Kesäkuiset 2013!
Kommentit (166)
Hei eikkuli80!
Kyselit pahoinvoinnin alkamisesta. Olen sitä odotellut jo itsekin, ja vasta tänään ensimmäistä kertaa on ollut oikeasti huono olo. Hassua että niinkin epämiellyttävästä olotilasta voi oikeasti ilahtua! Meillähän on melkein sama laskettu aika, joten eiköhän sinullakin ala kohta oireita ilmestyä:). Muissa raskauksissani pahoinvointi alkoi vasta 7-8:n viikon tuntumassa, joten en usko että sinulla on syytä huoleen, muuthan merkit raskaudesta ovat kohdallaan.
vitriini 5+6
Sehän tässä erikoista onkin, että niin HIRVEÄÄ kuin se pahoinvointi onkin, niin sitä suorastaan ODOTTAA, kun ainakin minulla se on kuulunut vahvasti asiaan =) (vielä hymyilyttää)
Muita oireita siis on ne 2vk myöhässä olevat kuukautiset, rintojen arkuus (ei mahdotonta, kuten esikoisella ja toisella, vissiin nekin kokeneet tämän jo ennen...) ja alavatsan arkuus. Yöllä on suorastaan hankala löytää sopivaa asentoa :/
Olen ensi viikon lomalla, joten jos se pahoinvointi malttaisi vielä huomisen odottaa, voi tietysti töihinpaluu olla sitten kahta kauheampaa :o Se on vielä ihan hyvä juttu, että töissä pystyn "unohtaa" raskauden aina hetkeksi, niin ei tule niin kova kiusaus kertoa työkavereille ;)
Täytyy nyt tosissaan toivoa, että tämä kuitenkin olisi sitä raskautta... ultra-ajan sain nyt lopulta 6+5. Toivottavasti se riittää, sillä muista muksuista olen aina käynyt 7+4 ja silloin on sykkeet näkyneet selkeästi. Meillä on neuvolassakin ultra, joten varmaan ultrataan sitten myös silloin ekalla neuvolakäynnillä, luulisin.
eikkuli 6+0
Hyvää huomenta!
Tänään oli kyllä eka kerta, että oksu oli niin lähellä kun voi olla oksentamatta... Jännä, kun juuri uskoin tuon etovuuden hävinneen, ei ole sellasta jatkuvaa. Iski näköjään ihan nurkan takaa jättietomuksen :)
Kävin myös puntarissa tänään pitkästä aikaa. Viimeksi kävin kun tein testin. Kilo oli tullut aamun alastonpainoon jo lisää!!! Mites muilla?! Mä oonkin kyllä ihan törkeen turvonnut... Ja toisaalta, mulla oli se jatkuva etovuus melkein koko kaks viikkosen ja täytyy myöntää, että huolsin sitä tehokkaasti kaikella ihanalla suolaisella ja varsinkin kun en oikeen jaksanu laittaa ruokaa niin tuli ehkä vedeltyä semmosia hampurilaisia ja kebabbia :D No, jos nyt loppuraskauden taas vähän edes katsoisi mitä suuhunsa pistäis, vaikka en mä siitä kyllä turhan niuhoks aio ryhtyä :D Jos suklaalevy pelastaa mun päivän niin todellakin syön sen :D
Mutta huono oli oli ja meni, perhekerho edessä ja kivaa päivää kaikille!
T:Suukkosiili 6+3
Heippa. Täällä olisi yksi kesäkuisen odottaja. Tänään tein digi testin joka antoi tuloksen raskaana 2-3viikkoa. Kuukautisista laskettu la ois 22.6. ja viikot kai nyt vaivaiset 3+6.
Oireena mulla on ollut jo koko viikon armoton väsymys, neppailut masussaja rintojen vihlonta.
Pientä kuvotusta on ollut myös ilmassa.
Meidän perheeseemme kuuluu minä ja mies, molemmat muutan vuoden alle 30v ja pojat 6v ja 5v.
Innolla odotetaan kolmatta, johan tässä vuoden verran kerkesimme yrittää. Ei malttais odottaa että saa pojille kertoa vauvasta kun niin innolla ovat meille vauvaa kyselleet mutta sen aika lienee sitten uudenvuoden puolella että ei heille käy odotus liian pitkäksi.
Pahoinvoinnista: voiko tämä oikeesti alkaa jo 5+ ? En muista että olisi edellisestä alkanut näillä viikoilla. Ja tää on paljon pahempaa, ei auta syöminenkään juurikaan. Saapa nähdä kauanko tätä kestää, haittaa vähän normielämää. Jännityksellä odotan miten tämä raskaus sujuu verrattuna edelliseen. Ainakin nyt näyttää että monet oireet on voimakkaampia.
