Lestadiolaisuudesta eroaminen
Moikka! Haluaisin kertoa vanhemmilleni etten halua olla enää lestadiolainen. Olen jo 2-3 vuotta tuntenut ettei tämä uskonto ole minua varten. Vanhempani eivät ole mitään tiukkis lestadiolaisia mutta siltikin kuuluvat vielä kyseiseen uskontoon. Kerroin äidilleni jokusen aikaa sitten etten enää halua olla kyseisessä uskonnossa. Hän vastasi että olet vielä liian nuori päättämään siitä, ja koska en uskaltanut väittää vastaan asia jäi siihen. Olen nyt 14v ja silloin kun kerroin olin 13v. En halua elää enää näin! En käy seuroissa eivätkä vanhempani käy joten lestadiolaisuus ei näy elämässämme mitenkään hirveesti muuten kuin että noudatamme ''sääntöjä''. Olen miettinyt että sitten kun olen käynyt rippikoulun (käyn rippikoulun vuoden päästä) kertoisin uudelleen etten halua eläää näin. Mutta ongelma on siinä etten jaksa odottaa vuotta! En jaksa esittää jotain mitä en oikeasti ole. Mutta niin kertokaa mulle pitäisikö mun ootta vielä se vuosi vai kertoa jo nyt? Ja jos täällä on ex-lestadiolaisia niin kertokaa minkä ikäisia olitte kun kerroitte vanhemmillenne että ette halua olla enää lestadiolaisia. Kertominen ei sinänsä pelota koska siskoni on ex-lesta ja olen jo kerran sanonut asiasta. + kertokaa onko mielestänne 14vuotias liian nuori päättämään asiasta?
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos et menisi rippikouluun? Tai kävisitkin ev.lut rippikoulun? 14-vuotias voi ihan itse päättää.
Lestadiolaiset käyvät ev.luterilaisen rippikoulun, koska ovat ev.lut. kirkon jäseniä.
Katsokaas kun aloituksessa on kaksi eri asiaa . Lahkouskonto ja evankeliumi . Pysy evankeliumissa se vapauttaa uskonnosta . Riparilla vain kerrataan perusteet . Älä välitä fariseukset on eksyttäjiä .
LIHAN YMPÄ RI LEIK KAUS EI TUOTA KUIN VIHAA . Esikoiset jakaantui taas uusiksi etiseuroiksi.
Lestalahkot rakentaa nytkin uutta 5 miljoonaa maksavaa jonkun rahoilla rakennusta ja näitä tulee lisää yhtenään kun ne eroaa toisistaan oppiriidoissa. Esikois uuslahko kastaa itse on maallikkosaarnaajat .
Sama haaraliiketyyli kuin hellarit VAPARIT BABTISTIT että riitoja tulee ja uusia lahkoja . Budhan henki hajottaa .
Vierailija kirjoitti:
Jeesus pelastaa, ei mikään lahko eikä mitkään säännöt. Yksin uskosta, yksin armosta.
t. tavallinen luterilainen
Juuri näin. Ihan tärähtäneitä sääntöjä eri lahkoilla. Ei ne korvakorut tai värjätyt hiukset ole merkki turmeltuneesta ihmisestä :D Huvitavaa!
Voimia sinulle tilanteeseesi! Olisiko sinulla vanhempaa sisarusta jolle voisit luottamuksella puhua? Kukaan ei voi pakottaa sinua mihinkään uskonnolliseen tilaisuuteen, kyllä varmasti äitisi senkin ymmärtää.
Kaikissa lahkoissa on johtajien palvontaa ja saatanalle laittajaiset .
Saatanalle kestää laittaa heti jos rytmimusiikin kuuntelee koska Jeesus unohti sovittaa sen musiikin ristillä.
Rabbikin meni ohi kun ojassa ryöstön kohteeksi joutunut . Älä luota ihmisiin vaan turvaa Evankeliumin poikaan Jeesukseen joka nousi jo kuolleista . He ei voi häntä enää tappaa uudestaan. Rakkaus on taivaassa eikä meissä ole sitä.n
Jättää jäsenmaksun maksamatta, niin eiköpähän nuo heitä pois listoilta.
Apua mut nyt ei kukaan jolla korvikset voi pelastua. Iiiikkk!!!! Usko Jeesukseen ei pelastakaan vaan se kun ei ole korviksia pelastaa . Onneksi huomattiin tää oppi . Tos valossa ymmärtää miksi eri seurat lahkot varastaa asunnoista koruja mut ei selitä miksi miksi ne voi myydä niitä kirppiksillä muille ? !!! Älä anna sun tavaroita koruja kelloja muille ne on sun . Varastaminen on syntiä myös lahkolaisille.
Saatana aina valehtelee varastaa tekeytyy valkeuden enkeliksi huijaa pettää lavastaa muut syylliseksi peittää omat syntinsä ja estää pääsemästä opiskelemaan kouluun kuin Evankeliumin kuin väärentää sen .
