Olipas raaka arvostelu 3.-luokkalaisella
en nyt sano tarkalleen mikä oli aihe, mutta lähes näin:
piti merkitä kumpi on Ruotsi ja kumpi Suomi. Sitten piti yhdistää aina oikeaan maahan väittämät. Lapsi oli yhdistänyt asiat maihin ihan oikein, mutta kun maat menivät alunperin vahingossa vääri = merkitse suomen ruotsiksi ja päinvastoin. Nyt meni kaikki pisteet, kun kuitenkin Ruotsia koskevat asiat oli yhdistetty Ruotsiin ja Suomea koskevat Suomeen.. aika hankala selittää. Harmitti lapsen puolesta, kun kuitenkin asiat oli osannut oikein, maiden nimeäminen vain meni vahingossa päinvastoin.
Kommentit (21)
niin silti menettää kaikki pisteet? Oli siis yhdistänyt asiat ihan oikein, mutta ei ollut osannut nimetä alkuperäistä asiaa oikein, vaan ne oli menny päinvastoin.
antaa täydet pisteet, koska sehän oli ihan vaan vahinko. Lapsi oli kyllä tarkottanu ne just toiste päin.
ap
kysymys. Mutta jos on esim. koe, niin pitää olla riittävän huolellinen, ettei tuollaisia virheitä satu. Mistä opettaja voi tietää, että oppilas tietää oikeasti, kumpi maa on kumpi? Ope
ja kirjoittaa sitten viereen vaikka et "huolellisuutta!" tmv.
Mun lapselle kävi vähän samallalailla,3lk myös. Oli kokeessa kuva josta piti kirjoittaa 2 lausetta. Siis tehtävän asettelu oli tarkalleen:
"Kirjoita kuvasta 2 lausetta".
Lapsesta tehtävä oli kiva ja kirjoitti 3 kun keksi mielestään niin hyvä lauseita. Sai sitten pisteitä 1/4. Perusteluna oli, että kuvasta piti keksiä KAKSI lausetta.
Virheistä oppii ja pitääkin oppia.
Toisaalta ope olisi voinut antaa tehtävästä osan pisteistä, jos selvästi lapsi on vahingossa sekoittanut maat.
tuo ap joka oli olikohan se nyt nelonen.. Ymmärrän ope sunkin kantasi. t. oikea ap
ja lapsi muuten osasi ne asiat kotona ja osaa edelleen, mutta harmikseen ja minun harmikseni laittoi viivalle nimet väärinpäin.
yhdisti oikeat asiat oikeaan maahan??? Siis tiesi mitkä asiat kuului ruotsiin ja mitkä suomeen, ne kuvat vaan meni sekaisin. Se joo huolimattomuutta, mutta olisi niistä TIEDOISTA voinut antaa pisteen??
Minusta 9v:ltä vaaditaan välillä ihan ihmeitä... Ainakin kun oman lapsen kokeita katsoo. Selkeästi vaikeampia kuin esim. omassa lapsuudessa. Ja miksi minusta tuntuu, että kokeita ja pistareita on paljon, paljon enemmän? Joka viikolla joku koe?
Lukuunottamatto ehkä syksyn 2 ensimmäistä viikkoa.
Ja samaan aikaan opettaja pokkana selitti vanhempainillassa, ettei hän todellakaan ehdi tarkistaa läksyjä oppilailta, on niin paljon tehtävää jo ilmankin. Hän katsoo vain onko ne tehty, ei tarkista onko ne oikein, se on vanhempien tehtävä?!
oppilaalle olisi tullut 0pistettä siitä maan tunnistus osiosta ja sitten taas täydet niistä väittämien yhdistämisestä.
tuo ap joka oli olikohan se nyt nelonen.. Ymmärrän ope sunkin kantasi. t. oikea ap
ja lapsi muuten osasi ne asiat kotona ja osaa edelleen, mutta harmikseen ja minun harmikseni laittoi viivalle nimet väärinpäin.