Nettilaskurit: mä olen saanut eri la:t eri nettilaskureilla, ja neuvolastakin sain taas uuden la:n. Siellä sanottiin että voi vielä muuttua 3-4 päivää. Muistaako kukaan, milloin ja miten tämä tarkistetaan? Olikos se varhaisultrassa vai vasta np-ultrassa mittaamalla pikkuisen kokoa? Hassua että tuon päivämäärän tietäminen on niin tärkeä juttu itselle, kun ei se kuitenkaan juuri silloin synny. :)
Onko muille jo lähetetty neuvolasta esitietolomakkeet, ruokakyselyt ym. materiaalia ennen ekaa neuvola-aikaa? Käytäntö varmaan vaihtelee kunnasta riippuen. Eilen niitä lappuja täyttelin, ja tuntuihan se oudolta ja epätodelliselta, että ollaako tässä ihan oikeasti raskaana! :) Oli kyllä hyvä lukea ne ruokasuositukset muistin virkistämiseksi.
Onnea kaikille odotukseen!
Molla S, kyllä todellakin voi alkaa 5+ viikosta, itelläni ainakin alkoi molemmista edellisistä juuri tuohon aikaan ja kesti viikoille 13-14, siksi olenkin ihmetelly missä pahoinvointi viipyy, ei sillä että sitä kaipailisin =) Pientä kuvotusta oli ilmassa jo viikkoa ennen ku plussasin, mut nyt ei juuri sitäkään. Meillä ei täällä päin lähetetä mitän lomakkeita, mut ekaan neuvola käyntiin piti varata aikaa 2,5h joka kuullosti mun mielestä tosi pitkälle ajalle, koska edellisistä se on ollu tunnin lyhyempi. Liekö syynä että asutaan eri paikkakunnalla mun ikä vai onko käytäntö muuten vaan muuttunut.
Meillä on np- ultrassa aina tarkistettu vastaako viikkoja ja vahvistettu la. ( tosin en ole koskaan varhaisultrassa käynytkään =) )
Päivät vaan.
Eikkuli: kyllä rv6+5 näkyy jo hyvin, jos on näkyäkseen eli jos siellä joku on. Ja miksei olis... =). Mulla myös samana rv ultra ensi viikon pe. Aikaisimmillaan olen käynyt 6+2 (kuopuksesta) ja hyvin näkyi jo silloin.
Suukkosiilille tsemiä örp-olon sietämiseen. Oon kanssas samoilla linjoilla. Jos pitsa pelastaa päivän niin tasan syön sen. En ala niuhota, se on oikea linja. Toki jos on joku raskausdiabetes niin asia on eri, mut muuten ihan rennosti vaan ruokien kanssa.
Sazhalle tervetuloa mukaan! Sullakin jo isompia lapsia =)
MollaS, se laskettuaika varmistuu viimeistään np-ultrassa. Toki jos sitä ennen on ultria syystä tai toisesta niin se katsotaan jo siellä. Mutta np:ssa tulee vahvistus.
ON: poikkesin tuossa ohi ajaessani neuvolaan varaamaan kuopukselle 4v neuvolan. Siinä turistiin niitä näitä ja lopulta sain sanotuksi tädille, että tarvitsisin ajan itsellenikin. Kyllä siinä meni muutama sekuntti kun täti tajusi ja meinasi sitten melkein syliin tulla onnittelemaan. Hän on ollut kaikkien lasten neuvolatäti ja mukana elämämme kurjissakin käänteissä, joten on ihanaa kun on edelleen mun oma täti =). Siinä ihmeteltiin asiat kohdalleen, varattiin np-ultra-aika ja sain kasan lomakkeita kotiin täytettäväksi ja uudelle ukolle vähän luettavaa. Eka neuvola on sit 2.11. Tuntuu hurjan konkreettiselta tää asia nyt kun täti sinne ruudulle kirjoitti, että "viides raskaus, laskettuaika 9.6." HURJAA!!!
Olo on taas tänään ollut melko normi. Yöllä nukuin kuin tukki enkä herännyt viideltä tai ennen kelloa, joten ehkä unirytmi alkaa vähän palailla. Rinnat vaan kipuilee, nänneihin sattuu peittokin jos siinä päällä on... Ei etomista tai muuta joten hyvillä mielin viikonloppuun.
Aurinkoa kaikille,
RM rv5+5
Onnea uusille!!!
