Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

70-luvun lelut?

Vierailija
25.09.2012 |

Olen itse syntynyt vasta 80-luvulla ja nyt pitäisi lapsen koulutehtävään keksiä ja kertoa 70-luvun leluista tai tavaroista. Voisitteko auttaa minua luettelemalla 70-luvun "muotileluja" tai 70-luvulla keksittyjä leluja/tavaroita. Kiitos!

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oma suosikkileluni oli tuolloin nukkekoti, mutta se ei ole mikään 1970-luvun keksintö, vaan niitä on ainakin 1600-luvulta alkaen. Mun lundby-talo oli kyllä hyvin 1970-lukuinen ulkonäöltään.

Muistan, että barbit tuli suureen tietoisuuteen Soumessa jotakuinkin 1970-luvun lopulla. Vanhempihan se lelu designina on - 1950-luvulta - mutta ei tainnut Suomessa olla niin tunnettu. Mä en saanut barbia kuitenkaan, koska a) ei ollut rahaa ja ne oli kalliita ja b) äiti ei hyväksynyt niiden tuputtamaa naiskuvaa. Kavereilla oli barbeja ja mä olin kateellinen. Pikkusisko sai jostain lahjaksi jonkun kopionuken.

Vierailija
2/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kirjastoon. Siellä on esim. vanhoja aikakauslehtiä, joista voi katsella tuon ajan mainoksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esimerkiksi mulla oli oikean vauvan kokoinen nukke, joka oli tehty ompelemalla vauvan potkuhousuihin jatkoksi pää ja kädet. Äiti teki myös pehmokoiran. Suosittuja olivat myös "pomppuhepat", isot superlonilla täytetyt elukat joiden päällä saattoi istua. Googleta 70-luvun lelut, saat paljon tuloksia.

Vierailija
4/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta eipä tule oikein mieleen muuta tyypillistä. Brio-junaradat ja legot olivat tavallisimpia leluja jo silloin.

Vierailija
5/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meikit ja tukat.

Sellaiset räikeet siniset ja vihreät luomivärit, yh.

Matchbox-pikkuautot tulee mielen. Niitä oli kaikilla.

Vierailija
6/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitkäkinttuinen mollamaija tai on se vieläkin tallella.

Vierailija
7/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niitä kiekkoja, vähän niinkuin dioja:)

Vierailija
8/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli pomppuheppa ja kaupan halpisbarbeja. "Barbit" oli muuten yllättävän kestäviä, ne on meillä edelleen leikeissä kuten myös niiden vaatteet. Sitten kangaskaupasta sai sellaista kangasta, johon oli painettu nuken kuva. Se sitten ommeltiin ja täytettiin. Metaliset mekaaniset lelut oli myls vielä silloin pop.

Vierailija
9/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tv. 1974 syntynyt.

Vierailija
10/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että barbit tuli suureen tietoisuuteen Soumessa jotakuinkin 1970-luvun lopulla. Vanhempihan se lelu designina on - 1950-luvulta - mutta ei tainnut Suomessa olla niin tunnettu. Mä en saanut barbia kuitenkaan, koska a) ei ollut rahaa ja ne oli kalliita ja b) äiti ei hyväksynyt niiden tuputtamaa naiskuvaa. Kavereilla oli barbeja ja mä olin kateellinen. Pikkusisko sai jostain lahjaksi jonkun kopionuken.

Minä sain kopionuken pitkän kinuamisen jälkeen, ja sitten sain oikeankin, kun olin jo liian vanha leikkimään sillä. Silloin tosin innostuin ompelemaan sille vaatteita.

Nukkekoti oli meilläkin, itse tehty kahdesta pahvilaatikosta. Legoja olisin halunnut, mutta en saanut niitä. Serkuilla oli iso laatikollinen, ja siellä kävin niitä rakentelemassa, mutta eivät nekään 70-luvun keksintö ole. Ylipäätään leluja oli todella vähän nykypäivän lapsiin verrattuna. Lahjatkin olivat yleensä vaatetta tai jotakin harrastusvälineitä, esimerkiksi sukset oli aika monena vuotena joululahja. Kirjakin taisi olla tavallisempi lahja kuin lelu.

Paperinukeilla muistan leikkineeni paljon, 70-luvun loppupuolella ainakin oli niitä julkkispaperinukkeja. Pehmoleluja oli, mummon tekemänä, ja mollamaija tehtiin itse koulussa.

Vierailija
11/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitäkin saa taas.

Vierailija
12/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moskovasta ja Leningradista tuotiin maatuskoja tietenkin, mutta myös samettipintaisia, kumisia "pehmoleluja", bambeja yms.

http://heinar1.webs.com/m_P1010616.jpg

Vierailija
13/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lundby-nukkekoti, Viewmaster -katselukone, Daisy- nuket, dublot ja legot. Nää nyt tuli ainakin mieleen.

Vierailija
14/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Markkinapallo.

Vierailija
15/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kasettiteline. Silloin kun oli kasetteja eikä mitään cd levyjä, löytyiskö ainakin siitä aihetta.

Vierailija
16/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viewmasterit ja Matchbox-autot jo joku mainitsikin.

Mieleen muistuvat myös Meccano-rakennussarja ja kaleidoskooppi. Itselläni oli leikkikeittiö, olisiko ollut Brion tekemä? Lelupuhelimet, joilla pystyi ihan oikeasti puhumaan viereiseen huoneeseen. Superpallot olivat jossain välissä kova "hitti". Jollain kaverilla oli nukke, joka söi tuttipullosta ja pissasi.

Sitten oli paperinuket, joita sai ainakin Apu-lehdestä.

Vierailija
17/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis niissä oli joku koneisto sisällä ja painamalla vauva äänteli.

Vierailija
18/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nukkekodilla ja barbeilla. Ja sitten oli pieni hevostalli.

Vierailija
19/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viewmaster ja Playmobil

Vierailija
20/25 |
25.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etenkin räikeät (haisevat ja ftalaattia sisältävät) vauvanlelut.