Höh, olen helsinkiläinen ja tuli Jorvin sairaalasta kirje,
että hoitava lääkärin lähete on saapunutja ottavat kirran polilta yhteyttä joskus loppuvodesta. Siis Jorviin! Sinne on ihan toivoton matka! Lekuri puhui, että Töölön sairaalasta tulee sitten kirje. Tietääkö kukaan, voiko tää nyt olla OK?
Kommentit (33)
Esim. kurkku- ja korvataudit vain Meilahdessa, Jorvissa taas jotain muuta. Eli kutsukirje on varmaan ihan oikeasta paikasta tullut.
Sinne Jorviin on NIIN hankala kulkea, että vaadi vaan pääsyä sinne Töölöön. Kyllä se on sun oikeus!
Pian tuli kuitenkin toinen kirje, jossa kerrottiin, että hoitoni tapahtuukin Kirurgisessa sairaalassa Helsingissä, viimeistään 11/2008. Oltiinkohan samassa postituksessa? Luotan tuohon viimeksi tulleeseen kirjeeseen.
jos eivät Töölössä leikkaa jotain tiettyä juttua niin ihan turha sinne on vonkua! Se on Jorvi tai sitten ei leikkausta ollenkaan.
tietääkseni siellä koordinoidaan, minne kukin ortopedinen potilas kuuluu ja tietääkseni Helsingissä minunlaiseni päiväkirurgiset jutut hoidetaan Herttoniemessä. Sen takia yllätyin tuosta Jorvista, kun se nyt on ensisijainen hoitopaikka niille, jotka asuu Espoossa, Kauniaisissa ja Vantaalla.
Ja anteeksi nyt vaan, että marisin hankalasta matkasta, se nyt vaan sattuu olemaan hankala ja sillä sipuli. Varsinkin, kun takaisin pitää tulla saattajan kanssa ja mistä ihmeestä minä sellaisen tempaisen. Miestä elkää ehdottako, sellaista ei ole. Ja kaikki ystävät on kyllä ihan toisella puolella pääkaupunkiseutua töissä. No, onhan tässä aikaa miettiä, kun koko juttu voi lykkääntyä ens vuoteen.
Onkohan HUS:ssa ongelmia päättää, että missä hoidetaan...
onkohan se lähete nyt ihan oikeassa paikassa! Voihan se olla, että kyseessä on joku sählinki.
Itse olen joutunut tyttäreni kanssa käymään 4 leikkauksessa ja usealla kontrollikäynnillä 180 km päässä. Taitaa sulla olla lyhyempi matka kuitennii.
... niin miten se paikka tässä nyt ratkaisee. Kyllä sinä sen saattajan tarvitset, vaikka menet lähellekin....?
Mutta HUSia nykyään kaikki, niin hoidot tapahtuvat niissä erikoistuneessa sairaalassa. Jorviin lienee nyt keskitetty tietyt osaamisalueet HUSin alueelta.
Ja matkoja on niin erilaisia. Lapsemmekin käy Jorvissa, vaikka emme asu edes HUSin alueella - omassa kunnassa ei ole ko. osaamisalueesta vaan se ostetaan Jorvilta. Ja uskoisin, että matkaa on aikas reilusti enemmän kuin sinulla. Eiköhän nämä ole järjestelykysymyksiä.
Minulla on muutama ystävä, ei ainuttakaan sukulaista tms. Jos sairaala olis vaikka Herttoniemi tai edes Peijas, joku ystävistäni voisi töistä tullessaan tulla bussilla sinne ja tultais taksilla tänne. No problem. Mutta Jorvi heittää niin kauas heidän reviiriltään, että en kehtaa edes ehdottaa. Jos ei ole saattajaa, pitää jäädä yöksi ja hankkia lastenvahti. Se järjestynee.
Mutta pointti on siinä, että HUS:in sivuja tutkineena olen edelleen sitä mieltä, että ortopediset tähystykset tehdään Herttoniemessä ja em. lähetteet toimitetaan Töölön sairaalaan, kuten hoitava lääkäri minulle sanoikin.
