Miten ihmisillä on nykyään varaa kaikkeen?
Perusomakotitalo maksaa "maalla" maksaa alkaen 300 000 ja pk-seudulla alkaen 600 000€
Joka toisessa perheessä on katumaasturi tai muu möhkis --> hinnat alkaen 50 000€
Pihat teetetään suunnittelijalla ja viimeisen päälle alusta alkaen; en osaa edes ajatella paljonko istutukset ja kivityöt maksaa mutta paljon; useampia kymmeniätuhansia.
Keittiöt rempataan noin 5vuoden välein ja kaikki vanha heitetään menemään.
Perheet matkustaa useampia kertoja vuodessa ja harrastaa kalliisti. Vaatteet ostetaan uutena ja markettivaatteille nyrpistetään nenää. Jne.jne.jne
En ymmärrä miten rahaa riittää kaikkeen mahdolliseen. Mihin palkkataso on oikein karannut?
Kommentit (79)
Omaa kotia pidetään valtavan hyvänä sijoituksena. Niin hyvänä, että kun saadaan edes pätkä töitä, niin otetaan niin iso laina kuin pankki myöntää. Se kannattaa, sillä talossa raha pysyy ja talon arv nousee. Miten hienoa on turvata lastenkin tulevaisuus, kun on se talo joskus oma, niin kaikki on mahdollista. Samalla saa jo nuorena itselleen elintasoa, kun on tilavat ja uudet neliöt.
Tietysti kivitalo vaatii tasoisensa sisustuksen ja laitetaan kulutusluotoilla.
Sitten loppuu työt. Jo parin kuukauden työttömyys saa koko perheen perikatoon. Mennään sossuun itkemään, että pitää saada lainanlyhennykseen rahat. Jos kerrotaan, ettei lainalyhennykset kuulu laskelmiin, niin ollaan turpa rullalla; pitäähän meidän jossain asua! Jos me nyt myydään, niin me menetetään kaikki! Eikä lasten kanssa voi mennä johonkin kaupungin vuokrataloon! Tällä tavalla ajetaan ihmiset perikatoon ja kyllä pian tulee lastensujelullekin töitä, koska meillä ei vanhemmuus toimi kuin omassa omakotitalossa.
Eikä velkaneuvojatkaan näille mitään saa. Jos joutuu alentamaan vaatimustasoaan, niin samalla menetään kasvot, kaverit ja mielenterveys.
Ne on ne kalliit kulissit.
En ole koskaan kuullut täällä palstalla että joku on saanut alle 3000 EUR puhtaana käteen. Tässäkin ketjussa on noita yli 10 000 EUR kuukaudessa tienaavia.
Buahhhahah. No sehän niin huvittaakin, se mitä täällä selitetään ja sitten olemassaoleva todellisuus täällä netin ulkopuolella! :D :D Ja siksi en voinut välttää kiusausta kirjoittaa tuo suomalaisten mediaanitulo tänne. Toki varakkaitakin on, tuohan on todellakin kuukausitulojen mediaani, multa silti naurattaa, miten tänne nettiin aina osuu ne ylimmän tulodesiilin ihmiset. ;) Ja varsinkin tänne!
(Tilastokeskuksen mukaan ylin desiili eli parhaiten palkattu kymmenesosa palkansaajista ansaitsi yli 4 498 euroa kuukaudessa. Ylimpään desiiliin pääsee siis kohtuullisella kuukausipalkalla. Se tarkoittaa sitä, että suurin osa suomalaisista tienaa todella vähän, mistä tuo alhainen mediaanipalkkakin kertoo.)
kaikkien aikojen varakkain ikäluokka. He ovat saaneet kahden sukupolven perinnöt eikä enää puhuta jostain tönöstä pellonlaidalla vaan rahaomaisuudesta ja kiinteistöistä. Monilla parikymppisillä on jo suuria osakesalkkuja eikä kyse ole mistään miljonäärien lapsista vaan ihan tavallisten keskiluokkalaisten tai duunareiden lapsista. Lisäksi ihmisten palkat ovat nousseet huomattavasti.
