Kesäkuiset 2013!
Kommentit (166)
Voisinkohan mäkin varovasti liittyä tänne jo.... Rv vasta 4+2 ja la 12.6. Toissapäivänä tein vankan plussan. Oireita on ollu vähän kaikenlaisia, mutta aika yllättäviäkin... Janoa, vilua, valkovuotoa, viiltäviä kipupiikkejä ja jatkuvaa palelua, mutta rintojen kuumotusta.. Huh!
Esikoinen on tulossa ja kolmekymppisiä ollaan. 4 vuotta yritettiin, 2 vuotta hoitoja takana. Kyllä on epäuskoinen olo. :)
Mä testaan että osaanko edes vastata tähän viestiketjuun, jos tämä tulee ihan väärään paikkaan toivottavasti saan tämän deletoitua :D
Esikoista odotellaan, 4.6 on jonkun kotilaskurin mukaan laskettu aika täälläkin. Kysyn kuitenkin neuvolasta kun en itse tiedä yhtään mitään tästä aiheesta. Siksipä tulinkin nettiin lueskelemaan.
Kaipa saan tietoa myös seuraamalla tätä ketjua! :)
Ainiin minä 29, mies 34
Tervetuloa Annamaria82, Vitriini, Hööpi ja Naene!
kotidoppler: En ole itse kokeillut, mutta parilla kaverilla on ollut ja ne on tykännyt tosi paljon! Se on oivallinen laite seurailla pientä näin alkuraskaudessa kun liikkeet ei vielä tunnu. Itsekin olen sitä harkinnut juuri lasten takia.
Tähän täytyy laittaa vielä, että vaikka doppler näyttääkin sykkeen tietysti myöhemminkin, niin sen perusteella ei kannata itse alkaa tulkitsemaan vauvan vointia (esim, jos tuntuu olevan hiljainen). Tässä asiassa paras mittari on liikelaskenta, koska sykkeessä pitää tapahtua tiettyjä muutoksia tietyssä ajassa jne, ja nämä on parasta tulkita käyrästä ammattilaisten käsissä J Olen kuullut joskus, ettei joku lähtenyt sairaalaan vaikka vauva ei liikkunut kun katsoi vaan, että sykkeet oli samaa tasoa kuin neuvolassa… L Mutta eipä maalailla piruja seinille!kun sitä ei ota liian tosissaan, se on mitä mainioin laite ja antaa varmasti paljon iloa!
Annamaria: Mulla on vähän samanlainen ajatus, että viimeinen raskaus, otan siitä kaiken irti ja aion myös pukeutua kauniisti :D
Hööpi: Onnea vielä ihan tuplasti kun teillä on noin pitkä odotus jo takanakin!!! Ihan loistavaa että pääsit nyt mukaan! Hyvillä mielin vaan kesää kohti, eikö niin J Muakin muuten palelee koko ajan…en tajunnutkaan, että tästähän se johtuu, liitin sen tähän syksy ilmaan!
Naene: Meillä on sama laskettu aika :)
Oma Napa: Olo on ollut aika turvonnut ja Tampereen reissukin meni kuminauhaviritelmä housun napissa…eli en lähde enää mihinkään ilman äitiyshousuja! Pieni huono olokin oli päällä koko ajan, mutta siitä selvisi napsimalla kaikennäköistä J Meinasin soitella neuvolaan tuossa tiistaina kun tulee tasan 6+0, en malttais odottaa, mutta aion silti. Heh, itseäni vain kiusaan…
Suukkosiili 5+5
Täälläkin uusi kesäkuinen, laskettuaika kylläkin vasta 16.6., joten hyvin alussa ollaan. Plussattu tänä viikonloppuna!:)
Kolmatta odotellaan meille, minä 30v. ja mies 33v. Esikoinen lähtee ensi syksynä kouluun, joten oikein otolliseen aikaan olisi kolmas tuloillaan. Toivottavasti vain pysyy mukana! :)
Itsekin aion ottaa tästä raskaudesta kaiken ilon irti, koska meillä kolme on se toiveiden täyttymys, joten viimeinen raskaus on kyseessä!
