pituuteen ja työn vaativuuteen nähden. Useimmilla erikoistuvilla lääkäreillä kokonaispalkka on sitten lähes kaksinkertainen peruspalkkaan verrattuna. Tekevät esim kuusi päivystystä kuukaudessa. Siis yö- ja viikonlopputöitä.
Esim alakoulujen opettajilla tuntipalkka on selvästi parempi, vaikka työmäärään laskettaisiin mukaan valmisteluun käytetyt tunnit
ohis
Kannattaa muistaa ettei MIKÄÄN ole niin tärkeä kuin hoitoala. Ilman sairaanhoitajia ja sairaaloita ei ole kauaa muidenkaan alojen tekijöitä. Outoa ettei se näy palkassa.
Ilman maataloutta ei olisi alkulähdettä ruualle, ilman kauppiaita ei olisi ruokaa, ilman siivoojia ei olisi puhtautta (KAIKEN A JA O!!!!) jne, jatkanko listaani?
Kyllä, olette erittäin tärkeitä mutta niin on muutkin alat, ilman jotain tiettyä lenkkiä ei ole toista lenkkiä jos ymmärrät?
vuorotyötäja viikonloppuja myös. Eli saavat siitä epämukavan työajan lisät. Niillä työajoillat uo ei ole hyvä palkka raskaasta ja vastuullisesta työstä.
Minäkin olen joutunut kolmeen otteeseen leikkauksen jälkeen olemaan useita öitä sairaalassa. Sairaanhoitajan näin sinä aikana yhden kerran, kun hän tuli antamaan minulle pyynnöstä särkylääkettä. En saa yleensä sairaalassa nukuttua, joten kuljeskelen käytävillä jonkun tunnin. Tavallisimmin näen öisin sairaanhoitajan vetävän hirsiä kanslian sohvalla. Keskellä yötä hänellä kyllä soi kai herätyskello, jotta hän herää tekemään lakimääräisen yökierroksensa. Että se siitä raskaasta yövuorosta.
-Toiseksi kysessa on ammattikorkeakoulutukinnon- eli alemman korkeakoultutkinnon suorittanut ammattiryhmä. Mitä muut samalla koulutuksella (esim insinöörit) ansaitsevat?
ja silti palkka on sama kuin opettajalla, jolla on ylemmän asteen korkeakoulututkinto. Vaikka sairaanhoitaja joskus joutuu kauhomaan paskaa ihan kirjaimellisesti, opettaja tekee sitä henkisesti joka päivä. Opettaja vain kouluttautuu kaksi kertaa kauemmin saadakseen saman palkan kuin joku hoitsu.
ja työnkuvaltaan itse? Ilmeisesti et ole koskaan synnyttänyt tai joutunut teho-osastolla valvomaan läheisesi vieressä, kun noin "hoitsuttelet" meitä yhtä tämän yhteiskunnan tärkeintä ammattiryhmää.
ha ha...päivän vitsi. Minä sairaanhoitajana työskentelen usein silloin kun muun alan tekijät ovat joululomalla, pääsiäislomalla, vappua viettämässä jne. Vain joka kolmas viikonloppu voin olla vapaalla.
Ja palkka, käteen jää 1400-1600 euroa kuussa.
verratkaapa sitä miehen ammattiin, johon koulutusta ei tarvitse ja työajat ma-pe virkatyöaika.Hän saa ehkä 100-200 euroa vähemmän kuin minä.
joten koulutus on luonnollisesti pitempi kuin pelkkä sh.
Sairaankuljettajan peruspalkka hoitotasolla on noin 1900 euroa, joka on vähemmän kuin lähihoitajan palkka....