Hotellien ja lentojen itse bookkaaminen ei tule halvaksi. Suosittelen ihan perus seuramatkaa. Äkkilähtöjä saa halvalla. Vai onko akateemisen paha näyttäytyä halpalentoyhtiön charterissa menossa Haniaan.
brutto n. 2500 euroa molemmilla ei ole varaa todellakaan mihinkään noista. asunto kerrostalossa vie suurimman osan, auto on 1 ei uusi ei kallis vaan ekologinen. vakuutukset, netti, puhelimet, tv-maksu, lääkekulut, harrastukset ja ruoka, vaatteet, kulutustavarat niin jää korkeintaan pari sataa säästöön pahan päivän varalle. tuntuu välillä kyllä että ollaan "köyhälistöä" verrattuna av-keskituloisiin tai muutenkin...toisalta ihan onnellisia ollaan..kai kaikki on suhteellista
eivät ainakaan opettajien ja naisvaltaisten palvelualojen ole mihinkään nousseet. on illuusio et tä kaikilla olisivat palkat nousseet. vain pienellä osalla on elämäntaso noussut. 80-luvulla yrittäjät menivät konkurssiin ja perintöä ei todellakaan kaikille ole tullut, ei tule. sen varaan ei voi oikein hyvinvointiaan rakentaa.
Siitähän se vain johtuu.
Palstalaiset erittäin todennäköisesti edustaa lähes sitä samaa palkkajakaumaa kuin muutkin. Ehkä suhteessa vähän enemmän noita kotihoidontukilaisia.
kaikkien aikojen varakkain ikäluokka. He ovat saaneet kahden sukupolven perinnöt eikä enää puhuta jostain tönöstä pellonlaidalla vaan rahaomaisuudesta ja kiinteistöistä. Monilla parikymppisillä on jo suuria osakesalkkuja eikä kyse ole mistään miljonäärien lapsista vaan ihan tavallisten keskiluokkalaisten tai duunareiden lapsista. Lisäksi ihmisten palkat ovat nousseet huomattavasti.
Seitsemänkymmentäluvulla syntyneet ovat suuren ikäluokan lapsia. Suuren ikäluokan vetreät, hyväkuntoiset ihmiset ovat suurimmaksi osaksi kansakoulutaustalta ponnistavia, tavallisia duunareita. He ovat hyvissä voimissa ja elävät vähintään 80-vuotiaiksi eli 2020-luvulle asti. Tai pidempään.
Sinne 2020-luvulle asti he käyttävät ihan itse omaisuuttaan omaan elämiseensä, asuntojensa (putki)remontointiin, matkusteluun ja harrastamiseen. Tai elättävät omia aikuisia lapsiaan, kuten tästäkin keskutelusta selviää. Koska he ovat suurimmaksi osaksi duunareita, heidän eläkkeensä eivät ole suuren suuria.
Jos suuren ikäluokat pääsevät hoitokoteihin, palvelutaloihin jne, he maksavat nämä palvelut omasta omaisuudestaanne itse. Se tarkoittaa talon, kesämökin jne myymistä eli omaisuuden realisointia rahaksi. Tämä voi nyt tulla yllärinä jollekin, mutta palvelutalot eivät ole halpoja eikä kunnallisia palveluita enää juurikaan ole. Vanhustenpalvelut ovat suurelta osin yksityisiä (kiitos kokoomus!).
taas olen asuntovelallinen nelikymppinen ja onnellinen pitkäikäisistä sukulaisistani. Yli yhdeksänkymppinen mummoni asuu palvelutalossa, jossa viihtyy hyvin ja olen iloinen siitä, että perintöjen sijasta minulla on sukua ympärilläni.
