Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

hei te äidit jotka olette kotihoidontuella!

Vierailija
02.10.2012 |

Antaako miehenne teille jonkun tietyn summan kuussa rahaa vai miten olette rahatilanteene järjestäneet?itsestäni tuntuu ärsyttävälle olla koko ajan joka asiaan rahaa pyytämässä ja eihän se kelan korvaus riitä mihinkään?vai onko teillä säästöjä tms?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään säästöjä, sillä oon ite lähihoitaja, joten pelkällä mun kk palkalla ei hurrata. Kun itse olin kotihoidontuella niin samoja säästöjä käytettiin. Mies maksoi kyllä kaikki laskut, kuten mä nyt.

Vierailija
22/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rahaa jos pyydän, ei siinä mitään sen kummallisempaa. Meillä siis yhteiset rahat vaikka onkin erilliset tilit.

Makselen kh-tuesta yhtä lailla laskuja ja ruokamenoja jne ja jos sattuu, että mulla on vaikkapa kampaamoaika eikä tilillä rahaa, mies siirtää sinne jonkinlaisen summan.

Ihan yksinkertaista eikä ole koskaan tullut tunnetta, että vinkuisin rahaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillän on YHTEISEN PERHEEN rahat erikseen? Mikä ihmeen järki siinä on? Itsekkyyden huipentuma. Mikä perhe se sellainen on, jossa perheen lapsia hoitava äiti joutuu pyytämään lapsen isältä rahaa? Ihan hirveän lapsellista.

Meillä on ollut yhteiset rahat aina. Tuntuisi nöyryyttävältä, jos mies joutuisi pyytämään minulta rahaa tai minä häneltä.

Minä olin 8 vuotta kotiäiti ja nyt tienaan enemmän kuin mieheni. Kaikki raha on aina mennyt yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset laskut, vaatteet ja kaikki kulut.

Palataan asiaan sitten, kun sun mies yhteiseltä tilitä tuhlaa kaiken yhteisen rahan viinaan, pelaamiseen ynnä muuhun omaan puuhailuunsa. Sinne menee sun palkkarahat ja lasten vaatteisiin suunnitellut lapsilisät ja vuokran maksuun tarkoitetut rahat. Ja kun katsot yhteistä säästötiliä, huomaat että sieltä on tehty isoja nostoja, ja mies ei suostu tunnustamaan minne ne rahat on menny.

En enää ikinä suostu sellaiseen järjestelyyn, että en voisi kontrolloida ihan itse, minne minun vaivalla hankkimani rahat menee. Siksi on omat käyttö- ja säästötili. Yhteiset laskut maksetaan sen mukaan, miten sovitaan tilipäivänä.

Mutta asiaan. Minä rahoitin elämiseni kotihoidontuen lisäksi käymällä ihan töissä.

Vierailija
24/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa asumisen ja laskut, paitsi mun puhelinlaskua jonka maksan itse. Saan mieheltä 150e/kk rahaa tililleni. Miehen tililleni laittama raha ja tuki+lapsilisä riittää kyllä koko kuukaudeksi perheemme ruokaan, lasten ja minun vaateostoihin, kahvilla käynteihin yms.

Tosin kun olen ostanut lapselle jotain isompaa kuten vähän aikaa sitten hajonneiden rattaiden tilalle uudet mies toki osallistuu kuluihin, samoin kun kalliin toppahaalarin ostoon yms.

Vierailija
25/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis lapsen vaateostoihin... :D Tämä toinen on vielä mahassa ja tosi alkuvaiheessa vasta.

12

Vierailija
26/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillän on YHTEISEN PERHEEN rahat erikseen? Mikä ihmeen järki siinä on? Itsekkyyden huipentuma. Mikä perhe se sellainen on, jossa perheen lapsia hoitava äiti joutuu pyytämään lapsen isältä rahaa? Ihan hirveän lapsellista.

Meillä on ollut yhteiset rahat aina. Tuntuisi nöyryyttävältä, jos mies joutuisi pyytämään minulta rahaa tai minä häneltä.

Minä olin 8 vuotta kotiäiti ja nyt tienaan enemmän kuin mieheni. Kaikki raha on aina mennyt yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset laskut, vaatteet ja kaikki kulut.

