Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten ihmisillä on nykyään varaa kaikkeen?

Vierailija
29.09.2012 |

Perusomakotitalo maksaa "maalla" maksaa alkaen 300 000 ja pk-seudulla alkaen 600 000€

Joka toisessa perheessä on katumaasturi tai muu möhkis --> hinnat alkaen 50 000€

Pihat teetetään suunnittelijalla ja viimeisen päälle alusta alkaen; en osaa edes ajatella paljonko istutukset ja kivityöt maksaa mutta paljon; useampia kymmeniätuhansia.

Keittiöt rempataan noin 5vuoden välein ja kaikki vanha heitetään menemään.

Perheet matkustaa useampia kertoja vuodessa ja harrastaa kalliisti. Vaatteet ostetaan uutena ja markettivaatteille nyrpistetään nenää. Jne.jne.jne

En ymmärrä miten rahaa riittää kaikkeen mahdolliseen. Mihin palkkataso on oikein karannut?

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tai niitä nyt viedään eteen päin velalla velan päälle, mutta aika huteraa on.

tällaisen korttitalon romahtamista. Muutamia vuosia pystyy ihan hyvin lainarahalla pyörittelemään hulpeea elämäntyyliä; talo meren rannalla, kaksi maasturia tallissa, kaukolomia, merkkilaukkuja, päivittäistä shoppailua. Mies "yrittäjä" = työtön, vaimo osa-aikaisessa työssä. Lopulta meni kaikki, myös avioliitto karille. Mies päätyi asumaan pakettiautoon. Ja tuhlaaminen oli ihan holtitonta, ei mitään järkeä.

Vierailija
42/79 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotilato, velattomat autot ja kallis mökki. Harrastetaan ja matkustetaan ja elämä on mallillaan. Siinä saatte turhaan odottaa korttitalon romahtamista

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan persaukinen, palkka kun tulee, saan maksettua lainan ja yhtiövastikkeen ja rahat loppu. Mulla on jo monta vuotta ollut kaikenlaisia virityksiä, teen käsitöitä, joita myydään joulumessuilla, mulla on leipäkonetta ja myyn yöllä valmistunutta leipää töissä jne. virityksiä on tosi paljon.

Mutta meillä on aina tosi siistiä, mulla on iso vaatekaappi töissä, olen aina huolitellun näköinen ja vaatteiden kierto on pitkä. Asut ovat stailannut mun serkku, paljon huiveja, koruja jne.

Kesällä oltiin Sveitsissä, tosin ex maksoi mun ja lapsen lennot. Hän meni Sveitsiin ekaks lomalle ja lopuksi viikoksi töihin, mä menin vikaksi viikoksi sinne, olin ex.n talon piikkiin tosi mukavassa "huvilassa" viikon kolmisin lasten kanssa.

Mulla on muutama merkkilaukku, Chanel, Mulberry, Vuitton, kaikkia 1, mutta lisäksi välillä vaihtelen lainaksi serkkuni kanssa. Käytän ihan siistejä korkokenkiä töissä. Johtuu siitä että muut kengät ovat aika lailla kuluneet puhki ja nämä ovat vielä ehjiä.

Olen nuoruudessani ollut kultasepänliikkeellä töissä, mulla on paljon näitä ostoksia ja käytän niitä.

Olen aika hoikka, koska ei ole varaa ostaa aina ruokaa.

Mua ihan jatkuvasti luullaan varakkaammaksi mitä oikeesti olen. Ihan jatkuvasti.

Vierailija
44/79 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ihan persaukinen, palkka kun tulee, saan maksettua lainan ja yhtiövastikkeen ja rahat loppu. Mulla on jo monta vuotta ollut kaikenlaisia virityksiä, teen käsitöitä, joita myydään joulumessuilla, mulla on leipäkonetta ja myyn yöllä valmistunutta leipää töissä jne. virityksiä on tosi paljon.

Mutta meillä on aina tosi siistiä, mulla on iso vaatekaappi töissä, olen aina huolitellun näköinen ja vaatteiden kierto on pitkä. Asut ovat stailannut mun serkku, paljon huiveja, koruja jne.

Kesällä oltiin Sveitsissä, tosin ex maksoi mun ja lapsen lennot. Hän meni Sveitsiin ekaks lomalle ja lopuksi viikoksi töihin, mä menin vikaksi viikoksi sinne, olin ex.n talon piikkiin tosi mukavassa "huvilassa" viikon kolmisin lasten kanssa.

