Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Häh, lukion opettajan vuosipalkka 56000e?!!?

Vierailija
28.09.2012 |

Kaverini on lukiossa opettajana, ihan tavisope. Näin vahingossa hänen verotuspäätöksen ja hän oli tienannut 56000e viime vuonna! Tuohan on ihan törkeän kova liksa! Kyllähän hän välillä tekee tosi pitkää päivää, mutta välillä on myös tosi löysää.

Kaverillani ei ole mitään muita tuloja kuin palkkatulo, tämän tiedän varmasti. Hänen miehensäkin on lukion opettaja ja kaverini on sanonut, että he tienaavat suunnilleen saman verran. Ei ihme että on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa ulkomaille.

Kommentit (244)

Vierailija
201/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa opettaminen on kirkkaasti paras opehommista. Kasvatusvastuu on pieni, valtaosa lukiolaisista on fiksuja ja kivoja tyyppejä. Saa tehdä tosissaan töitä sen oman aineen parissa, syventyä kunnolla oppitunneilla. Se on parasta!

Aikaa kuitenkin menee välillä tuntien ja materiaalien valmisteluun kohtuuttomasti. En silti vaihtaisi todellakaan peruskoulun puolelle.

Liksaa about 48t, riittävästi ja omalla mittarillani kyllä hyvä palkka.

Oon opettajankouluttaja AMK:ssa ja tämä on kyllä paras mahdollinen opettajatyö sekä työn sisällön että etujen kannalta.

Vierailija
202/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakaan jatkossa ei ole lukion opettajilla helppoa, ihan säälittää näin peruskoulun aineenopettajan vinkkelistä. Kun tulee tämä oppivelvollisuuden ikärajan nosto sinne 18:aan ikävuoteen, niin ne kaikkein laiskimmat ja heikoimmat tulevat lukioon. Heidän keskiarvollaan ei mennä ammattikouluihin, mutta jonnekin heidät on pakko töräyttää. Siispä heidät tungetaan peruslukioihin, joihin ei ole hakukriteereitä eikä useinkaan edes keskiarvorajoja.

Mutta ainakin maalaiskuntien lukiot säästyvät oppilasryntäyksen vuoksi.

Tämähän on täyttä pötyä. Lukioihin on keskiarvorajat.

Ei meillä päin ole muihin kuin erikoislinjoille.

Ei ketään pakotetaan lukioon. Amiksesta löytyy heikoille oppilaille linjoja sekä valmistavaa koulutusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun puolisoni tienaa 26000 euroa brutto vuodessa kaupan alalla vuorotyöstä ja tekee 40 tuntia viikossa. Itse saan 3 tutkintoa lukeneena työttömyyskorvausta 10000 brutto vuodessa eli tulomme yhteensä 36000 brutto vuodessa ja tuosta verot pois. Meillä on 2 lasta joista saamme lapsilisät. Muita tukia emme saa, vaikka asumme vuokralla.

Vierailija
204/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun puolisoni tienaa 26000 euroa brutto vuodessa kaupan alalla vuorotyöstä ja tekee 40 tuntia viikossa. Itse saan 3 tutkintoa lukeneena työttömyyskorvausta 10000 brutto vuodessa eli tulomme yhteensä 36000 brutto vuodessa ja tuosta verot pois. Meillä on 2 lasta joista saamme lapsilisät. Muita tukia emme saa, vaikka asumme vuokralla.

Lisään vielä, että minulla sekä puolisollani on molemmilla ylioppilastutkinto, ammattikoulututkinto ja AMK tutkinto.

Vierailija
205/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kerroit tämän tässä ketjussa miksi?

Vierailija
206/244 |
06.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ope kirjoitti:

Jos haluaa tappaa itsensä työllä, niin lukion äikänopena onnistuu kivasti. Tarpeeksi ylityötunteja + erityistehtäviä, niin pääse kyllä johonkin 60 000 –70 000 vuodessa. Mutta sitten on kyllä 60-tuntinen viikko + ylppäriaikaan syksyisin ja keväisin 80-tuntinen.  Nuoriso sanois: "Not worth jack shit. " 

Eikös se opetustuntien määrä ole alle 20 viikossa? Mihin se loppuaika menee jos ei riitä aineiden ja kokeiden korjaamiseen?

