Eipä ole lapsi toiste pelleillyt kaupassa...
On se kumma kun ei moni saa lastaan kuriin kaupassa.
Aina uhkaillaan lähdöllä jos ei käyttäydy ja silti ei mitään tapahdu.
Meillä ei ole tarvinnut kuin 2 kertaa tehdä jotain radikaalia ja johan on kaupassa osattu käyttäytyä.
Ensimmäisen kerran kun lapsi kiukutteli ja venkoili eikä uskonut mitään, ilmoitin ettei sitten ruokaa osteta eikä meillä syödä. Sinne jäi kauppakärryllinen tavaraa ja lapsi kainaloon ja eiku kotiin.
Meillä ei sitten ollut kotona muuta ruokaa kuin veteen keitettyä puuroa.
Kummasti seuraavalla kerralla osattiin käyttäytyä.
Tästä meni aikaa ja kaupassa alkoi minä haluan, saanko saanko marinat eikä meinattu millään uskoa ettei saa.
Heittäydyin sitten itse lattialle mesoamaan kovaan ääneen: mä haluun, mutku mä haluun, saanko saanko saanko...
Lapsi tuijottaa haavi auki ja toteaa äiti tule nyt, mua hävettää.
Jatkoin vielä hetken enkä tule, en halua tulla metodilla ja kappas.. Ei ole enää kaupassa tämän jälkeen ruinannut karkkia. Saattaa kysyä, mutta riittää kun sanon ettei ole karkkipäivä.
Kannattaa joskus tosiaan vajota ipanan tasolle niin näkee miten tyhmännäköistä on kiukuttelu ulkopuolisen silmin.
Kyllä ne lapset saa kuriin jos haluaa. Piste
Kommentit (49)
ääripäät on tässäkin pahasta, sekä se ettei mitään koskaan selitetä sekä se, että joka ikinen pikkuasia pitää joka ikinen kerta selvittää juurta jaksaen. Kyllä joskus on paikallaan sanoa että tämä on näin koska minä sanon näin, piste. Maalaisjärjellä varustettu aikuinen kyllä tajuaa tilanteet.
ja ihan oikeaa ruokaa. Huvittavia nää joiden mielestä lapsi oli jätetty nälkiintymään. Olihan kotona kuitenkin puuroa. Kyllä lasten kanssa täytyy keskustella asioista. Mutta sitä en ymmärrä, miksi jokainen pikku asia täytyy selvittää sille mussukalle. Pitää riittää se, että sanoo kerran "EI". Ainakaan minä en ala lapsille perustelemaan päätöksiäni sen enempää. Jos ei riitä niin sitten tulee rangaistus.
oli tuollainen ylemmyydentuntoinen koska-minä-sanon-niin -äiti. Hänenkään kapasiteettinsa ei riittänyt kuin sanomaan ei, sekä rankaisemaan. Me lapset kyllä olisimme ymmärtäneet jokaisen pikku asian jos ne meille olisi viitsitty selvittää, mutta ei...
hakee ne päiväkodista...
Juurikin eilen luin jostain ketjusta täällä, että lapsi pitää asap hakea päivähoidosta, kun työt loppuu eikä missään nimessä käydä esim. ruokaostoksilla ensin. ;)
Mikset tosiaan sanonut totuutta, että kyllä, samanlainen olit kolmevuotiaana?
Meillä lapsi osasi jo 6v hävetä kaverinsa itkupotkuraivaria. Laittoi kädet silmilleen, eikä pystynyt katsomaan kun kaverinsa raivosi äidilleen. Lapseni sanoi minulle;"Voi apua, äiti, enhän minä vaan koskaan ole ollut tuollainen". En tiennyt olisiko pitänyt sanoa, että kyllä, kyllä sinä 3v olit tuollainen... mutta sanoin ettei hän ihan noin isoa raivaria ole koskaan saanut.
kaksi kertaa, että ruokakärry on jätetty kaupan käytävälle ja lähdetty autoon parkkihalliin, kun jankuttaminen leluista ja karkeista ei ole loppunut. Ottaahan se päähän hitto soikoon raahata lapset kesken kaiken ulos kaupasta, mutta tällä parilla kerralla olen jo vuosia sen jälkeen käynyt lasten kanssa (nyt 5 kpl) kaupassa ilman marinoita. Noillakin molemmilla kerroilla sanoin autossa, että joko mennään nyt kotiin ja mitään ei sitten osteta, tai me palataan ostamaan se meidän kärryllinen ruokaa ja kaikki on kaupassa ihan nätisti. Molemmilla kerroilla palattiin kauppaan ja ruoat ostettiin.
