Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sairaanhoitajan palkka on yli 3000 euroa. Julkisella puolella

Vierailija
04.10.2012 |

STT

Kunta-alan suurin ammattinimike oli sairaanhoitaja, joita oli liki 28 000. Heidän peruspalkkansa oli keskimäärin 2 265 euroa kuussa ja kokonaisansio 3 034 euroa kuussa.

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei saa unohtaa myös muita hoito- ja kuntoutusalan ammattien edustajia, joiden työ yhtä vaativaa, mutta he eivät lisäansioita saa vuorotyöstä. Esim. toimintaterapeutit, fysiterapeutit

Vierailija
62/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...palkka voi olla porukalla jonka peruspalkka on KESKIMÄÄRIN 2265 euroa. Osalla on tosi pieni. Vastuullista työtä kuitenkin.

Ikävä kyllä on vielä niin, että mitä raskaampaa ja epäkiitollisempaa hoitajan työ on (ei mitään hohdokasta house-henkistä spesiaalityötä vaan suoraan sanoen kakan lapioimista toisesta päästä ulos ja ruoan toisesta päästä sisään - eikä mitään ihmeparanemisia vaan asiakkaat senkuin huononevat), sitä pienempi palkka vaikuttaa olevan.

Mielestäni vanhus- ja vammaistyöstä pitäisi maksaa raskaan työn lisää. Itse olen hoitaja ihan toisenlaisessa työssä enkä panisi pahakseni että kollega vanhustyössä ansaitsisi esim 300 enemmän.

Lisäksi juuri väkivaltaisella alalla (juuri vammaiset ja vanhukset sekä mielisairaat) pitäisi saada lisää vaarallisista työolosuhteista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta sitten valmistuneena sairaanhoitajana peruspalkkani kunnallisella alalla on n.2300€, ja kolmivuorotyössä lisineen reilut 2600€. Tästäkin verottaja vie 24%.

Vierailija
64/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielipiteitä mielenkiinnolla ja välillä suu auki ihmetellen. Kuinka moni tietää että suomalainen terveyden- ja sairaahoitajan koulutus on 30 opintopistettä laajempi kuin muualla Euroopassa? Euroopassa arvostetaan suomalaista sairaanhoitajaa, mutta suomessa ei.

Toisekseen, miettikää ihan oikeasti niitä kehittyvistä maista Suomeen tulevia sairaanhoitajia kun osa tulee aivan uskomattoman alkeellisista oloista täysin toisenlaiseen yhteiskuntaan, ja toisenlaisten arvojen keskelle. Anteeksi vain, mutta voi vaatia melko pitkän sopeutumisajan ennen kuin alkaa nähdä suomalaisen työkentän normaalina, ja oppii kunnioittamaan niitä meidän heikoimpia "heikkoina".

Olen itse tutorina kansainvälisille opiskelijoille. Osalla on jo tutkinto kotimaassaan, mutta en ikinä päästäisi heitä työskentelemään sillä koulutuksella täällä, eikä onneksi päästä valtiokaan.

Euroopassa koulutus- ja kulttuurierot ovat siedettävän vähäisiä, mutta miksi kukaan Eurooppalainen tulisi Suomeen hoitotyöhön, kun palkka on selvästi alhaisempi kuin Euroopassa keskimäärin.

Vierailija
65/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on köyhempi. Kriisikuntia paljon, ei oo varaa edes nykyiseen sairaanhoitoon.

Vierailija
66/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen osastotyössä. Kahdet erikoistumisopinnot ovat amk:ssa, kolmas lisäopiskelu oli työnantajan järjestämä 40 ov:n taitava kirurginen hoitaja. Peruskoulutukseltani olen sisätauti-kirurginen sh (+yo), valmistunut viimeisestä ryhmästä ennen amk:ta.

Eli siitä taitavasta saa ainakin operatiivisessä tulosyksikössä lisää palkkaa. Ensimmäisistä erikoistumisopinnoista olen saanut yhden henkilökohtaisen lisän, toisesta Nopsan (kertaluonteinen plkitsemisjärjestelmä. Henkilökohtaisen lisän kyllä voi saada ilman lisäopintoja vain olemalla hyvä ja sitoutunut.

