Minua vaivaa vieläkin yksi junassa näkemäni asia. ov
Kesällä tummempi-ihoinen nainen oli leikkivaunussa suuren tyttölauman kanssa, hekin tummaihoisia. Lapsia oli noin kymmenen, n. 3-6-vuotiaita, yksi n. 10-vuotiaskin. Tuskin olivat kaikki hänen omiaan, koska oli niin monta lähes samanikäisen näköistä.
Äiti mainitsi jollekin, että ovat menossa Afrikkaan saakka. Mieleeni tuli ajatus, että viedäänkö tytöt ympärileikattaviksi. Miksi muuten hän veisi mukanaan vain (pieniä) tyttöjä yhtäkkiä Afrikkaan ja ilmeisesti useammasta perheestä? Vai kuvittelenkohan liikaa?
Asiahan ei minulle kuulu ja av-logiikan mukaan siitä ei saisi huolestua tai puhua koska se ei koske minua itseäni. Ajattelen vaan, että eikö mahdollisia kotimaahan silvottavaksi viemisiä todella voida Suomen päässä estää etukäteen esim. antamalla tietoa, vai vieläkö sitä tapahtuu. Mietityttää vieläkin, vaikka muitakin asioita maailmassa on, ympärileikkaukset kuuluvat surullisimpiin.
Kommentit (14)
ja vain tämä yksi oli leikkivaunussa niiden kanssa.
Ja tosiaanko junallä pääsee Afrikkaan asti?
Mutta mitäpä se hyödyttää, varsinkaan jälkikäteen. Tuskin ainakaan virallisesti ovat tyttöjä leikattavksi vieneet (miten siis valvoa?), sukulaiskäynti taitaa olla tod.näköisimmin.
että olivat menossa ympärileikattaviksi/silvottaviksi. Kyllä sitä käsittääkseni vielä tapahtuu, että lapsia viedään Suomesta vanhaan kotimaahan toimenpidettä varten. Luulen, että Suomen viranomaiset eivät voi asialle tehdä paljonkaan, koska eiväthän he tiedä, mitä varten kukakin matkustaa. Olen samaa mieltä kanssasi ap, kamala perinne ja surullista on sitä ajatellakin.
Ja tuskinpa saa yksi nainen vietyä tuollaista laumaa "Afrikkaan saakka", pitäisi varmaan mennä lentokoneella kuitenkin.
Kyllä, kuvittelet liikaa. Ja kun toisinaan tytön ympärileikkaus paljastuu Suomessa, siitä voidaan syyttää (lähinnä vanhempia), vaikka olisi tapahtunutkin Afrikassa.
Mihin maahan olivat menossa? Suurin osa afrikkalaisista ei harrasta tyttöjen ympärileikkausta.
Eikö afrikkalaistaustaiset saa mennä käymään kotimaissaan?
Miksi afrikkalaistaustainen nainen ei saa huolehti matkalla toisten lapsista, niin että näiden vanhemmat pääsevät hetkeksi ilman lapsia ravintolavaunuun yms?
mutta eikö sieltä ole lähdetty nimenomaan turvattomuuden vuoksi. Miten nainen uskaltaa ihan muuten vaan sukulaisia tavatakseen mennä sinne lapsilauman kanssa ja miten kaikki tosiaan sattuivat olemaan tyttöjä? Ympärileikkaus on heille niin tärkeä juttu, että se on ainakin "hyvä syy" (!) tehdä matka ja tätä asennetta tulisi muuttaa ja jakaa terveystietoa. Onneksi leikkaukset ovat edes hieman vähentyneet Afrikassa.
Se vain ihmetytti, että oliko nainen tosiaan ainoa aikuinen, saavatko musliminaiset yleensä edes liikkua yksin? Ainakin minun kokemuksellani he liikkuvat aina miehen kanssa tai pareittain. Lentokoneelle varmaan menivätkin kun juna meni Helsinkiin päin. Eipä siinä tilanteessa voinut mitään ruveta kyselemään...
ap
Siis vasta tuore asiahan se on Suomessa huolestua ns. ympärileikkausepäillyistä, mutta ainakin täällä Espoossa pitää heti ilmoittaa jos epäilee lapsen joutuvan millekään muulle kuin "kulttuurimatkalle".
t. lh
Onko sinulla ap muutenkin tapana tehdä pikaoletuksia vähäisillä tiedoilla. Onko teidän kylässä vain muutama talo ja kaikki ihmiset sukua keskenään. Vaikutat kyllä mökkihöperöltä. Alkaa melkein itkettää tuollainen epäluuloisuus, joka perustuu vain ihonväriin, sukupuoleen ja matkan suuntaan. Enkä missään nimessä ole mikään silpomisen kannattaja, mutta rajansa oletuksillakin.
