voi apua, eilen oltiin lapsivesipunktiossa, ja nyt alkoi tihkumaan lapsivesi!!
olen yrittänyt päästä läpi neuvolaan, mutta kukaan ei vastaa.
kuinka paljon sitä saa tihkua, ettei ole ongelmaa? kai jollain muullakin on käynyt näin??
Kommentit (114)
Tämä on ehkä rankka totuus vammaisen lapsen vanhemmille, mutta näin se nyt vaan on. Katkeruus ei auta, jokainen toimii tässä asiassa tyylillään. Ap ei ole tehnyt mitään väärää.
JA jos menee, ottaa sen keskenmenoriskin. Vaikka riski on pieni, niin aina se jollekin tapahtuu.
että voivat äippäpolilla sitä " tutkia" .
Tällainen samantapainen aloitus oli jokunen aika sitten. Osoittautui provoksi. Toivottavasti kukaan ei taas leiki näin vakavalla asialla.
Lapsi oli kymmeniä viikkoja melkein ilman lapsivettä, syntyi hieman etuajassa mutta kaikki meni kuitenkin hyvin ja lapsi syntyi terveenä. Toivotaan parasta!!!
Vierailija:
Mutta tekis mieli sanoa et siitäs sait. Lapsivesipunktioon tuskin kukaan menee, ellei ole tarkoituksena abortoida vammaiseksi osoittuva lapsi. Ja abortti on murha, ja jo sen harkitsemisen pitäisi olla niin suuren kynnyksen takana ettei haluaisi edes tuohon punktioon. Minulle jokainen lapseni on niin tärkeä, että en missään tapauksessa ottaisi tuota prosentin tahallista riskiä keskenmenoon. Keskenmeno voi tulla, mutta itse en aio sitä aiheuttaa.... No se voi olla että teitkin sitten abortin siinä punktioreissulla ja mahdollisesti tapoit terveen lapsen.
voihan olla että sikiöllä olisi esim. sellainen kromosomivirhe johon lapsi joka tapauksessa kuolee synnyttyään.
minä menin punktioon siksi että olisin saanut valmistautua jos perheeseemme olisi syntynyt down-vauva. muut olisimme varmaan adoptoineet..
oot aika järkky tyyppi
Mistä tihkuu, mahasta vai alapäästä? Itsekin samassa tilanteessa alkuvuonna, alapäästä tihkui jotain vesimäistä, meinasi sydän hypätä kurkkuun! Onneksi oli vain valkovuotoa, mutta oli ihan lapsiveden hajuista. Säikähdin kyllä.
Vierailija:
Tämä on ehkä rankka totuus vammaisen lapsen vanhemmille, mutta näin se nyt vaan on. Katkeruus ei auta, jokainen toimii tässä asiassa tyylillään. Ap ei ole tehnyt mitään väärää.
Mutta itse punktiosta, jos meillä np-ultrassa ilmenisi todella huomattavaa turvotusta päätyisin silti minäkin tuohon punktioon. Haluaisin tietää mikä lapsella on hätänä ja pohtia toimia sen mukaan. Kaikista lapsista kun ei ylipäätänsä ole tähän elämään... rankka totuus :(
Ei kai lapsivesipunktiolla ole mitään muuta tarkoitusta kuin selvittää onko lapsi ns. ' normaali' vai ei ?
Ja mitä sitten jos tulos viittaa ' ei-normaaliin' , silloin vaihtoehtoina on joko abortti, tai antaa raskauden jatkua, jolloin koko toimenpide olisi ollut turha.
Ja eikös se nyt ole aika ristiriitaista että aborttiin valmis ihminen järkyttyy keskenmenoa ?
Ap:n on varmaan mukava lukea näitä jos syy onkin ollut jokin ihan muu.