Pikapäivitys vaan, etten malta odottaa, että pääsen lukemaan. Huusin netistä "himoshoppaajan vauva" ja tänään se kolahti laatikkoon :D Että sattuikin hyvin kun olen lukenut noita muitakin himoshoppaajia niin juuri kun tulin raskaaksi oli vuorossa tämä himoshoppaajan vauvateema! Kohtalo ;) Voi, ei tarvi miettiä mitä tänään tekee joka välissä minkä lapsilta saan rauhoitettua :D :D
Tervetuloa muffe, Sazha ja Satiini! Onko Satiinin tilanteeseen tullut selvyyttä? Kaikille tarrasukkia matkaan!
suukkosiili: heh, tunteellisuus on ihan hupaisaa, mutta voisi vähän ainakin julkisilla paikoilla koittaa skarpata. Minä nimitäin aloin itkeä ravintolassa, kun siellä soi "You are wonderful tonight" ja se osui ilmeisesti suoraan johonkin tunnehermooni. Tarjoilija tuli huolissaan kyselemään, että onko ruoassa jotain vikaa:)).
Pahoinvoinnista: Koko tämän viikon (rv7) olen ollut tosi huonovointinen. Oksettaa jatkuvasti, mutta oksennusta ei tule. Jotkin ruoat (esim. tänään pizza!) onneksi menee alas, mutta pystyssä oleminen pökerryttää ja etoo. Parempi maata niin paljon, kun mahdollista. Toivon tosi paljon, että tämä loppuu pian. Minkälaisia kokemuksia muilla on pahoinvoinnista? Onko mitään apukeinoja tämän lieventämiseen?
Erehdyin (?!) tänään mäkkäriaterialle iltapäivällä ja nyt tuntuu, että se ateria on kurkussa koko ajan... Tuli ruokailtua raskaasti koko alkuviikon töitten puolesta joten olen muutenkin ollut "täynnä" - nyt on kerta kaikkiaan röyhky olo. Olisko tää jo sitä??? ;)
Teki hirmuisesti mieli kertoa äidille ja siskolle puhelimessa tänään raskaudesta, tiedän, että siskolleni varsinkin voisin tämän kertoa, mutta sain vielä hillittyä itseni... Jos pystyisi odottaa sinne alku-ultran jälkeen... Viisi yötä siihen on!
Ihan kiva muuten kuulla, että teitä on täällä muitakin joilla tulossa on jo "mones" lapsi. Kaveriperheissä on max. 3 lasta ja monilla se kolmas on tullut ajatuksella "viimeinen." Meillä kun tämä neljäs olisi nyt sitten vasta se "viimeinen" :)
Tuntemuksista, tänään on ollut niin hiljainen päivä niitten osalta, ainoastaan akuutti väsy on. Olen nukkunutkin niin pätkittäisiä öitä, valvoskelen keskellä yötä aina 2-3 h nukahtaakseni liian lähellä kellonsoittoa :/ Tämä on minulle tyypillistä silloin, kun on huolia, nyt kyse taitaa tosin olla ihan tästä raskaudesta joka mieltä myllertää... Taidankin vielä käväistä happihyppelyllä, josko se auttaisi - saisi edes sitä raitista ilmaa...
eikkuli 6+1
Vielä tarkennuksia, että ilman muuta on ihanaa että täällä on myös ensimmäistään odottavia :) täältä sitä itsekin hain vertaistukea silloin 9 vuotta sitten, kun esikoistani odotin.
Meille anoppi sanoi, kun 2.lapsi syntyi pari vuotta ensimmäisen perään, että eiköhän nämä nyt teille riitä. Kolmannesta ei edes onniteltu enää... Silti tuntuvat (ainakin ajoittain tai erikseen ) olevan rakkaita kaikki. En joka tapauksessa uskalla edes ajatella, mitä tällä kertaa saan kuulla. Saattaa tietysti olla omillakin vanhemmilla mielipiteitä suuntaan tai toiseen, kun saatoin tuossa välillä jo ilmaista että tämä kolmas jää viimeiseksi - but never say never ;)
Eikkuli, hyvää pohdintaa lapsiluvusta! Mustakin siinä ekassa raskaudessa on kyllä jotain omaa "taikaa", varmasti kun kaikki on ihan uutta (vaikkakin joka raskaus on vähän erilainen). Vaikka musta on ihan hassua kun kaverit nimittää mua tyyliin konkariksi, koska odotan kolmatta... :D Olo ei kuitenkaan ole mitenkään konkarimainen.