Älä himoitse mitään mikä on toisen omaa älä lausu väärää todistusta älä varasta Mooses.
Älä murehdi ! Jeesus on suurempi ihmisiä saatanaa ja lahkoja . Myyntijeesus onkin ryövärien luolasta . Etsi joku tavallinen kristittyjen joukko ja joku harrastus taide liikunta musiikki luonto luontokuvaaja . Opettelet vaikka ruuanlaittoa ja leipomista. Ihmiset on nii ilkeitä . Vanhan liiton hapatus ilkeys ja pahuus.
VANHA LIITTO VANHENI KUN UUSI TULI . ANNATTE JUUDASTENBEKSYTTÄÄ !
Niin ku Jeesus sanoi kivet pois ja kukin omien syntiensä kanssa ottaa ristin . Eikä lisää muiden taakkoja.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:23"]
Ei äiti voi sinua pakottaa uskomaan. Mutta hän varmaan haluaa, että antaisit sille vielä ikään kuin mahdollisuuden, että katselisit kaikessa rauhassa josko usko tulee omakohtaiseksi. Mutta mielestäni hän ei voi velvoittaa sinua noudattamaan yhteisön tapoja, jos vahvasti olet sitä mieltä, että et halua kuulua liikkeeseen. Onko muuten jotain tiettyjä juttuja, miksi haluat jättää liikkeen julkisesti, muutenkin kuin oman mielesi sisällä? T. Nuorehko vl-täti
[/quote]
Kun eroaa vain mielessä se on kuin eläisi kaksoiselämää, enkä halua elää kaksois elämää. On varmasti totta että äitini halusi että mietin vielä asiia koska olin/olen aika nuori.
On varmasti hyvä että mietit vielä asiaa.
Mutta ja ennen kaikkea pidät tuossa miettimisessä pohjana sitä mitä Raamattu kenties asioista sanoo eli luet ja tutkit ahkerasti Raamattua ja siinä tutkimisessa voi olla hyötyä myös sellaisista kirjoista joissa Raamattua pidetään Jumalan Sanana jonka ihmiset kirjoittivat Pyhän Hengen johdatuksessa.
En tiedä miten yleistä se on mutta olen joskus lukenut että lestadiolaissaarnaajilla olisi taipumusta varoittaa 'liiasta' Raamatun lukemisesta, pitäisi vain uskoa mitä puhuja sanoo. Kuitenkin Uudessa testamentissa kerrotaan erään seurakunnan osalta että kun kuulijat olivat kuulleet mitä saarnaaja oli kokouksessa puhunut niin he sitten kotona tutkivat pyhistä kirjoituksista oliko asia niin.
Ja sitten sellainen näkemys jota ainakin jotkut lestadiolaiset ovat pitäneet esillä: nimittäin:
Kun evankeliumia on julistettu ja parannusta saarnattu näihin aikoihin asti noin kahden tuhannen vuoden ajan ja kun maailma ei ennen 1800-lukua tiennyt mitään Ranskan kunnialegioonan jäsenestä, harrastajakasvitieteilijästä, Ruotsin kirkon papista ja väkevästä parannuksen ja kääntymyksen evankeliumin saarnaajasta Lars Levi Laestadiuksesta, niin kuulostaa hiukan erikoiselta jos sanotaan ja väitetään että muka vain lestadiolaisuteen kuulumalla voisi päästä taivaaseen ja periä iankaikkisen elämän.
- Siunausta ja johdatusta elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="19.06.2015 klo 01:23"]
Ei äiti voi sinua pakottaa uskomaan. Mutta hän varmaan haluaa, että antaisit sille vielä ikään kuin mahdollisuuden, että katselisit kaikessa rauhassa josko usko tulee omakohtaiseksi. Mutta mielestäni hän ei voi velvoittaa sinua noudattamaan yhteisön tapoja, jos vahvasti olet sitä mieltä, että et halua kuulua liikkeeseen. Onko muuten jotain tiettyjä juttuja, miksi haluat jättää liikkeen julkisesti, muutenkin kuin oman mielesi sisällä? T. Nuorehko vl-täti
[/quote]
Yritätkö neuvoa, että 14 v pitäisi vain feikkikulissia yllä ja noudattaisi sääntöjä sääntöjen vuoksi??
Voi olla että on olemassa sellaisia "sääntöjä" ja käytänteitä jotka ovat ihan hyviä noudatettaviksi ja joita monetkin ihmiset noudattavat vaikkeivat olekaan lestadiolaisia.
Ja tuosta pääsee siihenkin että 14-vuotiaana ei ehkä ole paljonkaan tietoa muista kuin vain "omasta" uskonsuunasta. Eli nykyään voi netistä katsella ja kuunnella netistä monien hengellisten yhteisöjen esim jumalapalveluskokouksia sekä erilaista hengellistä opetusta, ja vaikka useammilla kielilläkin.
Perustin blogin aiheesta. Postauksia on tulossa lähiaikoina vielä lisää. https://vapaaksisuomi.wordpress.com/