On oikein mukava lukea teidän kuulumisia ja tuntemuksia, joten aktiivista ketjua odotellessa!
Amanda rv4+0! :D :D
Päiviä mennyt eteenpäin ja tänään olisi viikkoja 5+3, perjantaisin vaihtuu siis minulla viikot! Mitä mieltä olette, kun laskettuaikani ei ole kauhean varma, sillä kuukautiskiertoni on viimeisen puolen vuotta ollut kaikkea väliltä 28-42, että pitäisikö varata jo neuvolaa?
Kertooko joku "uudelleen asialla oleva" että kuinka kauan rintojen turvotus/ kipuilu yleensä jatkuu? Minulla ei mahdu enää mitkään liivitkään päälle, joten jouduin liiviostoksille viikonloppuna!
Meillä sama laskettu aika! Tein eilen haalean plussan, eli tänään viikkoja 4+ 1, aion uusia testin vielä parin päivän päästä, nyt tein iltapäivällä joten siksi oli varmaan haalea viiva, mutta viiva kuitenkin!
Neljättä siis odotan jos kaikki hyvin menee:) pelkäänvaa älyttömäsi millon pahoinvointi alkaa, viimeksi alko 4 viikolla ja oksensin 34 viikolle.
Nyt ei mitään oireita vielä ole muutakuin menkat ei ole alkaneet...
Eli LA 16.6.2013 :)
No niin leidiis, jospa nyt sitten uskaltaudun tälle puolelle. Tuolla kesäkuisten kuumeilijoiden sakissa vielä roikun, ehkä tämän jälkeenkin, toisia tsemppaamassa.
Mutta niin. Meille odotetaan nyt sitä pikkunelosta. Kolme lasta syntyneet 04, 07 ja 08. Tällä pikkuisella tulokkaalla eri iskä, nykyinen avomieheni, jolle lapsi on ensimmäinen biologinen.
Ikää minulla 34 ja miehellä 31. Laskettu aika on laskurien mukaan 9.6. Takana ovulaation induktio clomifenilla ja pregnylillä ja plussaa tuli toisesta varsinaisesta hoitokierrosta. Ilman ehkäisyä ollaan oltu maaliskuusta saakka.
Odotuksestamme ei vielä tiedä kukaan muu kuin palstaväki, lääkärimme ja me itse. Alkuraskauden ultra on 19.10. ja sen jälkeen sitten tilanteen mukaan kerromme läheisille ja sukulaisille jos siellä mahassa on vaan kaikki hyvin. Hieman erikoisin odotuksin odotan ultraa, koska minulta irtosi todistetusti kaksi valmista munasolua, 22mm ja 19mm, joten kaksosraskauden mahdollisuus on olemassa... Enkä tiedä itkeäkö vai nauraa kun edes ajattelen asiaa...
Olo on aika epätodellinen. kaamea flunssa riesana. Vatsan nipistelyt ja vihlonnat ovat olleet kovempia kuin aiemmissa raskauksissa ja rinnat ovat kipeämmät kuin aiemmin. Repäisykivut samaa luokkaa. Väsymys tuntuu alkavan aika nopeasti, nyt olen jo ihan kuutamolla ja nukkuisin kokoajan. Huono olo hiipii jos on syömisellä liian pitkä väli ja voisin syödä ihan kokoajan. Kahvi tökkii mutta muuten maistuu vielä kaikki. Ehkä ikäkin tekee oman osansa, onhan edellisestä raskaudesta aikaa jo yli neljä vuotta.
Näin täällä. Reipasta odotusaikaa kaikille!
Roxymama rv5+1
Paljon onnea kaikille uusille odottajille!!!
Viikonloppu meni nopeasti sujahtaen. Nyt tuntuu että aika matelee ja kello ei liiku mihinkään.
Täällä jännitys ihan huipussa! Huomenna on siis meillä se vähän erilainen varhaisultra. Pienenä uusintana; pääsin yksityiselle "koekaniiniksi" kun sairaan hoitaja testaa kannettavan ultran. Siinä siis kyllä tutkitaan jotain(?) mutta mittoja ei oteta. Itselle tärkein on nähdä että siellä masussa ihan oikeasti kasvaa joku jonka sydän lyö. Tää jännitys on vaan niin kauheeta!!! Viime yön jo pyörin sängyssä ja aamulla tuntui etten oo nukkunu yhtään.
