Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hei te äidit jotka olette kotihoidontuella!

Vierailija
02.10.2012 |

Antaako miehenne teille jonkun tietyn summan kuussa rahaa vai miten olette rahatilanteene järjestäneet?itsestäni tuntuu ärsyttävälle olla koko ajan joka asiaan rahaa pyytämässä ja eihän se kelan korvaus riitä mihinkään?vai onko teillä säästöjä tms?

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan tarvitse ruinata rahaa.

Vierailija
42/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kotihoidontuki sekä lapsilisä käytetään taluden yhteisiin menoihin (maksan ensin puhelinlaskuni pois ja sen jälkeen loput siirrän yhteiselle tilille), jonne mies myös siirtää rahaa joka kuukausi.

Mies puolestaan on minulle velkaa (kaikki rahamme eivät ole yhteisiä. Kun olin vielä töissä, panimme 80% tuloistamme yhteiselle tilille ja loput jäi omaan henk.koht.käyttöön) ja näillä velkojen maksuilla maksan henk.koht.menojani nykyään, hän maksaa velkaansa osissa.

Minulla on myös säästöjä, joita käytän "pahana päivänä". Pyrin kyllä mahdollisuuksien mukaan maksamaan ne säästöihin takaisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta olen tyytyväinen että mies istuu suurimpien rahojen takana.

Mulla on sellainen elämäntyyli, että kun on rahaa, niin ostotarpeita olis vaikka kuinka, kaupasta haalin kaikkea kalliimpaa syötävää ja saatan käydä kahviloissa, Hoplopissa ym.

Ja loppukuusta taas voisin ihan hyvin pihistää :)

Mutta mies on onneksi tarkempi rahasta, mietti pidemmän päälle ja harkitsee todella tarvitaanko jotain.

Tylsää ja välillä vituttaa, mutta järkeväähän se on.

Muutenkin eletään kädestä suuhun, että mun heräteostokset vois ajaa meidät konkurssiin jos olis yhteiset rahat.

Vierailija
44/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten 10 000e/kk (brutto) + kotihoidontuki riittävät hyvin.

Vierailija
45/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta kuitenkin yhteiset rahat. Toisin sanoen, ei lasketa, kumpi on maksanut kaupassa minkäkin verran ja kumpi maksoi viimeksi sähkölaskun.

Kaikki laskut pitää maksaa ja ruokaa pitää saada. Lapsikin tarvii aika usein uusia vaatteita, kasvu kun on tässä 1½ v iässä vielä aika reipasta.

Kotihoidontuki ja lapsilisä tulee mun tilille ja se riittää mihin riittää. Sitten pyydän mieheltä lisää. Usein mies kyllä siirtää automaattisesti palkkapäivänään mulle rahaa, mutta kesällä kun pidin 3 vkon vuosiloman, niin lomarahojen vuoksi pärjäsin omalla tililläni. Nyt alkaa taas tili olla aika vähissä.

Kahviloissa en usein istu enkä shoppaile turhia. Kumpikin ollaa suht järkeviä rahan käyttäjiä, toki joskus tulee tehtyä kalliimpiakin ei-niin-välttämättömiä hankintoja. Näin on pärjätty.

Vierailija
46/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meillä ainakin mun260€/kk joka jää verojen jälkeen käteen on toooosi kaukana miehen kuukausi tuloista,että onko sekään niin reilua että pääsisin niihin käsiks ja tuhlaamaan ja sanoa vaan että yhteisiä käyttelen?:) meillä lapsilisä menee lapsen tilille säästöön.

Vierailija
47/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palataan asiaan sitten, kun sun mies yhteiseltä tilitä tuhlaa kaiken yhteisen rahan viinaan, pelaamiseen ynnä muuhun omaan puuhailuunsa. Sinne menee sun palkkarahat ja lasten vaatteisiin suunnitellut lapsilisät ja vuokran maksuun tarkoitetut rahat. Ja kun katsot yhteistä säästötiliä, huomaat että sieltä on tehty isoja nostoja, ja mies ei suostu tunnustamaan minne ne rahat on menny.