Mä olen, kiitos vaan kysymästä ihan normaalisti itseni ja lapseni hoitava immeinen, kunhan kirjallisesti ääneeni ajatteli kirjeen saatuani, kun tässä nyt ei ketään aikuista juttukaveria ollut. Soitan polille huomenna ja kysyn, onkohan lähete tullut väärään pikkaan.
Ei kahta kysymystäkään kumman valitsisin. Sitä paitsi taksithan kulkee Sipoosta Jorviin siinä missä Peijakseen tai Töölöönkin.
hakemaan jonkun sairaalasta. Miten jotakuta kehtaa pyytää lapsenvahdiksi mutta ei hakemaan sinua sairaalasta?
jossain itäsuunnalla ja uskokaa pois, kyllä se aikamoista sähläämistä on tulla jostain Sipoosta Jorviin, ellei ole omaa autoa.
Ja sitten ihan faktaa, appiukko oli olkapääleikkauksessa Herttoniemen sairaalassa ja sanoi, että sinne on keskitetty HUSin ortopediset tähystykset.
niin että ottaa sinut taksin ovelta vastaan. Lapsenvahdin tarvinnet joka tapauksessa, jos olet siinä kunnossa, että tarvitset saattajan.
Ja ajattelepas tätä: Koillis-Vantaalaisen vähävaraisen autottoman yksihuoltajan, joka on Itä-Helsingissä töissä, lapsi voi olla vaikka usemman päivän Jorvissa, ja tämä olis ihan normaalia jo ennen näitä yhdistymisiä. Aika hankala juttu, jos halusi nähdä lastaan, ja kotona on muitakin lapsia. Niin että kaikki on suhteellista.
Mutta sille tiedoksi, joka luuli, että Jorvi on Itä-Helsinkiläisen kanssa samassa kaupungissa: ei ole. Matkaa kilometreinäkin on vähintään 30, enemmänkin, ja nopeat Itä-Lansi-suuntaiset tiet puuttuvat pääkaupunkiseudulta kokonaan, eli kyllä minustakin HUS voisi vähän miettiä potilaiden käytännön elämääkin.
Terveisin HUSin työntekijä
Sun ongelmasi tuntuu aivan älyttömältä. Et kehtaa pyytää ystäviäsi koukkaamaan Jorvin kautta... mitäs ystäviä ne oikein on. Tosiaan monella Suomessa on satoja kilometrejä lähimpään keskussairaalaan ja silti asiat hoituvat. Ongelmasi ei ole todellinen!!!
Se matka varmaan tarvii hiihtää ylämäkeen painavaa jauhosäkkiä kantaen ja sukset lipsuu koko ajan ja pienet apinat heittelee kookospähkinöillä?
Ja tiedoksi, en ollut ajatellut ystäviäni lapsenvahdiksi vaan eläkkeellä olevaa naapuriani. Ja kunnossa ei varmaan tule olemaan sinänsä vikaa, mutta kuulemma eivät kuitenkaan bussilla päästä kulkemaan ja saattaja pitää olla.
Kaikki on suhteellista, tiedetään. Olen itse ollut töissä >40 km päässä kotoa. Virka-aikaan pääsi hyvin, mutta iltavuorosta ja viikonloppuisin piti kävellä viimeise 5km ellei sattunut kukaan autollinen työkaveri tulemaan samaan vuoroon. Harvoin niin kävi. Ja Jorvissa olen ollut harjoittelemassa, suin silloin ihan eri puolella Hkiä ja pääsin kahdella bussilla.
ja kotona on nälkäisiet lapset. Ja se sairaala ei ole edes naapurissa vaan vaikka 30 kilsan päässä. Jos ei ole edes omaa autoa, vaan pitäis kattoa bussi ja junavuorot niin, että ne mene yks yhteen. Ei siinä paljoa auta tieto, että Kampista menee bussi, kun ensin pitää tulla sinne kamppiin parilla vehkeellä, joista toinen kulkee kaks kertaa tunnissa. Tiedän vaan pääkaupunkiseudun julkisenliikenteen sujuvuuden siinä kohtaa, kun joutuu jostain tuppukylän perältä tulemaam yhtään minnekään.
joten lienee ihan mahdollista, etenkin kesäaikaan. soita ja kysy varmistus asiasta.