Sairaanhoitajan palkka on yli 3000 euroa. Julkisella puolella
STT
Kunta-alan suurin ammattinimike oli sairaanhoitaja, joita oli liki 28 000. Heidän peruspalkkansa oli keskimäärin 2 265 euroa kuussa ja kokonaisansio 3 034 euroa kuussa.
Kommentit (91)
varsinkin erikoissairaanhoidossa, missä työ on palkkaan nähden vaativaa. Peruspalkka saisi olla tuon kolme tonnia ja siihen sitten lisät päälle. Jo alkaisi hoitajapula helpottaa ja ehkä saataisiin myös miehiä alalle.
Mutta provoksihan tämä oli tarkoitettu?!
-Ensinnäkin tuota peruspalkkaa "nauttii" aika moni hoitaja. Päästäkseen 3000e kk- tuloon, pitää olla jo ikälisiä ja paljon vuorotyötä. Minulla kaksi ikälisää, ja teen yöpainoitteista vuorotyötä. nkä ansaitse 3000e kuussa.
-Toiseksi kysessa on ammattikorkeakoulutukinnon- eli alemman korkeakoultutkinnon suorittanut ammattiryhmä. Mitä muut samalla koulutuksella (esim insinöörit) ansaitsevat?
-Kolmanneksi huonojen työolojen ja palkan (joka ei siis ole suhteessa työn vaativuuteen ja raskauteen) ansiosta hoitoala ei enää kiehdo suomalaisa nuoria. Kun me olemme vanhoja, hoitaa meitä ulkomaalaiset hoitajat. Jippii?!
-Neljännksi... ulkomaille lähtö tällä alalla kannattaa. Itsee olen ollut vain Ruotsissa, ja nyt paluumuuttajana häviän n. 500-1000/kk kun olen Suomessa töissä. Valintakysymys tämäkin, mutta turha väittää että palkat hoitoalalla Suomessa olisivat vertailu- tai kilpailykykyiset, saati että ne olisivat edes hyvät!
ei sellaista nimikettä kuin "erikoissairaanhoitaja" löydy enää sairaaloista.... erikoistumisopintoja voi käydä amk- tutkinnon lisääksi, mutta ei siitä erikoissairaanhoitajaksi silti päädy.
-6
että tosi moni vanhempi hoitaja ei enää pysty tekemään yötyötä, mikä vähentää tuloja. Iso osa hakeutuu päivätöihin työn raskauden takia, mikä samoin pienentää tilipussia. Vuorotyö on rasite perhe-elämän ja sosiaalisen elämän kannalta ja vaikuttaa terveyteen kaikin puolin epäsuotuisasti. Riippuen paikasta hoitajat altistuvat myös väkivallan uhalle ja tartuntavaaroille. Vaatimukset kasvavat nopeassa tahdissa, kun lääketiede, organisaatiot, tietotekniikka ja lääkintätekniikka menee eteenpäin. Sellaisesta työstä kuuluisi maksaa hyvin. Muuten tulevaisuus on se, että omaiset saavat entistä enemmän huolehtia omaisistaan näiden sairastaessa, kun hoitajapula pahenee.
Osa tienaa enemmän ja osa vähemmän.
Tässäkin ketjussa hoitsut vähättelee itseään, työtään ja palkkaansa. Ei enimmäkseen miespuoliset insinöörit tee niin, mistäköhän ero johtuu?, seuraukset on ainakin nähtävissä.
tiedoksi, että olen töissä HYKSissä ja HUSPLUSsan kautta katsotuissa palvelusuhdetiedoissa nimikkeeni on erikoissairaanhoitaja. Saan palkkaa yhden palkkaluokan muita enemmän.
Kyllä meitä siis on. Lisäyksenä vielä, että tuon nimikkeen olen saanut v. 2010 (ja olen tehnyt kolmet erikoistumisopinnot, joista yhdet ovat tuon "tittelin" takana.
siellä voi erikoistunut anestesiahoitaja saada 157 000 dollaria vuodessa.
http://www.allnursingschools.com/nursing-careers/article/nursing-salari…
Nehän on korvausta siitä, että työtä tehdään iltaisin, öisin ja pyhäpäivinä. Kyllä kai kuka tahansa saa korvauksen siitä, että suostuu olemaan töissä esimerkiksi viikonloppuisin ja jouluna? Myös ne hyväpalkkaiset paperimiehetkin... Sitä paitsi vuorolisät maksetaan prosentteina peruspalkasta, eli mitä paskempi palkka, sitä paskemmat lisät.
Vertaillaanpa siis ihan puhtaasti peruspalkkoja, ja ne eivät hoitoalalla ole kovin kummoiset työn vastuullisuuteen nähden. (Vai mitä mieltä olette esimerkiksi kätilön työn vastuullisuudesta? Eihän siinä ole kyse kuin synnyttävän naisen ja syntyvän lapsen hengestä, ja syntyminen on ihmiselämän vaarallisin hetki!)