mutta eikö sieltä ole lähdetty nimenomaan turvattomuuden vuoksi. Miten nainen uskaltaa ihan muuten vaan sukulaisia tavatakseen mennä sinne lapsilauman kanssa ja miten kaikki tosiaan sattuivat olemaan tyttöjä? Ympärileikkaus on heille niin tärkeä juttu, että se on ainakin "hyvä syy" (!) tehdä matka ja tätä asennetta tulisi muuttaa ja jakaa terveystietoa. Onneksi leikkaukset ovat edes hieman vähentyneet Afrikassa. Se vain ihmetytti, että oliko nainen tosiaan ainoa aikuinen, saavatko musliminaiset yleensä edes liikkua yksin? Ainakin minun kokemuksellani he liikkuvat aina miehen kanssa tai pareittain. Lentokoneelle varmaan menivätkin kun juna meni Helsinkiin päin. Eipä siinä tilanteessa voinut mitään ruveta kyselemään... ap
Enta js olikin suomalaisten lahetyssaarnaajien kaannyttama kristitty?
kävi siskoineen vanhempien kotimaassa "lomalla" kun olivat 10-16 vuotiaita. Ennen lomaa tyttäreni kyseli että mitä tarkoittaa ympärileikkaus. Kysyin heti onko kaveri menossa ympärileikattavaksi. Tyttö ei koskaan kertonut kaveripiirinsä salaisuuksia minulle mutta olihan tuo arvattavissa.
Nuoren somalaiäidin kanssa juttelin tuosta ympärileikkauksesta, hänestä se on ihan hirveä toimenpide, mutta ilman sitä nainen on Somaliassa "häpeällinen" eikä kelpaa vaimoksi...?! Joka tapauksessa hän sanoi että hänen tyttöjään ei todellakaan leikellä! Hän kertoi että hänet ja kaikki siskot leikattiin Somaliassa. Onhan se melko iso ja kallis juttu mennä sinne asti silpomaan, ja ainakin tämä nainen oli jo sen verran suomalaistunut, ettei antaisi lapsiaan leikellä.
Suosittelen tutustumaan afrikkalaisiin naisiin, jos siihen on mahdollisuus. Ehkä se hälventäisi pelkoja ja ennakkoluuloja puolin ja toisin! Itse vierastin somaleita aiemmin heidän äänekkään ja julkean puhetavan ja olemuksen vuoksi, mutta tutustumisen jälkeen pidän heitä vaan äänekkäinä!
Naisten silpominen on kyllä ihan eri juttu kuin miesten ympärileikkaus, ihan käsittämätöntä miten sellaistakin on keksitty.
Etten yhtään ihmettele, että ap miettii tuota tapausta ja kaikkein pahin tuli hänelle mieleen tuosta seurueesta. Tunnustanpa nyt teille millainen pakkoajatus mulla on johtuen kaikesta pahasta, mistä joka päivä saa lukea. Mä en pääse eroon ajatuksesta, että kun me ns. normaalit ihmiset jaamme toisillemme jouluna lahjoja ihan vaan antamisen ilosta ja siksi, että niin on tapana, niin jossain joku sairas pedofiili vaatii lapselta "vastalahjaa" jouluaaton iltana/yönä.
millä statuksella äiti lapsineen Suomessa asuu? Tuli vaan mieleen, kun sanoit että turvattomuuden takia ovat Suomeen tulleet. Eiköhän ole paras pitää villit luulot ihan omassa pääkopassaan!
Vanhin tyttö oli myös hunnutettu. Monet muslimit ja varsinkin somalit tulevat pakolaisina, valtaosahan suomen muslimeista on somaleja, kurdeja, agaaneja jne. Äitikin kyllä näytti puhuvan suomea hyvin joten voi olla hyvinkin suomalaistunut. Saattoihan muissa vaunuissa olla lisää heidän porukkaansa, mutta eivtä ainakaan junamatkan aikana kohdanneet.
Tiedän kyllä, ettei tyttöjen ympärileikkaus ole uskonnollinen tapa. Ja olen työssäni tekemisissä maahanmuuttajien kanssa ja he ovat mukavia, ehkä siksi asia on tullut niin konkreettiseksi vaikken sellaisesta heidän kanssaan voi puhuakaan. Tuntuisi niin turhalta, että Suomessa syntyneet tyttöset viedään kotimaahan leikattaviksi, kun Suomessa kyllä naimisiin pitäisi päästä muutenkin. Kiva kuulla, että jollain muullakin tulee samantyyppisiä ajatuksia elämässä.
ap