(...ja tutuille terveisiä, tästä jo taitaa tunnistaa :) )

Vierailija
67/91 |
04.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tilanne pahenee koko ajan.

Jo nyt osastoja pidetään suljettuina esim. kesäisin kun ei ole hoitajia. Ei ehkä tunnu pahalta nyt jos ei ole tarve hoidolle, mutta miltä tuntuu ajatus vaikkapa siitä, että oman lapsen sydänleikkaus siirtyy ja siirtyy kun osasto on täynnä liian vähäisen hoitajamäärän vuoksi?

Tämä on arkea mutta eihän se kosketa niin kauan kun itse ja oma perhe on terveenä.

Hoitoalan palkkaus ei todellakaan vastas työn vaativuutta. Lääkäri ei ole pitämässä meitä hoitsuja kädestä vaan arkityötä tehdään ihan omin neuvoin ja oman arviointikyvyn turvin. Useissa paikoissa (mm. vanhustenhoito, avopalvelut jne.) lääkäri on tavoitettavissa hyvin harvoin. Potilaan/ asiakkaan henki voi riippua ihan siitä miten hoitaja tilanteen arvioi.

Hoitoalalla on palkan lisäksi monia muita ongelmia ja itse olenkin ratkaissut oman tilanteeni pyrkimällä muihin töihin opintojen kautta.

Olen kuitenkin kiitollinen koulutuksestani ja ammattitaidostani, niiden avulla osaan vaatia itselleni ja omaisilleni hyvää hoitoa toisin kuin moni muu...

Vierailija
68/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
69/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaako siltä?

Vierailija
70/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tekeehän ne ilta- ja yölisät, mutta tulee niistä hyvä korvauskin. Sitä paitsi yötöistä ym. pitkistä päivistä tulee aika hurjat aikahyvityksetkin!

Tuntemani sairaanhoitaja, joka onnistuneesti ottaa vapaat esim. viikon lomaan saa kevyesti 3 viikon loman keinottelemalla. Tänä vuonna ainakin 3 tuollaista pätkää ja lisäksi 6 viikon kesäloma.

Työ on vastuullista, mutta toisaalta kun töistä lähdet jatkaa seuraava siitä mihin jäit jne. eli ei jää koskaan keskeneräistä työtä tm.

Jokaisessa työssä on yhtä lailla vastuunsa vaikka ei ihmishengen kanssa olekaan tekemisissä. Lääkärihän viime kädessä vastuun kantaa - ei hoitaja. Sanokaa mitä sanotte niin kallista on ylläpitää julkinen sairaanhoito. Vuorokaudessa pitää olla 3 henkilöä tekemässä yhden henkilön paikkaa. Ja yleensä henkilöitä on aika paljon. Mielestäni palkkaa voisi kyllä porrastaa osaamisen, ja yksikön vastuullisuuden perusteella. ONhan se hieman eri asia työskennellä teho-osastolla kuin pitkäaikaissairaiden vuodeosastolla vai mitä!

Ei tällä yhteiskunnalla vain ole varaa maksaa mitään ökypalkkoja. 2000 euroa tienaa suurin osa vastaavan koulutuksen omaavista tai satasen verran yli!

Vierailija
71/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla minulla yksityisellä puolella lähihoitajana peruspalkka 2800€, ikälisiä 8v, tuohon päälle lisät. KK palkka bruttona 3200-3500€. Työ todella monipuolista ja pääasiassa sairaanhoidollisia tehtäviä.

Vierailija
72/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku halua selvästi kiusata ja ärsyttää, mutta en missään nimessä lähtis hoitajien palkkoja alentamaan. Ihan muihin ammattiryhmiin suuntaisin katseeni, vaikkapa niihin ahtaajiin, joilla ei tarvitse edes olla koulutusta, ja liksa voi olla todella hulppea. Paperimiehet jo hinnoitteli itse itsensä ulos työpaikoistaan.

Vierailija
73/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluttamaan korkeakoulututkinnolla. Eli siis 70 % kansasta on yhtä hyvin tai paremmin koulutettua.

Tämän perusteella siis koulutukseen nojaten 30 % kansasta tulisi olla huonompi palkka. Sairaanhoitajan palkka on ihan hyvä tehtävän vaatimuksen ja koulutukseen nähden, ei ainakaan yhtään alakantissa.