Oireita mulla ei oikein taida olla, mitä nyt rinnat arat ja hormoonit sekottaa fiiliksiä.
Päätin muuten että jos kaikki on huomenna hyvin niin tilaan sen kotidopplerin. Kyllä sitä on niin moni kehunut ja saanut mut vakuutetuksi :)
Mulla kädet syyhyäis ostamaan kaikkea ihanaa, mutta pää sanoo ettei vielä. Onhan tässä onneksi aikaa ihan reilusti.
Teissi 6+1
Piti vaan tulla sanomaan ennen nukkumaan menoa, että onpa kiva kun ootte olemassa. Mulla ei oo kukaan tuttu raskaana ja oon aika yksin näiden juttujen kanssa, kun ei o ketään kenelle puhua. Mieskin on työmatkalla... Täällä olo helpottaa. :)
kaikki uudet kesäkuulaiset!
Teissi, tuu sitten heti kertomaan mitä ultrassa näkyy ja mitä ne se siellä niinku teki? Mun yks kaveri kerto, että sillä on kans kotidoppleri ja mä saan sen kuulemma lainaan :D Sitä odotellessa!!!
Hööpi, mustakin on aivan mahtavaa hehkuttaa täällä, vaikka mulla kyllä on tuttuja tosi paljon raskaana, mutta ne ei oo ihan niin läheisiä kavereita, että viittisin alkaa niille esim. soittelemaan... Täällä saa hehkuttaa ihan niin paljon kun tuntuu ja se vaan nostattaa kaikkien mielialaa :)
on: Mä en sitten kuitenkaan kiusannut itseäni tähän päivään asti vaan soitin jo eilen sekä neuvolaan, että varhaisultraan ajan :) Kun enhän mä tänään olis ehtinyt millään soittaa kun on kaikenlaista...mä oon hyvä manipuloimaan itseäni :) Eli neuvola on nyt sitten 1.11 vaikka olis antanut aiemminkin sen, mutta halusin eka käydä ultrassa ja se on 22.10. Neuvolan nainen oli sitä mieltä, että kun edellinen syntyi tosiaan rvk 29+2 niin tällä kertaa ainakin yksi ylimääräinen kontrolli tulee, jossa sitten kartoitetaan tarvitaanko jatkossa jotain kontrolleja. Saa nähdä. Mutta nyt lähdetään isomman kanssa uimahalliin!
Suukkosiili 6+0
Soittelin äsken neuvola-aikaa. Kerroin kiertoni epäsäännöllisyydestä ja neuvolaterkka oli sitä mieltä että lasketaan l.a. kuitenkin 28 päivän mukaan vaikka välillä on ollut pitkiäkin kiertoja. l.a.olisi nyt kuitenkin 31.5 ja viikkoja 6+4. Olen asian suhteen hivenen skeptinen.
Neuvola varattiin 26.10 perjantaille niin että viikkoja olisi silloin tasan 9. En tiedä uskallanko kuunteluttaa ääniä vielä, koska on hyvin todennäköistä ettei niitä silloin vielä kuulu kuitenkaan..
Olo on jotenkin epätodellinen, mietin neuvola-ajan varaamista, mutta tuntuu jotenkin hassulta ilmoittaa olevansa raskaana kun ei tätä itsekään vielä ole sisäistänyt! Odottelen varmaan ensi viikkoon.
Minua väsyttää jatkuvasti, illalla menen jo kahdeksan aikaan nukkumaan ja aamulla on kamalan vaikeaa herätä - onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa, vai johtuukohan tämä raudan puutteesta? En muista aikaisemmista raskauksista tälläista väsymystä olleen.
Täytyy lähteä hakemaan lapsia hoidosta ja tyrmätä tämä väsymys hetkeksi raittiilla ilmalla.
Mukavaa viikon alkua kaikille!
