Auttakaa tyhmäää! Minulla on vanilja allergia, monessa sulklaassa käytetään vaniljaa mutta
mistä tiedän, onko sitä esim.avec pastilleissa, missä lukee ainoastaan aromit. Eli ei ole erikseen eritelty aromeja kuten fazerin sinisessä on.
Kommentit (4)
Suklaissa lienee yleisemmin vanilliinia kuin vaniljaa. Kummalle oletkaan allerginen?
Allergiatesteissä lukee vanilja ja suklaassa mun jääkaapissa lukee aromeissa vanilja, vaikka ihan perussuklaa.
jos saat vain lieviä oireita, niin kokeile. Jos pahoja, niin kysy valmistajalta. Yleensä asiakaspalvelu vastaa allergisten kysymyksiin.
Olen allerginen tavalliselle suklaalle, koska se sisältää soija-lesitiiniä ja minulla on voimakas soija-allergia, joka tuli ilmi montakymmentä vuotta sitten. Ajan mittaan olen joutunut karsimaan kaikki soijat ja muutkin pavut pois ruokavaliosta. Se kuuluu koivun siitepölyn risti-allergiaan ja se luettelo on pitkä. Lidl myy suklaata, jossa on auringonkukka-lesitiiniä, se käy minulle hyvin.
Vanilja-allergia tuli ilmi yllättäen, kun söin uutta maitorahka-aito vanilja-jogurttia. Siinä oli käytetty aitoa jauhettua vaniljatankoa (papua). Olin huomannut hiljattain, että reagoin myös kaneliin ja nämä allergiat kulkee usein käsi kädessä. Joku prosentti ihmisistä on allerginen näille. Sain suuret karheat voimakkaasti kutiavat ja verta vuotavat läikät rintoihin ja ne on olleet jo yli kuukauden ajan ja verenvuodon peräsuoleen, jota muutkin allergeenit aiheuttaa 2-3 päivää nauttimisen jälkeen. Kaneli aiheuttaa lievempiä oireita, enimmäkseen kutinaa peräpuoleen.
Suklaissa lienee yleisemmin vanilliinia kuin vaniljaa. Kummalle oletkaan allerginen?