On omasta ahkeruudesta kiinnii, tienaako yli vain alle 3000 €/kk. Ammatin hyviä puolia on juuri se, että voi itse vaikuttaa palkkaansa.

Pääsääntöisesti kun insinöörit ovat ns. ylempiä toimihenkilöitä, eli matka-ajasta tai ylitoistä ei makseta. Ei siis voi vaikuttaa palkkaansa kuin tekemällä hurjasti palkatonta ylityötä 10 vuoden ajan, jonkan jälkeen saa päällikön tittelin ja 200 €/kk palkankorotuksen.

Tämä on toki vain oma käsitykseni, mutta eiköhän mummojen perseen pesua pysty tekemään ilman koulutustakin, eli monet tehtvät eivät oikeasti vaadi koulutusta lainkaan. Insinöörien työ taas on sellaista, että ei voi edes aloittaa työn teko, jos ei tunne perusteita, ei edes niitä auttavia töitä.

Sairaanhoitajat suomesaslienevät kansainvälisesti ylipalkattuja. DI Saksasa tai Norjassa tienaa suomalaista kollegaansa vielä paljon enemmän kuin mitä ero on sairaanhoitajilla. Suomesahan on poikkeuksellisen matalat palkkaerot.

Tarkoittaa sitä etä yliopistokoulutuksen ja AMK koulutuksen ero on varsin pieni, sairaanhoitajienkin saadessa about keskimääräistä palkkatasoa, joka on todella hyvä.

Vielä 60-luvulla lähes jokaisella DI:llä oli oma autokuski ja käytännössä ilmainen työsuhdeasunto. DI:n palkka on siis käytännössä pysynyt lähes samana 40 vuoden ajan ja sairaanhoitajan palkka moninkertaistunut.

Kehitys on ehkä ihan tervettäkin, ainakinosittain, mutta olkaa sairaanhoitajat tyytyväisiä. Lyhyehköllä ja helpohkolla koulutuksella olette maailman parin parhaiten tienaavan prosentin joukossa.

Totta on se, että tämä kylläkin on viemässä meitä kohti Kreikan tietä. Verovaroin maksetuille AMK tason palkoille tulisi tehdä 10 - 20 % leikkuri.

Vierailija
74/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joku halua selvästi kiusata ja ärsyttää, mutta en missään nimessä lähtis hoitajien palkkoja alentamaan. Ihan muihin ammattiryhmiin suuntaisin katseeni, vaikkapa niihin ahtaajiin, joilla ei tarvitse edes olla koulutusta, ja liksa voi olla todella hulppea. Paperimiehet jo hinnoitteli itse itsensä ulos työpaikoistaan.

Jossain vaiheessa on pakko alentaa hoitajien palkkoja. Meillä ei ole niihin varaa. Ja mä en usko hoitajapulaan. Vajausta on aina. Isommassa mittakaavassa hoitajien siirtyminen muille aloille on mahdotonta. Minne he siirtyisivät?

Vierailija
75/91 |
25.12.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmivuorotyö on pidemmän päälle todella raskasta ja lyhentää elinikää.

Ovat palkkansa ansainneet!

Vierailija
76/91 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
77/91 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai minne me siirryttiin? No itse siirryin hoitotyön opettajaksi, opiskelin lisää ja opetan ammattikorkeakoulussa tulevia terveydenhoitajia.

Kollegani siirtyi lääke- esittälijäksi.

Toinen kollegani siirtyi puhelinpalveluun konsultiksi.

Kolmas, neljäs ja viides kollegani opiskelivat itselleen uuden ammatin.

Sairaanhoitajan työhön en palaisi mistään hinnasta. Terveydenhoitajan töitä teen silloin tällöin.

Et usko hoitajapulaan? Avaa toki jo silmäsi. Ex- työpaikallani on auki 6 sh:n vakituista toimea. Kukaan ei tule.

Vierailija
78/91 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistuvat nykyään jo koulun loppuvaiheessa. Itse olen teholla sairaanhoitajana ja erikoistunut vakavasti sairaan potilaan hoitotyöhön. En siltikään ole "erikoissairaanhoitaja" vaan ihan vaan sairaanhoitaja kuten muutkin.

