Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hei ulkosuomalaiset, kuka hoitaa vanhuksenne?

Vierailija
27.09.2012 |

Meillä on nyt edessä tilanne, jossa vanhempani tarvitsevat apua: kuljetuksia, talon pientä korjausta, papereiden täyttöä, ja erityisesti mökin ylläpitoa ja hoitoa.

Tämä on uusi tilanne, tähän asti ovat selviytyneet pääasiassa omin avuin. Nyt ajokortin säilyminenkin heillä on epävarmaa.

Meitä on perheessä kaksi tytärtä, toinen parinkymmenen kilsan säteellä vanhemmistaan, toinen tuhansien kilometrien päässä. Ymmärrettävästi ulkosuomalaisesta ei arjen avuksi ole.

Oletteko varautuneet tilanteeseen jotenkin, ja puhuneet asiasta? Sisko perheineen on minulle tärkeä, mutta täytyy myöntää, että joskus harmittaa. Varsinkin silloin, kun he tulevat parhaaseen kesäaikaan mökkeilemään isovanhempien mökille, mitä me olemme muun vuotta ylläpitäneet. Kaikki ainekset saada riita aikaiseksi on olemassa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti kuulostaa kyllä siltä että riidan tuosta saatte aikaiseksi jos haluatte.

Onneksi itse olen ainoa lapsi, asun ulkomailla ja muuttoa miettiessäni vanhat vanhempani olivat jatkuvasti mielessä. Olen heille hyvin kiitollinen siitä että ymmärtävät meidän kaikkien tekevän omat valintamme elämässä.

Vierailija
2/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin varmaan tuossa on hyvä aihe. Eri asia sitten tulevatko ne vanhukset sen paremmin hoidettua vaikka ette olisikaan siskon kanssa puheväleissä.

Minä olen ainoa lapsi ja asun ulkomailla, elossa on vanhemmista enää äiti. Hänellä ei onneksi ole mökkejä tai muuta pakollista lisätyötä aiheuttavaa. On vasta seitsemänkymppinen ja terve, mutta hänellä on nuorempi sisar joka on myös jo eläkkeellä, mutta ikäisekseen erittäin hyvässä kunnossa ja luultavasti äitini heistä ensimmäisenä tulee apua tarvitsemaan, jolloin luultavasti sisko auttaa. Meidän suvussa on muutenkin useampi (tosin lapseton) sisarpari asunut viimeiset vuodet yhdessä ja kuollut aikanaan kotonaan ihan rauhallisesti. Se olisi toki kaikkein parasta, mutta äidillä on kyllä varaa palvelutaloonkin jos katsoo sellaisen tarpeelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja veljeni 100km päässä, veljeä lisäksi ei voisi vanhemmat vähempää kiinnostaa. Minä varmaan saan sitten hoitaa molemmat vanhempani (ovat eronneet) kunnes ovat laitoshoidossa. Nyt jo kuskaan äitiäni ja pesen isäni lakanapyykit.

Eli ei sitä tarvi asua edes ulkomalla, että voi olla osallistumatta,

Vierailija
4/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei aina ole edes kovin vähäistä?

Vierailija
5/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärsivät onneksi itse muuttaa palvelutaloon kun eivät enää ilman ulkopuolista apua pärjänneet talossaan. Eipä muuta vaihtoehtoa oikein olisi ollutkaan, minä perheineni asun 2500 km päässä ja veljenikin 300 km päässä.

Vierailija
6/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotka muuten niin kärkkäästi ovat täällä kertomassa mielipiteitään. Kolahtiko? Ei ehdi sisko miettiä lastensa haalareissa kulkemista tai kulkemattomuutta, kun pitää lisäksi huolehtia vamhemmistaan.

Vierailija
7/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaikka vanhemmat ovat jääneet Lappiin, ja oma perhe asuu Espoossa. Toki silloin on teoriassa ainakin helpompi mahdollisuus osallistua vaikka mökin hoitoon.

Vierailija
8/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan satu olemaan mielipidetta asiasta: joku jattaa taman vuoksi muuttamatta ulkomaille, joku toinen ei. Ei se sen kummempaa ole. Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa.

Vierailija
9/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaan satu olemaan mielipidetta asiasta: joku jattaa taman vuoksi muuttamatta ulkomaille, joku toinen ei. Ei se sen kummempaa ole. Jokainen tekee itse omat ratkaisunsa.

Ja meillä kun vanhemmat asuu paikkakunnalla jossa tai lähellä ei olisi mulle ja miehelleni koulutusta vastaavaa työtä, ei Suomessakaan voitaisi asua niin lähellä että voitaisiin käytännön apua arkeen kauheasti antaa. Ei siinä sitten paljon eroa enää ole jos asuu ulkomailla.

Vierailija
10/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhempani ovat alle kuusikymppisiä, miehen vanhemmat lähempänä kahdeksaakymppiä, joten asumme nyt lähempänä heitä.

Vierailija
11/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä on ongelma: se, että vanhemmat tarvitsevat apua vai se, että sisko perheineen tulee kesämökille?

Ja kuka siellä ulkomailla asuu?

Vierailija
12/12 |
27.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, ei ole ihan sama asuuko Suomessa mutta vain eri paikkakunnalla. Suomessa asuva voi helpommin osallistua ainakin taloudellisesti, siirtää vain esim. rahaa tilille jotain sairauskulua varten. Ulkomailta vie siirto viikon, ja pankit ottaa ison palvelumaksun välistä.

Aihe on varmaankin ajankohtainen mulle piakkoin, vanhemmat alkavat olla huonokuntoisia. Kuitenkin, mulla on monta sisarusta jotka asuvat samalla paikkakunnalla, osa lapsettomiakin vielä. Tosin veljiäni, en tiedä sitten miten innokkaita ne on auttamaan...

Koitan saada järjestettyä joitakin jaksoja, esim. 1-2 kk, jonka voin olla vanhempia hoitamassa silloin tällöin. Mutta vaikea sanoa vielä, kun ei ole ihan ajankohtainen. Nyt olisi saumaa auttaa, kun on pienet alle kouluikäset lapset, mutta kouluiässä ei sitten voikaan noin vaan lähteä.

Ap, luultavasti sinä joudut tosiaan ottamaan enemmän vastuuta kuin siskosi, mutta yritä pitää laskua ainakin kuluista joita aiheutuu kuskauksista ym.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi seitsemän