Uhkailu ilman toteutusta tarvittaessa on ihan yhtä tyhjän kanssa!
En ikinä kehtaisi jättää ruokaa täynnä olevia kärryjä kauppaan, ei kyllä kuulu hyviin tapoihin tuollainen ollenkaan. Sekö on sitten hyvää esimerkkiä lapsille? Ei voi kuin ihmetellä, että tätä näkee jatkuvasti kasvatusvinkkinä.
Toisekseen meillä ei kyllä lapsia kiinnostaisi, onko kotona "kunnon" ruokaa vai ei - jotain on kuitenkin aina pakko olla, tai muuten on sossu ovella aika äkkiä. Myös aikuisten on pakko syödä.
Myöskin tuo lattialle heittäytyminen, en tiedä itkisinkö vai nauraisinko. Jos näkisin tuollaisen kaupassa, soittaisin varmaan polisiille ja sossuun.
Ja sitten vielä se, mikä helposti unohtuu ns. helpon persoonallisuuden omaavien lasten vanhemmilta, LAPSIA ON ERILAISIA!
Meillä on 3 lasta, joista kaksi ovat aina osanneet käyttäytyä kaupassa moitteettomasti, korkeintaan pieniä neuvotteluja ihan puheäänellä on joskus jouduttu käymään karkki- tai leluhyllyn kohdalla.
Se kolmas lapsi sitten (esikoinen), no sanotaanko niin, että hän on avannut silmäni sille, että kaikkien lasten kanssa kaikki ei vaan mene niin helposti!
hakee ne päiväkodista...
Juurikin eilen luin jostain ketjusta täällä, että lapsi pitää asap hakea päivähoidosta, kun työt loppuu eikä missään nimessä käydä esim. ruokaostoksilla ensin. ;)
meillä esim. päiväkoti menee kiinni niin, etten ehdi kauppaan ennen lasten hakua. Toki esim. isot ostokset tehdään viikonloppuna ja koetetaan viikolla käydä kaupassa ilman lapsia, mutta usein ei onnistu. Joskus on vaan pakko mennä suoraan päiväkodista kauppaan (ja meillä näin vähintään kerran viikossa).
Mutta hyvä, jos teillä pystyy asian järjestämään toisin.
hakee ne päiväkodista...
meillä esim. päiväkoti menee kiinni niin, etten ehdi kauppaan ennen lasten hakua. Toki esim. isot ostokset tehdään viikonloppuna ja koetetaan viikolla käydä kaupassa ilman lapsia, mutta usein ei onnistu. Joskus on vaan pakko mennä suoraan päiväkodista kauppaan (ja meillä näin vähintään kerran viikossa).
Mutta hyvä, jos teillä pystyy asian järjestämään toisin.
Niin, minäkin teen aika usein, että käyn eka kaupassa. Jos et, huomannut viestissäni oli hymiö lopussa, enkä kyllä tarkoittanut viestiäni arvosteluksi. Lähinnä halusin osoittaa, että nämä lapset ensin päiväkodista ja sitten kauppaan -jutut on näitä sädekehäänsä kiillottavien palstamammojen omia "lakeja"..
Mä kallistuisin kanssa siihen, että lapset pitää saada kuriin ilman että heittäytyy likaisella lattialle. Toisaalta mä inhoan matkimista muutenkin, mun mielestä se on yksi kiusaamisen muoto.
Mä en myöskään ole varma, osaisko meiän 1- ja 3-vuotiaat hävetä, niistä se voisi olla ihan hauskaakin. Saattaisivat heittäytyä seuraksi.
Ja mä teen kyllä suunnitellut asiat, esim. ostokset, karjui lapset tai ei. Tossahan se loppuvalta oli kuitenkin lapsella.
Meinaako ap vetää kännit, örveltää ja oksennella, sitten kun lapsi on teini.
Iiseimmilläkin keinoilla saa lapset tottelemaan. Tosi noloa jättää täysinäinen kärry myyjien hommaksi ja toi jälkimmäinen touhu oli kyllä sellaista, että mä soittaisin poliisin paikalle. Jos aikuisella pettää kontrolli noin pahasti, herää epäilys, että se voi pettää kotonakin ja vielä pahemmin ....