Lestadiolaisuudesta eroaminen
Moikka! Haluaisin kertoa vanhemmilleni etten halua olla enää lestadiolainen. Olen jo 2-3 vuotta tuntenut ettei tämä uskonto ole minua varten. Vanhempani eivät ole mitään tiukkis lestadiolaisia mutta siltikin kuuluvat vielä kyseiseen uskontoon. Kerroin äidilleni jokusen aikaa sitten etten enää halua olla kyseisessä uskonnossa. Hän vastasi että olet vielä liian nuori päättämään siitä, ja koska en uskaltanut väittää vastaan asia jäi siihen. Olen nyt 14v ja silloin kun kerroin olin 13v. En halua elää enää näin! En käy seuroissa eivätkä vanhempani käy joten lestadiolaisuus ei näy elämässämme mitenkään hirveesti muuten kuin että noudatamme ''sääntöjä''. Olen miettinyt että sitten kun olen käynyt rippikoulun (käyn rippikoulun vuoden päästä) kertoisin uudelleen etten halua eläää näin. Mutta ongelma on siinä etten jaksa odottaa vuotta! En jaksa esittää jotain mitä en oikeasti ole. Mutta niin kertokaa mulle pitäisikö mun ootta vielä se vuosi vai kertoa jo nyt? Ja jos täällä on ex-lestadiolaisia niin kertokaa minkä ikäisia olitte kun kerroitte vanhemmillenne että ette halua olla enää lestadiolaisia. Kertominen ei sinänsä pelota koska siskoni on ex-lesta ja olen jo kerran sanonut asiasta. + kertokaa onko mielestänne 14vuotias liian nuori päättämään asiasta?
Kommentit (53)
Olin 12v ja kerroin vanhemmille etten mene enää seuroihin ja kuuntelen RadioMafiaa. Vanhemmat olivat tyyliin "ootko ihan varma" ja asia oli sillä selvä. Puolet suvusta ei ollut enää lestoja joten ei mikään ihmeellinen ja iso asia erota siitä. Kukaan ei hylännyt enkä kokenut painostusta jäämään tms ikävää. Hyvät välit ovat kaikkiin vielä näin reilu 30 vuotta myöhemmin :)
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:10"]
Jeesus pelastaa, ei mikään lahko eikä mitkään säännöt. Yksin uskosta, yksin armosta.
t. tavallinen luterilainen
[/quote]
Näin minäkin asian ajattelen. Mutta pelottaa että käy taas niin että äiti sanoo että oon liian nuori päättään vielä asiasta, enkä osaa puolustaa sitten itseäni ja asia jää taas junnaamaan paikoilleen.
Mutta et ole syntyessäsi ollut liian nuori päättämään liittymisesta?
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:36"]
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:28"][quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:23"] Ei äiti voi sinua pakottaa uskomaan. Mutta hän varmaan haluaa, että antaisit sille vielä ikään kuin mahdollisuuden, että katselisit kaikessa rauhassa josko usko tulee omakohtaiseksi. Mutta mielestäni hän ei voi velvoittaa sinua noudattamaan yhteisön tapoja, jos vahvasti olet sitä mieltä, että et halua kuulua liikkeeseen. Onko muuten jotain tiettyjä juttuja, miksi haluat jättää liikkeen julkisesti, muutenkin kuin oman mielesi sisällä? T. Nuorehko vl-täti [/quote] Yritätkö neuvoa, että 14 v pitäisi vain feikkikulissia yllä ja noudattaisi sääntöjä sääntöjen vuoksi?? [/quote] En suinkaan, vaan pohdin millä tavalla hänen elämätyylinsä käytännössä eroaisi aiemmasta, jos saisi asialleen hyväksynnän vanhemmiltaan. T. vl-täti
[/quote]
Eroaisi aika paljon
Sivusta:
voisi olla että eroaisi aika paljonkin ja olisi "vapautuneempaa" ja että myöhemmin tuollainen "vapautuneisuus" osoittautuisi kuoleman kahleiksi.
Ketju pn aloitettu yli 10 vuotta sitten
Vanha ketju. Ihminen voi lähteä lestadiolaisuudesta, mutta lestadiolaisuus ei lähde ihmisestä.
T. Oulunsalo
Voisit aluksi opetella tekemään kappalejaot, koska tekstiäsi on hankala lukea.
Ilmoitat, ettet halua olla uskovainen.
Ei se sen vaikeampaa pitäisi olla.
saanashaylin kirjoitti:
Perustin blogin aiheesta. Postauksia on tulossa lähiaikoina vielä lisää. https://vapaaksisuomi.wordpress.com/
Dalai Laman uskonnosta ei löydy iankakkisesti pelastavaa uskoa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen vaikeampaa pitäisi o
.
Sori, kysyit ex - lestadiolainen
Minä en ole ex vaan olen vl
Tee tällainen reilu teko: ilmoita reilusti kaikillle, ettet enää halua olla uskovainen.
Jos siltä tuntuu, mene seuroihin.
Reilu ja suoraselkäinen meininki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jeesus pelastaa, ei mikään lahko eikä mitkään säännöt. Yksin uskosta, yksin armosta.
t. tavallinen luterilainen
Juuri näin. Ihan tärähtäneitä sääntöjä eri lahkoilla. Ei ne korvakorut tai värjätyt hiukset ole merkki turmeltuneesta ihmisestä :D Huvitavaa!
Kyllä ne ovat vahva varoituksen red flag, kertovat itsessään jo ilman sanojakin.
Vierailija kirjoitti:
Vanha ketju. Ihminen voi lähteä lestadiolaisuudesta, mutta lestadiolaisuus ei lähde ihmisestä.
T. Oulunsalo
Vanha ketju mutta monelle nytkin ajankohtainen. Mitenköhän ap:n elämä nykyään sujuu.
Vierailija kirjoitti:
Ei se sen vaikeampaa pitäisi olla.
Jos ei halua olla lestadiolainen, ei merkitse sitä etteikö olisi ja haluaisi olla kristitty uskovainen, eri uskonyhteisöissä on lestadiolaistaustaisia uskovia.
Halvalla menee sielun autuus, jos se menee korvakorujen ja hiusten värjäyksen takia.
Mutta menihän Raamatussa jollakin sielun autuus hernekeitostakin, ellen väärin muista.
Varmaankin omasta mielestäsi olet miettinyt tarpeeksi kauan. Mutta olet kuitenkin sen verran nuori että myöhemmin saattaa olla että tulet huomaamaan ettet oikeastaan monista elämän puolista ymmärtänyt etkä tiennyt paljoakaan tai juuri mitään.