En enää ikinä suostu sellaiseen järjestelyyn, että en voisi kontrolloida ihan itse, minne minun vaivalla hankkimani rahat menee. Siksi on omat käyttö- ja säästötili. Yhteiset laskut maksetaan sen mukaan, miten sovitaan tilipäivänä.

Mutta asiaan. Minä rahoitin elämiseni kotihoidontuen lisäksi käymällä ihan töissä.

Onneksi en ole ottanut noin idioottia mies itselleni tai muutenkaan joudu punnitsemaan mieheni ostoksia. Tuollaisilta ongelmilta välttyy kun valitsee itselleen kunnollisen miehen.

Meillä myös rahat yhteisit ja perhe yhteinen. Molemmilla on omat käyttötilit mutta pankkitunnukset ovat yhteisessä paikassa ja voi käydä vapaasti siirtämässä toisen tililtä jos omalle tililleen rahaa tarvitsee. Minun ei myöskään tarvitse perustella miehelle jos haluan mennä kampaajalle tai ostaa vaikka uusia vaatteita. Kyllä meillä toimii molemminpuolinen luottamus ja kunnioitus siihen että molemmat ovat aikuisia ja osaavat pitää huolta raha-asioista.

Jos tilanne olisi todellakin tuollainen että mies pelaisi ja joisi, nostelisi yhteiset säästöt eikä suostuisi kertomaan minne rahat on mennyt, niin täytyy olla kyllä naisessakin jotakin vikaa että tuollaista kehtaa edes katsoa.

Vierailija
48/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin että mies maksaa asumisen, yms kodin kulut. Minä hoidan sitten suurimman osan ruoista ja lasten hankinnat, ja henkilökohtaiset laskuni, en mä mitään rahaa mieheltä tarvii, ja meillä se on kyllä mies joka ei osaa elää tilinsä saldon mukaan, joten minä sitten loppu kuusta annostelen miehelle rahaa sen mukaan mitä "meidän perheellä" on varaa... jep turhauttaa mut tällä tavoin on koko kuun lapsille ruokaa pöydässä, kun mies ei ole viimesiä pennosia haaveillut miljonäärinä olemisesta, tai ajattellu jos katottais tänään leffa niin osti uuden blu-ray leffan.

(mies on kotoisin aika niukoista oloista, eikä oikein vieläkään osaa käyttää rahaa nyt kun sitä on vähän leveämmin käyttää, eikä jokaista ostota tarvii laskea pennin tarkkuudella kaupassa ollessa)

Vierailija
49/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

satasen käyttö- ja ruokarahaa tuohon päälle, lisäksi teen jonkin verran freelancetöitä. Mies myös maksaa kaikki asumis- ym. kulut.

Pariskuntien erillisiä raha-asioita ihmetelleelle voin kertoa, että ainakin meillä minä olen niin huono rahankäyttäjä, että oltaisiin puilla paljailla jos kaikki tilit ja rahat olisivat yhteisiä.

Vierailija
50/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja mies kaiken muun :) Eipä itelle jää pahemmin rahaa, mutta parempi niin :D Tuhlaan rahaa liian helposti ja näin meillä jää rahaa elämiseen kun miehellä on loput rahat omalla tilillään. Toki antaa rahaa jos pyydän :)

Vierailija
51/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joutuu matkustelemaan paljon töiden vuoksi, on kuukaudessa kotona n. 10pv muutoin Saksassa, Ranskassa, ym. Mies hoitaa kaikki laskut, asumismenot ym. Itse olen kotona kahden lapsen kanssa. Mies laittaa tililleni jokaisen kuun alussa 1000e, lisäksi saan lapsilisät ja normi kht. Noilla rahoilla ostan ruuat ja tankkaan auton. Muita menoja varten, kuten vaatteet, huvittelu ym. omistan mieheni luottokortin rinnakkaiskortin, jolla maksan nuo. Mies hoita sitten laskun joka kuukausi. :) Hyvin pärjäillään, vaikka rahojen sijoista ottaisin mielummin mieheni kotiin jakamaan arkielämää.

Vierailija
52/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli erilliset tilit ja rahat jäädessäni esikoisen kanssa vanhempainvapaallle ja sittemmin kotihoidontuelle. Aluksi mies siirteli mun tilille rahaa tai pyysin mieheltä jos johonkin tarvitsin.

