yksityinen työpaikka hoitoala
Onko tietoa, hoitoalalla jos on kunnalla/kaupungilla töissä palkka tulee ns etukäteen, eli ainakin minä olen aina saanut esim koko syyskuun palkan jo syyskuun 15 pvä. Meneekö se yksityisellä samanlailla?
Mieheni työpaikassa (ei hoitoala) jäi kokonaan yhden kuukauden palkka sisään ja sen sai pois vasta kun otti lopputilin.. Olen vaihtamassa työpaikkaa mutta ei oikein olisi varaa siihen että jäisi 1kk palkka sisään.. Lomat on pidetty eli lopputiliäkään ei juuri irtoa.
Onko muuten kokemuksia yksityisestä puolesta hoitoalalla verrattuna kunta-alaan? Muita kuin että palkka huonompi.. Harkitsen siis hakemista yksityiseen palvelutaloon mutta tuo palkka-asia mietityttää että jääkö jotain sisään vai rullaako ne samanlailla kuin kunnalla vai onko tämäkin talokohtaista
Kommentit (11)
Niin noin se menee kunnan/kaupungin työssä ainakin mutta siis yksityisellä myös noin? Miksi joissain työpaikoissa jaa 2vkoa tai kuukausi sisään?
Ei sitä palkkaa oikeasti makseta etukäteen, vaan palkkakausi on joku esim 10.pv-9.pv ja se maksetaan 15.pv. Kaikki mitä olet tienannut, maksetaan seuraavana palkanmaksupäivänä (tai lisät sitä seuraavana)
Niin noin se menee kunnan/kaupungin työssä ainakin mutta siis yksityisellä myös noin? Miksi joissain työpaikoissa jaa 2vkoa tai kuukausi sisään?
En ehkä ymmärtänyt sitä sisään jäämistä? Siis jos palkka maksetaan esim. 26. päivä, niin sitten esim. 19. päivän jälkeen tehdyt iltatyöt maksetaan vasta seuraavan kuukauden 26. päivä eli yli kuukauden viiveellä. Tarkoititko jotain tällaista? Ei palkkaa mitenkään jää sisään, mutta jälkikäteen maksettaessa siinä voi olla käytännön syistä jotain viivettä.
No se sisäänjääminen miehellä tarkotti sitä että se oli töissä elokuun ja sai palkan syyskuun viimeinen päivä jolloin tuli syyskuun palkka ja lokakuun viimeinen tuli lokakuun palkka. Ja kun irtisanoutui vaikka helmikuussa niin sai lopputilissä tuon elokuun palkan.
Minä taas kun aloitin 15.2 sain koko helmikuun palkan eli 2vkoa etukäteen.
tiedän kyllä yksityisiä, en hoitoalan, paikkoja joissa palkka tulee seuraavan kuukauden 20.pvä.
eli niin että jos aloittaa vaikka 1. pv ja palkkapv on 15. pv niin eka tili tulee vaan ajalta 1.-9. ja sitten seuraava tili on kokonainen mutta tulee seuraavan kuun 15.pv. Musta tämä aiheuttaa tuskaa vaan niille joilla on muutenkin ongelmaa rahan hallinnassa... Mutta heidän kaltaisiaan varten ainakin meillä on annettu tarvittaessa kottia eli ennakkoa palkasta. Yksityisellä on palkka käytännössä aina parempi, jousto parempi, etenemismahdollisuudet paremmat jne., mutta sitä joustoa sitten vaaditaankin. Eli antaa enemmän mutta ottaakin enemmän. Jos haluaa työn mikä on tasaista, muuttumatonta ja yllätyksetöntä, sitä saa kunnallisella puolella. MUTTA HUOM! Yksityiselläkään puolella EI TARVITSE SUOSTUA KAIKKEEN, siellä on ihan samat säännöt työolojen suhteen kuin muuallakin. Kenenkään ei tarvitse tehdä jatkuvasti ylitöitä eikä varsinkaan tyytyä tunti tunnista -maksuun ylitöistä. Tätä näkee liikaa. Itse olen tykännyt olla yksityisellä. Kunnalisella kyllästyin puolessa vuodessa, yksityisellä olen ollut nyt yli 5 vuotta (samalla työnantajalla).
Minkä ajan teillä se 15pvä sitten on eli jos ekassa maksetaan 1-9pvä silloin 15 ja seuraavan kuun 15pvä kokonainen niin onko se sitten 9.pvä-9pv?
Siinähän ei periaatteessa jää sisään vaan se maksetaan vain hieman viiveellä..
No se sisäänjääminen miehellä tarkotti sitä että se oli töissä elokuun ja sai palkan syyskuun viimeinen päivä jolloin tuli syyskuun palkka ja lokakuun viimeinen tuli lokakuun palkka. Ja kun irtisanoutui vaikka helmikuussa niin sai lopputilissä tuon elokuun palkan.
Se ihan viimeinen maksuerä irtisanoutuessa on se, että pitämättä jääneet lomat sekä lomarahat maksetaan rahana. Elokuun palkkaa ei mitenkään makseta helmikuussa.
Minkä ajan teillä se 15pvä sitten on eli jos ekassa maksetaan 1-9pvä silloin 15 ja seuraavan kuun 15pvä kokonainen niin onko se sitten 9.pvä-9pv?
Siinähän ei periaatteessa jää sisään vaan se maksetaan vain hieman viiveellä..
kyllä se niin meni että yksi palkka jäi sisään eli elokuussa kun alotti, sai palkan syyskuun lopussa ja helmikuussa kun irtisanoutui, sai tammikuun palkan helmikuun lopussa ja helmikuun palkan ja lomarahat sitten joskus maaliskuussa eli tavallaan sama kuin että se elokuun palkka olisi maksettu lopputilin yhteydessä. On se aika pitkä aika olla töissä jos aloittaa 1.8 ja ensimmäinen palkka tulee 30.9.. 2kk.. eli sillätavalla se elokuun palkka jäi sisään
ap
maksetaan palkka palkanmaksupäivänä, joka voi olla mikä tahansa kuukauden päivä. Määräaikaisille maksetaan palkka kuukauden viimeisenä päivänä. Lisät ja muut muuttuvat palkanosat maksetaan yleensä kuukausi jälkikäteen, siis huhtikuun iltalisät saa toukokuun liksassa ja silleen.
Palkka-asiaa voi ihan hyvin kysyä työtä hakiessa :)