käyttävätkö vegaanit silkkivaatteita?
Kommentit (37)
No onpa mennyt silkkikeskustelu tylsäksi :(
tai keskustele paremmin.
Skinhead-alakulttuuri on alunperin epäpoliittinen, lähinnä musiikin ympärille keskittynyt liike, joka sitten on levinnyt vähän joka suuntaan. On näitä rasisteja, on anarkisteja, on äärivasemmistolaisia. Heitä ei yhdistä oikeastaan mikään, paitsi osittain pukeutuminen, joka juontaa juurensa tuonne 60-luvulle.
Päinvastoin. Se perustettiin 1954 nimenomaan poliittisella agendalla. LEL syntyi konservatiivipuolueen äärioikeistolaiseksi siiveksi, joka oli puolueessa hyvin pian ei toivottu mm. puoluekokouksissakin tapahtuneiden häiriköintiensä takia. Skinhead tuli joillain paikkakunnilla heidän anarkistien tuntomerkiksi. Musiikki kulttuuri kasvoi sen rinnalle.
Käytännössä kun vegaani saa lapsia, tuntuu linja vähän löystyvän. Ja ehkä muutenkin elämään tulee muitakin arvoja kuin eläinsuojelu, ajoittain ekologisuus ja vegaanius eivät aivan käy käsi kädessä (vaikka usein käyvätkin). Arkikielessä on kuitenkin helpointa nimittää vegaaniksi ihmistä, joka kieltäytyy syömästä maitoatuotteita ja munia erotukseksi useista vegetaristeista, jotka näitä usein syövät.
Tiukka yhden aatteen kannattaminen kuuluu usein nuoruusvuosiin ja tiukka vegaanius on aika mustavalkoista pilkunnussimista kun lukiotyttöjen touhua katselee. Moni aikuistuttuaan alkaa pohtia, mikä oikeasti maailman tilan ja oman jaksamisen kannalta on olennaisinta, satunnainen villasukka (joka on pitkäikäinen, maatuva ja oikeasti käyttökelpoinen), vai sen aate ja tunteen paljo sitä lammasta kohtaan, jolta se villa joskus on otettu höystettynä öljystä kehrätyllä keinokuidulla.
Mutta jännästi ne ihmiset jotka tiedän vegaaneiksi eivät ole maailmankatsomukseltaan muuttuneet lapsientulon myötä.
Ja onhan noille eri vegetaristeille omia sanoja jo, jotka erottavat heidät sitten näistä vegetaristeista. Vegaanius on edelleen elämäntapa, eikä pelkkä erityisruokavalio.
Ja tuohon skinihommaan (koen olevani vastuussa tuosta väittelystä) ei bonarit myönnä olevansa bonareita. Kukapa haluaisi että häntä kutsuttaisiin luupääksi? Itse olen SHARPpi ja valitettavan usein olen törmännyt siihen että joku bonari luulee minua hengenheimolaiseksi.
Kuitenkin, alunperin skinit nyt eivät vain ole rasistinen ryhmä ja bonarit pilasivat skinien maineen.
Sataa grammaa silkkiä varten tapetaan 1500 silkkiperhosen toukkaa.
ja muita öttiäisiä, vaikka ei saada yhtään tuotetta? Vain kesägrillaus viihtyvyyden takia tapetaan liiskaamalla, myrkkykaasuilla ja erilaisilla ansoilla joka kesä tuhansittain erilaisia hyönteisiä.
Minä itse tapoin kuluneena kesänä aika monta. Lisäksi tapoin joitain kärpäsiäkin häiritsemästä sisällä ja pari hämähäkkiä ihan vain, koska ei ne ole miellyttäviä. Enkä ole edes SHARPPi tai muu skinhead, vaan aivan normaalia hiuskampausta kannattava, esivaltaa kunnioittava, poliittisesti suuremmin sitoutumaton.
Eikä villaa tai turkiksia, ei hunajaa ja ovat tarkkoja siitä, ettei lääkkeissä ole eläinperäisiä ainesosia.
Osa vegaaneista katsoo vegaaniuden heidän kohdallaan kattavan vain ruokavalion ja käyttävät villaa ja silkkiä. Tuttavapiirini vegaanit saattavat ostaa käytetyt nahkakengät tai otta lahjana vastaan villa- tai silkkivaatteita.
Minä käytän, Mutta minä olenkin lihaani.
sitten vastaat tähän kysymykseen?
Tälläkin hetkellä minulla on silkkialusvaatteet ja makoilen vielä sängyssä. Eikö tuo vastaa puolet AP:n kysymyksestä?
Miksi en? Tälläkin hetkellä minulla on silkkialusvaatteet ja makoilen vielä sängyssä. Eikö tuo vastaa puolet AP:n kysymyksestä?
käyttävätkö vegaanit silkkivaatteita, joten sinun tuotoksesi ei vastaa kysymykseen ollenkaan. Samalla logiikalla tähän voisi vastata kuka tahansa, joka käyttää vaatteita.
Ainakaan ne vegaanit, joita minä tunnen, eivät käytä mitään tuotteita jotka ovat peräisin eläinkunnasta.
Itse olen käsittänyt vegaaniuden olevan elämäntapa ja ne jotka käyttävät eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita, eivät ole vegaaneja, vaan yleensä vain käsitteen väärin käsittäneitä vegetaristeja.