Suunnilleen niin, että vaikka äikässä 5 kurssia, jokaisella 35 opiskelijaa (tämä kaupungeissa, en tiedä provinssien tilannetta), tekee 175 opiskelijaa. Jokasella kurssilla kaksi kirjoitustaidon vastausta eli esseetä ja kaksi lukutaidon vastausta, eli neljä tekstiä (esseet 6000 merkkiä ja kirjoitustaidot 3000-6000 merkkiä). Tekee 700 tekstiä, karkeasti arvioiden 2100 sivua, josta täytyy kommentoida ja merkinnöin osoittaa 1) kielen korjattavat asiat 2) rakenteen korjattavat asiat 3) tyylin korjattavat asiat ja 4) sisällön korjattavat asiat. Lisäksi opiskelijoiden kommenttien pohjalta korjaamat tekstit täytyy sitten tietysti vielä lukaista uudestaan arvosanaa varten. Jos miettii esimerkiksi tämän kommentin kirjoittajan lukunopeutta tai tätä kommentoivan edellä kuvatusta työmäärästä johtuen entisen lukion äikän maikan lukunopeutta, niin ei tahdo 7 viikon kurssi riittää.  Päälle tietysti vielä kurssikoe.  

Vierailija
207/244 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai te huomasitte että aloitus oli vuodelta 2013? Siihen aikaan tuo 56000€ vastaa nykypäivän 80t jos numerot suhteutetaan vaikkapa asuntojen hintoihin

Opettajien liksat eivät nouse. Ei niihin tule mitään vuosibonuksia tai muitakaan palkankorotuksia niin kuin yksityisellä puolella saattaa tulla. Ehkä jokin 1 % korotus neljään vuoteen. 

Olen peruskoulun puolella aineenopettajana, ja minulla on täysillä tunneilla ja ikälisillä vuosipalkka reippaasti alle 50 000 €.

Työnantaja kustansi minulle tabletin, koska sellainen kustannettiin oppilaillekin. Kyniä ja lehtiöitä saati laskimia ym. ei kustanneta – työnantajan mukaan kaikki muut työtarvikkeet tulee ostaa itse palkastaan. Haluaisinpa nähdä sen hammaslääkärin, joka ostaa palkallaan tarvitsemansa työvälineet poraa lukuunottamatta.

Vierailija
208/244 |
08.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilla on kovat palkat. Ystäväni on opettaja enkä voi kuin ihailla miten opettajat ovat onnistuneet neuvottelemaan palkkaustaan. Lähes jokaisesta perustyön ulkopuolisesta tehtävästä saa lisää rahaa.

Koomisin oli se, että liikuntaa opettavat saavat

50 euroa/kk lisää liksaa pelkästään siitä, että opettavat välillä muuallakin kuin työpaikallaan.

Aina kuulee sen perustelun, että opettajien työ rankkaa. Olisi mielenkiintoista vaihtaa vuodeksi töitä jonkun opettajan kanssa ja keskustella sen jälkeen tästä asiasta yhdessä.

-sosiaalipäivystäjä-

Opettajalla on lakisääteinen tehtävä opettaa oppilaille tietyt asiat, halusivat nämä tai eivät. Monet eivät halua. Ne asiat on jotenkin survottava päähän niin, että tulee edes tekohengitysvitonen, ihan riippumatta oppilaan kotikuvioista tai seksuaalisesta etsinnästä. Samalla on huolehdittava oppilaiden turvallisuudesta, työrauhasta ja opinnoissa etenemisestä 20–30 hengen ryhmässä riippumatta siitä, haluavatko kaikki ryhmäläiset suoda muille työrauhan tai fyysisesti turvallisen ympäristön. Oppilaiden jokaiseen aivopieruun tulee puuttua, huomauttaa kiroilusta, pitää kasvatuskeskusteluita, yrittää estää rasis tisia tai seksuaalisia loukkauksia jo ennen kuin ne pääsevät huulten toiselle puolelle. Samaan aikaan järkätään iloisia teemaviikkoja ja vuotuisjuhlia, harjoitutetaan juhlaohjelmia, seurataan sivusilmällä ruokailurauhaa ja ylipäänsä sitä, syövätkö kaikki vai ottaako joku aina vain vettä ja mistä syystä, pidetään oppimiskeskusteluja sekä palavereja, korjataan kokeita ja seistään kopiokonejonossa. Ehkä ehditään syödä itse jossain välissä. Oppilaita seurataan kuin BB vähintään kolmen vuoden ajan, ja on koko ajan tiedettävä, missä mennään. Oppilaita voi olla yhteensä 150–500 ja siihen päälle ne muut nurkissa pyörivät, joita ei itse opeta mutta jotka ovat osa samaa kaleidoskooppia.