Nopeasti tämäkin viikko on pian käyty, pahoinvointia edelleen odotellessa. Koska teillä on alkanut (jos on jo alkanut) pahoinvointi??? Olen suorastaan peloissani, ettei kaikki olekaan hyvin jos ei ala pian oksettaa... rinnat ovat jonkin verran arat (ei toki niin paljon kuin eka raskaudessa) ja vatsakin arka. Ajattelin, jos ensi viikolle saisin alkuraskauden ultran...
eikkuli 5+5
Nopeasti tämäkin viikko on pian käyty, pahoinvointia edelleen odotellessa. Koska teillä on alkanut (jos on jo alkanut) pahoinvointi??? Olen suorastaan peloissani, ettei kaikki olekaan hyvin jos ei ala pian oksettaa... rinnat ovat jonkin verran arat (ei toki niin paljon kuin eka raskaudessa) ja vatsakin arka. Ajattelin, jos ensi viikolle saisin alkuraskauden ultran...
eikkuli 5+5
Olen ollut vajaan viikon pois ja täällähän on porukka lisääntynyt (heh) oikein kuhinalla! Päivitin aloitusviestiä, tarkistakaa, että kaikki tuli oikein!
Mutta siis tervetuloa Naene, Ansku26 , MollaS, eikkuli80, Annamaria82, vitriini, Roxymama, Hööpi, Amanda81 ja kaatta! Mahtavaa, kun meitä on näin monta samassa tilassa ja tilanteessa.
Ja peräti kaksi kätilöäkin paikalla! Täällähän tuntee itsensä turvalliseksi.
ON: Olo on kuin raskaana olevalla. Turvotus, järkyttävä väsymys, vatsan nipistely ja uutena ilmiönä kova kuvotus ovat ilmeisesti tulleet jäädäkseen. Mulla on kans Teissin ja suukkosiilin tavoin itkukohtausten lisäksi paukkunut hermot ihan mitättömistä syistä. En voi katsoa mitään vähänkään tunteellisia tv-ohjelmia itkemättä, ja ärsyynnyn sellaisista asioista, jotka ei ennen saaneet verenpainettani edes värähtämään. Yritän keskittyä hallitsemaan tunteitani, etten muuttuisi ihan hirviöksi tässä.
Onko muilla tunteet olleet herkässä?
eikkuli80: Mulla on nyt muutamia päiviä oksettanut, mutta en ole kuitenkaan oksentanut. Monet hajut kuvottaa ja nostaa vatsahapot kurkkuun (tupakka, bensa, kala, valkosipuli, rasvankäry). Toivon, että tämä on hetkessä ohimenevä vaihe (pliis pliis pliis!). Mutta ei kai läheskään kaikille tule pahoinvointia! Sukuni naiset ovat ainakin säästyneet pääosin siltä. Yksilökohtaistahan tuo on, niinkuin muutkin oireet. Tänään siis RV 6+3
Kaikki ei mennyt onneksi eilen ihan niin kuinka oltiin suunniteltu ;)
Mun piti tosiaan olla eilen "koekaniinina" siihen kannettavaan ultraan. No sairaanhoitaja otti koneen ja ihmetteli siinä ettei saa konetta toimimaan. Sitten hän koitti soittaa johonkin mistä saisi apua, kukaan ei kuitenkaan vastannu joten siinä puhelua odottaessa hän päätti että kokeillaan tavallisella ultralla. Hetken päästä ruudulla vilahtikin kyllä ihan selvästi se mitä niin kovasti odotinkin näkeväni. Se näkyi vaan tosi huonosti ja hoitaja päätti että testataan nyt vielä sisäkautta. Sieltähän ei sitten löydetty mitään, molemmat tuijotettiin ruutua ja naurettiin että kylläpä on vaikeaa, hoitsu sanoi masuun että tuleppas nyt pieni näyttäytymään meille :) Kun me ei saatu mitään näkyviin, niin hoitaja haki lääkärin ja pyysi ettävoitko kurkata. Lääkäri