Mulla on muutama merkkilaukku, Chanel, Mulberry, Vuitton, kaikkia 1, mutta lisäksi välillä vaihtelen lainaksi serkkuni kanssa. Käytän ihan siistejä korkokenkiä töissä. Johtuu siitä että muut kengät ovat aika lailla kuluneet puhki ja nämä ovat vielä ehjiä.

Olen nuoruudessani ollut kultasepänliikkeellä töissä, mulla on paljon näitä ostoksia ja käytän niitä.

Olen aika hoikka, koska ei ole varaa ostaa aina ruokaa.

Mua ihan jatkuvasti luullaan varakkaammaksi mitä oikeesti olen. Ihan jatkuvasti.

Vierailija
45/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kun vaimo otti ja lähti. Tuhlasi naimisissa ollessaan kaikki rahat. Aina oli raha tiukalla.

Kun tuhlaria ei enää ole. (suurin syy). Ja tähän yhdistää vielä, että lapsilisät+elarit Kelasta kahdesta lapsesta (bonusta).

Niin nyt on huomannut, että rahaa riittää ihan kummasti elämiseen. Vaikka asumme isossa, uudessa omakotitalossa ja siitä on velkaa (jota lyhennän vuodessa jotain 10 000 euroa).

On varaa silti käydä ulkona syömässä lasten kaa 2-3 kertaa viikossa, laivareissuja tehdään, kylpyläreissuja, ulkomaanmatka kerran vuoteen.

En tiedä, onko tämän nyt niin rikasta, mutta aiempaan nähden lasten ja mun elintaso on aivan eri luokkaa nykypäivänä.

Enää en aio alkaa naista sponsaamaan...hehheh!

Vierailija
46/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtava nousukausi olevinaan, kaikilla rahaa ja pelit ja vehkeet, ja lopulta ihmiset menettivät kaiken. Kaiken. Velaksi ihmiset elävät, ainoa ero on ehkä just noi perinnöt, eli sodan jälkeen omaisuutensa luoneet, nykyisten nuorehkojen aikuisten vanhemmat ja isovanhemmat voivat tosiaan jättää niitä perintöjä, ovat ensimmäinen sukupolvi Suomen historiassa jotka ovat voineet työllään luoda merkittävän omaisuuden. Mutta hekin ovat usein aloittaneet 50 luvulla itse rakennetussa talossa ja ulkohuussilla. Aiemmin ei työllään ole voinut rikastua, 50 luvulta eteenpäin on voinut, mikä selittää perintömökit ja muut.

Itse pidän samaa pienituloisen yh:n periaatetta kuin 90-luvun lamankin aikana: Kun sulla ei mitään ole, ei ole myöskään mitään menetettävää. Vuokra-asunto, palkkaa sen verran että saa kaupasta ruokaa, joka toinen vuosi viikon halpismatkalle Eurooppaan, ja ihan fiksut lapset olen saanut aikaan ilman turhaa ökyilyäkin :).

Nämä velaksi ja yli varojensa elävät putoavat korkealta ja kovaa. Siinä ei enää paljon kiinnosta, mikä auto on pihassa ja millaista mosaiikkia valitaan keittiöön, kun menettää kaiken ja rysähtää alas sieltä mammonan palvomisestaan.

Vierailija
47/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kuukausiansiot yhteensä n. 3000€/kk, vuokrakaksio Helsingin keskustassa. Ei autoa, ei TV-tä, kirppareilla kierretään ja käydään kerran viikossa tekemässä isot ruokaostokset. Kädestä suuhun menee, mutta lapsi on terve ja rakastettu ja liitto hyvä. Ei "kaikilla" ole materian ja hyvän elintason saavuttaminen rahan keinoin ykkösenä.

Näillä kulutustottumuksilla ei pitkälle päästä muutenkaan, ihmiset.

Vierailija
48/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihmiset oikeasti mitään Blingströmejä oo. Pitää vaan kuluttaa, kun on kauhee ostomania. Otetaan pikavippejä sieltä täältä. Kuhan esitetään. Raha kyllä voi rauhoittaa. Terveys kaiken a ja o. Ja jos vielä rakkautta, niin hyvä. Voishan sitä opetella ostamaan maltimmin. Viisaat osaa kierrättää eivätkä heitä hyvää hukkaan.

Vierailija
49/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme kumpikin korkeakoulutettuja.

Molemmat tyytymättömmiä palkkaamme.

Töitä teemme ja vastuutakin on.

Lainojen ja laskujen jälkeen ei käteen jää millä juhlia.

Ei ole perintöjä, kaikki tehdään itse.