Väitän että työmme on jopa vastuullisempaa kuin sh:n työ, sitä vähättelemättä, joten en jaksa ymmärtää heidän palkkakitinöitään. Tehy voisi ajaa myös muiden kuin saikkareiden asioita.
mun luona käytiin soittamatta ainakin neljä kertaa, välillä torkuin, joten en tiedä kuinka usein muuten. samassa huoneessa oli kolme muuta potilasta, ja erään luona käytiin todella usein. Mulle tuotiin särkylääkkeitä, mitattiin happisatuuraatiota, kyseltiin yleensä vointia, haettiin vettä, autettiin vessaan yms.
Mä itse olen siistissä sisätyössä ja saan siitä 3200 e kuukausi. Joten en todella voi pitää sairaanhoitajan palkkaa hyvänä, varsinkin huomioiden työajat. Tein ennen itse vuorotyötä, ja tiedän millaista se on.
Palkkojen leikkaus näkyisi kuntien taloudessa ja parantaisi yhteistä hyvää. Se ei vaan käy koska...no tämän ketjun perusteella kysymyksessä on maailman tärkein ammatti, joka vaatii paljon, tosin silloin ei vaadi jos ammatinharjoittaja on lähtöisin suomen rajojen ulkopuolelta.
...palkka voi olla porukalla jonka peruspalkka on KESKIMÄÄRIN 2265 euroa. Osalla on tosi pieni. Vastuullista työtä kuitenkin.
Ikävä kyllä on vielä niin, että mitä raskaampaa ja epäkiitollisempaa hoitajan työ on (ei mitään hohdokasta house-henkistä spesiaalityötä vaan suoraan sanoen kakan lapioimista toisesta päästä ulos ja ruoan toisesta päästä sisään - eikä mitään ihmeparanemisia vaan asiakkaat senkuin huononevat), sitä pienempi palkka vaikuttaa olevan.
Mielestäni vanhus- ja vammaistyöstä pitäisi maksaa raskaan työn lisää. Itse olen hoitaja ihan toisenlaisessa työssä enkä panisi pahakseni että kollega vanhustyössä ansaitsisi esim 300 enemmän.
20v alalla ja ikälisineen on alle 3000 , vuorotyölisien kanssa voi siihen mennä. Niin menee muillakin joka vuorotyötä menee. Katsokaapa mitä iltalehti sanoo ahtaajien palkoista, 3500€.
on otettu lähinnä leikkaussalityöhön jossa vaaditaan enemmän kädentaitoja kuin kommunikointia. Kielivaikeuksia heillä on ollutkin. Muuten varmasti hyviä hoitajia.
Hoitajan työ ei ole maailman tärkein ammatti, tuskin mikään on, mutta se on erittäin tärkeä yhteiskunnan kannalta. Ja tulevaisuudessa hoidettavia on paljon enemmän kuin nyt, kun isot ikäluokat alkavat rapistua ja sairastua. Se on jo tapahtumassa hyvää vauhtia. Erikoissairaanhoito ja vanhustenhoito tulee kuormittumaan ennennäkemättömällä tavalla. Siinä tullaan tarvitsemaan tuhansia hoitajia lisää. Suomeen ei voida tuottaa mistä tahansa hoitajia, koska täällä hoidon taso on korkea ja kielialue on pieni. Ihmistä ei voi hoitaa henkilö, joka ei osaa kieltä hyvin. Ei varsinkaan ihmistä, joka ei ole terävimmillään vakavasti sairaana ja vanhana. Se vaarantaa potilasturvallisuudenkin. Tuontityövoima ei ratkaise ongelmaa, vaan työoloista ja palkasta on tehtävä houkuttelevia nuorille. Tällä hetkellä todella moni suunnittelee jättävänsä hoitoalan. Halpaa ratkaisua ei ole. Suomessa terveydenhuolto tuotetaan kansainvälisesti vertaillen edullisesti.
eli av-ammojen miehet tienaa hyvin. Siksi niin moni av-mammakin oleskelee kotosalla.
Jos halua löytyy niitä hoitajia voidaan kyllä ottaa vaikka ulkomailta, ja näinhän jo jossain määrin tehdäänkin. Prosessia pystyisi varmasti vielä helpottamaan, jos vastustusta ei esiinny.