löysi kodun samantien ja sanoi että täällähän se pieni on ja sydän sykkii kauniisti. Lääkäri mittasi pienen, tulosti kuvan ja katsoi että muutenkin kaikki on hyvin. Se puhelin soittokin tuli siinä välissä, niillä oli tunnarit vanhentuneet ja uudet tulevat postissa. Hoitaja sitten kysyi että sopiiko jos menen sinne uudestaan. Sovittiin sitten että hoitaja soittaa mulle ja meen sitten taas kun uudet tunnaritkin on tullu :) Ihan huikeeta!!! Nyt kävi kyllä niin hyvin (mun kannalta) Lääkäri sanoi muuten että viikkoja on tasan 6,sydän on juuri alkanut ehkä edellisenä päivänä sykkimään ja jos kuvasta oiken ymmärrän niin pieni ihmisen alku oli eilen huimat 3.27mm :D Nyt on jotenkin hyvin rauhallinen olo. Ja vaikka omasta mielestä oireita mulla ei ole "tarpeeks" ja sitten taas kun tarkkaan mietin niin oikeesti niitä oireita on kyllä ihan reilusti :D
Teissi ja nyt muutan omaan kalenteriinkin rv 6+1 :D
Ilmoittaudun mukaan kesäkuisiin odottajiin. Olen 36-vuotias ja mieheni 39-v ja odotamme iltatähteä. la olisi 12.6 ja kovin oudoltahan, mutta ihanaltahan tämä tuntuu.. perheessämme entuudestaan 02 ja 06 syntyneet pojat..
Voi olla että hätiköin, mutta päätinpä kirjoittaa tänne aikani kuluksi. Minä 31v ja mies 30 saatiin tänäaamuna raskaana 3 plus teksti clearblue testitikkuun. Takana on keskenmeno elokuussa, ja siksi tuloksemme voi olla myös virheellinen. Mutta jälkitarkastuksessa todettiin ettei edellisestä raskaudesta näy enään merkkejä. Lääkäri epäili et menkat alkavat pian. En kertonut hänelle että itse epäilen vahvasti että hedelmöitys on jo tapahtunut. Keho on antanut selviä raskausmerkkejä. Edelliset kolme kertaa (tuulimuna 09, terve poika 11 ja keskenmeno 8/12) ovat kaikki tärpänneet helposti ensimmäisestä mahdollisesta kierrosta. Raskaushormoonin määrää ei ole mitattu missään vaiheessa. Mutta kun niitä menkkoja ole vieläkään näkynyt. Tässä sitä nyt odotellaan, josko ne kuitenkin ovat tulossa. Ja jos ei niin sitten testaillaan uudestaan ja tilataan ultra. Omat vaistot kyllä puhuvat vahvasti raskauden puolesta. Toivottavasti masussa olisi jo kasvamassa kesäkuu vauva. Odottavan aika on niin kovin pitkä, epätietoisuus on pahinta mitä tiedän.
Kertokaa kanssasisaret mielipiteenne!
Tässähän on päivä jo pitkällä, eli meillä on herätty jo kuudelta. Nyt alkaa omatkin silmät jo aueta pikkuhiljaa :)
Ansku: No sulla on jo kohta neuvola! Itse en ehkä alkaisi kuuntelemaan noilla viikoilla, varsinkaan jos itselläsi on epäilys, että viikkoja on oikeasti vielä vähemmän. Mutta toisaalta jos siihen osaa itse suhtautua, ettei kehitä mitään paniikkia jos ei kuulukaan, niin eihän siinä sitten mitään voi menettääkään, mutta yllättyy sitten iloisesti jos kuuluukin!
Vitriini: Täällä on myös iskenyt väsymys päälle! Mulla on ollut kyllä kummastakin se alkuraskauden väsymys on jotenkin niin kokonaisvaltaista. Meinaa oikeasti ihan nukahtaa istualleen, varsinkin tossa iltapäivällä... Mutta tän kestää kun tietää että se loppuu aika pian kuitenkin.