Oletko saanut vanhamuotoisen koulutuksen, vai tehnyt noita vuoden mittaisia tms. erikoisopintoja (esim. taitava sisätautihoitaja/kardiologinen hoitaja)? Ihan mielenkiinnosta kysyn, tällaista koulutusta on tarjottu ja olen miettinyt onko sillä vaikutusta palkkaan.
tiedoksi, että olen töissä HYKSissä ja HUSPLUSsan kautta katsotuissa palvelusuhdetiedoissa nimikkeeni on erikoissairaanhoitaja. Saan palkkaa yhden palkkaluokan muita enemmän.
Kyllä meitä siis on. Lisäyksenä vielä, että tuon nimikkeen olen saanut v. 2010 (ja olen tehnyt kolmet erikoistumisopinnot, joista yhdet ovat tuon "tittelin" takana.
sellaisena kuin se oli ennen ammattikorkeita ja opetuksen uudistamista. Ehkä se teillä on palkanlaskussa nimikkeenä, että sulle saadaan se yksi palkkaluokka enemmän tjtn. Mutta koko maan kattava se ei ole, sellaista koulutusta, joka johtaisi erikoissairaanhoitajan tutkintoon, ei vaan enää ole.
Saan nyt urani huipulla kuukaudessa bruttona 2400 euroa. Mulla on kaksi määrävuosikorotusta, enempää en tule saamaan. Tuli uusi säädös siihenkin. :)
Olen päivätyössä leikkaussalissa anestesiahoitajana.
Itsepä olen alani valinnut.
Oma palkkani 2200 euroa ja hilut päälle. Olen akuuttisairaanhoitaja AMK ja töissä teho-osastolla. Saiskin ton kolmetonnia niin olis kepeempi nousta aamusin sängystä eikä yövuoroissa väsyttäis enää niin paljon kun olis vaan dollarin kuvat koko ajan silmissä!
Moni kadehdittu duunarin ansiokaan ei kovin kummoinen ole, kun otetaan kaikki lisät pois. Kyllä hoitajatkin pääsevät ihan kohtuullisiin ansioihin ja on aivan absurdi ajatus että niitä palkkoja olisi varaa nostella. Palkkojen laskemiseen on kyllä painetta ja sillä olisi paljon positiivisia vaikutuksia mm. hoitajia voitaisiin palkata enemmän.
Oletko saanut vanhamuotoisen koulutuksen, vai tehnyt noita vuoden mittaisia tms. erikoisopintoja (esim. taitava sisätautihoitaja/kardiologinen hoitaja)? Ihan mielenkiinnosta kysyn, tällaista koulutusta on tarjottu ja olen miettinyt onko sillä vaikutusta palkkaan.
ay- aktiivi kun olen ;)
Erikoistumisopinnot eivät suoraan vaikuta palkkaan, mutta jos niiden seurauksena pääset asiantuntijatehtäviin (esim hygieniahoitaja, haavahoitaja poliklinikalla, osastonhoitaja) voi sillä olla vaikutusta myös palkkaan.
Itse olen käynyt kahdet erikoistumisopinnot (mm haavahoito) mutta toimenkuvani ei ole muuttunut, vaan olen vuodeosastotyössä- joten palkkaan ne eivät ole vaikuttaneet.
Ja olen sentään vallan sisätautien ja kirurgian sh...
Sairaanhoitajan tutkinto on ammattikorkeakoulututkinto. Sairaanhoitajan tehtäväkohtaisen palkan keskiarvo on n.2200€. Tehtäväkohtainen palkka ei sisällä kokemus- ym. lisiä. Sairaanhoitajia tai vastaavanlaisia tutkintoja on monenlaisia, esimerkkinä ensihoitajat, terveydenhoitajat tai kätilöt. Palkkaus ja siihen kuuluvat mahdolliset lisät vaihtelevat esimerkiksi tutkinnon, työajan ja tehtävien mukaan.
Lähihoitajan palkan suuruus riippuu suurin osin siitä, mille alalle on tarkemmin suuntauduttu. Lähihoitaja toimii sosiaali- ja terveysalan perustehtävissä. Lähihoitajan peruspalkka on 1.1.2012 alkaen 1907,59€
Tässä todelliset tiedot. Jos haluaa esim. kouluttatua lähihoitajasta sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulussa kolme ja puoli vuotta, ansaitsee n. 300 euroa enemmän ja vastuu moninkertaistuu. Kestää aika kauan että saa edes opintolainansa ja menetetyt ansiot opiskeluistaan kuitattua tuolla summalla.
lähde; http://www.palkkatieto.com/
Moni kadehdittu duunarin ansiokaan ei kovin kummoinen ole, kun otetaan kaikki lisät pois. Kyllä hoitajatkin pääsevät ihan kohtuullisiin ansioihin ja on aivan absurdi ajatus että niitä palkkoja olisi varaa nostella. Palkkojen laskemiseen on kyllä painetta ja sillä olisi paljon positiivisia vaikutuksia mm. hoitajia voitaisiin palkata enemmän.
Et taida olla tietoinen, että Suomessa on hoitajapula, joka on vaan pahenemassa, kun suuret ikäluokat jäävät pois työelämästä eikä nuoriso edes ole kouluttautumassa alalle huonon palkkatason takia. Tervetuloa vuoteen 2012!
Hahhaa :D Perjantain palkkakuitissa käteen jäävä palkka on 1689,74euroa! Siisti sisätyö leikkaussalissa. Viikonloput vapaalla.