Meilläkin olisi varmaan suunnitellusti lapsiluku kolmesta täyttymässä, mutta kuten sanoit, "never say never". Vannomatta paras! Tuo on kyllä törkeää ettei edes onnitella...oon kuullut sitä muiltakin kolmatta odottavilta! vaikka en mä tiedä onko se (varmaan eka viestissäni sen kerroinkin) mun saamani "ette sitten halunneetkaan adoptoida" kommentti sen parempi.
Ja nyt äkkiä taas kirjan kimppuun...! Mä odotan innolla ens viikkoa, koska sen viikon jälkeen on ultra, mutta 17.10 myös ilmestyy dvd:lle "what to expect when you are expecting?" eli "mitä odottaja odottaa" Onko kukaan nähnyt leffassa?! Kuulemma jonkinmoinen raskausfiilistely, tiedä sitten mimmoinen, mutta kaikki fiilistely on tervetullutta joten aion vuokrata sen heti kun saan käsiini :)
Ellikkäs..
Minä ja mies 24v, KESÄKUUSSA kumpikin syntyneitä ja 19.6.2013 odotettais esikoisemme saapuvan :)
taustaa: Noin 6v ilman ehkäisyä noin 2v yhteensä kunnollista yrittämistä. heinäkuussa mentiin naimisiin, Elokuussa aloitettiin lapsettomuus tutkimukset, syyskuussa kävin aukiolotutkimuksessa ja mitään ei kummasakaan löytynyt ja 10.10.12 plussasin :)
ja neuvolankin siis jo varasin ja se on 12.11 eli viikkoja silloin 8+5. ei jaksais odottaa :)
Stressi poistui ja plussa saapui :) vaikka edelleenkin olen sitä mieltä että se oli vain sen seuraus kun pidin puolituntia jalkoja seinällä oviksen aikoihin ja joka toinen päivä peitto heilui :)
oireita: pahaolo aaltoja, rinnat on edelleen arat mutta ei enään niin kovasti että itkeä pitää :) alavatsassa on vihlontaa ja pistelyä tuntuu aina välillä ja säikäyttää aina vaikka tiedän kuullun perusteella että se on normaalia :)
Ajattelin varailla aikaa varhais ultraan maanantaina koska haluan nähdä peenun ja pian ja tietää että kaikki näyttäis olevan ok ainakin nyt.
ja nyt siis päivä kerrallaan jännittäen eteenpäin :)
Mupis rv 4+2
Täällä vaan odotellaan ja ihmetellään edelleen. Ajattelin et tekisin uuden testin ensviikon puolivälin tienoilla jos menkat ei ota alkaakseen ennen sitä. Sit jos edelleen näyttää plussaa, ni sit tarvii soittaa ja varata ultra. Itellä edelleenkin vahva raskaana olo tunne. Vaik oireet on vaan väsymys, lisääntynyt valkovuoto ja tiheä vessassa ravaaminen. Kaikki kolme edellistäkin kertaa on menty samoilla oireilla.
Kirjoitan tänne heti kun tulen viisaammaksi!
Hyvää viikonloppua ja hyviä vointeja teille rakkaat "sisaret" !!!
Tänään tein toisen positiivisen r-testin, että ilmeisesti sitä raskaana ollaan =) Aika uskomatonta! Meille siis odotellaan kolmatta lasta. Minä olen 26v ja mies 32v. Laskurin mukaan laskettu aika olisi 22.6. Melkein mun synttäripäivä :) Oireita tässä raskaudessa on ollut jo nyt paljon enemmän kuin edellisessä. Tissit tosi kipeet, mahaa nippailee, yököttää, väsyttää, palelee jne. Untakin on vaikea saada kun vatsaa painaa jotenkin ikävästi. Saa nähdä kuin nää oireet vielä tästä voimistuu. Toivottavasti ei ainakaan tuo yökötys ;)
Mulla taisi tänä aamuna ekaakertaa olla hankaluutta ruoan kanssa... Nimittäin vaikka maha kurni äänekkäästi, tuntui kuin olisi kurkkuun asti täynnä. Söin sitten ensiksi muroja ja vielä lasten kanssa puuroa... Nyt on parempi. Mulla on ollut kaikista kolmesta paljon pahoinvointia - tarkistin juuri, että oksentamiseen asti on menty rv 8-10 ja se on jatkunut kyllä tosi pitkään... Verensokerin laskut on olleet kaikista pahimpia vaaranpaikkoja.
Mitähän apua siihen olenkaan koittanut... Ainakin kaikki juominen on pitänyt olla jääkylmää, jogurtti yms. on helpointa oksentaa ja paljon olen syönyt ruisleipää aina raskausaikana... Raskas ja rasvainen ruoka voi lisätä pahoinvointia.