Miten voi olla nöyryyttävää OMALTA MIEHELTÄ kysyä rahaa. En kait minäkään ole koskaan kuin sanonut, että hei, nyt on rahat loppu. Mitä nöyryyttävää siinä on?!? Tai lapsellista? :D

Voi herrantuutelis sentään, pitäisikö miettiä miksi sinusta olisi nöyryyttävää vinkata omalle miehellesi, joissakin parisuhteissa puoliso tunnetaan sen verran hyvin, ettei tarvitse hävetä ;)

Kiitos! Oikeasti. Kukaan ei tunnu ymmärtävän sitä että vaikka meillä miehen kanssa onkin eri tilit, käytämme rahat yhteiseksi hyödyksi. Ei siinä ole mielestäni mitään väärää että ihmiset pitävät omat tilinsä. Enkä minä häpeä sitä että pyydän mieheltä käteistä, sama jos häpeäisin sitä että pyydän miestä käymään kaupassa. =D

Aivan samahan se on, millä tilillä ne rahat makaa :)

Samaa mieltä viimeisestä lauseesta :D Sitähän saisi hävetä kaikkea mitä omalta puolisoltaa pyytää :D

Vierailija
27/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh?

Meillä on yhteinen tili ja molemmilla kortti. Tilipäivänä minä maksan laskut ja kaupassa käydään yksitellen tai porukalla riippuen tilanteesta ja ostokset maksetaan sieltä samalta tililtä.

Ei ole ikinä, kymmenen kotiäitivuoden aikana tarvinut kysyä tai ruinata rahaa. Meillä rahat eivät ole korvamerkittyjä, eivät myöskään silloin kun minulla on ollut paremmat tulot kuin miehelle. Aivan samalla tavalla miehen opintotuki ja minun palkka menivät yhteiselle tilille josta maksettiin niin asuminen, ruoka, vakuutukset kuin miehen opiskelutarvikkeet tai minun työmatkakulut yms.

Vierailija
28/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun nimissäni ei tule kuin puhelinlasku noin 30e/kk ja vauva-lehti noin oliko se jonku 40e/vuosi vai mitä lie. Mies maksaa asumiskulut ja omat laskunsa, minä ruuat (saan kotihoidontuen, lapsilisän ja opintotuen). Mutta omia menoja mulla ei juuri ole, kampaajalla oon käyny viimeksi toukokuussa ja nyt sain just lahjaks kampaajakäynnin. Opiskelen monimuotona, kouluruokaan ja kahveihin menee noin 30e/kk. Tiukkaa tekee välillä mutta kyllä rahat saa aina kikkailtua.

Vierailija
29/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikilla sama elintaso.

Vierailija
30/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

antanut käyttörahaa, pärjäsin hyvin kotihoidontuella ja kuntalisällä 3 vuotta. Silloin meillä ei ollut asuntolainaa maksettavana ja mies maksoi asunnon vastikkeen ja sähkömaksut + viikon isot ruokaostokset.

Minun mielestäni on ihan asiallista, että mies maksoi tuolta ajalta asumiskulut, koska minä olin kotona hoitamassa hänen lastaan.

Jostain syystä monen mielestä lapset on naisen lapsia sen aikaa kun ovat kotihoidossa ja naisen kuuluu kotona laiskotellessa osallistua yhtä suurella osuudella kaikkiin kuluihin (+ maksaa henkilökohtaiset ja lasten menot niillä suurilla tuilla). Onneksi meillä molemmat olivat asiasta samaa mieltä.

Vierailija
31/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän normituilla ja pääomatuloilla. Ei ole tarvinnut mieheltä pyytää rahaa, meillä on ihan yhtä hyvä toimeentulo molemmilla. Yhdessä maksetaan yhteiset kulut siten, että mies siirtää oman osuutensa tililleni joka kuukausi. Minä maksan perheen laskut, ruokaostokset ja lasten harrastus- sekä vaateostokset. Omat kulut maksetaan kumpikin itse. Ikinä ei ole rahasta tarvinnut riidellä.

Vierailija
33/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esitin asian ehkä hassusti,ei niinkään hävetä pyytää rahaa,tarkoitin että ei viitsis olla joka kerta kampaajalle,ostoksille(lapsen tai omien tavaroiden)tai muihin menoihin erikseen pyytää rahaa.Meillä on omat tilit ja mietin millaisia summia muut"saa",mikä on kohtuulista.Mies maksaa siis asumisen,ruoan,muut laskut paitsi mun puh ja vakuutus.