Vegaani sana on kuitenkin kehitetty siksi että erotettaisiin eläinkunnan tuotteita edes vähissä määrin käyttävät niistä jotka eivät käytä ollenkaan mitään eläinkunnan tuotteita jokapäiväisessä elämässään.
Kuulostan ehkä tiukkikselta, mutta näin se menee. Samalla tavalla minua ärsyttää skinhead sanan väärinkäyttö, skinheadit eivät ole rasisteja, vaan boneheadit ovat.
Samalla logiikalla tähän voisi vastata kuka tahansa, joka käyttää vaatteita.
Yleensä ihmiset on vaatetettuja ja kyllä yleensä ihmiset vastailee. Pitäisikö minun sinun mielestäsi valehdella olevani vegaani, jotta voisin ottaa kantaa yhteen keskusteluun? Käytän silkkiä, eikä valehtelu tunnu kivalta, joten kerroin suoraan mikä olen.
Käytännössä kun vegaani saa lapsia, tuntuu linja vähän löystyvän. Ja ehkä muutenkin elämään tulee muitakin arvoja kuin eläinsuojelu, ajoittain ekologisuus ja vegaanius eivät aivan käy käsi kädessä (vaikka usein käyvätkin). Arkikielessä on kuitenkin helpointa nimittää vegaaniksi ihmistä, joka kieltäytyy syömästä maitoatuotteita ja munia erotukseksi useista vegetaristeista, jotka näitä usein syövät.
Tiukka yhden aatteen kannattaminen kuuluu usein nuoruusvuosiin ja tiukka vegaanius on aika mustavalkoista pilkunnussimista kun lukiotyttöjen touhua katselee. Moni aikuistuttuaan alkaa pohtia, mikä oikeasti maailman tilan ja oman jaksamisen kannalta on olennaisinta, satunnainen villasukka (joka on pitkäikäinen, maatuva ja oikeasti käyttökelpoinen), vai sen aate ja tunteen paljo sitä lammasta kohtaan, jolta se villa joskus on otettu höystettynä öljystä kehrätyllä keinokuidulla.
Ainakaan ne vegaanit, joita minä tunnen, eivät käytä mitään tuotteita jotka ovat peräisin eläinkunnasta.
Itse olen käsittänyt vegaaniuden olevan elämäntapa ja ne jotka käyttävät eläinkunnasta peräisin olevia tuotteita, eivät ole vegaaneja, vaan yleensä vain käsitteen väärin käsittäneitä vegetaristeja.
Vegaani sana on kuitenkin kehitetty siksi että erotettaisiin eläinkunnan tuotteita edes vähissä määrin käyttävät niistä jotka eivät käytä ollenkaan mitään eläinkunnan tuotteita jokapäiväisessä elämässään.Kuulostan ehkä tiukkikselta, mutta näin se menee. Samalla tavalla minua ärsyttää skinhead sanan väärinkäyttö, skinheadit eivät ole rasisteja, vaan boneheadit ovat.
Kuulostan ehkä tiukkikselta, mutta näin se menee. Samalla tavalla minua ärsyttää skinhead sanan väärinkäyttö, skinheadit eivät ole rasisteja, vaan boneheadit ovat.
Ei 80-luvulla edes puhuttu mistään boneheadeista.
Kyllä skinarit on aina Suomessa olleet rasistisesti motivoituneet, Ei 80-luvulla edes puhuttu mistään boneheadeista.
mutta ainakin jo 90-luvulla. Kyllä Suomessa on paljonkin ei-rasistisia skinejä. Et taida tietää, mistä puhut.
kun hoidetuilla tarhamehiläisillä on mukavampi ja pidempi elämä kuin villimehiläisillä.
mutta ainakin jo 90-luvulla. Kyllä Suomessa on paljonkin ei-rasistisia skinejä. Et taida tietää, mistä puhut.
Aina on ollut kaljupäägangstereita tai muuten vaan hiuksettomia, jotka eivät ole rasistisesti motivoituneita. Ei skinhead ole kaljun synonyymi. Meillä oli jopa kalju presidentti.
Skinheadit on syntyneet Englannissa/Skotlannissa 1960 luvulla, jossa hyökkäsivät Pakistanilaisia, Intialaisia jne vastaan. Skinit liittyvät nimenomaan nationalistiseen aatteeseen, mm. neonatsit, Joensuun skinit jne.
Mä en ole lukenut PELKÄSTÄÄN skineistä kertovaa kirjaa, vaan erilaisista alakulttuureista yleensä kertovaa kirjaa (tai siis useita), ja kaikissa näissä on kyllä kerrottu nämä samat reggae-, mod- ja rude boy -jutut, samoin niissä on ollut kuvia myös mustista skinheadeista.
Totta kai on olemassa avoimesti rasistisia skinheadeja, mutta he eivät varmaankaan haluaisi tulla yhdistetyksi neekereihin [sic!], vai mitä?
Mä tunnen torjan skinheadeja, ja he eivät tosiaankaan ole rasistisia, koska mua ei kiinnosta rasistien kanssa hengailu.
Skinhead-alakulttuuri on alunperin epäpoliittinen, lähinnä musiikin ympärille keskittynyt liike, joka sitten on levinnyt vähän joka suuntaan. On näitä rasisteja, on anarkisteja, on äärivasemmistolaisia. Heitä ei yhdistä oikeastaan mikään, paitsi osittain pukeutuminen, joka juontaa juurensa tuonne 60-luvulle.