pääkaupunkiseudun hintoja. Meillä 30 000 asukkaan kaupungissa v. 2000 rakennettu talo maksoi 170 000e, siihen muutama tonni huonekalulainaa päälle. Edellisestä talosta saatiin voittoa 30 000e, lainaa on muttei järkyttävästi. Tällä hetkellä meillä on yksi auto mutta toinen tulossa. Opintolainaa on minulla jokunen tonni.Molemmat peruspalkkaisessa työssä. Kaksi lasta, ulkomailla käydään kerran vuodessa. Pihaa on laitettu ja on siisti ja huoliteltu, mutta en ole käyttänyt ammattilaista vaan laittanut itse. Ideoita saan lehdistä, asuntomessuilta ja netistä. Kehuja on saanut monelta. Mies on näppärä käsistään, osaa rakentaa, korjata, remontoida, tehdä sähkötöitä jne. Kodinhoitohuoneen remontti tehtiin ja maksoi 3000 e, jatketaan kylppäriremontilla jonka mies ja läheinen sukulainen osaavat tehdä puoli-ilmaiseksi ja hyvä tulee. Nähty on. Keittiö rempataan seuraavaksi, ikeasta ostetaan kaapit, hyviä ja toimivia on, parilla tutulla ikean keittiö. Hinta on pikkasen eri kuin puustellilla. Että semmosta. Päällepäin vois luulla että oltas rikkaampia, mutta kun osaa säästää oikeast kohdasta niin rahaa jää mukavuuskäyttöön ja "hurvitteluun".
Netto yhteensä noin 4000€. Ei perintöjä, ei sponsseja. Ja kyllä vain joudumme miettimään, että onko varaa ylimääräiseen. Nyt on priorisoitu niin, että matkusteluun on käytetty kaikki liikenevä (lainarahalla ei matkustella koskaan!). Ulkopuolisilta olen kuullut, että elämäntyylimm vaikuttaa mukavalta, jopa hulppealta, mutta totuus on toinen. Valintoja on tehty. Siispä koti odottaa edelleen remonttiaan. Myös perheen autosta on vielä lainaa. Yli varojemme emme elä, mutta joku saattaa ajatella, että varaa on, kun reissaamme useamman kerran vuodessa.
Ja itse en normaalitilanteessa kehtaisi ottaa rahaa vastaan vanhemmiltani, vaikka varmasti sitä antaisivatkin.
Miksi ette sijoita niitä ja pistä rahaa poikimaan? Itse aloitin rahasto- ja osakesijoittamisen jo opiskelijana, laitoin vähistä rahoistani syrjään vähän ja nyt kun olen 35-vuotias, pienistä puroista on kasvanut iso virta ja viime vuonna osinkotuloni olivat lähes 100 000 euroa. Eli yli kaksi kertaa vuosipalkkani...
Nipistäkää alkoholista, tupakasta, muotivaatteista jne. turhakkeista heti nuoresta alkaen niin homma helpottuu huomattavasti.
synttäri- ja joululahjat?
Ei meillä ainakaan
sitten ja saatu voittoa, ostettu paritalon puolikas, joka myyty perheen kasvaessa, saatu siitä voittoa ja ostettu omakotitalo. Ja millä tämä on kustannettu, täytyy todeta että ihan työllä. Miehen palkka on 13 000€/kk ja nousee lähiaikoina, itse tienaan 4000€/kk ja nousua on siihenkin luvassa. Bonuksia tulee kerran vuodessa ainakin.
Miehen palkka on 13 000€/kk ja nousee lähiaikoina, itse tienaan 4000€/kk ja nousua on siihenkin luvassa. Bonuksia tulee kerran vuodessa ainakin.
mahdollinen tai peräti saavutettavissa oleva palkkataso??????
Miehen palkka on 13 000€/kk ja nousee lähiaikoina, itse tienaan 4000€/kk ja nousua on siihenkin luvassa. Bonuksia tulee kerran vuodessa ainakin.
mahdollinen tai peräti saavutettavissa oleva palkkataso??????
on kaikkeen varaa
Meillä on omakotilato, velattomat autot ja kallis mökki. Harrastetaan ja matkustetaan ja elämä on mallillaan. Siinä saatte turhaan odottaa korttitalon romahtamista
edes kallis mökki, jos asuntona on "omakotilato" ;)
pk-seudulla - ja tyhjästä jouduttu alkamaan.