Laina aika on reilusti alle 30 vuotta¨.

Että millä tuo kaikki ap:n mainitsema tehdään, sitä olen itsekin ihmetellyt. Jos puhutaan keskiverto ihmisistä, niin täytyy olla, sanon tämän ilman pahaa mielessä, lapseton pariskunta. Jos perheellinen (tai ei), jostain tulee ekstra rahaa, ennakkoperintöjä?

Hoitoalan henkilöiden jatkuva matkustelu; hyvin tienaava puoliso tai sitten edellä oletetusti.

Vierailija
50/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten mediaanitulot olivat vuonna 2010 Tilastokeskuksen mukaan 2 715 euroa, eikä niillä tuloilla eletä aloittajan kuvaamaa elämää. Ainakaan pääkaupunkiseudulla.

Uskon, että osa elää surutta kulutusluotoilla. Näitä ylimitoitettuja kulutusluottoja lyhennetään sitten pikavipeillä ja velkakierre onkin valmis. Toinen asia, mitä en käsitä, on se, että työssäkäyvät aikuiset ihmiset käyvät omien vanhempiensa kukkarolla. Lahjat ovat asia erikseen, mutta tiedän pariskuntia, joiden laskuja makselevat vanhemmat. Eivätkö nämä ihmiset aikuistu ja itsenäisty ikinä?

Nykyään kaiken pitää olla uutta. Ja matkustamaan pitää päästä pikavipeillä, vaikka oltaisiin toimeentulotukiasiakkaita. Toinen, mitä en tajua, on se, että pitää olla luksusmerkkituotteita tms. roinaa, mutta ei ole varaa ruokaan? Jonkinlainen tärkeysjärjestys pitäisi asioilla olla. No, velkaneuvoja on sitten se "isä" tai "äiti", joka yrittää näitä keskenkasvuisia opettaa elämään omien tulojensa mukaan.

Muutama viikko sitten Taloussanomat kirjoitti:

"Velkaneuvontaan turvautuvat nykyään myös keski- ja hyvätuloiset. Jossain perheissä puolisot ottavat molemmat kulutusluottoa – ilman, että toisen velkataakka on tiedossa. Siinä tilanteessa ei isokaan palkka enää auta."

Ylivarojen eläminen on yleistä. Ja hyvin riskialtista: avioero, työttömyys, pitkäaikainen sairastuminen jne ja korttitalo kaatuu.

http://www.taloussanomat.fi/raha/2012/09/05/nain-hyvatuloinen-astuu-vel…

Vierailija
51/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim. mun vanhemmat on olleet sodan aikana nuoria ja porskuttavat vielä, äiti on 85 v ja täysin terve, elää varmasti satavuotiaaksi ja sitä ennen ei taatusti mitään perintöjä panna jakoon.

Suurista ikäluokista puhumattakaan: ne istuvat kyllä tasan itselleen haalimansa mammonan päällä ja kuluttavat itse niitä golfreissuihin, floridanmatkoihin ja muuhun. Heidän lapsensa saavat perinnöt vasta 20 vuoden kuluttua, jos siitä on mitään jäljellä.

Nuo, joilla on jo lapsillakin sadantonnin pääomat ja tusina sijoitusasuntoja, ovat poikkeuksia.

Vierailija
52/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

huutonetistä ja kirppareilta löydettyä tavaraa. Vaikka alvaraaltoa ovatkin. Vuositulomme ovat yhteensä yli 250 000 ja mökkilainaa on vielä pariksi vuosikymmeneksi. Oma okt, autot ja moottoripyörät on maksettu, mutta venettä ei ole eikä vielä laituriakaan. Eikä vanhempia peritty.

Kaiken pitää olla upouutta ja itselle mieleistä. Meidän kadulta myytiin 2 vuotta vanha talo, joka ainakin välittäjän kuvissa näytti vähintään perussiistiltä ja nyt siihen teetettiin 6kk remontti jossa roskalavalle kannettiin mm. peililiukuovikomerot ja paljon muuta. Oma 20-kummityttö muutti ekaa opiskelusoluunsa ja tarjosin keittiötavaraa ( kulhoja, kuppeja, kattilaa yms) Ei kelvannut, hän ostaa uutena. Meillä on kohtuulliset tulot mutta aina joudun miettimään mitä tehdään ( ja mm. remontit tehdään itse); matkoihin säästetään vuosia ja vaatteet ostetaan kirpparilta. Eikä siltikään kieritä rahoissa, velkaa on edelleen 60 000€ ja säästöjä ehkä max 10 000€

Vierailija
53/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tienaatte miehenne kanssa molemmat yli 10 000 e kuussa. Millähän alalla?