Täällä kans 'odotellaan' pahoinvointia! Toissa viikolla oli monena päivänä huono olo, mutta sen jälkeen on ollut ihan hyvä olo. Kummallista, kun molemmissa aikaisemmissa raskauksissa etova olo on alkanut jo ennen plussatestiä! No, odotellaan rauhassa, eiköhän se sieltä.. Rinnat on kyllä arat ja turpeat, saas nähä pitääkö lähteä liiviostoksille lähiaikoina! Eikä kyllä kauaa pysty normihousujakaan pitämään kun täytyy saada pitkiksetkin alle.
Maanantaina pitäis muistaa varata neuvola-aika, kun sain työvuorotkin tietoon.
Meidän 4v. poika oli viime viikonloppuna mun vieressä sohvalla katsomassa tv:tä iltasella ja sitten se kysyi, että 'äiti, arvaa mitä mä haluaisin?' Luulin, että haluaa vielä lisää iltapalaa tai muuta syömistä. 'Mä haluaisin, että sulla olis iso maha!' 'Ai, no minkalainen?' 'No semmonen mistä tulis vauva!' Pikkuisen katsottiin miehen kans toisiamme suu auki! Tulee siis olemaan kuopukselle ainakin iloinen uutinen, kun joskus kerrotaan!
Vielä ei kukaan muu tiedä, mutta tänään tulee meidän ystäväperhe kylään ja kun harvoin nähdään niin eiköhän heille kerrota. Ja huomenna tulee mun vanhemmat käymään, joten saas nähä hokaavatko.
Hyvää viikonloppua kaikille!
Terv. Annamaria rv7+1
No kyllä minulle passaa :)
KÄvin tänään hakemassa 2testiä lisää, että saan varmistella asiaa vielä :) Juuri kyllä pissasin ovistikkuun ja se ainakin näytti kahta vahvaa heti ja näin illastakin vielä :) en kyllä tiiä miten luotettavia ne on :)
Mamma vitamiinit on haettu ja väsymys on käsin kosketeltavaa.
Aamulla herään aina todella aikaisin ja noin klo 12 alkaa pahanolon aallot ja noin klo13 olen valmis nukkumaan :) illalla alkaa myös väsyttämään todella nopeaa. Ihanaa nukkumista :)
voi että tästä haluais kuuluttaa kokomaailmalle jo :) mutta kaippa se hetki ois hyvä ootella :)
olen jo katsellut turvakaukaloita ja sänkyjä ja kaikkea mahdollista :) ei jaksais odotella :)
mupis ja esikko-lumikko 4+3
Hei, olen 38 v ja asun Australiassa. Mulla on 7 vuotias poika edellisesta avioliitosta. Nyt odotan toista lasta raskausviikolla 5+1.
Teissillä onkin ollut hyvä ultrakokemus. Ihana varmasti nähdä se pikkuinen... aika hyvissä ajoin oli tosiaan ultra, yleensä se sydämensyke näkyy juuri noin rv6+1-6+2 alkaen. Ite meen tässä raskaudessa rv6+5. Kuopuksesta syke nähtiin 6+2.
Uusille tervetuloa munkin puolesta ja tsemppiä olotiloihin kaikille.
Satiini, minun on ainakin kovin vaikea uskoa, että hormonia olisi veressä enää jos km oli jo elokuussa! Mun eka raskaus meni aikanaan kesken rv9 ja silloin verikokeessa hormonia ei enää ollut edes havaittavaa määrää kaksi viikkoa km:n jälkeen. Tuohon perustuen kyllä varovaisesti sinua onnittelen. Pidä meidät ajan tasalla, jookos?
Oma olo vaihtelee päivästä toiseen. Eilen olin kuin en raskaana oliskaan. Rinnat tosin painaa "tonnin" ja ovat muuttaneet muotoaan, se on selvä merkki. Mutta muuten kovin normi olo. No, tänä aamuna sitten työpalaverissa erehdyin juomaan puoli mukia kahvia ja nyt yrjöttää niin, että nieleskelen täällä suljetun oven takana ja lasken kymmeneen puhallellen. Aika yllättäen tuli tällainen olo, varsinkin kun ottaa huomioon, etten aiemmissa raskauksissa ole voinut juuri lainkaan huonosti. Pojista en ollenkaan, vain kahvi maistui pahalle ja työstä oksensin pari kertaa rv8-12 välillä ja kuvotti. Niinpä nyt mietin tietty, että jospa siellä onkin kaksi matkalaista kun oireet alkaa aika vahvoina...?
Örps =D.
Ihanaa torstaita kaikille,
RM rv5+4