Vierailija
34/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ollu seurustelun alusta lähtien ns. yhteiset rahat, vaikka eri tilit onkin. Se on maksanu kummalla ollu rahaa. Mä oon ollu nyt viisi vuotta kotona lasten kanssa. Mä makselen laskuja ja ruokaostoksia sen minkä pystyn, mutta kyllä mies suurimmat laskut maksaa.

Teen jonkin verran hoitoalan keikkaa, mut ihan muutamia vuoroja kuussa. Välillä rahasta tiukkaa, mut aina ollaan selvitty. Enkä jaksa kamalasti murehtia, koska on tässä elämässä muutakin tärkeempää juu raha.

Vierailija
35/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

teillän on YHTEISEN PERHEEN rahat erikseen? Mikä ihmeen järki siinä on? Itsekkyyden huipentuma. Mikä perhe se sellainen on, jossa perheen lapsia hoitava äiti joutuu pyytämään lapsen isältä rahaa? Ihan hirveän lapsellista. Meillä on ollut yhteiset rahat aina. Tuntuisi nöyryyttävältä, jos mies joutuisi pyytämään minulta rahaa tai minä häneltä. Minä olin 8 vuotta kotiäiti ja nyt tienaan enemmän kuin mieheni. Kaikki raha on aina mennyt yhteiselle tilille, josta maksetaan yhteiset laskut, vaatteet ja kaikki kulut.

Itse en halua miehen kanssa yhteistä tiliä, koska olen yksilö. Mikä ongelma siinä on?

Saan mieheltä rahaa, jos haluan, mutta kyllä se n. 750 e riittää kuussa kaikkeen ylimääräiseen, kun meilläkin tuo mies hoitaa muut maksut.

Vierailija
36/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

menee lapsen tilille säästöön.

Vierailija
37/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieheltä en ole tarvinnut euroakaan. Tosin mies maksaa puolet kuluista, myös lasten, joten ei ole rahan kanssa ongelmia.

En voi ymmärtää miten jotkut voi elää näin...

Ei minusta ole ollenkaan reilua, että minä saisin sijoittaa tuloni ja miehen palkalla elettäisiin. Miksi se muka olsi reilua? Miksi aina miehen tulot on perheen tuloja naisen tulot naisen omia?

Vierailija
38/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käyttöoikeus toistemme tileihin. Voin koska tahansa siirtää rahaa miehen tililtä omalleni, enkä aina edes muista kertoa siitä. Mies on meillä se, joka suurimmaksi osaksi hoitaa taloutta ja hän myös automaattisesti huolehtii, että mun tilillä on rahaa. Tämä järjestely toimii meillä, molemmat ollaan tyytyväisiä. Sitten joskus kun palaan töihin, rahaa ei enää tarvitse siirrellä näin paljon, mutta yhteisesti ne silti käytetään. Mulle ei ole mikään ongelma maksaa vaikka miehen harrastusjuttuja tililtäni, maksaahan hänkin mun henkilökohtaisia ostoksia.

Vierailija
39/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuki + lapsilisät (2 lasta) riittävät aivan hyvin lastenvaatteisiin, omaan puh.laskuun, lehtitilauksiin ja muihin omiin menoihin. Lisäksi makselen hieman ruokakauppakuluja.

Mieheni siis huolehtii asumiskuluista, kaikista muistakin perheen kiinteistä menoista (lukuunottamatta minun omia), pääasiallisesti ruuista/taloustarvikkeista ja lasten isommista kuluista (turvaistuimet jne). Eli melkein kaikesta.

Vierailija
40/65 |
02.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se kummalla sattuu oleen rahaa,maksaa kaupassa. samoin joskus päätän että siirrän kaikki rahani.miehen tilile ja mies saa hoitaa laskut ja kaupassa maksamisen,auton tankkaamisen yms. mä saan taas töissä maksaa laskuja ja räplätä tilien kanssa. välillä miehen tililtä siirretään mulle rahaa jos mulla ei oo,ja menen yksin kauppaan. tiedetään aika tarkaan mihin meidän rahat on mennyt millonkin.