Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos Mikkosten poika olisi ollut päiväkodissa diagnoosi olisi saatu jo vuosia sitten

Vierailija
29.09.2012 |

Nyt kosahti Mikkoskan nilkkaan kotiäitiys karkealla tavalla.

Asperger-lapset ovat niin poikkeavia että jäävät seulaan päiväkodissa ja tukitoimet alkaa 5-6 vuotiaana.

Olikohan kotihoito sittenkään paras ratkaisu. Olen sitä mieltä että viimeistään 4-5 vuotiaana lapsi on kypsä siirtymään päiväkotiin ja äidin on aika mennä töihin. Alle kaksi vuotiaalle kotihoito on paras mahdollinen ratkaisu.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kouluikää.

Surullista pojan kannalta.

Vierailija
2/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämän pojan äiti. Ei niitä sen enempää olisi nopeutettu, vaikka olisi ollut päivähoidossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se ettei osata huomioida tai jopa iäkkään henkilön kahdalla täytyy muistaa häpeäkin. Meille vähän nuoremmille äidille on lapsen tukeminen tärkeämpää kuin uskotella että asiat on kunnossa ja niihin ongelmiin joita myös kotona lapsessaan huomaa osataan neuvolassa kertoa ja asioihin tarjotaan apua.

Omat vanhempani kuuluu ikäryhmään jossa lapsen S- vian korjaaminenkin koulussa on noloa, siitä ei puhuta.

Vierailija
4/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä poikaa seurailtiin elton toimesta 2-vuotiaana päiväkodissa, kun aloitti. Normaalirajoissa oli kuulema. Eskarista laitettiin suoraa palautetta, että selvästi autistisia piirteitä, on vietävä tutkimuksiin. Veinkin, normaalirajoissa sanottiin olevan edelleen.

Koulu alkoi ja oli HANKALAA, opettaja katsoi vain annettuja diagnooseja ja koska meillä ei sitä ollut, piti lapsen pärjätä yksin koulussa. Ja eihän se pärjännyt! Muutettiin ja koulu vaihtui, ope otti asian tosissaan, poika pääsi psykologin kanssa keskustelemaan ja saatiin lähetettä tutkimuksiin heti.

Nyt on dg varma, poika on 12-vuotias. Onneksi viimeiset 2v ope on auttanut lastani vaikka dg on puuttunut. On pärjännyt koulussa jotenkuten. Osaamisesta ei ole kyse, oppiminen on helppoa ja on ns. kympin oppilas, mutta käytös on kuin toiselta planeetalta.

Minua ainakin on liian usein pidetty pelkästään huonona, laiskana ja epäonnistuneena äitinä kun lapseni on niin erikoinen. Ja koko ajan olen tehnyt parhaani mistään apua saamatta. Äitiys kokee kolahduksen sellaisesta, ei pidä itseään enää itsekään hyvänä äitinä.

Ja tästä varmaan on kyse Ninankin kohdalla. Hän on nähnyt lapsen erikoisuuden ja pitänyt sitä omana syynään, sen vuoksi on sitten sillä melullaan halunnut korostaa sitä että todella ON hyvä äiti.

Yritetään ymmärtää.

Vierailija
5/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnooseja saa alle viisivuotiaat, jos kyse ei ole selkeästi kehityshäiriöstä.

Vierailija
6/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain diagnoosin vasta aikuisena ja poikani lukiossa.

Vierailija
7/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taitaa ap: lla olla hieman ruusuiset kuvitelmat.

Vierailija
8/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaan se ettei osata huomioida tai jopa iäkkään henkilön kahdalla täytyy muistaa häpeäkin. Meille vähän nuoremmille äidille on lapsen tukeminen tärkeämpää kuin uskotella että asiat on kunnossa ja niihin ongelmiin joita myös kotona lapsessaan huomaa osataan neuvolassa kertoa ja asioihin tarjotaan apua.

Omat vanhempani kuuluu ikäryhmään jossa lapsen S- vian korjaaminenkin koulussa on noloa, siitä ei puhuta.

Vanhin lapseni jäi pois päiväkodista vähän alle 2v:na kun perheeseen syntyi toinen lapsi. Tuona kotihoitoaikana, 3v päivän lähestyessä huomasin lapsessa outoja juttuja, jotka otin esiin 3v neuvolassa. Tutkimukset käynnistettiin ja "hoidoksi" määrättiin päiväkoti. Sinne hänet toimitinkin ja vuoden kuluttua diagnoosiksi tuli asperger.

Niina Mikkosesta en tiedä, mutta ainakin minä vanha äiti otin asian itse esille ja tein havainnot juuri sen kotihoitovuoden aikana, vaikka lapsi muuten olikin päiväkodissa (1-2v sekä 3-6v). Tosin olisi asia varmaan tullut esiin vaikka olisi ollut päiväkodissakin.