koulu on oppimista varten ja nyt hän on varmasti oppinut, että superhuolellinen kannattaa olla. Toivottavasti opettaja ei dumannut kovin tylysti lasta. Minä olisin tosiaan varmaan kehunut, että osaa asiat, mutta kehottanut huolellisuuteen. Pisteet olisin jättänyt silti antamatta, mutta jutellut asiasta oppilaan kanssa ja varmistanut, että hän ymmärtää itsekin tilanteen. Ope
20 vuotta sitten kun itse olin ala-asteella multa meni pisteet koetehtävästä mm. siksi, etten osannut sanoa sentilleen minkä kokoinen on harakka. Tämä oli siis koko tehtävä, harakan pituus on __ cm. Toisessa tehtävässä taas piti kirjoittaa jotain tyyliin mistä kuvan tuote on tehty. Kuvassa oli puuropaketti, joten kirjoitin että "Elovera-puuro on tehty kaurasta." 0 pistettä, koska sehän on EloVENA eikä mikään VERA. Meillä syötiin kotona Nalle-puuroa.
No, elämästä olen silti selvinnyt ja luen biologiaa yliopistolla.
yhdisti oikeat asiat oikeaan maahan??? Siis tiesi mitkä asiat kuului ruotsiin ja mitkä suomeen, ne kuvat vaan meni sekaisin. Se joo huolimattomuutta, mutta olisi niistä TIEDOISTA voinut antaa pisteen??
voi mitenkään olla varma, että lapsi osaa osoittaa kartalta Suomen ja Ruotsin oikein, jos on ne esim. kokeessa nimennyt väärin. Osaa siis kyllä yhdistää oikeat asiat oikeaan maahan, mutta ei tiedä missä ko. maa sijaitsee.
Vaikka vahingossa niemsi maat väärinpäin on se vastaus silti väärin.
Ensi kerralla huolellisempi.
mieleen, että opettajilla ja heidän tekemisillään on suuri painoarvo lapsille. Itsekin muistan, kuinka yläasteella musiikin opettaja sanoi, että huomaa, että olen harrastanut ihan jotain muuta kuin laulua. Antoi arvosanaksi 8 1/2 kun aiemmin olin saanut 9. Meni monta vuotta, että uskalsin enää laulaa kunnolla. Nyt työssäni tarvitsen laulamista sillin tällöin ja aina jossain taustalla väijyy pieni epävarmuus ja musiikinopettajan sanat.
mut kyllä kolmasluokkalainen on sen verran iso et pitää kestää kritiikkiä.
Täysin pieleen mennyt tehtävä on 0 pistettä.Ei siinä auta äidin puolustelut.
Sitäpaitsi miten voi noin vanhalla mennä maat sekaisin?Se et AP kieltäyty jo aloituksessa kertomasta tarkemmin on todiste et lapsi sekoitti maat kartalta.;=)
alunperin koski aloituksessani. Eivät ne olleet maat, eivätkä liittyneet maantieteeseen. Enkä aio tästä mitään haloota nostaa, enkä edes opettajalle mainita. Lapselle sanoin, että osasitpa hyvin, mutta pitää muistaa tarkistaa koe, kun on sen saanut tehtyä. Totesi itsekin, että niin täytyy jatkossa tehdä. Vähän kyllä epäilen, on niin nopea liikkeissään muutenkin ;-)
Uskomatonta että ei karttaa tuon vertaa lapsi tunne.
ja kertoa siitä ummet ja lammet. Piirsin ajatuksissani bakteerin ja kerroin viruksesta kaiken.
Väärin meni, 0 pistettä. Se ei vaan riitä että tiesin asian, se pitää myös näyttää toteen että tiedän. Ei opettaja voi tietää että tiedän jos laitan väärin.
Uskomatonta että ei karttaa tuon vertaa lapsi tunne.
En provosoidu helposti. Ap
Kun matikan demoissa kopioi kotona laskettua tehtavaa paperilta taululle, ja kopiointiin lipsahtaa merkkivirhe (lasku siis oikein paperilla) alkaa lehtori mylvia 'eihan tasta ymmarra yhtaan mitaan! Nyt pois taululta! Joku muu nyt nayttamaan!', samalla aloitettua laskua pois pyyhkien.
Ei tilaa selityksille! Ei korjaamista! Virhe on Jo tapahtunut! Oppiipahan ainakin virheista, vai miten se meni.
Ps. Osa opiskelijoista lykkasi kurssin suorittamista jopa vuosia, jos kyseinen opettaja sattui luennoimaan ja pitamaan demoja...
Ei tosta mun mielestä voi antaa pisteitä. Ehkä jonkun kannustavan kommentin olisin kirjoittanut. Ope