Palkka on bruttona 2400e ja lisiä tulee n.400-1000e kk MUTTA tuohon saakin sitten vääntää öitä, iltoja ja pyhiä. Kuinka moni muu haluaa olla töissä kaikki joulut, juhannukset ja viikonloput? Tai jaksaa tehdä pitkää päivää kuten meillä teholla on yleisin vuoro: klo 7.30-20.00 ja pari päivää vielä putkeen. Ja työ on erittäin vaativaa, jatkuvasti oltava skarppina myös klo 4.00 yöllä yövuorossa. Tilanteet ja potilaat vaihtuvat usein. Yövuoro on klo 19.45-7.45. Kuinka moni teistä haluaa tehdä kyseistä vuoroa kolme-neljäkin putkeen? Ja kääntää parissa päivässä rytmit taas takaisin. Tai iltavuoron jälkeen menee suoraan aamuvuoroon kun välissä on alle 10h aikaa mennä kotiin, nukkua ja levätäkkin ja aamuna taas skarppina paikalle vaikka työt pyörii päässä koko yön.

Perhe-elämä erittäin vaikeaa sovittaa työn kanssa. Ja ollaan kateellisia meidän lisille!!!

Vierailija
79/91 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

erikoistuvat nykyään jo koulun loppuvaiheessa. Itse olen teholla sairaanhoitajana ja erikoistunut vakavasti sairaan potilaan hoitotyöhön. En siltikään ole "erikoissairaanhoitaja" vaan ihan vaan sairaanhoitaja kuten muutkin.

Palkka on bruttona 2400e ja lisiä tulee n.400-1000e kk MUTTA tuohon saakin sitten vääntää öitä, iltoja ja pyhiä. Kuinka moni muu haluaa olla töissä kaikki joulut, juhannukset ja viikonloput? Tai jaksaa tehdä pitkää päivää kuten meillä teholla on yleisin vuoro: klo 7.30-20.00 ja pari päivää vielä putkeen. Ja työ on erittäin vaativaa, jatkuvasti oltava skarppina myös klo 4.00 yöllä yövuorossa. Tilanteet ja potilaat vaihtuvat usein. Yövuoro on klo 19.45-7.45. Kuinka moni teistä haluaa tehdä kyseistä vuoroa kolme-neljäkin putkeen? Ja kääntää parissa päivässä rytmit taas takaisin. Tai iltavuoron jälkeen menee suoraan aamuvuoroon kun välissä on alle 10h aikaa mennä kotiin, nukkua ja levätäkkin ja aamuna taas skarppina paikalle vaikka työt pyörii päässä koko yön.

Perhe-elämä erittäin vaikeaa sovittaa työn kanssa. Ja ollaan kateellisia meidän lisille!!!

Minä vaihdoin vakituisen työn keikkahoitajaksi viitisen vuotta sitten ja tienaan nyt melkein tuplasti sen mitä aikaisemmin mutta paljon vähemmällä työllä! Loma-ajat saan valita ihan itse ja nytkin olin koko joulukuun lomilla ja lepäsin.

Vierailija
80/91 |
05.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

että työni henkinen kuormitus on aivan yhtä suurta kuin opettajalla tai mielestäni isompaa. Olen teholla sh ja näen viikottain kuolemaa, myös nuorten potilaiden. Tuen potilasta ja hänen omaisiaan vakavan sairauden yllättäessä ja autan omaisia kohtaamaan potilaan hänen viimeisinä tunteinaan. Joudun lukemaan omaista ja miettimään millaista tukea hän kaipaa, tarjoamaan olkapäätä mitä vasten itkeä ja monesti olen joutunut myös lääkitsemään omaista shokkitilanteessa. Nuoren kuolema koskettaa aina ihan erityisen paljon ja asiat jää pyörimään päähän kotonakin helposti.

Pystyisitkö sinä hoitamaan 18 vuotiaan inttipojan kuoleman hetkellä ja tukemaan hänen omaisiaan koko työpäivän ajan ja päivästä toiseen sairauden/kuoleman pitkittyessä? Lääkäri on se joka kertoo omaisille sairaudesta ja ennusteesta mutta hoitaja on se joka jää omaisten kanssa heitä tukemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän yhdeksän