Vierailija
9/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

diagnoosin muistaakseni 35-vuotiaana. Sitä ennen häntä oltiin pidetty persoonallisena, hysteerisenä, laiskana, väsyneenä ja masentuneena. Valitettavasti asia ei ole niin yksinkertainen kuin ap esittää. Tuo mikkosten lapsi sai diagnoosinsa kuitenkin aika nuorena eikä tarvinnut käydä ihan niin tuskaista tietä kuin esim kaverini.

Vierailija
10/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen assi ja olen ollut päiväkodissa, kuten poikanikin.Minä sain diagnoosin vasta aikuisena ja poikani lukiossa.

Minä epäilen olevani AS (olen saanut nettitesteissä huikeita pisteitä) mutta minua ei suostuta tutkimaan, koska olen ollut työelämässä mukana.

Vierailija
11/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

15-vuotiaana.

Vierailija
12/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja se maksaa..

Työterveyshuollolle nuot eivät kuulu.

Vierailija
13/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä surullisempaa, että huoltaja viis veisaa pojan yksityisyyden suojasta, vaan kailottaa koko maailmalle lapsen poikkeavuudesta ja silläkeinoin tuhoaa tehokkaasti nuoren koko tulevaisuuden. Kyllä tämä epäilty asperger olisi voinut tulla 'kaapista' silloin kun olisi katsonut sen aiheelliseksi, jos ylipäätään. Nyt tämä henkilö joutuu kantamaan poikkavuuden leimaa lopunikänsä. Sen verran tolkkua ja vastuuntuntoa pitäisi olla vanhemmilla ja etenkin ohjelmien tuottajilla että ei tulisi tällaisiä räikeitä rahastustapauksia enää koskaan.

Vierailija
14/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain diagnoosin vasta aikuisena ja poikani lukiossa.

Vierailija
15/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikkonen olisi tunnistanut poikansa piirteitä aspergeriksi.

Hänen täydellisyyden tavoitteluunsa tuskin on mahtunut että lapsi olisi jollain tapaa poikkeava.

Pikkuaikuisiltahan ne molemmat pojat ovat vaikuttaneet. Johtuneeko kasvatuksesta vai vanhemman lapsen aspergerista.

Elämä opettaa Nina Mikkosta niin kuin meitä muitakin.

Vierailija
16/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä surullisempaa, että huoltaja viis veisaa pojan yksityisyyden suojasta, vaan kailottaa koko maailmalle lapsen poikkeavuudesta ja silläkeinoin tuhoaa tehokkaasti nuoren koko tulevaisuuden. Kyllä tämä epäilty asperger olisi voinut tulla 'kaapista' silloin kun olisi katsonut sen aiheelliseksi, jos ylipäätään. Nyt tämä henkilö joutuu kantamaan poikkavuuden leimaa lopunikänsä. Sen verran tolkkua ja vastuuntuntoa pitäisi olla vanhemmilla ja etenkin ohjelmien tuottajilla että ei tulisi tällaisiä räikeitä rahastustapauksia enää koskaan.

Vierailija
17/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska lapsen kehitys on kesken.

Silti musta parempi olla kotihoidossa.

Vierailija
18/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asperger diagnoosia ei anneta kovin aikaisin, koska lapsen kehitys on kesken.

Silti musta parempi olla kotihoidossa.

päiväkotia.

Vierailija
19/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä mieltä, että kotihoidetuille lapsille pitäisi olla tarkemmat neuvolatestit kuin päiväkotilapsille. Kotihoidettuja ei kukaan ammattilainen seuraa ja siksi he ovat huonommassa asemassa näiden diagnoosien saamisten suhteen kuin päivähoidossa olevat.

Toki kotihoidetut käyvät neuvolakäyntinsä, mutta se kun kestää puolisen tuntia, niin ei sitä hyvällä tahdollakaan voi sanoa kovin kattavaksi seurannaksi.

Tilanteen oikea korjaaminen ei ole kuitenkaan sitä, että tehdään päiväkoti pakolliseksi kaikille yli 4-vuotiaille. Siitähän tulee yhteiskunnalle taas valtavat lisäkulut aika marginaalisen asian vuoksi. Mutta vaikka asia onkin hieman marginaalinen, niin kyllä ne kotihoidetutkin ansaitsevat saada diagnoosinsa ja päästä terapiaan.

Vierailija
20/26 |
29.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salaaminen huono, kertominen huono... Jos olette perheen tuttuja, älkää ainakaan lapsillenne mollatko.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan yhdeksän