Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pysynkö narsistin kanssa vai eroanko? Lasten takia en tiedä!

Vierailija
03.10.2012 |

Uskon mieheni ainakin jossain määrin omaavan narsistin piirteitä. Hän hallitsee, alistaa, halveksii, valehtelee, käyttää sumeilematta henkistä väkivaltaa esim. syyllistämällä ja vähättelemällä.

Hän ei kuitenkaan käytä fyysistä väkivaltaa, on ihan mukava kun asiat menevät hänen haluamallaan tavalla. Huomioi lapsia aivan tarpeeksi. Kaikki menee hyvin, kun minä olen hyvin käyttäytyvä ja pysyn siinä kapealla alalla, jonka hän minulle hyväksyy.

Sanomatta on selvää, että jos eroan, on helvetti irti. En todellakaan voi odottaa mieheltä mitään "aikuista" tapaa erota ja siitä kärsivät ensi sijassa tietysti lapset.

Tosiasia tietysti on, että olen itse tosi väsynyt ja masentunut elämääni, mutta koitan ajatella, että vapaudun joskus, tämä suhde on parempi kuin erohelvetti. Vai onko? Sitä mietin päivittäin väsymiseen saakka, samalla kun pyöritän arkeamme.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisäksi yleensä henkinen väkivalta muuttuu myöhemmin myös fyysiseksi. Narsistilla ei ole sellaista omaatuntoa joka pitäisi rajoja. Hän saattaa pidättäytyä väkivallasta vain siksi että se on laitonta ja siitä koituisi hänelle itselleen vaikeuksia.

Itse suosittelen eroa jos voit huonosti henkisesti pahoinpideltynä ja nöyryytettynä. Tuollainen liitto on huono koti myös lapsille, he vaistoavat sen kyllä.

Varaudu siihen että mies saa tavata lapsia ja yrittää sitä kautta kiusata sinua, mutta opettele dokumentoimaan kaikki jutut lastenvalvojaa varten. Aloita dokumentointi jo nyt, oman mielenterveytesi tähden - voit katsoa mitä on mustaa valkoisella, kun epäilet kumpi teistä olikaan se sairas narsisti.

Vierailija
2/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin itse hyvin samanlaisessa suhteessa. Ajan myötä kuvaan tuli myös fyysinen väkivalta. Sain onneksi erottua, mutta ei se helppoa ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eroa

mutta ota selvää asioista etukäteen, hanki turvallinen asunto salaa ja jne. Ensimmäisestä uhkaavast viestistä, soitosta puheesta yhteys heti poliisiin. Ja tee selväksi että teet niin aina kun uhkaa.

Vierailija
4/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olematta vielä narsisteja. Sellainen tyyli kuuluu toisten arkiseen riitelyynkin. En eroaisi ennenkuin muut tiet on käyty loppuun.

Vierailija
5/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olematta vielä narsisteja. Sellainen tyyli kuuluu toisten arkiseen riitelyynkin. En eroaisi ennenkuin muut tiet on käyty loppuun.

mutta yritäpä selittää tätä tuollaisille narsistivouhottajille. Ja kun mm. tämä trendiaihe on viimeinkin joskus vouhotettu ja kaluttu loppuun, on tuollaisilla pian joku uusi aihe vouhotettavanaan. Sairasta, jos multa kysytään. Itsehän he eivät näe itsessään mitään vikaa, siis mm. siinäkään kun surutta leimaavat jonkun ihmisen (usein exät) aivan täysin paatuneeksi ja epäihmiseksi, vaikka jonkun toisen kanssa sama ihminen on ihan mukava.

Vierailija
6/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap:n mies olisikaan narsisti niin onko tuo teidän mielestä normaali parisuhde ja hyväksyttävää käytöstä?

Vierailija
7/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minkälaisen esimerkin annat siitä, että miten vaimoa ja lasten äitiä saa kohdella. No tietty ei kaikkien juoppojen lapsista tuu juoppoja, mutta silti...

Haluaisitko, että poikasi on samanlainen puoliso aikanaan? Haluatko että tyttäresi saa kaiken kestämisen esimerkin?

Vierailija
8/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
9/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että menette yhdessä perheterapeutille, yksityiselle. Ja puhu miehesi kanssa, että olet siinä pisteessä että harkitset tosissasi eroa. Onko hän väkivaltainen? Oletan että ei.

Kerro perheneuvojalla reilusti kaikki, mikä mättää. Voit sanoa myös ajatuksesi narsistisista piirteistä. Ehkä miehesi ymmärtää, miltä hänen käytöksensä vaikuttaa. Toivottavasti tilanne hieman avautuisi.