Aika pian mies totesi ettei ole mitään järkeä siirrellä rahoja, kun minä kotona olevana kuitenkin aika pitkälti hoidin raha-asioita, maksoin laskuja (niitä mitkä eivät olleet suoraveloituksessa), tein vaate- yms. hankintoja, kävin ruokakaupassa jne.

Lisäksi alunperin MIEHEN mielestä oli vähän noloa ja mua kohtaan nöyryyttävää että mun täytyi pyytää häneltä rahaa niinkuin olisin joku perheen teini enkä täysivaltainen aikuinen. Joten päädyttiin siihen että yhteiselle tilille tulee kummankin tulot ja sieltä maksetaan kaikki menot.

Hyvin on toiminut, nyt jo vuosikaudet. Meillä on toki hyvin samantyyppinen tapa kuluttaa rahaa, eli ostetaan tarpeellista ja harvoin laitetaan mihinkään 'turhuuksiin'. Isoista (useamman satasen) hankinnoista neuvotellaan tietysti yhdessä, kuten varmasti tehtäisiin vaikka olisi rahat erilläänkin. Erimielisyyksiä rahasta ei ole ollut koskaan. Jos rahankäyttötavat ovat kovin erilaiset niin silloin on lienee parasta että molemmilla on rahat erikseen.

Vierailija
53/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulle riittää kotihoidontuki ja lapsilisät. Pääosin maksan niistä ruoat ja lasten vaatteet. En mielestäni joudu mitenkään älyttömästi pihistelemään. Jos rahat loppuu, sanon siitä miehelle, joka siirtää sitten tililleni muutaman satasen lisää. En koe sitä ongelmaksi. Koen, että (aika vähät) rahamme ovat yhteisiä.

Vierailija
54/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on yhteiset rahat.

Vierailija
55/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on. Asumisen (laina+korot) maksoi puoliso kun asuttiin vielä hänen omistamassaan asunnossa, nyt maksetaan nekin kulut puokkiin joten säästöt olleet tarpeeseen. Puoliso opiskelee joten ei kylvetä rahassa mutta tullaan toimeen :).

Vierailija
56/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei vielä lapsia ole, mutta jos tulevaisuudessa olisi ja olisin kotihoidontuella niin kyllä aion ihan itse maksaa oman osuuteni menoista (vaikka säästöillä jos ei muuten). Jotenkin ottaisi ylpeyden päälle, jos mies joutuisi minua elättämään.

Vierailija
57/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin niin, että mies maksoi kaiken silloin kun olin kotihoidontuella.

Mies myös maksoi minulle eläkevakuutusta ja siirsi tililleni rahaa aina kun sanoin että alkaa rahat käydä vähiin.

Vierailija
58/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtiin niin, että mies maksoi kaiken silloin kun olin kotihoidontuella.

Mies myös maksoi minulle eläkevakuutusta ja siirsi tililleni rahaa aina kun sanoin että alkaa rahat käydä vähiin.

Vierailija
59/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä sitä, että nainen käyttää vaikka säästönsä ettei tartte koskea miehen rahoihin, jos on hoitamassa parin yhdessä yhteisellä päätöksellä hankkimia lapsia.

Eikö ne lapset ole lainkaan miehen? Eikö mies tosiaan hyödy mitenkään siitä, että vaimo hoitaa hänen lastaan? En ymmärrä lainkaan. Ilmeisesti joissain perheissä lapset ovat vain naisen projekti, jonka nainen saa myös itse rahoittaa.

Vierailija
60/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

....tukirhalla ja kuntalisällä suunnilleen kuitattiin ruokakaupan lasku, yhteiset laskut jäi miehen vastuulle ja säästöistä pistin sitten loput, mitä mieli teki.

Meillä on niin erilainen tapa käyttää rahaa, että en halua miehen mielenrauhaa järkyttää yhteisellä tilillä. Yhdessä sovitaan yhteiset menot ja niitä varten siirtyy automaattisesti summat laskutilille.

Mies on tyytyväinen kun lapsella on vaatteet päällä, kaapissa ruokaa ja säästöt tuottamassa, eikä hänen tarvitse nähdä asian eteen enempää vaivaa....saati shoppaila tai nettailla.