Vierailija
209/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka,

Mitä ainetts opetat? Riippuuko palkka siitä, mitä ainetta tai kieltä opetat? Monta opetusainetta opetat, että saat vuodessa n.53000-56000?

:)

Vierailija
210/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lukiossa opettaminen on kirkkaasti paras opehommista. Kasvatusvastuu on pieni, valtaosa lukiolaisista on fiksuja ja kivoja tyyppejä. Saa tehdä tosissaan töitä sen oman aineen parissa, syventyä kunnolla oppitunneilla. Se on parasta!

Aikaa kuitenkin menee välillä tuntien ja materiaalien valmisteluun kohtuuttomasti. En silti vaihtaisi todellakaan peruskoulun puolelle.

Liksaa about 48t, riittävästi ja omalla mittarillani kyllä hyvä palkka.

Oon opettajankouluttaja AMK:ssa ja tämä on kyllä paras mahdollinen opettajatyö sekä työn sisällön että etujen kannalta.

Opettajankouluttaja AMKssa? WTF?

Opettajainkoulutuslaitokset ovat yliopistoissa.

Vierailija
211/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verotiedot näytti viime vuodelta 56 tuhatta euroa palkkatuloja. Lukion lehtorina olen. Kohta alkaa kesäloma!

Vierailija
212/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot on palkat ja lyhyet lomat opettajilla, vaikeaa on, kovin vaikeaa.

Vierailija
213/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika on automaatioasentajana yhdessä tehtaassa ja kuljettaa jotain robottia. Tienaa amiskoulutuksella neljä tonnia enemmän vuodessa kuin lukion ope!

Vierailija
214/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koneistajana 61 000€ verotettava tulo

Vierailija
215/244 |
17.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vuosiansioista on jo vähennetty ties mitä verovähennyksiä. Itsellänkin verotilastoissa on aina melkein kymppitonnin todellista bruttoa pienempi tili.

Ja toisekseen mistä ihmeestä tiedät, mitä lisätuloja kenelläkin on? Sivubisneksistä voi nostaa palkkaa ja muita verotettavia etuuksia, vaikkapa puhelin, asunto tai autoedun. Lisäksi monenlainen varallisuustulo, kuten esimerkiksi kryptovaluuttojen louhintatulo on verotuksessa ansiotuloa.

Vierailija
216/244 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukiossa opettajana kohta 10v ja palkka vuosittain yli 55 000

Vierailija
217/244 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden aineen opettaja lukiossa ja palkka on mielestäni erittäin hyvä, yli 50 000€ vuodessa. Kivaa hommaa, ihania nuoria ja kaupan päälle vielä pitkät lomat. Välillä työteliäämpiä aikakausia mutta pääsääntöisesti työmäärä on sopiva. En vaihtaisi!

Vierailija
218/244 |
20.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä hyvänä palkkana sikäli, että esim. DI aineenopettajana vs. asiantuntijatöissä yksityisellä sektorilla tienaavat ihan eri summia. Vertailuna että puolisoni tienaa DI:n papereilla semmoiset 140k€ vuodessa. Työtunteja toki kertyy taatusti enemmän, eikä ole sitä pitkää kesälomaa.

Vierailija
219/244 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvät palkat yli 50k. Pitäiskö vaihtaa alaa!!?

Ylempi kommentoija, et ilmeisesti palkkaa saa itse, kun et omaasi kertonut :D pummi

Vierailija
220/244 |
21.05.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä olisi yksi KTM, vuosipalkka noin 90k ja voin sanoa, että ainakin oma työni on helpompaa kuin monen opettajan työ.