Vierailija
10/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä lyhyesti oma tarinani

Avioliittoni narsistin kanssa kesti vain muutaman vuoden. Lapsi oli melkein 2 vuotias kun erosin hänen isästään. Ero oli ehdottomasti ainakin omalla kohdallani ainut vaihtoehto. Tuon lyhyen avioliiton aikana muutuin todella ahdistuneeksi ja itsetuntoni laski olemattomiin. Eron aikaan olin jo siinä pisteessä etten osannut enää ilmaista "mitä MINÄ haluan" (niin sairaalta kuin tuo kuulostaakin). Onneksi läheisten avustuksella sain laitettua avioeron vireille.

Pikku hiljaa aloin henkisesti nousta siitä suosta. Tänä päivänä exälläni ei ole enää roolia joka päiväisessä arjessamme. Kotona on taas lämmin ilmapiiri.

Ikävä kyllä, ero tosiaan oli hankala. Narsisti romahti ja heittäytyi lapsen tasolle. On ovela huijaamaan myös viranomaisia ja yrittää edelleen hallita minua lapsen kautta. Raskainta on kuitenkin se että lapsi joutuu kuitenkin jossain määrin kärsimään isänsä luonnehäiriöstä. Isä kaataa huoliaan ja murheitaan lapsen kannettavaksi ja heittäytyy lapsen seurassa tämän ikäiseksi. Ilkeä tai pahansuopa lapselleen ei hän kuitenkaan ole ja syyttää vain minua jos lapsi ei esim. käyttäydy hänen silmissään täydellisesti.

Eropäätöstä en tule katumaan koskaan. Rakastan sitä rauhaa ja perusturvaa mikä kotonamme tänä päivänä on. Jos päätät erota, varmista että sinulla on tukijoukot turvanasi vaikeimpina aikoina.

Vierailija
11/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki itsellesi asunto salaa, katso että sinulla on rahaa tilillä . Jos mies lähettää uhkaavia viestejä talleta kaikki. Kerro kaikille läheisillesi tilanteesta. Onnea

Vierailija
12/22 |
03.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eti asunto jne. Ja muuta kun mies ei ole kotona, hommaa muuttoporukka. Muista poistaa sivuhistoria sekä kännykästä viestit ja numerot jotka liittyy muuttoon yms.!!! Kirjoita muistiin sellaiset asiat ja tapahtumat jotka tuntuvat pahalta. Ota myös sossuun yhteys. Saat sieltä paljon apua ja neuvoja kaikkeen. Jos miehesi on sairas niin lähde!!! Vielä kun pystyt etkä ole itse sairastunut pahoin. Mutta varaudu siihen helvet... mikä räjähtää päälle. Sulla pitää olla jonkinlainen suojaverkko ja tietää millon ja mihin otat yhteyden kun taivas repeää!

Vierailija
13/22 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyesti sanottuna eroa. saisi kirjan kirjoitettua mitä kaikkea tapahtunut ja ainut asia on mikä on pelastanut tilanteen on vahva äiti. lopulta narsku isä lähti venäläisen matkaan ja hylkäsi 5 lastaan

Vierailija
14/22 |
23.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri ne lapset on suurin syy miksi sun pitää erota mahdollisimman pian. Lapset tulee kantamaan arpia sisällään tuollaisen isän takia koko loppuelämänsä. Vaikka isä kohtelisi lapsia hyvin niin sun alistaminen, halveksiminen ja vähätteleminen on lapsille kamalaa katsottavaa :( He eivät voi käsittää miten isä voi kohdella heidän rakasta äitiään niin rumalla tavalla. Kun jokainen lapsihan toivoo, että vanhemmat rakastaa toisiaan ja silloin lapsilla on hyvä olla, kun he näkevät ja aistivat vanhemmistaan onnellisuuden. Eroaminen tuollaisesta miehestä ja oman hyvinvointisi takaisin saaminen on tärkeintä mitä voit lapsillesi tehdä.

Vierailija
15/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän monille opetetaan, eli kun kärsii oikein hirvästi niin " palkkioksi " tapahtuu ihmeellinen muutos. Tosielämässä ei tapahtu vaan ainoastaan muutos pahempaan. Lähde vielä kun on voimia, jos kumppani on todella narsisti varaudu siihen että vaikkapa perheterapiassa sinusta tulee narsisti, juoppo, prostituution harjoittaja, hullu, mielenterveysongelmainen ja vaikka mitä...Tämä siksi että ei tule shokkina. Ja ilman muuta sinä olet se joka vähättelee, ei arvosta, nimittelee, alistaa, käyttää väkivaltaa ja sillä lailla.

Vierailija
16/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän monille opetetaan, eli kun kärsii oikein hirvästi niin " palkkioksi " tapahtuu ihmeellinen muutos. Tosielämässä ei tapahtu vaan ainoastaan muutos pahempaan. Lähde vielä kun on voimia, jos kumppani on todella narsisti varaudu siihen että vaikkapa perheterapiassa sinusta tulee narsisti, juoppo, prostituution harjoittaja, hullu, mielenterveysongelmainen ja vaikka mitä...Tämä siksi että ei tule shokkina. Ja ilman muuta sinä olet se joka vähättelee, ei arvosta, nimittelee, alistaa, käyttää väkivaltaa ja sillä lailla.

