Höh, olen helsinkiläinen ja tuli Jorvin sairaalasta kirje,
että hoitava lääkärin lähete on saapunutja ottavat kirran polilta yhteyttä joskus loppuvodesta. Siis Jorviin! Sinne on ihan toivoton matka! Lekuri puhui, että Töölön sairaalasta tulee sitten kirje. Tietääkö kukaan, voiko tää nyt olla OK?
Kommentit (33)
pääsee mihinkään, kun busseja ei kulje 15 minuutin välein ja lähimmälle juna-asemalle on 100 kilometriä matkaa ja sairaalaan 180?
Ja helsinkiläisillä ei myöskään ole ystäviä, ainakaan jos ystävä-sanalla tarkoitetaan sitä, että ystäviä oltaisiin halukkaita jeesaamaan joskus.
ja kotona on nälkäisiet lapset. Ja se sairaala ei ole edes naapurissa vaan vaikka 30 kilsan päässä. Jos ei ole edes omaa autoa, vaan pitäis kattoa bussi ja junavuorot niin, että ne mene yks yhteen. Ei siinä paljoa auta tieto, että Kampista menee bussi, kun ensin pitää tulla sinne kamppiin parilla vehkeellä, joista toinen kulkee kaks kertaa tunnissa. Tiedän vaan pääkaupunkiseudun julkisenliikenteen sujuvuuden siinä kohtaa, kun joutuu jostain tuppukylän perältä tulemaam yhtään minnekään.
Mutta minun näkökulmastani ongelma tuntuu aika absurdilta, kun olen useamman kerran kuskannut äitiäni sairaalaan 150 kilometrin päähän. Hänen kotiaan lähinnä oleva bussipysäkki on varmaan just sen 30 kilsan päässä, ja busseja ei todellakaan kulje siitä kaksi kertaa tunnissa, vaan kaksi kertaa päivässä on lähempänä totuutta.
ja kotona on nälkäisiet lapset. Ja se sairaala ei ole edes naapurissa vaan vaikka 30 kilsan päässä. Jos ei ole edes omaa autoa, vaan pitäis kattoa bussi ja junavuorot niin, että ne mene yks yhteen. Ei siinä paljoa auta tieto, että Kampista menee bussi, kun ensin pitää tulla sinne kamppiin parilla vehkeellä, joista toinen kulkee kaks kertaa tunnissa. Tiedän vaan pääkaupunkiseudun julkisenliikenteen sujuvuuden siinä kohtaa, kun joutuu jostain tuppukylän perältä tulemaam yhtään minnekään.
Ei tämä pääkaupunkiseutu kaikilta osiltaan mitään joukkoliikenteen kultamaata ole. Siinä missä kotikonnuillani maaseudulla kuljen bussilla parhaimmillaan 30km/35min, täällä sama aika menee kymmenen kilometrin matkaan. OK, bussit kulkevat harvemmin, mutta työmatkoja ajatellen sopivasti kuitenkin. Tein joskus keikkatyötä ja oli paikkoja, minne ei päässyt julkisilla, lähin pysäkki viiden kilsan päässä ja bussi kulki milloin kulki. Espoossa.
Helsinki on ruuhkainen kaupunki. Mieheni työmatka on 19 km (poikittaisliikennettä, ei siis keskustaan suuntautuvaa) ja siihen menee ruuhka-aikana 55-60 min ja joskus jopa 1 h 30 min. Repikääpä siitä, jos täytyy ruuhkassa mennä hakemaan ystävää vielä kauempaa ja tulla sieltä takaisin ja sitten vielä mennä kotiin aivan toisaalle!!!
sitä ei aja 55 minuutissa edes vuorokauden hiljaisimpana aikana.
Ihan yhtä pitkä aika se 1h 30 min on meille maalaisillekin.
Turha tapella.
Mutta ainakin, jos itse asuisin kotikonnuillani, siellä olisi omat vanhemmat, jotka hoitaisivat lapset ja en usko, että lähisairaalasta 120 kilsan päästä tunkisivat tähystyksen jälkeen samantien kotiin. Ja siinä tapauksessa voisin varmaan mennä serkun luo yökylään.
Älkää immeiset olko niin vihaisia ja kateita toisillenne. Täällä pääkaupunkisudulla meiltä monilta puuttuu kunnon verkostot. Kavereita kyllä on ja ystäviäkin, mutta todelliseen tarpeeseen ei tahdo sitten löytyä ketään. Kun niillä kavereilla on omat juttunsa ja kiireensä eikä kukaan osaa eikä uskalla hypätä siitä pyörästä pois. Ei se ole ap:n vika, ettei ystävät ehdi noutajaksi sairaalaan. Kyllä ne voi silti olla ihan hyviä ystäviä. En minäkään aina ole ehtinyt kaverin lapsa hakea päiväkodista, kun hän on pyytänyt. Tai joskus en ole vaan jaksanut, en kertakaikkiaan. Minulla on ikävä omiani siellä maalla. Mutta tänne oli tultava, kun siellä ei ollut opiskelupaikkaa eikä töitä. Ja täällä sitä muuttuu ruuhkaiseksi ja kiukkuiseksi itse kukin. vaikka kuinka yrittää toppuutella.
Minulla ei ole isoa ongelmaa. Tiedän asuvani lähellä sairaalaa, n. 35km ja bussijunabussilla pääsee. Taksilla takaisin saattajana taksikuski. Naapuri auttaa lasten kanssa.
Onneksi sain ihan asiallistakin tietoa: tuon saattajajutun ja sen, että ehkä Jorvi ei tosiaankaan ole oikea hoitopaikka. Haluan selvittää senkin jutun, ettei mene operaatio sivu suun.
ei asuinpaikan mukaan. Helsingistä Jorviin 15 minuuttia autolla. Parempi matka sinne kuitenkin kuin Peijakseen jonne myös helsinkiläiset voi "joutua."
Kirurgisessa sairaalassa ei myöskääm ole enää kaikkea toimintaa mitä ennen. vastauksena ylemmälle joka oli sinne menossa.
Varsinkin, kun takaisin pitää tulla saattajan kanssa ja mistä ihmeestä minä sellaisen tempaisen. .
ja niitä ei tehdä muualla, ei edes siellä töölössä vaikka kuinka olis hankala kulkee. saatana meneehän sinne bussi melkein ulko-ovelle saakka. mitä hankalaa siinä on?
mutta onpa ap:lla ongelma.... Sun sairaalas on kuitenkin ilmeisesti samassa kaupungissa missä itse asut? Suomessa asuu aika paljon ihmisiä, jotka joutuvat matkustamaan kymmeniä, jopa satoja kilometrejä (lähimpään) sairaalaan..
Että vali vali!
ni kyllä se sama käytäntö on siellä töölössäkin. mistäs sä sen sinne repäset??
mistä ihmeestä te uusavuttomat oikeen kömmitte esiin??
Autamme toisiamme, missä voimme.
Ja uskokaa nyt vihdoin, että jos taksikuski kelpaa saattajaksi kotiovelle, niin asia pihvi.
Edelleen silti ihmetyttää, onko Jorvi lopullinen hoitopaikka.
Ja huom! Missään vaiheessa EN kuvitellut meneväni Töölön sairaalaan hoidettavaksi vaan oletin että lähete menee sinne ja sieltä tulee tietoa jatkohoitopaikasta.