Vierailija:
Ei kai lapsivesipunktiolla ole mitään muuta tarkoitusta kuin selvittää onko lapsi ns. ' normaali' vai ei ?
mentiin punktioon, koska vauva oli viikkoihin liian pieni, ja pää liian iso ja...no, kaikenlaisia epämuodostumia..
pakkohan se oli mennä, jotain oli vialla!!ei ultra valehtele..
ap
Oletteko valmiit jatkamaan raskautta, jos lapsella olisi esim. trisomia 18 tai 13. Todennäköisesti hän kuolisi vielä raskauden aikana tai viimeistään pian synnyttyään.
Ja jos jatkaisitte raskautta, haluaisitteko silti olla tietoinen asiasta? Meinaan että osaisi varautua vauvan kotiin saapumisen sijasta hautajaisiin?
Jostain syystä sinne kalvoon alas tuli reikä. Välillä vauvan pää painoi niin, ettei vettä tihkunut ja välillä taas sitten ei ja vettä tuli. Pientähän se tihkuminen oli, kiusallista kyllä kun kuitenkin kasteli pöksyt välillä. Tihkuminen ei aiheuttanut mitään sen kummempia toimenpiteitä. Meitä tihkujia kuulemma on aina silloin tällöin :) Äitipolilla tarkistetaan sellasella tikulla, että tosiaan on lapsivettä. Synnytys käynnistyi aikanaan hieman etuajassa lapsiveden menolla. Mutta loppu hyvin kaikki hyvin - tyttö tuli maailmaan.
Ei siis kannata suorilta panikoida. Tsemppiä ja toivotaan et kaikki ihan ok!
Vierailija:
mentiin punktioon, koska vauva oli viikkoihin liian pieni, ja pää liian iso ja...no, kaikenlaisia epämuodostumia..
pakkohan se oli mennä, jotain oli vialla!!ei ultra valehtele..ap
lääkärin sitä ehdotettua teille?
ai niin ettehän te käy edes neuvolassa.. sehän voi olla jotain seulontaa sekin..
Kauheita vastauksia osalla, on niin helppo tuomita jos ei itse OIKEASTI ole ollut samassa tilanteessa.
ja se kritisoi eniten, joka vähiten tietää. se joka on elänyt vammaisten kanssa, tai tehnyt töitä täysin autettavien parissa, voi olla sitä mieltä että tappaa mieluummin itsensä kuin synnyttää enää yhtään vammasta lasta maailmaan
Jos ultrassa havaittaisiin olevan jotain pahasti vialla, valmistatuisin varmaan joka tapauksessa niihin hautajaisiin. En kuitenkaan uskaltaisi ottaa punktion riskejä vain varmistaakseni itselleni varmaa valmistautumisaikaa... siis silkasta itsekkyydestä. Jos minulle tulisi vammainen lapsi, ottaisin hänet vastaan... voisin mielessäni aluksi kapinoida.... luulen ainakin, mutta omani se lapsi olisi silti ja rakastaisin häntä. En tekisi aborttia kuitenkaan vaikka jostain varmistuisi, että lapsi kuolee heti synnyttyään. Jokaisen ihmisen elämä on arvokas, lyhempi tai pidempi. Vaikka se sitten olisi kokonaisuudessaan kohtuaikaa, ei ihmisen pidä sitä lyhentää.
Näen punaista aina kun joku asia viittaakiin aborttiin. Tästä yhteiskunnasta on tullut niin sairas, että vahvempi (äiti) saa päättää heikomman elämästä aivan omien halujensa mukaan. Suurilla viikoilla tehdyissä aborteissa vauvat kärsivätkin ja ne ovat VIELÄ kamalampia kuin vain moraalisesti väärät pienten viikkojen abortit. 20 viikon jälkeen tehdyissä aborteissa lapsi voi elää syntyessään, sitten hänet jätetään epänhimillisesti kylmään alasti kuolemaan .... SE ON IHAN KAMALAA ja jokaine joka voi sellaista harkita on todella tunteeton ja kylmä ihminen.
Tässä (provo)tapauksessa ap vielä vahvisti että juuri normaaliutta selvitetään eli varmaankin aborttikin on vaihtoehto.
Kätilö