Vierailija
54/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on omakotilato, velattomat autot ja kallis mökki. Harrastetaan ja matkustetaan ja elämä on mallillaan. Siinä saatte turhaan odottaa korttitalon romahtamista

Kun meillä on rahaa, ei voi korttitalot romahtaa.

Jo, minä olen elänyt 90-luvun laman ja silloin romahti tosi moni korttitalo, mitä ei olisi romahtaja uskonut. Ja ei kukaan puhunut sinusta. Hei ei koko aavee puhu juuri sinusta ja sinun taloudesta. Mutta tosi on, että itsekin tunnen muutaman perheen, missä on eletty sen mukaan, että miehellä riittää hyvät tulot loppuelämän. Mutta potkut on tulleet ja korttitalo huojuu pahasti. Lisäksi ne perinnöt ei olekaan niin varmoja, koska enää ei ole ilmaisia vanhainkotipaikkoja. Ne suuret ikäluokat joutuvat maksamaan laadukkaasta hoidosta itse palvelutaloissa ja niissä vuokrat ja palvelut ovat kalliita. Joten ne isovanhempien omakotitalot menevät yksityisten palvelutaloyhtiöiden haltuun.

Nyt on ollut paljon irtisanomisia ja aika monella on talous kuralla, vaikka se ei juuri sinulla olekaan.

Ja tämä tuntuu kyllä tosi kamalata, koska olen nähnyt laman vaikutukset ja sen kerrannaisvaikutukset.

Ainoa hyvä puoli lamassa oli, että ihmiset olivat silloin inhimillisempiä ja lähimmäisenapu tuli tärkeäksi. Ikävää taas oli se, että samat ihmiset, jotka oli ylimielisiä jupeina, vinkui apua köyhänä ja kun taas vaurastuttiin, poljettiin niitä auttajia kylmästi niskan päälle heti kun kyettiin

Vierailija
55/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä kaikkee velaksi talolaina,autolaina,käyttölaina. Sitten vielä saa osamaksulla tilattua huonekaluja,astioita,vaatteita yms.. Sitten niitä maksellaan vielä eläkkeelläkin :)

Vierailija
56/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saahan sitä kaikkee velaksi talolaina,autolaina,käyttölaina. Sitten vielä saa osamaksulla tilattua huonekaluja,astioita,vaatteita yms.. Sitten niitä maksellaan vielä eläkkeelläkin :)

Tosi monet ottavat kulutusluottoja ihan tavalliseen arkeen, jopa vaatteiden ostamiseen. Ihan hullua menoa.

Vierailija
57/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo maksoi 400 000 EUR, halvempia oli tarjolla myös. Ollaan rempattu tätä itse 7 vuotta ja piha on vielä tekemättä. Teemme senkin itse.Sähkötyöt ja maalämpö ostettiin ammattilaiselta.Velkaa on vielä vaikka kuinka.

Tällä kadulla kellään ei ole katumaasturia, osalla ei ole edes autoa.Yhdessäkin talossa asuu kolme sukupolvea.

Älä usko näitä elintasonsa hehkuttajia täällä AV:lla. Täällä kerrotaan ihan mitä sattuu.Todellisuus on toisenlainen.

Vierailija
58/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

palkkataso on "karannut". Ihmisillä oikeasti ON aivan tolkuttomia palkkoja. Lisäksi voi olla perittyä varallisuutta, osinkotuloja, muita sijoituksia.

Onneksi jollain on rahaa ettei kaikki ole velkavetoisia.

Meillä on keskiarvotulot ja keskiarvovelat eikä juuri mitään ylimääräistä jää. Kaukomatkat, maasturit, merkkilaukut tai laatukosmetiikka nyt jäävät varmasti ostamatta. Aiemmin joku mainitsi ostavansa "markettivaatteitakin" niin samoin voisin minä todeta, kirpparien lisäksi ostan joskus markettivaatteitaKIN. =)

Vierailija
59/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullut täällä palstalla että joku on saanut alle 3000 EUR puhtaana käteen. Tässäkin ketjussa on noita yli 10 000 EUR kuukaudessa tienaavia.

Vierailija
60/79 |
30.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos on Prismat ja Cittarit täynnä vaatteita niin kyllä niitä joku ostaa. Eivät ne niitä siellä turhaan pidä jos kerran hyllytila on kallista kaupoissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yksi