Eikkuli: Mulla alko pahoinvointi viikko ennenkuin tein testin, eli viikko ennenkö menkkojen edes piti alkaa! Nyt tosin se on vähän ehkä vähentynyt, ei oo jatkuvaa etovaa oloa. Tosin aiemmista olenkin oksentanut n.8-20 rvk, eli sitä odotellessa. Voihan se olla että tällä kertaa pääsisin helpommalla :)
Makkarakeitto: Eikö oo ihanaa kun on tunteet herkässä:D Mulla tuli tippa linssiin kun yks autokuski tööttäs mulle liian kauan, yks tööttäys (ei kymmenen) olis kyllä riittänyt kun vahingossa kiilasin sen eteen...No meitä on moneen junaan. Edellisessä raskaudessa päätin tehdä testin kun tanssipaikalla yks känniääliö ohi kävellessään kehui mun rintoja ja mä juoksin vessaan itkemään seuraavan 4 kappaleen ajaksi...varma merkki raskaudesta :D :D
Teissi: No teillä kävi paremmin kuin hyvin sitten tuon ultran kanssa! Onnea kauniin sykkeen näkymisestä! Pääset vielä sitten ihailemaan pientä useampaan otteeseen :) Tuli ultrista mieleen vähän huvittavakin tutkimustulos, jossa oli tutkittu ultran vaikutuksia sikiöön. Siinä todettiin että runsas ultraus (muistaakseni yli 19krt/raskaus) näytti lisäävän poikalapsien vasenkätisyyttä! Ei siis sinänsä hirmuisen vaarallinen kapistus tuo ultra... :) *Muoks* Piti ihan tarkastaa tuo tutkimus ja se olikin, että ennen rvk 19 tehty ultraus tuottaa n. 5 "ylimääräistä" vasenkätistä poikaa/100. Sinnepäin, ei silti paha :)
Muffe ja Satiini: Tervetuloa! Ja Onnea plussatesteistä! Kyllä mä olen itse sitä mieltä, että niin kauan kuin on raskaustestiin plussan saanut niin on raskaana kunnes toisin todistetaan! En sinänsä osaa sanoa kauanko keskenmenon jälkeen näkyy tuo hormoni, mutta jos kroppakin niin kertoo, niin voithan nyt iloita ja murehtia sitten jos siihen aihetta tulee!
Vielä pari sanaa omasta voinnista muuten... Mä oon tullut tietysti kipeäksi. Nenä on tukossa ja kurkussa tuntuu piikki :( Mulla on tulee helposti poskiontelotulehdus ja siks käytän flunssan aikaan kortisonisuihketta. No eilen aloin sitten katsomaan netistä saako käyttää raskaana ollessa. Tämmöisen löysin:
"Ei ole tarkkoja tietoja flutikasonifuroaatin käytöstä raskaana oleville naisille. Eläinkokeissa
glukokortikosteroidien on osoitettu aiheuttavan epämuodostumia, kuten suulakihalkiota ja
kohdunsisäisen kasvun hidastumista. Tällä ei ole todennäköisesti merkitystä ihmisille ottaen huomioon
suositellut nenän kautta annetut annokset, jotka johtavat vähäiseen systeemiseen altistumiseen (ks.
kohta 5.2). Flutikasonifuroaattia tulee käyttää raskauden aikana vain, kun hoidosta koituvat hyödyt
äidille ovat suurempia kuin mahdollinen sikiölle tai lapselle aiheutuva vaara."
Päätin sitten jättää sen kaappiin kuitenkin... :D Nenäkannu vain ahkeraan käyttöön, että saisi nenää edes vähän auki. Aktiivista päivää kaikille!!!
Suukkosiili 6+2
Olen 33-vuotias, mieheni muutaman vuoden vanhempi, ja odotamme nyt neljättä lastamme RV 5+0. Laskettuaika on laskurin mukaan 7.6.2013. Aiomme pitää tämän vielä hyvän tovin tuttavilta salassa, joten on ihanaa päästä tänne kertomaan tästä tulevasta perheen lisäyksestä!
Välillä on tokkurainen olo, turvotusta varsinkin iltaisin ja tekee mieli suunnattomasti tonnikalaa, muuten en raskautta vielä huomaa. Eilen ostin ensimmäiset raskausvitamiinit, alkaa tuntua siten vähän todellisemmalta tämä odotus:)
Kiva että täällä ketjussa on jo näin paljon plussanneita, onnittelut vielä kaikille odottajille!
vitriini rv 5+0