Mä jouduin laittamaan välit poikki narsisti isääni. Arvatkaapas kuka oli sen jälkeen hullu, mielenvikainen, mulkku, lehmä yms? Ilkesi vielä haukkua että mä olen itsekäskin!

Vierailija
17/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

lyhyesti sanottuna eroa. saisi kirjan kirjoitettua mitä kaikkea tapahtunut ja ainut asia on mikä on pelastanut tilanteen on vahva äiti. lopulta narsku isä lähti venäläisen matkaan ja hylkäsi 5 lastaan

joka joka ikisen ketjun, oli aihe mikä hyvänsä, kääntää itseensä ja omaan ongelmaansa.

Niin kuin nytkin: on puhe ap:n miehestä, mutta kommentti valuu käsittelemään vain keskustelijan omaa lapsuudentilannetta!

Okei: ehkä sun isäsi oli narsisti. Mutta niin olet sä itsekin ihan saatanan itsekeskeinen. Koita edes kokeeksi joskus keskustella niin, ettei aihe aina ole sinä itse :D

Vierailija
18/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyöritätkö arkeanne tavallaan yksin? Mikä tuo kapea ala, johon miehesi sinut hyväksyy? Oletko pystynyt puhumaan tilanteesta jollekin, vai pidätkö itse jotakin kulissia yllä? Mitkä asiat pitää sinut miehessä kiinni, lapset, taludelliset asiat vai onko miehesi menestynyt ja se tuntuu sinustakin jotenkin hyvitykseltä kaikesta muusta huonommasta? Mieti tarkaan asiaa, mutta älä liian kauan.

Vierailija
19/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasvaessaan kodissa, jossa toinen vanhempi vähättelee, haukkuu, alistaa jne.? Toinen vanhempi elää vain puolikasta elämää sopeutuen hänelle varattuun "kapeaan tilaan". Huh huh. - Ja voiko tällaisia halventavia ja toisia alistavia luonteenpiirteitä omaava ihminen sitten varata alistavan käytöksensä vain yhdelle ihmiselle? Luuletko, ettei miehesi, viimeistään lasten kasvaessa ja lähestyessä teini-ikää, ala alistaa ja halventaa myös heitä, kun katsoo sen tarpeelliseksi.

Mikäli kuvauksesi tilanteesta kodissanne on tosi, eroaisin sinuna välittömästi - ja nimenomaan lasten takia. Eroprosessi voi olla vaikea, mutta tuollaisen ihmisen kanssa koko lasten elämä tulee olemaan vaikea!

Vierailija
20/22 |
11.01.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse eroperheestä ja vaikka lapsena toivoi että kumpa ne palaisivat yhteen niin silti ymmärsi että riidat oli ohi.

Molemmat löysi uudet kumppanit ja elämä lähti kaikilla eteenpäin. En menettänyt vanhempiani vaan sain turvallisen nuoruuden kun vanhemmat eli erillään.

Ero on ehdottomasti hyvä asia ja lapset siitä voittaa. Varsinkin kun katsot että miten he voivat ja haet heille apua ja itsellesi jos niin tarvitsee.

Toki voi aina mennä perheneuvolaan vaikka juttelemaan ja toinen voisi koittaa muuttaa toimintaansa. Sehän olisi hänellekin eduksi, opetella hallitsemaan tunteitaan ja toimimaan erilailla.

Minusta maalikoiden ei kuulu sanoa että joku on narsisti, se vaan kertoo minusta tästä leimaajasta itsestään jotain.

On paljon muitakin syitä miksi joku halveksii ja alistaa. Hän voi olla epävarma, pelätä eroa, ei osaa riidellä ja riitatilanteessa jää sinun varjoon ja koittaa jotenkin pärjätä. Riitaan kuitenkin tarvitaan kaksi.

Vaikka kumppani ei osaisi erota niin sinä olisit lapsille turva ja selittäisit että isä on vihainen kun erositte mutta rakastatte molemmat lapsia. Ettei vanhemmat aina osaa elää yhdessä.

Kun lapsi kasvaa ja alkaa ajatella itse niin lapsi alkaa ymmärtämään sinua.

Et voi elää huonossa liitossa vain koska ero olisi vaikeaa.

Minustakin kannattaa satsata voimavaroihin: pyydä joku vaikka harrastuskaveriksi? Käy säännöllisesti jonkun kanssa sauvakävelyllä tai kuntosalilla vaikka?

Neuvolassa jos on mukava täti niin hän voi kuunella ja neuvolasta saa terapeutinkin.

Ja ole itsellesi armollinen.